تبیان، دستیار زندگی

با اینا زمستونو سر می‌کنم

چند پیشنهاد برای مطالعه در شب‌های بلند آخرین فصل سال از شعر و داستان تا ترجمه و زندگی نامه
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
کتب، شعر، داستان، ترجمه، زندگینامه،
به قول سعدی شیرازی «بر زمستان صبر باید طالب نوروز را». یعنی سوز و سرمای زمستان را باید به امید رسیدن بهار تحمل کرد و از سر گذراند. شب‌های بلند زمستان فرصت خوبی است برای خواندن کتاب، به ویژه اگر کتابی از دنیای جذاب ادبیات باشد. به مناسبت آغاز فصل زمستان، یک بسته خواندنی در قالب‌های مختلف ادبی برایتان تهیه کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

اسفار کاتبان

ابوتراب خسروی قلم شگفت‌انگیزی دارد و یکی از بزرگ ترین نویسندگان معاصر ماست. «اسفار کاتبان» مهم‌ترین رمان خسروی است که در سال 79 منتشر و حالا پس از سال‌ها در انتشارات نیماژ بازنشر شده‌ است. «اسفار کاتبان» داستان آشنایی پسری دانشجو به نام سعید با دختر هم‌کلاسی‌اش، اقلیماست. این اثر به سبک نوشته‌های هوشنگ گلشیری، ساختار روایت در روایت دارد که در نهایت تمام روایت‌ها در نقطه‌ای به هم می‌رسند و حسابی غافل گیرتان می‌کنند.


چون بوی تلخ خوش کندر

29 دی ماه، سالروز تولد خواننده ترانه «با اینا زمستونو سر می‌کنم» است. اگر می‌خواهید یک روایت دست اول از زندگی فرهاد مهراد، خواننده معاصر ایرانی بخوانید، «چون بوی تلخ خوش کندر»، از نشر ماهی را از دست ندهید. این زندگی نامه به کوشش وحید کهندل و پوراندخت گلفام، همسر فرهاد گردآوری شده است. در مقدمه این کتاب می‌خوانیم: «در این کتاب قرار نیست سبک موسیقی و هنر فرهاد معرفی شود. کاری نداریم که سبک او چه بود، چه خواند و چگونه خواند. این‌جا او در مقام یک انسان معرفی می‌شود».

شب‌های بلند زمستان فرصت خوبی است برای خواندن کتاب، به ویژه اگر کتابی از دنیای جذاب ادبیات باشد



فیلم نامه زال و رودابه

دکتر جلال خالقی مطلق را بیشترِ ما با شاهنامه‌پژوهی و مقالات تحقیقی‌اش می‌شناسیم اما جالب است بدانید این استاد برجسته هم دستی در شعر دارد و هم به تازگی بر اساس داستان «زال و رودابه»، مشهورترین قصه عاشقانه حماسه ملی ایران، فیلم نامه‌ای برای پویانمایی نوشته که در نوع خودش آغاز راهی تازه است. این کتاب را نشر همیشه در 69 صفحه منتشر کرده و یک پیشنهاد متفاوت برای شب‌های بلند زمستان است.

پیاده

بلقیس سلیمانی بیانی روان و به شدت قصه‌گو دارد. به همین دلیل می‌توانید تازه‌ترین اثرش را که البته فضایی تلخ و گزنده هم دارد، برای شب‌های زمستانی‌تان انتخاب کنید. «پیاده» زندگی زن جوانی اهل یکی از شهرستان‌های کوچک کرمان را روایت می‌کند که مدت کوتاهی بعد از ازدواج با همسرش در تهران ساکن می‌شود. ناشناختگی پایتخت و آدم‌هایش از یک طرف و پنهان‌کاری و بددل بودن همسرش از طرف دیگر، زن جوان را درگیر ماجراهایی می‌کند و در نهایت اوست که قربانی می‌شود.

رباعیات ابوسعید ابوالخیر

یکی از محبوب‌ترین و جمع و جورترین قالب‌های شعری فارسی، رباعی است و یکی از رباعی‌سرایان نامی ادبیات فارسی کسی نیست به جز ابوسعید ابوالخیر، عارف قرن پنجم هجری. ابوسعید رباعی‌های شیرین و دلنشینی دارد که می‌‌توانید آن‌ها در این شب‌های آرام زمستانی بخوانید.  مجموعه 150 رباعی ابوسعید ابوالخیر به نام «عشق آمدنی بود نه آموختنی» به انتخاب مهشید مشیری، پیشنهاد ما به شماست.

اسفار کاتبان؛ ساختار روایت در روایت دارد که در نهایت تمام روایت‌ها در نقطه‌ای به هم می‌رسند و حسابی غافل گیرتان می‌کنند



مزه‌شناس

همان‌طور که خوراکی‌ها و تنقلات جزو جدانشدنیِ همنشینی‌های شب‌های زمستانی ما ایرانی‌ها هستند، ملل دیگر به ویژه ساکنان شرق آسیا هم به غذا و خوراکی اهمیت می‌دهند. اگر دوستدار آشنایی با غذاهای آسیایی و چینی هستید، خواندن رمان «مزه‌شناس»، نوشته لو ونفو با ترجمه مرضیه بهرادفر را پیشنهاد می‌کنیم. با خواندن «مزه‌شناس» هم اطلاعات دست اولی درباره غذاها و خوراکی‌های چینی به دست می‌آورید و هم با بخشی از تاریخ معاصر چین آشنا می‌شوید. ترجمه رمان «مزه‌شناس» را نشر ققنوس به چاپ رسانده است.


برگ هیچ درختی

فصل زمستان جان می‌دهد برای سفر به مناطق جنوبی ایران که در این فصل، هوایی معتدل و دلچسب دارد. «برگ هیچ درختی» نوشته صمد طاهری، داستانی است که در آبادان دهه 50 و 60 اتفاق می‌افتد. این داستان 80 صفحه‌ای، روایتی سیال دارد و نویسنده گاهی فضاسازی‌ها و زمان‌ها را در هم ادغام می‌کند. این داستان جذاب و پرکشش را نشر نیماژ منتشر کرده است.

پطرزبورگ

ولادیمیر ناباکوف، نویسنده بزرگ روسی، رمان «پطرزبورگ» را یکی از برجسته‌ترین شاهکارهای منثور قرن بیستم معرفی کرده است. این کتاب نوشته آندره بیه لی است که برای اولین بار در سال 1913 میلادی منتشر شده و حالا در سال 1398 شمسی، فرزانه طاهری آن را به فارسی ترجمه و نشر ثالث منتشر کرده است. «پطرزبورگ» رمانی با حال و هوای تاریخی، وهم‌آلود و مربوط به اواخر قرن نوزدهم میلادی و دوران روسیه تزاری است. با خواندن این کتاب متوجه می‌شوید افسانه شهر اشباح بودنِ پطرزبورگ واقعیت دارد.
منبع: روزنامه خراسان
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .