تبیان، دستیار زندگی

رمز دوم پویا چیست؟

برای برقراری امنیت و محافظت از حساب‌های بانکی مردم در برابر فعالیت‌های کلاهبردارانه، بانک مرکزی از اول دی ماه استفاده از رمز دوم پویا را اجباری اعلام کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رمز پویا
بانک مرکزی اعلام کرد با توجه به اینکه کلاهبرداران از هر فرصتی استفاده می کنند،لازم است کسانی که کارت بانکی دارند،ضمن حفظ هوشیاری، مراقب وب سایت ها و پیامک های جعلی باشند که عناوین فریبنده ای مانند پویا سازی رایگان رمز های دوم را ارسال می کنند و باید تنها از روش‌های اعلام شده توسط بانک خود، برای فعال سازی و دریافت رمز دوم پویا استفاده کنند. همچنین هیچ‌گونه فعال‌سازی رمز دوم پویا در وب سایت بانک مرکزی انجام نمی‌شود.

افراد باید بدانند که هیچ کدام از بانکها و  موسسات اعتباری، برای فعالسازی رمز دوم پویا،اطلاعات حساس کارت‌های بانکی مانند رمز دوم و و کد اعتبار سنجی کارت را نمی خواهند.

این روز‌ها کلاه‌برداری اینترنتی با روش‌های مختلف از حساب‌های بانکی در کشورانجام می شود و بسیاری از کسانی که اطلاعات کمی از روش‌های سارقان امروزی دارند دچار ضرر‌های سنگینی شده‌اند.

در واقع سارقان با استفاده از اطلاعات کارت در کنار رمز دوم ثابت می‌توانند حساب فرد را به‌سرعت خالی کنند. برای جلوگیری از این ماجرا در بسیاری از کشور‌های جهان رمز دوم یکبارمصرف در نظر گرفته‌شده است. با استفاده از این روش سارقان درنهایت با فریب کاربر رمزی را به‌دقت می‌آورند که فقط یکبار می توان از آن استفاده کرد و عملاً سرقت از حساب کاربر را غیرممکن می‌کند.

امروزه  تبهکاران، اطلاعاتی مانند  کلمه کاربری، رمز عبور، شماره ۱۶ رقمی عابر بانک، رمز دوم و کد اعتبار سنجی کارت را از طریق ابزارهای الکترونیکی ارتباطات به سرقت می برند ،به همین خاطر استفاده از رمز دوم یکبارمصرف به‌جای رمز ثابت در دستور کار قرارگرفته است؛ به‌طوری‌که پیش‌بینی می‌شود با جایگزین شدن رمز یکبارمصرف از سوی تمامی بانک‌ها می‌توان میزان قربانیان فیشینگ را  کاهش داد.

ثابت بودن رمز دوم کارت‌های بانکی و پیشرفت شگردهای سارقین در فضای مجازی، موجب سشده است که رمز دوم ثابت به راحتی لو بررود و یا سرقت شود.سارقان می توانند با سوء استفاده از غفلت دارندگان کارت های بانکی،اطلاعات این کارت ها را از طریق درگاه های پرداخت یا برنامک های همراه جعلی به سرقت ببرند و به صورت غیر مجاز از این کارت ها برداشت کنند و خسارت های مالی سنگینی را به افراد جامعه وارد کنند.

 همچنین سارقانی که رمز دوم کارت را هم می دانند،برای انتقال پیاپی وجوه حاصل از فعالیت های غیر قانونی و نامشروع خود از این کارتها استفاده می کنند که این باعث می شود دارنده اصلی کارت با تبعات حقوقی روبرو شود.

تفاوت های رمز دوم ثابت و رمز دوم پویا


با پویاسازی رمزهای دوم کارت‌های بانکی کمک می کند که سارقان نتوانند سوء استفاده مالی از کارت کنند و این امر کاهش می یابد و دارندگان کارت‌های بانکی می‌توانند به جای استفاده از یک رمز دوم ثابت ، در خرید های اینترنتی و یا پرداخت هایی که نیاز به رمز دوم است، از رمز های متفاوتی که بانک در اختیارشان قرار می دهد ، استفاده کنند.

 رمز دوم پویا ، طول عمر محدود حداکثر یک دقیقه ای دارد و یکبار مصرف می باشد و  به این معنا که صرفاً برای یک تراکنش قابل استفاده‌اند.

رمز دوم پویا، علاوه بر اینکه از کلاهبرداری به طریق فیشینگ جلوگیری می کند، جلوی برداشت از طریق کیلاگر‌ها (نرم‌افزار‌هایی که کلید‌های فشرده‌شده روی صفحه‌کلید را ذخیره می‌کند) را هم می گیرد.

چه کسانی باید رمز دوم پویا برای کارت خود داشته باشند؟


تنها مشتریانی باید رمز دوم پویای کارتهای خود را فعال کنند که از کارت بانکی خود برای انجام خرید های اینترنتی یا پرداخت های نیازمند رمز دوم استفاده می کنند. بنابراین کسانی که کارت خود را فقط برای انجام خریدهای فروشگاهی یا استفاده از خدمات خودپردازها به کار می گیرند، نیازی ندارند که رمز دوم پویای کارت خود را فعال کنند.

 
پویا سازی رمز دوم کارت های بانکی فقط توسط بانک‌های صادر کننده کارت انجام می شود؛ به همین خاطر افراد برای اطلاع از روش‌های مختلف فعالسازی می توانند از طریق مراجعه حضوری به شعب، مراجعه به وب سایت بانک صادر کننده کارت و یا تماس با مرکز امداد مشتریان بانک خود، اقدام کنند.


چطور از رمز یکبارمصرف استفاده می‌شود؟


بانک‌ها و مؤسسات اعتباری متناسب با نیازمندی‌های مشتریان خود، سازوکارهای متنوعی برای ارائه رمز دوم پویا فراهم کرده اند.کسانی که گوشی هوشمند دارند می توانند از برنامه های تولید رمز بر روی گوشی های تلفن همراه استفاده کنند.

در واقع بانک روی اپلیکیشن موبایل ویژه خود حساب کاربری و مشخصات  مشتریان را فعال می‌کند. زمانی که افراد  قصد خرید اینترنتی یا انتقال وجه آنلاین  را دارند، هم‌زمان این اپلیکیشن را باز می‌کنند و یک رمز به آنها ارائه می‌شود. این رمز تنها برای تراکنش فعلی آنها اعتبار خواهد داشت.

 چگونگی فعال سازی رمز دوم پویا


پویا سازی رمز دوم کارت های بانکی فقط توسط بانک‌های صادر کننده کارت  انجام می شود؛ به همین خاطر افراد  برای اطلاع از روش‌های مختلف فعالسازی می توانند از طریق مراجعه حضوری به شعب، مراجعه به وب سایت بانک صادر کننده کارت و یا تماس با مرکز امداد مشتریان بانک خود، اقدام کنند.

هزینه فعال سازی رمز دوم پویا


فعالسازی رمز دوم پویا هیچ هزینه‌ای برای مشتریان ندارد و این خدمات توسط بانک‌ها و مؤسسات اعتباری کشور، هم راستا با تجربیات جهانی و با هدف صیانت از دارایی‌های مشتریان بانکی در مقابل فعالیت های کلاهبردارانه، فراهم شده است.

دریافت رمز دوم پویا از طریق پیامک


دارندگان کارت‌های بانکی، برای دریافت رمز دوم از طریق پیامک باید به شعب بانک صادر کننده کارت، مراجعه کنند  و یا از روش های تأیید شماره تلفن همراهی که بانک صادر کننده کارت در اختیار مشتریان قرار داده و یا اینترنت بانک ، شماره تلفن همراه خود را معرفی و در اختیار داشتن آن را تائید کنند. با توجه به اینکه رمز دوم پویا به شماره تلفن مشتریان پیامک می شود ،ضروری است که رضایت صریح  مشتری به دریافت پیامک حاوی رمز دوم پویا از طریق شماره تلفن همراه ثبت شده نزد بانک، ار ائه شود.

نحوه دریافت رمز پویا بانک‌ها


رمز دوم پویا بانک ملی

افراد باید برای فعال‌سازی رمز یک‌بار مصرف اول و دوم کارت‌های بانک ملی باید نرم‌افزار شصت را را از سایت بانک ملی ایران دریافت و نصب کنند. می توان با مراجعه به سامانه بام ،مراجعه به دستگاه‌های کیوسک و یا مراجعه به دستگاه‌های خودپرداز، نرم افزار شصت را نصب نمود.
پرداخت اینترنتی

رمزدوم پویا بانک مسکن

مشتریان بانک مسکن می‌توانند با مراجعه به دستگاه‌های خودپرداز بانک مسکن بر اساس دستورالعمل “فعال‌سازی رمز پویا بر روی دستگاه‌های خودپرداز بانک مسکن” رمز دوم پویای خود را فعال کنند. بعد از فعال‌سازی رمز دوم پویا، رمز دوم ایستا غیرفعال می‌گردد.

 همچنین مشتریان بانک مسکن می توانند نسخه‌ای از برنامه رمزنمای بانک مسکن سازگار با گوشی خود را از سایت بانک مسکن دانلود و نصب کنند.

جهت فعالسازی رمز پویا به صورت پیامکی، باید با مراجعه به یکی از دستگاه‌های خودپرداز بانک مسکن و وارد کردن شماره همراه خود، نسبت به تایید آن اقدام کنند. در این مرحله رسید حاوی روش انجام کار و قسمت ثابت رمز توسط خودپرداز چاپ می‌شود.

برای استفاده از رمز دوم پیامکی باید ۴ رقم آخر شماره کارت خود را از طریق شماره همراه خود به سر شماره ۱۰۰۰۲۵۱۶ پیامک و بخش رمز متغییر را از طریق همین سرشماره دریافت کنید.

رمزدوم  پویا بانک کشاورزی

 مشتریان باید برای فعال سازی رمز دوم یکبار مصرف از طریق اپلیکیشن ریما، این برنامه را نصب کنند و به دستگاه‌های خودپرداز بانک کشاورزی مراجعه کنند و همچنین از طریق وارد نمودن رمزهای دریافتی از دستگاه خودپرداز و پیامک دریافت شده و فعال‌سازی برنامه جهت دریافت فایل راهنمای نصب و فعال‌سازی، به سایت بانک کشاورزی مراجعه کنند.

رمز دوم پویا پست بانک ایران

رمز دوم کارت به دو روش پویا سازی می شود:

روش اول: نصب برنامک رمزساز یکبار مصرف از سایت پست بانک ایران

روش دوم: دریافت رمز دوم یکبار مصرف از طریق پیامک

مشتریان برای استفاده از هریک از دو روش بالا باید با مراجعه به شعبه نسبت به تایید شماره همراه خود اقدام  کنند.

رمز دوم پویا بانک توسعه تعاون

مشتریان بانک توسعه تعاون هم می‌توانند به یکی از دو روش مراجعه به «اینترنت بانک» یا «همراه بانک» اقدام به فعال‌سازی رمز دوم پویا کنند.

در روش اول به سامانه اینترنت‌بانک از منوی “کارت” زیر گزینه “کارت‌های من”  مراجعه کنند ومراحل فعال‌سازی را انجام دهند.

 در روش دوم پس از فعال‌سازی، برای دریافت رمز دوم یک‌بار مصرف از طریق همراه بانک، قسمت “خدمات کارت” منوی “سایر“، “عملیات کارت” گزینه “رمز یک‌بارمصرف (رمز پویا)” نسبت به دریافت رمز پویای یک‌بارمصرف اقدام کنند.

رمز دوم پویا بانک سپه

رمز یکبار مصرف بانک سپه از طریق مراحل زیر دریافت می شود:

در ابتدا باید «اپلیکیشن رمزساز سپه» را روی تلفن همراه نصب کرد و بعد برای فعالسازی و استفاده از برنامه، به یکی از شعب بانک سپه مراجعه  شود.

رمز دوم پویا بانک صنعت و معدن

فعال‌سازی از طریق اینترنت بانک:

در این روش با مراجعه به سایت بانک صنعت و معدن، برنامه را نصب می کنید. اگر کاربر اینترنت بانک ندارد، لازم است که به یکی از شعب بانک صنعت و معدن مراجعه شود و کد فعال‌سازی را دریافت کند.

 همچنین با وارد کردن کد دریافتی از مرحله دوم در برنامه‌ی نصب شده روی تلفن همراه، برنامک رمزساز فعال خواهد شد.

فعال‌سازی از طریق مراجعه به شعبه:


در این روش باید برنامک رمزساز با مراجعه به سایت بانک صنعت و معدن نصب شود.

به یکی از شعب بانک مراجعه شود.

برنامه با استفاده از کد دریافتی در مرحله دوم فعالسازی شود.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .