تبیان، دستیار زندگی

قوانین آپارتمان‌نشینی چیست؟

آپارتمان در تعریف به یک واحد مسکونی مستقل در یک ساختمان چندطبقه گفته می‌شود و سکونت در این‌گونه ساختمان‌ها شامل قوانینی است که باید رعایت شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
حقوق همسایگی
امروزه به دلیل رشد جمعیت و کم بودن فضا و ارزان‌تر بودن آپارتمان ها، بسیاری از ساکنان شهرها به آپارتمان‌نشینی روی آورده‌اند. ولی این‌یک واقعیت است که هنوز هم فرهنگ آپارتمان‌نشینی در میان مردم ما به‌خوبی جا نیافتاده و خیلی‌ها از قوانین آپارتمان‌نشینی آگاه نیستند و یا در عین باخبر بودن ترجیح می‌دهند این قوانین را نادیده بگیرند.

ولی لازمه‌ی زندگی در آپارتمان‌ها این است که قوانین آپارتمان‌نشینی را بدانیم تا زندگی آرام‌تری داشته باشیم و با همسایگانمان به مشکل برنخوریم. فراموش نکنید قوانین آپارتمان‌نشینی هم مانند تمام قوانین دیگری که بشر برای داشتن زندگی منظم و بدون جنجال به آن رسیده است، دستورالعمل‌هایی ساده است که پایبندی ما به آن‌ها شرط ابتدایی داشتن زندگی صلح‌آمیز با همسایه‌های دیگر است.

اگر یکی از ساکنان هزینه‌های مشترک را پرداخت نکرد مدیر یا هیأت مدیره باید صورت حساب‌های پرداخت نشده را برای مالک بفرستد. اگر تا ۱۰ روز اقدام به پرداخت نکرد، مدیر یا هیأت مدیره می‌تواند آن واحد آپارتمانی را از امکانات مشترک محروم کند.



با این حساب فرهنگ آپارتمان‌نشینی خیلی پیچیده نیست کافی است که از بایدها و نبایدهایی که قانون و آیین‌نامه آن برای زندگی آپارتمان‌نشینی پیش‌بینی کرده است، اطلاع داشته باشید و آن‌ها را رعایت کنید.

اگر به‌تازگی به آپارتمان‌نشینی روی آورده‌اید باید مقررات آن را نیز مطالعه کنید و به خاطر بسپارید زیرا رعایت نکردن آن‌ها شما را با مشکل مواجه می‌کند.

بایدها و نبایدهای آپارتمان نشینی

امروزه آپارتمان‌نشینی رواج زیادی پیداکرده است، ولی در کشور ما هنوز فرهنگ آپارتمان‌نشینی به‌صورت صحیح آموزش داده نشده است. باید در نظر داشت که عمده‌ترین مشکلات آپارتمان‌نشینی زمانی آغازمی شود که خانواده‌ها با همان ذهنیت زندگی سنتی در خانه‌های حیاط دار، وارد زندگی در آپارتمان می‌شوند.

اکثر افرادی که به علت مزیت‌های آپارتمان‌نشینی این شیوه را انتخاب می‌کنند؛ هنوز بافرهنگ زندگی در آپارتمان آشنا نیستند یا آموزش ندیده‌اند بنابراین وقتی به زندگی در آپارتمان روی می‌آورند برای خود و دیگران مشکلاتی مانند سلب آسایش مردم با بلند صحبت کردن، زیاد کردن صدای رادیو و تلویزیون یا گذاشتن کفش‌ها مقابل پاگرد پله‌ها، حمل زباله بدون سطل درحالی‌که شیرابه‌های آن روی پله‌ها می‌ریزد، برگزاری مهمانی‌های پر سروصدا وغیره ایجاد می‌کنند و این کارها را عادی می‌دانند.

برای زندگی آپارتمان‌نشینی، لازم است فرهنگ زندگی در این مکان‌ها را ارتقا دهیم . عدم توجه به فرهنگ آپارتمان‌نشینی سبب مخدوش شدن حقوق همسایگی و بروز مشکلات متعدد و مشاجراتی مابین ساکنان یک مجتمع می‌شود.

آپارتمان‌نشینی چیست؟

به دلیل رشد جمعیت در شهرها و همچنین گران شدن زمین، آپارتمان‌نشینی روز به روز بیشتر رونق گرفته است . درواقع آپارتمان‌نشینی برای جلوگیری از توسعه سطحی شهرها به‌اجبار برای پاسخگویی به نیاز جامعه در نظر گرفته شده است . برای رعایت حقوق مدنی و روابط اجتماعی ساکنان این ساختمان‌ها لازم است که قوانین و مقررات زندگی در چنین مکان‌هایی را موردتوجه قرار دهند، مالکیت در آپارتمان‌ها شامل 2 بخش است:


مالکیت اختصاصی

بخش اختصاصی؛ قسمتی است که فقط مالک آپارتمان یا کسی که در آن زندگی می‌کند، حق استفاده از آن را دارد، مانند بالکن که تنها صاحب آپارتمان حق استفاده از آن را دارد.


مالکیت مشترک

بخش مشترک؛ قسمت‌هایی که تمامی مالکان حق استفاده از آن را دارند و برای استفاده عمومی احداث شده است و در سند اختصاصی قید نشده است، عبارتند از :

- زمین بنا

- تأسیسات قسمت‌های مشرک مانند چاه آب، پمپ، منبع آب و مرکز حرارت و تهویه، رختشوی‌خانه، کنتورها، تابلوهای برق، تلفن مرکزی، انبار عمومی ساختمان، اتاق سرایداری در هرجای ساختمان که باشد، دستگاه آسانسور و محل آن، چاه‌های فاضلاب، لوله‌ها از هر قبیل، گذرگاه‌های زباله و محل جمع‌آوری آن.

- اسکلت ساختمان

- درها و پنجره‌ها و راه‌پله‌ها که در قسمت اختصاصی نباشند

- تأسیسات مربوط به راه‌پله

- نمای خارجی ساختمان

- محوطه ساختمان و باغ

- بام و قسمت‌هایی که ساکنان به‌طور مشترک استفاده می‌کنند

- قسمت‌هایی که در سند اختصاصی واحد آپارتمانی قید نشده است

- پله‌های ورود به پشت‌بام و پله‌های ایمنی، درها و پنجره‌ها، راهروها و پاگردها ، دیوارهای حدفاصل بین قسمت‌های اختصاصی اگر جزو اسکلت ساختمان نباشند.

دانستنی‌های مهم در خصوص  آپارتمان‌نشینی

علت رعایت نکردن قانون و مقررات آپارتمان‌نشینی از سوی برخی ساکنان عدم آشنایی آن‌ها با قوانین و مقررات آپارتمان‌نشینی و عدم آشنایی با حدود وظایف خود و حقوق همسایگان است . از طرف دیگرالزامات اجرایی قوانین آپارتمان‌نشینی جدی نیست و کمتر کسی به علت عدم رعایت فرهنگ آپارتمان‌نشینی بر اساس قانون مورد بازخواست قرارگرفته است. ساکنان مجتمع‌های آپارتمانی باید به رعایت برخی بایدها و نبایدها بپردازند:

- شما فقط اختیار واحدی را دارید که مالک آن هستید. از قوانین مهم آپارتمان‌نشینی این است که بدانید حق دخالت در زندگی دیگر واحد‌ها را ندارید و نباید در زندگی همسایگان سرک بکشید.

- قبل از اینکه در آپارتمان ساکن شوید درمورد حق استفاده از پارکینگ و انباری مطلع شوید و جای دیگران را نگیرید. خاطرتان باشد از شروط ابتدایی داشتن رابطه سالم با همسایه‌ها این است که نه به حق دیگران تجاوز کنید و نه اجازه دهید کسی به حق قانونی شما تجاوز کند.

- کفش، گلدان و غیره را در راه‌پله که بین ساکنین مشترک است نگذارید. در مورد اجسامی که برای تزئین و زیبایی ظاهر آپارتمان در فضای مشاع آپارتمان قرار می‌گیرد، همه اعضا در جلسات ساختمان تصمیم می‌گیرند.

- حفظ نظافت آپارتمان از قوانین آپارتمان‌نشینی است. در مکان‌های مشترک مانند حیاط، راهرو و آسانسور آشغال نریزید.

- اگر مراسمی دارید که تا دیروقت طول می‌کشد (دورهمی‌هایی مانند تولد و جشن‌های خانوادگی و غیره)، سعی کنید همه‌ی همسایه‌ها را در جریان بگذارید و در ساعات بعد از ۹ شب تلاش بیشتری برای بر هم نخوردن آرامش همسایه‌ها به کار ببندید.

- اگر می‌خواهید به دلایلی از آب، برق یا گاز به مقدار زیادی استفاده کنید، مثلاً می‌خواهید غذای نذری بپزید، از بقیه همسایه‌ها اجازه بگیرید. این عمل به‌خصوص زمانی اهمیت پیدا می‌کند که برای هر واحد قبض جدا وجود نداشته باشد درنتیجه سهم هر واحد بدون توجه به مقدار مصرف محاسبه شود.

- در ساعاتی که دیگران درحال استراحت هستند، مثل شب‌ها، ظهر‌ها و روز‌های تعطیل، سروصدا تولید نکنید.

- کار‌ها و تعمیرات ساختمانی که سروصدا دارند را از ساعت ۹ تا ۱۳:۳۰، یا ۱۷ تا ۱۹ و در روز‌های غیرتعطیل انجام دهید.

- صدای موسیقی فقط باید در واحد خودتان شنیده شود. دلیلی وجود ندارد که همسایه‌ها مجبور به گوش دادن به موسیقی موردعلاقه شما باشند.

- ایجاد تغییرات در نما و بالکن‌ها بدون هماهنگی با مالکین دیگر ممنوع است.

- نگهداری حیوانات خانگی در قسمت‌های مشترک مجاز نیست. همچنین در مورد نگه داری از حیوانات خانگی در واحد خودتان هم قوانینی وجود دارد. تنها زمانی مجاز به این کار هستید که نه‌تنها با قوانین آن آپارتمان تناقضی نداشته باشد بلکه بو، صدا و حضور حیوان خانگی در واحد شما به هیچ ترتیبی مزاحمتی برای دیگران ایجاد نکند.

- زمان جابجایی میز‌ها و وسایل به کف و دیوار‌ها ضربه نزنید که صدای آن به طبقات دیگر منتقل شود. این قبیل کار‌ها را در زمان مناسب انجام دهید و زیر وسایل را با قالی یا موکت بپوشانید که صدای کمتری تولید شود.

آپارتمان در تعریف به یک واحد مستقل در یک ساختمان چندطبقه گفته می‌شود و سکونت در این‌گونه ساختمان‌ها شامل قوانینی است که باید رعایت شود.



- برای هر دوره یک مدیر آپارتمان انتخاب کنید که مسئولیت امور مشترک آپارتمان را برعهده بگیرد.

- شارژ و هزینه‌های آپارتمان را به‌موقع بپردازید و قوانین آپارتمان‌نشینی را رعایت کنید.

- از وسایل همسایگان استفاده نکنید و به آن‌ها آسیب وارد نکنید.

- پشت سر دیگر همسایگان حرف نزنید و فرهنگ قوانین آپارتمان‌نشینی را زیر پا نگذارید.

- اجازه ندهید که صدای دعواهایتان بیرون از واحدتان برود و باعث ناراحتی دیگران و خراب شدن وجهه شما شود.

- در مواقع استراحت همسایگان سراغ آن‌ها نروید و درشان را نکوبید.-

- اطلاعات شخصی همسایگان را به غریبه‌ها نگویید.

- هنگام ورود و خروج درب اصلی ساختمان را ببندید.

- درصورت خرابی یکی از قسمت‌های ساختمان، مدیر ساختمان را در جریان بگذارید.

- اگر مشکلی با یکی از همسایگان برایتان پیش آمده مؤدبانه مسئله را به او توضیح دهید و جاروجنجال راه نیاندازید.

- اگر مشکلی با یکی از همسایگان دارید که نمی‌توانید آن را حل کنید، با مدیر ساختمان مشورت کنید.

- استعمال دخانیات در مکان هان سربسته‌ی مشترک، مانند آسانسور و راهرو مجاز نیست.

- ساکن هر واحد مسئول پرداخت خسارت وارد شده به همان واحد، مانند گرفتن لوله‌های فاضلاب، صدمه به دیوار‌ها و غیره است.


هزینه‌های مشترک آپارتمان

مالکان آپارتمان‌ها باید هزینه‌های مشترک ساختمان را پرداخت کنند. هزینه‌هایی که پرداخت می‌شود متناسب با مساحت واحد آپارتمانی است مانند هزینه آب و برق مشاع، مگر هزینه‌هایی که باید به‌طور مساوی تقسیم شود مانند دستمزد سرایدار و که ربطی به مساحت واحد آپارتمانی ندارد و همه باید یکسان پرداخت کنند. برای هزینه‌های مشاع هم یک نفر نمی‌تواند به بهانه اینکه از امکانات خاصی استفاده نمی‌کند از پرداخت هزینه آن خودداری کند.

اگر یکی از ساکنان هزینه‌های مشترک را پرداخت نکرد مدیر یا هیأت مدیره باید صورت حساب‌های پرداخت نشده را برای مالک بفرستد. اگر تا ۱۰ روز اقدام به پرداخت نکرد، مدیر یا هیأت مدیره می‌تواند آن واحد آپارتمانی را از امکانات مشترک محروم کند؛ مثلاً آب آن واحد را قطع کند یا شوفاژ وی را خاموش کند. اگر باز هم پرداخت نشد، مدیر به اداره ثبت مراجعه می‌کند و اداره ثبت برای کسی که هزینه را پرداخت نکرده است، اجراییه صادر می‌کند. در صورت پرداخت هزینه، امکانات مجدداً وصل خواهد شد.

تعمیرات در آپارتمان

اگر در فکر تجدید بنای ساختمان خود هستید و عده کمی از ساکنان مخالفت می‌کنند، در صورتی که سه نفر از کارشناسان رسمی دادگستری گواهی دهند که ادامه زندگی در این ساختمان خطر جانی و مالی در پی دارد، شما می‌توانید به تعمیر اقدام کنید.

اما قبل از آن باید با اجازه دادگاه، خانه مناسبی برای کسانی که مخالف هستند، اجاره کنید و اگر از رفتن به خانه جدید خودداری کردند، با مراجعه به دادگستری می‌توانید تقاضای تخلیه همسایگان مخالف را بکنید.

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .