تبیان، دستیار زندگی

معرفی مشاغل خانگی

شمع سازی شغلی پر درآمد

امروزه بسیاری از بانوان ترجیح می‌دهند به‌جای رفتن به سرکار و دوری از خانه و فرزندان، بخشی از منزل خود را تبدیل به محل کار کنند و هزینه‌هایی چون حمل‌ونقل و وعده غذایی را از هزینه‌های خود حذف کنند و بیشتر بتوانند به خانه و فرزندان خود رسیدگی کنند. راه‌حل آنها برای این کار راه‌اندازی یک شغل خانگی با درآمد مناسب است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
شمع‌سازی از هنرهایی است که اکثر خانم‌ها به آن علاقه دارند. به روشی ساده می‌توانید شمع‌سازی را در خانه انجام دهید. نقش شمع در زیبایی و دکوراسیون خانه بسیار پررنگ است. با کمک انواع شمع‌های شیک و جالب شما می‌توانید تزیینات خاص و متفاوتی را در دکوراسیون بخش‌های مختلف منزل خود ایجاد نمایید.
 
شمع سازی

سرمایه اولیه

برای شروع به کار شمع سازی حدود 9 الی 13 میلیون تومان متناسب با حجم کار و جنس ابزارها و مواد اولیه نیاز است. البته این هزینه تنها برای شروع کار است و در ادامه نیز باید میزانی از سود خود را برای تهیه ابزار کار و مواد اولیه اختصاص دهید؛ هزینه‌های جاری عبارت‌اند از خرید پارافین، اسید استئاریک، فتیله و... 
زمان بازگشت سرمایه هم براساس حجم تولید و فروش، تقریبا 4 ماه طول می‌کشد.

میزان فروش

برمبنای میزان تولید و کیفیت شمع ساخته شده ممکن است بین 2 تا 4 میلیون تومان ماهیانه درآمد داشته باشید.

مجوز

برای دریافت مجوز افراد می‌توانند به بخش صنایع کوچک وزارت صنعت، معدن، تجارت مراجعه کنند و مجوز لازم را کسب کنند. هر چند که این کار نیاز به مجوز خاصی ندارد و صنف و نهادی هم برای صادرات و واردات این کالا در نظر گرفته نشده است.

فضای مورد نیاز

برای شروع کار به یک اتاق 12 متری نیاز است. ترجیحا اتاق مستقل از زندگی خانوار باشد. مثلا زیرزمین یا کارگاه مخصوص، برای این کار بهتر است.

ابزارها و مهارت‌های لازم

پارافین
اسید استئاریک
فتیله
ظرف مخصوص ذوب کردن پارافین
ورق موم
گلیسیرین
انواع قالب‌ها
انواع رنگ‌ها
انواع عطرها
و لوازم دیگری که می‌شود در شمع سازی به کار برد.
شمع

مراحل کار

1. در ظرفی که زیاد مورد استفاده نیست مقداری پارافین می‌ریزیم و آن را با چاقو خرد کرده و بر روی حرارت غیرمستقیم می‌گذاریم تا پارافین آب شود. اگر پارافین را برای ذوب شدن روی حرارت مستقیم قرار دهیم پارافین خراب شده و می‌سوزد.
حرارت غیرمستقیم را اینگونه ایجاد می‌کنیم که ظرفی را پر از آب کرده و روی حرارت می‌گذاریم تا به جوش آید سپس ظرفی را که درون آن پارافین ریخته‌ایم را بر روی آب در حال جوش می‌گذاریم تا کم‌کم ذوب شود.
دقت کنید هنگام ذوب شدن پارافین باید مراقب باشیم که دمای آن بالاتر از 90 تا 100 درجه سانتی‌گراد نرود برای این کار داخل ظرف پارافین دماسنج قرار داده و دما را اندازه گیری می‌کنیم. در صورتی که دمای پارافین زیاد‌تر از این حد گردد شمعی که می‌خوایم بدست نمی‌آید. پارافین در حال ذوب را باید با قاشقی هم زد و به محض اینکه کاملا ذوب شد از روی حرارت برداشت.

2. شیشه مورد نظر خود را از قبل می‌شوییم، پاک کرده و کاملا خشک می‌کنیم. شیشه را اندازه می‌گیریم و فیتیله را دو برابر قد شیشه می‌بریم و با یک تکه چسب کاغذی کوچک و یا چسب حرارتی کف قالب فیکس می‌کنیم تا بعد از ریختن پارافین تکان نخورد.
برای تکان نخوردن فیتیله می‌توان آن را به یک تکه فلز کوچک بست و ته ظرف انداخت تا جابجا نشود. بالای فیتیله هم باید در قسمت وسط فیکس شود. برای این کار می‌توان از چوب بستنی که در وسط آن سوراخی ایجاد شده استفاده کرد و فیتیله را از سوراخ عبور داد تا کاملا فیکس شود.

3. بعد از برداشتن پارافین از روی حرارت 2 دقیقه صبر کنیم تا دمای آن کمی پایین آید. سپس پارافین مایع را به آرامی و با احتیاط داخل قالب می‌ریزیم و منتظر می‌مانیم تا پارافین خنک شود. هیچگاه برای خنک کردن پارافین از یخچال و فریزر استفاده نکنید زیرا این کار موجب ترک خوردن شمع خواهد شد.

4. پس از خشک شدن و خنک شدن کامل پارافین اضافه فیتیله را با یک قیچی می‌بریم به همین راحتی شمع ما آماده است.
شما می‌توانید با این روش شمع‌های مختلفی درست کنید و آنها را به سلیقه خود بیارایید.

بازاریابی

برای فروش شمع‌ها مکان‌های زیادی وجود دارد. افراد می‌توانند به صورت مستقیم ساخته دست خود را در اماکن عمومی و بازارهای فصلی به فروش بگذارند.
همچنین می‌توانند محصولات خود را به گل فروشی‌ها، قنادی‌ها، سوپرمارکت‌ها، خرازی‌ها و... بفروشند. از دیگر مشتریان این شمع‌ها فروشندگان وسایل مراسم ترحیم و شادی هستند.
یکی دیگر از بهترین راه‌های فروش، تبلیغات در صفحات مجازی و شبکه‌های اجتماعی است. فرد می‌تواند از این طریق با مردم ارتباط برقرار کند و سفارشات شخصی گرفته و محصول خود را بفروشد.
برخی فروشگاه‌های مجازی نیز اقدام به خرید و فروش این محصولات می‌کنند که می‌توان شمع‌ها را از طریق آنان به فروش رساند.