تبیان، دستیار زندگی

آشنایی با فنون و اصول سرمایه‌گذاری-1

کجا و چگونه سرمایه‌گذاری کنیم؟

سرمایه‌گذاری یکی از راه‌های حفظ ارزش دارایی‌ها و سودآوری در کوتاه‌مدت و بلندمدت است. اما این امر فنون و اصولی دارد که رعایت آن‌ها موجب افزایش سودآوری و بی‌توجهی به آن‌ها موجب ایجاد زیان و شکست در سرمایه‌گذاری می‌شود. در این یادداشت به مهم‌ترین اصول سرمایه‌گذاری نظیر نقد شوندگی، پوشش ریسک، توجه به شرایط بازار و تحقیقات بازار پرداخته‌ایم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : محمد عندلیب
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
مردمی که از درآمد خود پس‌اندازی تهیه‌ کرده‌اند، به‌خصوص در شرایط امروز کشور که با تورم 40 درصدی روبرو هستیم، نگران کاهش ارزش پول خود هستند و به دنبال محلی مطمئن برای سرمایه‌گذاری جهت حفظ ارزش پول یا کسب سود می‌گردند.

شاید بسیاری از مردم تصور کنند سرمایه‌گذاری یعنی اینکه یک‌شبه پولدار شویم. ولی واقعیت کمی متفاوت است. سرمایه‌گذاری یعنی شما برای سود بیشتر در آینده، از منفعت امروز چشم‌پوشی کنید. ممکن است شما بخواهید در یک طرح، پروژه، بازار و یا حتی بورس سرمایه‌گذاری کنید. اما قبل از اینکه اقدام به سرمایه‌گذاری کنید یا به‌اصطلاح دست‌ به‌ جیب شوید، لازم است با فوت‌ و فن سرمایه‌گذاری آشنا شوید. سرمایه‌گذاری و کسب سود، فنون و نکاتی دارد که شناختن و به‌کارگیری آن‌ها می‌تواند در افزایش سود شما مؤثر باشد و از آن‌ طرف غفلت از این نکات می‌تواند موجب شکست در سرمایه‌گذاری گردد.

ما بنا داریم در سلسله یادداشت‌هایی به مهم‌ترین نکات و فنون سرمایه‌گذاری بپردازیم:
1- اولین نکته مهم این است که درجایی سرمایه‌گذاری کنید که نقد شوندگی بالایی داشته باشد. نقد شوندگی -همان‌طور که از اسمش معلوم است- یعنی قابلیت سریع تبدیل‌ شدن دارایی به پول نقد. برای شما بسیار مهم است که درجایی سرمایه‌گذاری کنید که هر وقت تصمیم به تغییر بازار و سرمایه‌گذاری در جای دیگر و یا حتی استفاده از پول خود گرفتید، به‌راحتی  بتوانید سرمایه‌تان را تبدیل به پول نمایید.

اینکه بازاری سود بالایی دارد، برای سرمایه‌گذاری کافی نیست. ممکن است شرایط به‌گونه‌ای رقم بخورد که یک بازار سودآور به علت تحولات بازار با ضرر روبرو شود و در این صورت دارایی کسانی که در آن بازار سرمایه‌گذاری کرده‌اند، با کاهش ارزش روبرو خواهد شد


2- باید ریسک سرمایه‌گذاری‌تان را کاهش دهید. به عبارت ساده‌تر باید به‌گونه‌ای سرمایه‌گذاری کنید که اگر  با شکست روبرو شد، همه سرمایه خودتان را از دست ندهید. راه کاهش ریسک این است که دارایی خود را در سبدی متنوعی سرمایه‌گذاری کنید. به‌عنوان‌ مثال اگر بنا دارید در بازار بورس سرمایه‌گذاری نمایید، همه سرمایه خود را به خرید سهام یک شرکت اختصاص ندهید، هر چند آن شرکت سودآور باشد. زیرا ممکن است به هر دلیلی ارزش سهام آن شرکت کاهش یابد و در این صورت ارزش کل سرمایه شما نیز کاهش خواهد یافت.
مطمئن‌ترین راه این است که دارایی خود را در خرید سهام چند شرکت تقسیم کنید تا در صورت افت ارزش سهام یک شرکت، ارزش سهام شما از شرکت‌های دیگر محفوظ بماند. به قول قدیمی‌ها نباید همه تخم‌مرغ‌ها را در یک سبد گذاشت.

سرمایه‌گذاری
3- برخی نکات مهم در سرمایه‌گذاری وجود دارد که ممکن است تصور کنید ارتباطی با سرمایه‌گذاری ندارد. اما توجه به آن‌ها در آینده سرمایه‌گذاری شما تعیین‌کننده است. مثلاً هنگام سرمایه‌گذاری باید به ساعت و روز و رویدادهای سیاسی، اقتصادی و مناسبت‌های مختلف توجه کنید تا متضرر نشوید. به‌عنوان‌ مثال در برخی از مناسبت‌های مذهبی که تقاضا برای خرید سکه طلا جهت اعطای هدیه افزایش می‌یابد، قیمت طلا نیز صعودی می‌شود، اما پس از مدتی به قیمت سابق بازمی‌گردد. بنابراین کسی که بنا دارد در خرید طلا سرمایه‌گذاری نماید، نباید در زمان صعودی شدن قیمت اقدام به خرید کند، زیرا در صورت کاهش قیمت سکه متضرر خواهد شد.
اگر سرمایه‌گذار تازه‌کار هستید، حتماً در این کار با قدیمی‌ترها و کسانی که با بازارهای کشور و شرایط سرمایه‌گذاری آشنا هستند، مشورت کنید.
4- قبل از شروع سرمایه‌گذاری خوب تحقیق کنید. اینکه بازاری سود بالایی دارد، برای سرمایه‌گذاری کافی نیست. ممکن است شرایط به‌گونه‌ای رقم بخورد که یک بازار سودآور به علت تحولات بازار با ضرر روبرو شود و در این صورت دارایی کسانی که در آن بازار سرمایه‌گذاری کرده‌اند، با کاهش ارزش روبرو خواهد شد. اگر بدون تحقیق و شناخت وارد شوید، ممکن است که غافلگیر شده و سرمایه‌تان را از دست بدهید.
پس قبل از اینکه دست‌ به‌ جیب شوید، بازاری را که در آن قصد سرمایه‌گذاری دارید، خوب بشناسید.

در یادداشت بعدی درباره یکی از این فنون مهم شناخت بازار یعنی نقد شوندگی توضیح خواهیم داد.