تبیان، دستیار زندگی

بورس بهتر است یا دلار و طلا

چرا بورس نسبت به بازارهای دیگر سودآورتر است؟

این روزها شاهد رشد بی‌سابقه شاخص بورس هستیم و نقدینگی فراوانی وارد بازار بورس شده است. اما چرا سرمایه‌گذاری در بورس در مقایسه با طلا و سکه و ساختمان بهتر است؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
بورس
پس از جهش ناگهانی دلار و سکه در بهار و تابستان سال 97 نقدینگی فراوانی به بازار ارز و طلا وارد شد و برخی افراد سود خوبی داشتند. اما از پاییز 97 تا پاییز 98 نه‌تنها بازار طلا و ارز جهش نکرد بلکه در برهه‌هایی قیمت کاهش پیدا کرد.
همین امر باعث رکود و تورم در اقتصاد کشور شد. تا جایی که طبق آمارهای بانک مرکزی برخی برهه‌ها تورم به 40 درصد هم رسید و در این ایام سرمایه مردم راکد ماند.

وضعیت طلایی بورس نسبت به رقبا

اما در همین برهه یک‌ ساله، وضعیت بازار بورس نسبت به بازارهای مالی دیگر  بسیار متفاوت بود. جهش ناگهانی دلار و طلا کمی با تاخیر وارد بورس شد و همین امر باعث شد برخی سهم‌ها با رشد سریعی روبرو شوند. 
به‌صورت کلی در یک سال گذشته قیمت سهام در بورس ایران بین 30 الی 300 درصد افزایش‌یافته و سود خوبی نصیب سهامداران شده است. همه این موارد نشان‌دهنده ارزندگی بازار بورس در ایران است و به تازگی نیز شاخص کل بورس ایران مقاومت 20 سال اخیر خود را شکسته و رکورد جدیدی ثبت کرده است.

بورس

نقش بورس در رونق اقتصاد خانواده

بخشی از تورم ناشی از واردات کالا به کشور است. حال اگر کشور در تولید کالا خودکفا شود، دیگر نیازی به خروج ارز از کشور نیست و همین امر تا حدود بسیار زیادی موجب کاهش تورم می‌شود.
مزیت اساسی بورس این است که ما در شرکت‌هایی سرمایه‌گذاری می‌کنیم که عملاً خودمان و یا نزدیکانمان در آن‌ها اشتغال به کار داریم و از این طریق به رشد اقتصاد خانواده و کشورمان کمک کرده‌ایم.
بنابراین سرمایه‌گذاری در بورس، در بخش‌های مختلف اقتصادی باعث رشد این واحدها می‌شود و از طرفی هزینه تولید را پایین می‌آورد. پس یک سرمایه‌گذار موفق جایی سرمایه‌گذاری می‌کند که رشد سرمایه‌اش موجب دامن زدن به تورم نشود بلکه با سرمایه اندک خود نقشی در تولید ملی و رونق اقتصادی داشته باشد و سود خوبی هم نصیب خودش شود.

مزایای سرمایه‌گذاری در بورس

سرمایه‌‎گذاری در بورس به‌جز رونق تولید ملی، مزایای فراوانی دیگری هم دارد. در ادامه به برخی از این مزایا اشاره می‌کنیم:
سرمایه اولیه اندک: شما با صد هزار تومان می‌توانید سرمایه‌گذاری را در بورس آغاز کنید . یکی از قوانین بورس حداقل میزان خرید هر سهم 100 هزار تومان است. خیلی از افرادی که تاکنون وارد بورس نشده‌اند فکر می‌کنند که شروع سرمایه‌گذاری در بورس نیازمند سرمایه زیادی است در حالی‌ که مطابق قانون این‌گونه نیست.

محدود به مکان خاصی نیست: یکی از آرزوهای مردان و زنان، شغلی است که نیاز به خروج از خانه نباشد. بازار بورس این ویژگی منحصربه‌فرد را دارد که شما در هر مکانی و در کنار هر شغلی می‌توانید در بازار بورس سرمایه‌گذاری کنید.

سود متناسب با تحلیل: در بازار بورس هر چه میزان تخصص شما بیشتر باشد و بتواند وضعیت بازار را به‌خوبی تحلیل کنید می‌توانید سود بیشتری ببرید. در این بازار نمی‌توان با موج‌سواری و رانت درآمد کسب کرد بلکه باید بدانید چه زمان یک سهم را خریده و چه زمانی آن را به فروش برسانید.
بورس
امکان استفاده از مشاوران: برای کسب بازدهی‌های بیشتر می‌توانید از مشاوره تحلیل‌گران تاییدشده کارگزاری‌ها استفاده کنید. این امکان با پرداخت هزینه می‌تواند میسر شود. بنابراین شما به‌راحتی می‌تواند بدون دانش سرمایه‌گذاری از تخصصی‌ترین مطالب و تحلیل‌های بورسی استفاده کنید و حتی با استفاده از این اطلاعات و تحلیل‌ها به‌تدریج آن‌ها را فراگرفته و سطح توان تحلیلی خود را توسعه دهید.

حفظ سرمایه در مقابل تورم: با سرمایه‌گذاری مناسب و آگاهانه در بورس، ارزش دارایی افراد در مقابل تورم حفظ می‌گردد، زیرا فرد به نسبت سهام خود در دارایی شرکت سهیم است و با رشد ارزش دارایی‌های شرکت به‌ مرور زمان، ارزش سهام فرد نیز افزایش می‌یابد. در واقع در کنار سود، می‌توان سرمایه اولیه خود را در طی چند سال حفظ کرد.

قابلیت نقد شوندگی بالا: سرمایه شما قابل نقد شدن است. اگر شما برفرض مثال 10 میلیون تومان داشته باشید و با آن یک کسب‌ و کار راه‌اندازی کنید، در صورتی‌ که تصمیم بگیرید کسب‌ و کارتان را تعطیل کنید وسایل زیادی روی دست‌تان خواهد ماند (مثلاً وسایل مغازه یا کارگاه). اما سرمایه‌گذاری در بورس فقط خرید برگه سهام است و اگر سهم درستی را انتخاب کرده باشید که نقد شوندگی بالایی داشته باشد، فوراً می‌توانید سهام خود را بفروشید تا کارگزار 3 روز بعد، مبلغ حاصل از فروش سهام را به حساب بانکی شما واریز کند. سرمایه‌گذاران بورس هر زمان که بخواهند می‌توانند سهام خود را فروخته و در کوتاه‌ترین زمان ممکن، به پول خود دسترسی پیدا کنند.