تبیان، دستیار زندگی

عسل در زمستان: بدنی سالم، پوستی درخشان

اندر فواید عسل در فصول سرد سال

عسل سرشار از مواد مغذی مفیدی است که به سلامت شما کمک می‌کند. این ماده‌ی غذایی باید بخشی از رژیم غذایی زمستانی باشد تا به شما در مسائل مختلف سلامتی که ممکن است در این فصل آن‌ها را تجربه کنید، کمک کند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
مصرف عسل در زمستان
عسل یک هدیه عالی از طبیعت است که با قرار دادن آن در رژیم غذایی روزانه‌تان می‌توانید سلامتی خود را تا حدود زیادی تضمین کنید.
با نزدیک شدن به فصل زمستان، چمدان لباس‌های گرم و نرمی که بعضاً بوی نفتالین هم می‌دهند، از انبار خارج شده و در زیر آفتاب پهن می‌شوند تا برای استفاده آماده شوند. اما آیا تنها انجام این کار برای محافظت از خانواده در فصول سرد سال کافی است؟ کاملاً درست است. جواب منفی است. فقط محافظت در برابر سرمای هوا نیست که از افراد در برابر بیماری‌های فصل زمستان محافظت می‌کند. هر کجا که می‌روید ممکن است افرادی را ببینید که دچار زکام، آبریزش بینی، سرفه یا عطسه باشند. آلودگی یکی از دلایل اصلی بروز این ناراحتی‌هاست. یکی از راه‌حل‌های خوب درمان و تسکین مشکلات زمستانی عسل است. 
عسل شیرین‌ترین هدیه‌ای است که از طبیعت دریافت کرده‌ایم. این ماحصل تلاش زنبورها، یک بسته‌ی غذایی با ارزش دارویی فوق‌العاده و حاوی انواع ویتامین‌ها، مواد معدنی، آنتی‌اکسیدان‌ها و دیگر مواد مغذی است.
ذکر تمام خواص این ماده‌ی غذایی در این مطلب نمی‌گنجد؛ اما تلاش کرده‌ایم به برخی از مزایای مصرف آن برای سلامتی، به طور خاص در فصل سرما، اشاره کنیم.

به یک لیوان آب گرم یک قاشق پُر عسل، چند قطره آب‌لیمو و یک چوب دارچین اضافه کنید. این معجون قوی می‌تواند از شما در برابر آنفلوانزا، سرماخوردگی و دیگر بیماری‌های اینچنینی محافظت کند


تسکین گلودرد

هنگامی که دما کاهش می‌یابد و شب‌ها طولانی‌تر می‌شوند، ناراحتی‌های گلو شیوع بیشتری پیدا می‌کنند. گلودرد نه تنها باعث ناراحتی و درد در شما می‌شود، بلکه بر بهره‌وری و تمرکزتان نیز تأثیر می‌گذارد. با این حال شما به راحتی و به سادگی می‌توانید با عسل از گلودرد جلوگیری و یا آن را درمان کنید. بدین ترتیب که یا همین طوری به صورت ساده دو قاشق عسل را به آرامی قورت دهید یا این که آن را به فنجان چایتان بیفزایید. علاوه بر این، توصیه می‌شود به جای قند، یک قاشق غذاخوری عسل را در یک فنجان چای لیمو حل کرده و میل کنید. معمولاً کودکان عسل دوست دارند؛ از مایعات طلایی برای از بین بردن علائم سرماخوردگی‌شان استفاده کنید (البته برای کودکان بالای یک سال).
نکته: برای این که از خواص عسل به طور کامل بهره ببرید از عسل طبیعی محلی و ارگانیک به صورت خام استفاده کنید.

تقویت ایمنی بدن

هیچ شکی وجود ندارد که داشتن یک سیستم ایمنی سالم، ما را از بیماری‌های زمستانی محافظت می‌کند. افراد دارای ایمنی ضعیف، مستعد ابتلا به انواع عفونت‌ها و بیماری‌ها هستند. اگر تصمیم دارید ایمنی خود را تقویت کنید، زمان آن فرا رسیده است که عسل خالص و اصلی را از بازار تهیه کنید. استفاده از عسل یک راه بسیار ساده برای محافظت در برابر سرماخوردگی، سرفه، آنفلوانزا و بیماری‌های تنفسی است.
نکته: دستور تهیه داروی ضعف ایمنی بسیار راحت است. به این ترتیب که به یک لیوان آب گرم یک قاشق پُر عسل، چند قطره آب‌لیمو و یک چوب دارچین اضافه کنید. این معجون قوی می‌تواند از شما در برابر آنفلوانزا، سرماخوردگی و دیگر بیماری‌های اینچنینی محافظت کند.

التیام زخم‌ها

درصد کمی از مردم از این خاصیت عسل اطلاع دارند. اگر زمانی دچار سوختگی شدید می‌توانید روی عسل به عنوان یک پوشاننده‌ی طبیعی زخم حساب کنید. این کار نه تنها باعث می‌شود بدن باور کند که ناحیه‌ی سوخته، پوشیده از پوست سالم است، بلکه باعث کاهش بسیار زیاد درد نیز می‌شود. این روش، با پیشگیری از ورود عفونت از بیرون به داخل، یک روش موثر برای بهبودی زخم است. عسل همچنین باعث می‌شود زخم‌های بدن از داخل به بیرون نیز التیام پیدا کنند. عسل را روی سوختگی بریزید و آن را به آرامی با گاز استریل بپوشانید. هر 5 تا 6 ساعت یک‌بار نیاز است که پانسمانتان را تعویض کنید.
نکته: عسل همچنین می‌تواند به عنوان یک پماد آنتی‌بیوتیک برای درمان بریدگی‌ها و خراش‌های پوستی که در زمستان به دلیل خشکی پوست شایع‌ترند، استفاده شود.

پیشگیری از خشکی پوست و ترک لب‌ها

عسل بهترین محافظ در برابر خشکی پوست و ترک لب‌ها است. این اتفاق معمولاً در شرایطی رخ می‌دهد که پوست در معرض بادهای شدیدی قرار بگیرد و همان‌طور که می‌دانید این بادها در فصل زمستان رواج بیشتری دارد.
نکته: با عسل به عنوان ماده اصلی همراه با روغن نارگیل، لانولین و ویتامین E یک لوسیون خانگی و بالم لب تهیه کنید.

مفید برای سردمزاجان

خیلی از افراد عادت دارند شب‌ها موقع خواب شیر بنوشند. افراد سردمزاج در هوای سرد باید بیشتر مراقب خورد و خوراکشان باشند. یکی از توصیه‌ها برای این افراد اضافه کردن یک قاشق عسل به فنجان شیر شبانه‌شان است که به عنوان مصلح آن به کار می‌رود و باعث تعدیل مزاج و آرامش می‌شود.

ضدسرفه‌ای طبیعی

سرفه یکی از مشکلات شایع در فصل زمستان است که افراد بسیاری با آن روبرو می‌شوند و یکی از راه‌های رهایی از آن مصرف عسل است. از عسل می‌توان به روش‌های مختلفی برای درمان سرفه استفاده کرد:
• عسل را به چای خود اضافه کنید. به راحتی می‌توانید یک قاشق غذاخوری عسل را به چای گیاهی خود اضافه کنید. این می‌تواند یک ترکیب عالی با چای لیمو، چای زنجبیل، چای بابونه یا چای سبز باشد.
• همچنین می‌توانید برای درمان سرفه، معجونی را با زنجبیل و عسل تهیه کنید. این یک داروی بسیار قدرتمند برای سرفه است که می‌توان به راحتی آن را در خانه تهیه کرد. بدین ترتیب که شما باید یک‌چهارم قاشق غذاخوری آب زنجبیل را استخراج کرده و آن را با یک قاشق غذاخوری عسل مخلوط کنید. قبل از خواب یک قاشق غذاخوری از این مخلوط را مصرف کنید. اگر سرفه‌تان خیلی شدید است، دو بار در روز مصرف کنید.
اگر می‌خواهید از این معجون برای کودک بالای یک سال خود استفاده کنید مقدار آن را کاهش دهید.
بیشتر بخوانید

ضدسرفه‌های خانگی


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.