تبیان، دستیار زندگی

بی‌اعتنایی ایران به توسعه تجارت از مسیر دیپلماسی

رایزن بازرگانی به چه دردمان می‌خورد؟

کشور ما علیرغم همسایه بودن با 15 کشور و داشتن مرز آبی و خاکی با آنها، در بسیاری از این کشورها رایزن بازرگانی جهت فروش محصولات ایران ندارد در حالی که برخی کشورهای همسایه تعداد قابل توجهی رایزن بازرگانی در کشورهای مختلف دارند؛ به طور مثال ترکیه تنها در کشور عراق 21 رایزن بازرگانی دارد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : محمد عندلیب
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
رایزن بازرگانی
مطابق آمارهای اعلامی توسط مسئولین سازمان توسعه تجارت، ایران در بین 205 کشور دنیا تنها 6 رایزن بازرگانی دارد.
رایزن‌های ایران در کشورهای عراق (2 نفر)، ارمنستان، پاکستان، آذربایجان و ترکیه مستقر هستند.

اما رایزن بازرگانی چه وظیفه‌ای دارد و چه مشکلی را برطرف می‌کند؟

امروزه می توان ادعا کرد که به همان اندازه که تولید مهم است، بازاریابی محصول هم مهم است و بسیاری بازاریابی محصولات را مقدم بر تولید آنها می دانند. هر کشوری که بخواهد کالایی را به فروش برساند، نیاز به افرادی دارد تا در کشورهای مختلف ضمن سنجیدن وضعیت بازار آن کشور، رقبای موجود در بازار، هماهنگی‌ها و مذاکرات لازم برای فروش محصول آن کشور را انجام دهند. در واقع رایزن بازرگانی در آخر خط تولیدکننده داخلی، وظیفه بازاریابی و فروش محصولات را بر عهده دارد که اگر توجه جدی به آن نشود عملاً زحمات تولیدکننده داخلی به ثمر نمی‌نشیند.

در واقع رایزن بازرگانی در آخر خط تولیدکننده داخلی، وظیفه بازاریابی و فروش محصولات را بر عهده دارد که اگر توجه جدی به آن نشود عملاً زحمات تولیدکننده داخلی به ثمر نمی‌نشیند.


در ابتدای سال 1392 تعداد رایزنان بازرگانی ایران 21 نفر بود اما از سال 1397 تا الان به بهانه کمبود بودجه این تعداد به 6 نفر کاهش یافت. این یعنی در حال حاضر ما در تمام کشورهای همسایه خودمان و کشورهای همسو مانند چین، هند، سوریه، لبنان و... هم یک رایزن بازرگانی نداریم. کشور ترکیه رقیب اقتصادی ایران، فقط در عراق 21 رایزن بازرگانی دارد و 19 درصد از بازار عراق را در اختیار دارد.
بیشتر بخوانید

پاتکی به جنگ اقتصادی

این در حالی است که تعداد رایزنان بازرگانی در کشورهای پیشرفته‌ای مانند سوئد 235، چین 221، آلمان 213، هند 198، فرانسه 156، آمریکا 150، کانادا 146، ژاپن 143 و کره جنوبی 141 نفر است.