تبیان، دستیار زندگی

معرفی مشاغل خانگی

برای شروع خاتم سازی به چه چیزی احتیاج داریم؟

امروزه بسیاری از بانوان ترجیح می‌دهند به‌جای رفتن به سرکار و دوری از خانه و فرزندان، بخشی از منزل خود را تبدیل به محل کار کنند و هزینه‌هایی چون حمل و نقل و وعده غذایی را از هزینه‌های خود حذف کنند و بیشتر بتوانند به خانه و فرزندان خود رسیدگی کنند. راه‌حل آنها برای این کار راه‌اندازی یک شغل خانگی با درآمد مناسب است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
یکی از مشاغل حوزه صنایع دستی که امروزه صادرات فراوانی به کشورهای جهان می‌شود، «خاتم‌کاری و خاتم‌سازی» است. خاتم‌کاری هنر آراستن سطح اشیای چوبی با فلزات گوناگون است و سابقه این هنر به زمان‌های بسیار قدیم باز می‌گردد.
خاتم کاری

مشاهده تصویر در اندازه واقعی


با توجه به میزان تولید در یک ماه و میزان فروش آن‌ها، حدود 2 الی 5 میلیون تومان سود ماهیانه برای شخص به دست می‌آید

سرمایه اولیه

برای شروع خاتم‌کاری به حدود 1 میلیون تومان نیاز است. این سرمایه برای تهیه و خرید مواد اولیه است.

لیست لوازم مورد نیاز

· میخ کار
· تخته رند
· انواع اره
· رنده دست
· سوهان
· چکش
· تیشه
· گاز انبر
· مغار
· گونیای آهنی
· پرگار
· قیچی
· انواع استخوان (استخوان و عاج فیل، استخوان شتر، استخوان اسب و استخوان گاو)
· مفتول‌های فلزی (برنج، آلومینیوم و بعضا طلا یا نقره)
· انواع چوب (آبنوس، فوفل و گردو)
· انواع رنگ برای رنگ آمیزی استخوان‌ها
· چسب سریشم
· روغن جلا یا سندلوس (شیره درخت کاج)

میزان فروش و سود

با توجه به میزان تولید در یک ماه و میزان فروش آن‌ها، حدود 2 الی 5 میلیون تومان سود ماهیانه برای شخص به دست می‌آید. البته استفاده از تکنیک‌های بازاریابی و فروش می‌تواند سود بیشتری را نسیب تولیدکننده کند.

فضای مورد نیاز

برای خاتم سازی در ابتدا به یک اتاق 9 متری نیاز است. هر چه کار گسترش پیدا کند و کارگران بیشتر شود، به فضای بیشتری همچون یک کارگاه احتیاج خواهیم داشت.

بازاریابی

یک مرحله مهمی که خیلی از تولیدکنندگان به آن توجهی ندارند، موضوع بازاریابی محصول است که اهمیتی به اندازه تولید دارد. امروزه بازاریابی و استفاده از بستر شبکه‌های مجازی برای فروش محصولات به یک دانش مستقل و پرطرفدار در ادبیات کسب و کارها تبدیل شده است.
به منظور فروش محصولات تولید شده می‌توان از بسترهای زیر استفاده کرد:
1- فضای اینترنتی زمینه بسیار مستعدی را برای گسترش این نوع خدمات فراهم نموده است که می‌توانید از آن برای معرفی توانمندی‌های خود استفاده کنید. تولیدکننده می‌تواند برای فروش محصولات، سایتی خارجی ایجاد کند که محصولات به صورت مستقیم به مشتریان خارجی فروخته شود.
2- نمایشگاه‌های هر چند معدود صنایع دستی می‌تواند مردم را با نوآوری‌ها و زیبایی‌های این هنر آشنا کند.
3- نسلی جوان و خلاقی که با حداقل آموزش به بهترین مصرف‌کنندگان و حتی گاهی تولیدکنندگان این هنر تبدیل می‌شوند.
4- این محصولات در شهرهای توریستی مثل اصفهان و شیراز فروش بهتر و بیشتری دارد.

مراحل انجام کار

- ابتدا تکه‌های باریک چوب را که از قبل آماده شده و در کارخانه به رنگ‌های سبز، زرد و قرمز رنگ‌آمیزی شده است و دارای مقاطع مثلثی، لوزی و یا دایره می‌باشد و یا استخوان‌های تمیز شده و سفید شده که به صورت نوارهای باریکی آماده شده را به صورت منشورهایی در ابعاد ۱ تا ۲ میلیمتر و طول ۳۰ سانتیمتر رنگ‌آمیزی می‌کنیم -رنگ‌آمیزی مخصوص استخوان‌هاست- و به صورت مثلث‌های کوچک بر روی سطوح اشیاء چوبی توسط سریشم کنار هم می‌چسبانیم و به وسیله نخ محکم می‌کنیم.
- پس از چند ساعت نخ‌ها را باز می‌کنیم و بعد از سوهان کاری اضلاع، مجددا چهار پره را در کنار هم می‌چسبانیم.
- سپس سیم مفتولی گردی را که به آن «شمسه» می‌گویند، در اطراف هر ضلع به وسیله سریشم می‌چسبانیم که طرح ستاره‌ای شکلی به وجود می‌آید. این روند را آنقدر ادامه می‌دهیم تا به طرح مورد نظر برسیم.
- در این مرحله به منظور براق شدن خاتم و محافظت از سرما و گرما، سطح آن را روغن می‌زنیم.

توصیه به مبتدیان

به کارگیری نکته‌های زیر می‌تواند در توسعه و بهبود شغلی شما موثر واقع شود:
1. سعی کنید کارهای خاص انجام دهید، کارهایی که نیازمند حوصله، صرف وقت و انرژی بیشتری است و غالبا همه خاتم‌کاران به سراغ آن نمی‌روند.
2. سعی کنید در کارهایتان تنوع داشته باشید و کارهای ترکیبی (همراه با مینیاتور، معرق یا خوشنویسی) که ظرافت بیشتری دارند را تهیه کنید.
3. برای توسعه کار خود به تبلیغات بپردازید، هنر خود را معرفی کنید و همچنین در تبلیغات خود از یک عنوان تجاری خاص به همراه توضیح ظرافت‌ها و ویژگی‌های تولیدات خود سخن بگویید.