تبیان، دستیار زندگی

دوست دارید به‌پای هم پیر بشین؟

خیلی چیزها هست که برای به‌پای هم پیر شدن باید آموخت؛ اما ما شمع و چراغا رو روشن می‌کنیم و همسایه‌ها رو خبر می‌کنیم و با کلی سروصدا به زیر سقف مشترک می‌رویم و فراموش می‌کنیم قواعد به‌پای هم پیر شدن را بیاموزیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ازدواج


همهٔ ما دوست داریم که زندگی مشترک عاشقانه‌ای داشته باشیم، یکدیگر را دوست بداریم، فرزندان موفقی تربیت کنیم و در کنار هم به خواسته‌هایمان برسیم و در یک‌کلام به‌پای هم پیر شویم. چقدر این جمله آشناست! دعایی که پدرمان در شب ازدواج وقتی دست‌به‌دستمان می‌کرد، در گوشمان خواند: ان شاالله به‌پای هم پیر شوید اما شاید ما آن شب در سپیدی لباس عروس و سیاهی لباس داماد گم بودیم و به تنها چیزی که فکر نمی‌کردیم، همین قرار مهم بود.

اصلاً چند در صد از عروس و دامادها روز ازدواجشان را روز مهم‌ترین عهد زندگی‌شان می‌دانند، آن‌قدر که مکان برگزاری جشن و گل روی ماشین عروس و فبلمبردارو غذا و آرایشگاه و غیره مهم است، به این موضوع فکر می‌کنیم که این‌همه مقدمات برای چیست؟ اینکه فقط دو نفر به یک‌خانهٔ مشترک بروند و متأسفانه طبق مد این روزها به یک سال نرسیده خانه‌هایشان را جدا کنند؟

به نظر من همین یک جملهٔ ساده می‌تواند مهم‌ترین عامل خوشبختی باشد. به‌پای هم پیر شدن. اگر با خط درشت این جمله را بنویسیم و جایی در چهاردیواری خانهٔ مان نصب کنیم که هرروز چند بار چشممان به آن بیافتد، آن‌وقت دیگر ملکهٔ ذهنمان می‌شود که قرار است به‌پای هم پیر شویم پس چرا به خاطر این موضوع کوچک یا آن موضوع گذرا، زندگی خودمان و یکدیگر را تلخ کنیم.

حالا که می‌خواهیم یک‌عمر باهم باشیم باید یاد بگیریم علاوه بر دوست داشتن یک دیگر، به خواسته‌ها و نیازهای هم توجه کنیم. با هم حرف بزنیم و نگفته‌هایی که آزارمان می‌دهد را با کلمات مناسب بیان کنیم. به رفتار یکدیگر دقت کنیم و شباهت‌ها را زیر ذره‌بین بگذاریم و از تفاوت‌ها نردبانی بسازیم برای صعود به تکامل.



قرار نیست مادر تو با من تند حرف زد یا خواهرت به من اعتنا نکرد یا چرا خانهٔ ما کوچک است و سفرهای خارجی نمی‌رویم، باعث شود از هم جدا شویم. قرار است باهم بمانیم تا موهایمان رنگ دندان‌هایمان شود و روزی بازی نوه‌هایمان را نگاه کنیم و بگوییم: چه زود گذشت اما چه خوب که کنار تو گذشت.

پس حالا که می‌خواهیم یک‌عمر باهم باشیم باید یاد بگیریم علاوه بر دوست داشتن یک دیگر، به خواسته‌ها و نیازهای هم توجه کنیم. با هم حرف بزنیم و نگفته‌هایی که آزارمان می‌دهد را با کلمات مناسب بیان کنیم. به رفتار یکدیگر دقت کنیم و شباهت‌ها را زیر ذره‌بین بگذاریم و از تفاوت‌ها نردبانی بسازیم برای صعود به تکامل.

باید یاد بگیریم، احترام گذاشتن را چون اکسیژن در همهٔ لحظاتمان و در هر شرایطی بر خود واجب کنیم و با ستایش یکدیگر و گفتن خوبی‌هایی که در دل تمجید می‌کنیم، به‌طرف مقابل بفهمانیم که چقدر برایمان ارزشمند است.

باید یاد بگیریم که تفاهم موهبتی ماورایی نیست که خودبه‌خود به برخی از زوج‌ها داده شود بلکه ساختنی است و فرمول خاص خود را دارد و آن‌ها که مواد لازم را به میزان کافی کنار هم قرار می‌دهند به نوش داروی تفاهم دست پیدا می‌کنند.

باید یاد بگیریم که اعتماد، چیزی نیست که اگر خراب شد بتوان به‌سادگی آن‌ها دوباره به دست آورد پس صداقت را در رفتارهایمان فراموش نکنیم.

باید یاد بگیریم هر ارتباطی نیاز به گذشت دارد و اگر تنها خود را ببینیم خیلی زود آن‌هایی را که دوست داریم از دست می‌دهیم و ارتباط با همسر از این قاعده مستثنی نیست.

باید یاد بگیریم .... خیلی چیزها هست که برای به‌پای هم پیر شدن باید آموخت؛ اما ما شمع و چراغا رو روشن می‌کنیم و همسایه‌ها رو خبر می‌کنیم و با کلی سروصدا به زیر سقف مشترک می‌رویم و فراموش می‌کنیم قواعد به‌پای هم پیر شدن را بیاموزیم.

راستی شما هم دوست دارید به‌پای هم پیر بشین؟
همراهان عزیز، با توجه به گسترش سامانه همسان گزینی تبیان، لازم است جهت استفاده از خدمات همسان‌گزینی یا مشاوره اپلیکیشن همدم را از طریق لینک زیر دریافت و نصب نمایید، این سامانه در سراسر کشور فعال است.  
 بخش همسان گزینی تبیان