تبیان، دستیار زندگی

5 نکته برای تراز کردن بودجه خانواده با بودجه 99

برای کاهش هزینه خانواده در سال 99 چه کارهایی باید انجام داد؟

بسیاری از افراد در شرایط جدید اقتصادی به دنبال راهکارهایی هستند تا بتوانند بهتر کالاهای موردنیاز خانواده خود را تأمین کنند و مخارج خانواده را بهتر مدیریت کنند. مدیریت و تنظیم مخارج خانواده به عنوان بهترین و ساده ترین کار، اولین چیزی است که یک خانواده با رعایت آن می تواند شرایط اقتصادی خود را بهبود بخشد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : صادق وفایی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بودجه خانواده
در 2 سال اخیر با جهش نرخ ارز و بی‌­تدبیری برخی مسئولان، قدرت خرید خانواده‌ها کاهش قابل‌ ملاحظه‌ای داشته است. رسیدن تورم به 40 درصد، عدم افزایش متناسب حقوق و دستمزد و افزایش مالیات در بودجه 99 همه از عواملی است که در کاهش قدرت خرید خانواده‌ها مؤثرند. در این یادداشت به دنبال ارائه راهکارهای عملیاتی برای کاهش هزینه‌های خانواده در سال 1399 هستیم.

1- حتما براساس لیست خرید کنید

قبل از اینکه به بازار بروید از اعضای خانواده خود بخواهید که لیست اقلام مورد نیاز خودشان را بنویسند و در اختیار شما بگذارند. با این کار می‌توانید با استراتژی مشخص و برآوردی دقیق به بازار بروید. حضور در بازار بدون لیست در بیشتر مواقع باعث صرف هزینه برای خرید غیرضروری می­‌شود و جیب شما را خالی می‌کند. 

2- از فروشگاه‌های بزرگ و زنجیره‌ای نخرید

برخلاف تبلیغات عمومی به جای خرید از فروشگاه‌­های بزرگ و زنجیره‌ای، به خرید گروهی به صورت کلی(فله‌­ای) بپردازید. چرا که در خرید از فروشگاه‌های بزرگ که این روزها افراد زیادی به بهانه تخفیف‌­های زیاد جذب می‌شوند کالاهای زیاد، متنوع و مختلفی وجود دارد که در بیشتر مواقع به دلیل برچسب­‌های تخفیف وسوسه‌کننده و گول‌زننده است و پس از اتمام خرید و پرداخت هزینه، تازه فرد متوجه مبلغ کلی خریدهایش می­‌گردد.

3- با دوستان و فامیل خود خرید کنید

در بسیاری از مواقع بخش زیادی از قیمت نهایی وابسته به دلالان و توزیع کنندگان و هزینه‌­هایی چون هزینه بسته‌بندی است. از طرفی خرید کلی از خرید جزیی هم تخفیف بیشتری دارد و هم سود بیشتری دارد.
به عنوان مثال اگر خرید گوشت گوسفند غیرمنجمد به صورت بازاری برای یک خانواده حدود 100 تا 120 هزار تومان باشد، خرید یک کیلو گوشت وقتی به صورت گروهی صورت می‌گیرد تا حد زیادی هزینه را کاهش می‌دهد. چراکه با خرید گروهی گوسفند زنده 45 تا 50 کیلویی به قرار کیلویی 40 تا 50 هزار تومان  و ذبح آن بین 20 تا 25 کیلو گوشت گرم + کله پاچه، جگر و... به افراد می‌رسد که با محاسبه کلی هزینه آن حدود 1800000=45*40 که با احتساب 20 کیلوگرم گوشت خالص هزینه هر کیلو گوشت معادل (90000=1800000/20) خواهد شد. یعنی علاوه بر سود حداقل 10 هزار تومانی به ازای هر کیلوگرم گوشت،  حدود 300 هزار تومان هم بابت کله پاچه، جگر، سیراب و شیردان و... سود خواهید کرد. از همین الگو برای خرید میوه و خریدهای کلی که نیاز به خرید روزانه ندارند هم می‌توان استفاده کرد.


4- مخارج خود را یادداشت کنید

مخارج خود را در دفترچه یا نرم‌افزارهای گوشی یا کامپیوتر یادداشت کرده و به‌صورت هفتگی، ماهانه و سالانه آن‌ها را بررسی کنید. امروزه نرم‌افزارهای مختلفی با قابلیت‌های ویژه‌ای با قابلیت حسابداری شخصی وجود دارند که قابلیت دسته‌بندی تمامی مخارج را دارند؛ با این کار ضمن اشراف بر مخارج خود می‌توانید برای کاهش و یا افزایش هزینه‌ها در ماه‌های آتی اقدام نمایید.

5- نیم نگاهی هم به سبدهای خرید پیشنهادی داشته باشید

امروزه برخی از شرکت­‌ها به مناسبت­‌های مختلف بسته­‌هایی را آماده می­‌کنند که قیمت بسته از قیمت خرید تک ­تک کالاهای موجود در بسته ارزا‌ن­تر است و از طرفی باعث صرفه جویی در وقت و کاهش هزینه وقت و حمل و نقل و... می‌شود. لذا توجه داشتن به بسته‌­هایی که توسط برخی از شرکت­‌ها آماده می‌شوند، می‌تواند در برخی از شرایط کمک کننده افراد باشد.

در مطالب بعدی بیشتر در مورد مدیریت اقتصادی خانواده صحبت خواهیم کرد.