تبیان، دستیار زندگی

جمعی از ناشران و اهل فرهنگ در راستای احیای کتابخانه سوخته شهریار از آن بازدید کردند

احیای «تفکر»

کمتر از 40 روز قبل بود که در خلال اعتراضات و اغتشاشات بنزینی کتابخانه تفکر شهریار نیز قربانی جهل شد و یک‌جا سوخت. حالا مجمع ناشران انقلاب اسلامی تصمیم گرفته در کنار بازسازی این کتابخانه، یک پویش فرهنگی برای مشارکت مردم و اهالی فرهنگ هم راه بیندازد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
کتابخانه
روز گذشته جمعی از ناشران اعم از عبدالعظیم فریدون، رییس انجمن ناشران کودک و نوجوان، علی‌اکبر تورانیان، رییس انجمن ناشران دانشگاهی، محمد آخوندی، ناشر، محسن پرویز، رییس انجمن قلم و میثم نیلی، مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی از این کتابخانه بازدید کردند تا بتوانند قدمی در تسریع بازسازی این کتابخانه بردارند.

در خیابانی وسیع در کنار اداره شهرداری، راهنمایی رانندگی و آتش‌نشانی نصرآباد کتابخانه تفکر قرار داشت که در آن حادثه سوخت. کتابخانه تفکر شهریار در سال 1391 با زیربنای ۶۰۰ مترمربع در منطقه نصیرآباد باغستان از توابع شهرستان شهریار تأسیس شد و مجهز به بخش‌های مخزن، کودک و سالن‌های مطالعه مجزا بود که در دو شیفت و توسط دو کتابدار اداره می‌شد. این کتابخانه 13 هزار جلد کتاب داشت. در کنار در ورودی بخشی از دیوار بتنی قرار دارد که در همان شب اول تخریب شده و همچنان در همان حالت است. از در و دیوار سیاه می‌توان تشخیص داد چه شده اما وقتی پا به محوطه می‌گذاری تازه می‌فهمی چه شده است. در ورودی اصلی انبوهی از کاغذهای پودرشده که روزگاری کتاب بودند، ریخته که با هر قدم متلاشی می‌شوند. در سمت راست و چپ، سالن‌های مطالعه وسیع این کتابخانه کاملا سوخته است. میز و صندلی‌ها غیرقابل استفاده و تمام تهویه‌ها نابود شده است. بخش اداری کتابخانه نیز وضعیتی مشابه دارد و دیگر قابل استفاده نیست.

حالا مجمع ناشران انقلاب اسلامی پویشی به نام #آباد-بمان-ایران راه انداخته است و از عموم نویسندگان، ناشران و کتابفروش‌ها دعوت کرده تا بخشی از بازسازی این کتابخانه عمومی را به عهده بگیرند. پیش از آن هم نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از علاقه‌مندان برای کمک به بازسازی این کتابخانه دعوت کرده بود تا در حوزه‌های عمرانی، جمع‌آوری کتاب‌های اهدایی، تأمین تجهیزات اعم از قفسه، میز و صندلی مشارکت کنند. این نهاد همه کتابخانه‌های عمومی کشور را به عنوان پایگاه جمع‌آوری این کمک‌ها معرفی کرده و شماره حساب ۲۶۷۷۲۱۰۰۹ به نام انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان شهریار، نزد بانک تجارت را برای جمع‌آوری کمک‌های نقدی اعلام کرده و از علاقه‌مندان خواسته در فیش‌های واریزی عبارت «کمک به بازسازی و تجهیز کتابخانه تفکر» را قید و تصویر آن را به ایمیل ravabetomoomi@tehranpl.ir ارسال کنند.     

کتابخانه تفکر؛ یک پایگاه فرهنگی فعال

زهرا رضایی، مدیر کتابخانه‌های عمومی شهرستان شهریار درباره این کتابخانه به خبرنگار «صبح‌نو» گفت: کتابخانه تفکر باغستان هزار عضو فعال دارد. این کتابخانه بیشتر از کتابخانه‌بودن نقش یک پایگاه فرهنگی در منطقه را دارد چرا که غیر‌ از آن هیچ ‌مکانی فرهنگی را در نصیرآباد شهریار نداریم چون سایر ارگان‌ها هم هیچ ‌فضایی را نداشتند و از این کتابخانه برای انجام برنامه‌های فرهنگی مشترک استفاده می‌کردیم؛ مثلا خانه بهداشت برای زنان و خانواده برنامه برگزار می‌کند. نقش کتابخانه یک طرف، ولی نقش فرهنگی آن خیلی پررنگ‌تر بوده است.

کتاب‌ها خاکستر شده بود و از تجهیزات کتابخانه هیچ‌ خبری نبود. کتابخانه صددرصد تخریب شده بود و این‌بار، به جای امید و انگیزه، حسرت و اندوه همنشین کتابخوانان نصیرآباد شد.



وی درباره نحوه سوختن کتابخانه هم می‌گوید: ساعت 11 شب 25 آبان دو نفر از اعضای کتابخانه به مسوول کتابخانه و بعد به من خبر دادند که دودی از محوطه کتابخانه خارج می‌شود و انگار تجهیزات در حال انتقال است. بلافاصله جریان را با مسوول حراست استان در میان گذاشتم. به آنها گفتم اگر می‌توانید نزدیک شوید و ببینید چه خبر است که به دلیل جمعیت زیاد و اغتشاش امکان‌پذیر نبود. جالب اینکه در کنار کتابخانه آتش‌نشانی هم تخریب شده است. صبح روز یکشنبه در مسیر شهریار به سمت نصیرآباد، اولین چیزی که در منطقه نصیرآباد توجهم را به خود جلب کرد، ‌ساختمان سوخته شهرداری بود. بعد از آن ساختمان‌های سوخته چند بانک، شورای شهر، شبکه بهداشت، پمپ بنزین و فروشگاه غارت‌شده جانبو را دیدم. به کتابخانه که رسیدم، شعله‌ها دیگر رمقی نداشتند. کتاب‌ها خاکستر شده بود و از تجهیزات کتابخانه هیچ‌ خبری نبود. کتابخانه صددرصد تخریب شده بود و این‌بار، به جای امید و انگیزه، حسرت و اندوه همنشین کتابخوانان نصیرآباد شد.
سوزاندن کتابخانه، کتابسوزی،
رضایی گفت: بعد از آتش‌سوزی چند نفر از اعضای فعال کتابخانه اشک می‌ریختند و می‌گفتند انگار خانه ما آتش گرفته است. دوست داشتند بدانند برای این کتابخانه چه کار می‌توانند بکنند. چون اکثر خانه‌های این منطقه کوچک دارای فرزندان زیاد است، سالن‌های مطالعه ما بسیار شلوغ هستند. علاوه بر اینکه بخش کودک فعال و برنامه‌های خوبی برای خانواده‌ها و مادران و کودکان و نوجوانان داشتیم تا از آسیب‌های اجتماعی منطقه در امان باشند. یکی از خانواده‌ها می‌گفت دخترم می‌گوید دیگر مدرسه نمی‌روم چون نمی‌دانم کجا درس‌هایم را بخوانم.

کتابخانه تفکر، سه‌ماهه ساخته می‌شود

ابوالفضل حداد، مسوول خدمات اداری کتابخانه‌های شهرستان شهریار هم درباره زمان ساخت مجدد کتابخانه به «صبح‌نو» گفت: اگر پشتیبانی به درستی انجام شود، می‌توان طی سه ماه این کتابخانه را بازسازی کرد. اینجا هزار عضو مفید داشته است که فعلا از خدمات کتابخانه‌ای محروم شده‌اند. اینجا پایگاه فعال فرهنگی منطقه بود. وی می‌گوید: این کتابخانه در راسته نهادهای اداری چون شهرداری و آتش‌نشانی و راهور بود که همه را آتش زده‌اند. حدود 250 نفر این خسارت را وارد کرده‌اند. ما یکشنبه و بعد از اغتشاش آمدیم و درها را دوباره بستیم ولی شب آمدند قفل و زنجیرها را بردند. یک‌بار هم غارت کردند و اموالی چون پمپ آب و تانکر و کنتور و دوربین و کامپیوتر و پرینتر را به یغما بردند. دیوار را هم خراب کردند و رفتند.

عبدالعظیم فریدون، رییس انجمن ناشران کودک و نوجوان و علی‌اکبر تورانیان، رییس انجمن ناشران دانشگاهی هم که در این بازدید حاضر بودند، به خبرنگار «صبح‌نو» گفتند که بخش کودک و نوجوان و کتاب‌های دانشگاهی این کتابخانه را تامین خواهند کرد. ضمن اینکه محسن پرویز، رییس انجمن قلم ایران هم اعلام کرد به زودی فراخوانی برای مشارکت نویسندگان در تامین کتاب‌های این کتابخانه صادر می‌شود تا نویسندگان کتاب‌های خود را جهت اهدا به کتابخانه تفکر بیاورند.

منبع: روزنامه صبح نو
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .