تبیان، دستیار زندگی
كارگردان مجموعه تلویزیونی اغماء گفت: تمام دقایق این مجموعه با تفكر،‌ تحقیق و مطالعه ساخته شده و در هیچ بخشی بدون پشتوانه علمی، عمل نكرده‌ایم بلكه در همه گلوگاه‌های قصه و اینكه شیطان می‌تواند تجسم پیدا كند ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شیطان مجسم را با تحقیق تصویر كردیم

سیروس مقدم

گفت و گو با عوامل «اغماء»

سیروس مقدم: شیطان مجسم را با تحقیق تصویر كردیم

كارگردان مجموعه تلویزیونی اغماء گفت: تمام دقایق این مجموعه با تفكر،‌ تحقیق و مطالعه ساخته شده و در هیچ بخشی بدون پشتوانه علمی، عمل نكرده‌ایم بلكه در همه گلوگاه‌های قصه و اینكه شیطان می‌تواند تجسم پیدا كند یا نه، تحقیق كرده‌ایم.

سیروس مقدم ، درباره محتوای داستان و صحت و سقم موارد پیش آمده در آن گفت: این كار یك مشاور مذهبی دارد و همچنین ما جلسات متعددی در خدمت مدیران سیما كه خودشان اهل فن و مذهب هستند (مانند دكتر برازش و دكتر میرباقری) بوده‌ایم و مضمون كار را از زوایای مختلف بررسی كرده‌ایم.

وی افزود: هر بخش از داستان بر اساس احادیث و روایات موجود ساخته شده و فكر نمی‌كنم كاری این چنین، بی‌تحقیق و پشتوانه فكری و فلسفی سفارش داده شده و ساخته شده باشد.

وی با بیان اینكه به دلیل پایان نیافتن سریال نمی‌تواند توضیح بیشتری در مورد شكل گیری داستان بدهد، گفت: ما در همه گلوگاه‌های قصه و اینكه شیطان می‌تواند تجسم پیدا كند یا نه، تحقیق كرده‌ایم.

مقدم درباره صحیح استفاده كردن از اصطلاحات پزشكی در سریال نیز افزود: دو مشاور پزشكی در ساخت مجموعه ما را همراهی كرده‌اند كه یكی از آنها دكتر طباطبایی است كه از چهره‌های ماندگار ما به شمار می‌رود.

وی گفت: ما جلسات بسیاری با او برگزار كرده‌ایم و حتی در یكی از عملهای سخت كه قرار بود توموری از سر یك بیمار بیرون بیاورند من، سایر بازیگران و فیلمبردار بالای سرش بودیم و با توجه به این نكات، اصطلاحات‌مان كاملا منطبق بر علم پزشكی است.

وی ادامه داد: ما برای استفاده از كلماتی مانند «سی‌پی‌آر»، «سابكورتیكال»، «ناحیه كورتكس» و... از مشاوران خود مدد جسته‌ایم چون ما با این كلمات تخصصی پزشكی آشنایی نداریم كه البته این طبیعی است و همه اینها را نویسنده داستان با مشاوران پزشكی چك كرده و حتی در صورت اشتباه بودن، تصحیح شده و بعد ما آن را به مرحله اجرا درآورده‌ایم.

وی تصریح كرد:‌ در طول زمان پخش مجموعه، ما با استقبال خوبی از سوی مردم مواجه شدیم و تنها مشكل به وجود آمده، نامه‌ای بود كه از سوی سازمان نظام پرستاری مطرح شده بود كه طی آخرین صحبت‌ها اعلام شده كه آن نامه، بر اساس نقطه نظرات فردی یك نفر نوشته شده و سازمان نظام پرستاری آن را تكذیب كرده است.

مقدم تاكید كرد: حقیقت ماجرا هم این است كه ما در این سریال، قصد تحقیر و یا توهین به پرستاران را نداشته‌ایم و محور ماجرایمان مسائل دیگری است.

سیروس مقدم در ادامه درباره ریسك ساختن سریالی با داستانی ماورایی و پذیرش آن از سوی مخاطبان گفت: سریال اغماء اولین تجربه در این زمینه نیست. سریال‌هایی چون «او یك فرشته بود»، «آخرین گناه» و...نیز كه با داستانهای این چنینی ساخته شده‌اند نیز در زمان پخش ارتباط خوبی با مخاطبان خود برقرار كردند و از همه مهم‌تر مردم واقعا در چند قسمت پخش شده به ما نشان داده‌اند كه علاقه‌مند هستند با مضامین تازه‌تر، جدی‌تر و عمیق‌تری كه به رابطه انسان با خدا بر می‌گردد، آشنا شوند هرچند كه مفاهیم فلسفی، الهی و مذهبی است و ممكن است غامض و پیچیده به نظر بیاید، ولی مردم ما با علاقه و جذابیت آن را دنبال می‌كنند و دلیل آن می‌تواند این باشد كه مذهب در مملكت ما، به طور اساسی تعیین كننده است و مردم ما نیز كنجكاو هستند كه در موارد بسیاری از سئوالات ذهنی و فلسفی خود به پاسخ برسند و مهمترین آنها -كه برای هركس حداقل برای یكبار در زندگی‌ پیش می‌آید- پرسش درمورد چگونگی رابطه خود با خداست.

وی ادامه داد: برخی نیز از خود می‌پرسند كه واقعا چه تعریفی می‌توان از شیطان داشت؟ شیطان سراغ چه كسانی می‌رود و سراغ چه كسانی نمی‌رود؟ روزی سخنرانی از دكتر الهی قمشه‌ای در تلویزیون دیدم كه خیلی زیبا به بحث خالق و مخلوق و شیطان می‌پرداخت و اینكه شیطان در زیباترین قالب خود ظاهر می‌شود و به سراغ آدم‌های درجه یك می‌رود. دقیقا افراد درجه یك و با افراد درجه دو و سه كاری ندارد و اگر برود برایش در اولویت نیست.

وی افزود: در واقع نفس اماره و رابطه‌اش با خیر و شر در ذهن هر آدمی زمینه مساعدی را فراهم می‌كند كه شیطان به سراغش برود. شیطان بستر را مهیا می‌بیند كه می‌آید و تا شرایط برای جولانش فراهم نباشد، نمی‌آید و اصولا با كسی كه بستر مهیا برای گناه ندارد كاری ندارد.

وی تصریح كرد: شیطان همیشه سعی می‌كند در بهترین چهره، با بهترین حرف‌ها و بهترین شكل، بیاید كه بتواند فریبنده باشد و تاثیر خود را بگذارد وگرنه اگر شكلی از شیطان با كراهت به تصویر درآید، هر انسانی در مواجه با او در می‌یابد كه او در رفتارش غرض دارد و به سراغش نمی‌رود پس شیطان حتما لباس زیبای خود را به تن می‌كند تا افراد به راحتی فریفته او شوند.

كارگردان مجموعه تلویزیونی «اغماء» در ادامه درباره انتخاب بازیگران مجموعه گفت: برخی از بازیگران را بر اساس تجربه قبلی كاری‌ام با آنها انتخاب كرده‌ام و برخی نیز تست داده‌اند كه «غزاله جزایری» بازیگر نقش رز از جمله آنهاست. تا به حال از بازی همه بازیگرانم راضی بوده‌ام و كار هم نشان داده است كه همه در جای خود قرار دارند.

منبع : خبرگزاری فارس

مطالب مرتبط:

«لازم نبود شیطان در«اغما» به صورت انسان دیده شود»