تبیان، دستیار زندگی

آشنایی با فنون و اصول سرمایه‌گذاری-2

نقد شوندگی

نقد شوندگی یا همان قابلیت تبدیل سریع یک دارایی به پول نقد یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی است که توجه به آن در امکان تغییر سریع بازار و تبدیل دارایی در شرایط لازم و موفقیت یک سرمایه‌گذاری بسیار موثر است. قیمت، نوع و وضعیت بازار کالا ازجمله عوامل موثر در نقد شوندگی یک کالاست.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : محمد عندلیب
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
نقدشوندگی
بسیاری از  افراد این روزها به دنبال  راه‌هایی می‌گردند که بتوانند علاوه بر حفظ دارایی خود از آن درآمدی کسب کنند اما بسیاری پس از ورود به مشکلاتی برمی‌خورند که در نهایت منجر به از دست رفتن دارایی و ترک همیشگی بازار سرمایه گذاری می‌شود. در حالی که بسیاری از این موارد با یک سری آموزش ساده قابل رفع است. در این یادداشت بنا داریم در مورد یکی از آن نکات مهم یعنی نقد شوندگی توضیح بیشتری دهیم. 

اهداف سرمایه‌گذاری

اصولاً افراد از سرمایه‌گذاری اهداف مختلفی را دنبال می‌کنند. بعضی به دنبال حفظ ارزش پول خود هستند. بعضی دیگر به دنبال سود کوتاه‌مدت‌اند و بعضی هم‌ سود در بلندمدت را دنبال می‌کنند. در همه این موارد بحث نقد شوندگی مهم است.
همان‌طور که قبلاً اشاره کردیم، نقد شوندگی یعنی یک دارایی را بتوان در سریع‌ترین زمان ممکن و به سهولت تبدیل به پول نقد نمود یا به عبارتی شرایط خرید یا فروش آن دارایی به‌راحتی ممکن باشد.[1] نقد شوندگی بالا باعث می‌شود خریداران با خیال راحت یک دارایی را بخرند و هر وقت که به پول آن نیاز دارند، آن را بفروشند و پول موردنیاز خود را به دست بیاورند. به‌عنوان‌ مثال طلا قدرت نقد شوندگی بالاتری نسبت به مسکن دارد.
سرمایه گذاری

عوامل نقد شوندگی

در یک قاعده کلی می‌شود گفت که قدرت نقد شوندگی یک دارایی به سه عامل بستگی دارد:
1- قیمت کالا: هرچه قیمت کالایی بالاتر باشد، افراد کمتری می‌توانند آن را در بازار بخرند. بنابراین احتمال اینکه شما بتوانید برای آن کالا مشتری پیدا کنید و بفروشید، کمتر است پس امکان نقد شوندگی کمتری نیز دارد. به‌عنوان‌ مثال اگر شما در خرید اتومبیل‌های لوکس خارجی سرمایه‌گذاری نمایید، به علت قیمت بالای این اتومبیل‌ها و تقاضای کمی که برای خرید آن‌ها در بازار وجود دارد، احتمال آن که بتوانید در زمان لازم دارایی خود را تبدیل به پول نمایید، کمتر است.
2- نوع کالا: نوع کالا اشاره به این نکته دارد که کالایی که می‌خواهیم در آن سرمایه‌گذاری کنیم، کالای لوکس و تجملی است یا کالای اساسی و ضروری است. چون هرچه دارایی مدنظر شما کالای لوکس‌تری باشد، مشتری‌های کمتری دارد و اگر در خرید آن دارایی سرمایه‌گذاری کنید، احتمالاً برای فروش آن دچار مشکل می‌شوید و سرمایه شما دیرتر نقد می‌شود. به‌عنوان‌ مثال اگر شما در خرید کالای لوکسی مانند تابلو فرش‌های نفیس سرمایه‌گذاری کنید، ازآنجا که مشتری‌های این نوع کالا تعداد محدودی از مردم را شامل می‌شود، احتمال نقد شوندگی آن پایین است.
3- وضع بازار کالا: منظور از وضع بازار، میزان رایج بودن و در دسترس بودن یک کالا یا به‌اصطلاح در بورس بودن کالاست. هرچه یک کالا بیشتر رایج و در دسترس باشد، امکان نقد شوندگی بیشتری دارد. به‌عنوان‌ مثال برخی از ارزهای خارجی که رواج زیادی در بازار ندارند و کمتر مورد معامله قرار می‌گیرند، احتمال نقد شوندگی پایینی نیز دارند.

نکته آخر این است که به هنگام تصمیم‌گیری برای سرمایه‌گذاری باید همه عوامل موثر در یک سرمایه‌گذاری خوب و سودآور را با هم ملاحظه کرد. اگر یک جنبه را برای سرمایه‌گذاری در نظر بگیرید و از جنبه‌های دیگر غافل شوید، ممکن است انتخاب زیان‌دهی داشته باشید. به‌عنوان‌ مثال اگر برای سرمایه‌گذاری، یک دارایی با نقد شوندگی بالا را در نظر بگیرید اما به زمان سرمایه‌گذاری توجه نکنید، ممکن است دارایی شما پس از مدتی با کاهش ارزش روبرو شود. توجه همه‌جانبه به اصول موثر در سرمایه‌گذاری در هنگام انتخاب دارایی باعث می‌شود ریسک انتخاب شما کاهش‌ یافته و اطمینان بیشتری از سودآوری سرمایه‌گذاری خود داشته باشید.

پی‌نوشت:
1. موسسه خانه تدبیر و اندیشه