تبیان، دستیار زندگی

معرفی مشاغل خانگی

چگونه با مرمت آثار هنری کسب درآمد کنیم؟

امروزه بسیاری از بانوان ترجیح می‌دهند به‌جای رفتن به سرکار و دوری از خانه و فرزندان، بخشی از منزل خود را تبدیل به محل کار کنند و هزینه‌هایی چون حمل‌ و نقل و وعده غذایی را از هزینه‌های خود حذف کنند و بیشتر بتوانند به خانه و فرزندان خود رسیدگی کنند. راه‌حل آنها برای این کار راه‌اندازی یک شغل خانگی با درآمد مناسب است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : محمد عندلیب
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
مرمت آثار هنری

فضای مورد نیاز

یک اتاق حداقل 12 متری (بسته به میزان سفارش‌های دریافتی، ممکن است فضای بزرگتری مورد نیاز باشد)

سرمایه اولیه

1.5-2 میلیون تومان (از آنجا که قیمت خرید دوربین عکاسی در مدل‌های مختلف متغیر است، این رقم بدون لحاظ هزینه خرید دوربین عکاسی است و لازم است تولید کنندگان محترم بسته به نوع دوربین عکاسی مورد نظر، هزینه خرید آن را به سرمایه اولیه بیفزایند)

میزان درآمد ماهانه

بسته به مقدار سفارش متفاوت است.

لوازم مورد نیاز

· دوربین عکاسی
·  پارچه برای پس زمینه عکس
· خط کش
· پنبه
· الكل
. چسب پارالوئید
· استن
· گوش پاک کن
· قلم مو
· چسب کاغذی
· گچ دندانپزشکی
· موم دندانپزشکی
· سشوار رنگ (پیگمنت)
· آبرنگ یا گواش
· شن دانه ریز
· ظرف مناسب برای شن
·  ظرف مناسب برای دوغاب ریزی
·  ظرف کوچک درب دار برای نگهداری چسب
·   ظرف آب
·  تیغ بیستوری
·  سمباده یا پوساب نرم

بازار فروش

برای بازاریابی در این کسب و کار، توجه به نکات زیر ضروری است:
1- امروزه بسیاری از افراد دوست دارند میراث‌دار گذشته باشکوه خود باشند و آثار هنری ارزشمند خود را مرمت و یا از گزند آفات حفظ کنند که به نوبه خود بازار اصلی این نوع خدمات می‌باشند و درخواست این افراد در این حوزه در حال افزایش است. فلذا می‌توان با شناسایی و ارتباط‌گیری با این افراد، زمینه را برای گرفتن سفارش مرمت آثار هنری فراهم نمود.
2- با تبلیغات مناسب در موزه‌ها، نمایشگاه‌ها و ... مشتریان بالقوه و همین طور مشتریان بالفعل شما بیشتر با زوایای مرمت تابلو و آثار هنری آشنا شده و امکان کسب درآمد در این حوزه روز به روز افزایش می یابد.
3- فضای اینترنتی نیز می‌تواند در معرفی مهارت‌های شما در این کسب و کار و جذب سفارش کار در این زمینه موثر باشد.
4- تعدادی از برنامه‌های تلویزیونی نیز چگونگی مرمت تابلو و آثار هنری را به نمایش گذاشته و در نتیجه به افزایش علاقه مخاطبان کمک کرده‌اند.

مراحل انجام کار

در ابتدا از قطعات شکسته تابلو یا اثر هنری عکاسی می‌کنیم. سپس قطعه‌یابی را انجام می‌دهیم.
در مرحله وصالی موقت به وسیله چسب کاغذی قطعات تابلو یا اثر هنری را وصالی می‌کنیم.
قطعات تابلو یا اثر هنری که قبلا با چسب کاغذی وصالی شده بود را از هم جدا کرده و به همراه باز کردن چسب‌ها، اثرات چسب باقی مانده را توسط پنبه و آب و الكل تمیز می‌کنیم. اگر تابلو یا اثر هنری از نظر شیمیایی آسیبی ندیده باشد، لعاب‌ها صحیح و سالم می‌باشند. بنابراین در این مرحله بر روی بدنه تابلو یا اثر هنری که قبلا قطعه‌یابی کرده‌ایم، وصالی دائم با چسب پارالوئید 672 را آغاز می‌کنیم. قطعات را از پایین به بالا، ابتدا کف، پایه و بعد قسمت‌های لبه بالایی روی هم سوار می‌گردد تا به لبه‌ها برسند. قطعات وصالی شده جهت چسبانده شدن و استحکام بخشی، به حالتی متعادل روی سطحی از شن دانه ریز قرار می‌دهیم تا به طور کامل مستحکم گردد.
بعد از وصالی دائم و محکم شدن، تابلو یا اثر هنری قابلیت لازم برای ترسیم و مستندنگاری را پیدا می‌کند و دقیقا قسمت‌های کمبود مشخص می‌شود. جهت موزون بودن رنگ قسمت بازسازی شده با بدن، رنگ‌سازی در گچ مناسب‌تر است. در این مرحله سعی می‌شود رنگ مورد نظر با یکی دو پرده روشن‌تر با ترکیب چند رنگ دانه طبیعی یا پیگمنت‌های رنگی ساخته شود.
در مرحله قالب‌گیری از موم دندان پزشکی استفاده می‌کنیم. قالب‌هایی که از جنس موم دندانپزشکی باشند، این مزیت را دارند که به راحتی قابل برداشت می‌باشند. موم را بر روی قسمت‌های سالم بدنه گذاشته و با کمی حرارت نرم می‌کنیم و با دست فرم می‌دهیم تا قالب بدنه را به خود بگیرند. پس از سرد شدن موم‌ها فرم خود را حفظ می‌کنند. می‌توانیم آنها را از بدنه جدا کرده و بر روی قسمت‌های کمبود قرار دهیم.
بعد از بستن لبه‌های موم و مسدود کردن اطراف محل کمبود قالب آماده دوغاب ریزی می‌باشد. گچ مورد نظر را با آب ترکیب کرده، به صورت دوغاب غلیظ داخل قالب می‌ریزیم. پس از گذشتن چند دقیقه دوغاب کاملا خود را گرفته و گچ جامد می‌شود. در این مرحله می‌توان قالب‌ها را باز کرده و با تیغ جراحی یا مغار ظریف، قسمت قالب‌ریزی شده را پرداخت نمود. قسمت‌های دیگر را نیز با همین روش، قالب‌گیری و بازسازی می‌کنیم. پس از بازسازی کامل، تمام قسمت‌ها را به‌ وسیله سمباده نرم و پوساب پرداخت کرده و صیقل می‌دهیم تا یکدست شده و با بدنه اصلی همانند گردد.
اگر رنگ گچ با رنگ اصلی بدنه موزون و هماهنگ شده باشد، نیازی به موزون سازی با آبرنگ نمی‌باشد. پس از خشک شدن گچ، به وسیله پارالوئید خیلی رقیق، همه جای تابلو یا اثر هنری را تثبیت می‌کنیم.

مخاطرات و آفت‌های این شغل و راه‌های پیشگیری

1. با توجه به این که حرفه مرمت تابلو و آثار هنری در قالب یک کسب و کار خانگی همچنان جزو کسب و کارهای جدید و نوظهور شناخته می‌شود، برای جامعه کاملا شناخته شده نبوده و پیش بینی می‌شود که در اوایل کار با دشواری‌هایی مواجه شده و با استقبال قابل توجهی از سوی مشتریان روبرو نشوید.
برای حل این مشکل اقدامات زیر توصیه می‌شود:
سعی کنید مقالاتی را در درباره مزایای حرفه مرمت تابلو و آثار هنری در منزل و به عنوان یک کسب و کار خانگی موفق نوشته و در نشریات، سایت‌ها و وبلاگ‌های پربیننده منتشر کنید.
می‌توانید مرمت تابلو و آثار هنری را در ابتدا برای اعضای فامیل، دوستان و آشنایان انجام دهید و با معرفی از سوی آنها، مشتری‌یابی کنید.
می‌توانید در نمایشگاه‌های تابلو و آثار هنری و بازارچه‌هایی که ویژه کارآفرینان نوپا بوده و توسط مراکز و ارگان‌های مختلف مانند شهرداری برگزار می‌شود، شرکت نموده و حرفه خود را معرفی کنید.

2. یکی از مخاطرات این شغل، کهنه‌کاران این حرفه می‌باشند که توانسته‌اند سهم خوبی از بازار این خدمات را برای خود ایجاد کنند و طیف گسترده‌ای از مشتریان را پوشش دهند و بنابراین کسب و کار شما را رقیب خود می‌دانند. برای پیشگیری از این موضوع سعی کنید با تعدادی از آنها ارتباط برقرار نموده و توضیح دهید که فعالیت‌تان به هیچ وجه رقیب حرفه آنها نبوده، بلکه مکمل آن محسوب می‌شود. همچنین به آنها بگویید که می‌توانید از تجربه و خدمات آنان استفاده کنید. این موضوع در دراز مدت برای هر دو طرف سودآور خواهد بود.

توصیه به مبتدیان

به کارگیری نکات زیر می‌تواند در توسعه و بهبود شغلی شما موثر باشد:
- برای معرفی خدمت خود، سایتی راه اندازی نمایید و آن را توسعه دهید.
- مطالب جدید و کاربردی در سایت خود قرار دهید.
- اخبار و مطالب مرتبط با فعالیت‌هایتان را در سایت قرار دهید.
- بر روی مطالب مربوط به ارزش مرمت تابلو و آثار هنری تمرکز کنید.
- فضایی برای دریافت و انتشار نظرات بازدیدکنندگان اختصاص داده و بازدیدکنندگان را برای نظردهی تشویق کنید.
- با سایت‌ها و وبلاگ‌های مرتبط تبادل لینک کنید.
- سعی کنید به مطالبی از قبیل مهارت‌هایتان در زمینه مرمت تابلو و آثار هنری اشاره کنید.
- از بزرگان و استادکاران این حرفه الگوبرداری کنید.