تبیان، دستیار زندگی

نقاط پرمنفعت از درآمدهای گردشگری کجاست؟

۱۰ مقصد اول توریست‌های جهان

خاورمیانه با تلاش کشورهای نفتی برای جذب گردشگر ۵ درصد رشد داشته است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
توریست های جهان
سازمان جهانی گردشگری با معرفی ۱۰ کشور پردرآمد از محل ورود توریست، ۱۰ مقصد اول توریست‌های جهان را نیز اعلام کرد، این ۱۰ کشور مقصد، ۴۰ درصد از کل گردشگران خارجی دنیا را در سال ۲۰۱۸ به خود اختصاص دادند. به گزارش «دنیای‌اقتصاد» در میان ۱۰ مقصد برتر جهان در ورودی گردشگران و درآمد گردشگری، فرانسه همچنان در ورودی گردشگری خارجی در رتبه اول قرار دارد درحالی‌که آمریکا بزرگ‌ترین سرمایه‌گذار گردشگری بوده است. ژاپن پس از هفت سال رشد دورقمی در رتبه نهم درآمدهای گردشگری جهان قرار گرفت.

 ۱۰ کشور پرجاذبه جهان

براساس آمار سازمان جهانی گردشگری، ۱۰ مقصد برتر ورودی گردشگران خارجی در سال ۲۰۱۸ که ۴۰ درصد از ورودی‌های جهان را به خود اختصاص داده است نشان می‌دهد: فرانسه با رشد ۳ درصدی و ورود ۸۹ میلیون نفر در رتبه اول پربازدیدترین کشور جهان قرار گرفت و اسپانیا با ورود ۸۳ میلیون نفر و یک درصد رشد در رتبه دوم قرار دارد. بعد از آن آمریکا، چین، ایتالیا، ترکیه، مکزیک، آلمان، تایلند و انگلیس با ۳۶ میلیون نفر که نسبت به سال گذشته ۴ درصد کاهش داشته است به ترتیب در رتبه‌های سوم تا دهم برترین مقصد ورود گردشگران خارجی قرار گرفتند. به گزارش «دنیای‌اقتصاد» طبق آمار سازمان جهانی گردشگری، میزان ورودی گردشگران جهان در سال ۲۰۱۸ حدود ۴/ ۱ میلیارد نفر بوده که نسبت به سال ۲۰۱۷ رشد ۵ درصدی داشته است. آسیا و اقیانوسیه و به‌دنبال آن آفریقا بیشترین رشد در ورود با رقم معادل ۷ درصد را به نام خود ثبت کردند. اروپا در نهمین سال از رشد پایدار با جذب ۵۷۰ میلیون توریست و ۵ درصد رشد همچنان پربازدیدترین منطقه جهان بوده است و پس از آن آسیا و اقیانوسیه با جذب یک‌چهارم توریست‌های جهان، حدود ۳۴۸ میلیون نفر گردشگر خارجی، ۲۵ درصد از ورود گردشگران بین‌المللی را به خود اختصاص داد. آمریکا که به سه بخش شمالی، مرکزی و جنوبی تقسیم می‌شود از گردشگر خارجی فقط ۱۵ درصد است که با فراز‌و‌نشیب بسیاری همراه بوده و با ۲ درصد رشد حدود ۲۱۶ میلیون نفر گردش خارجی داشته است. آفریقا که براساس عملکردهای مثبت به‌ویژه در آفریقای شمالی توانست با ۷درصد رشد، ۶۷ میلیون گردشگر خارجی را به خود جذب کند و ۵ درصد از سهم گردشگری جهان را به خود اختصاص دهد. خاورمیانه با توجه به تلاش کشورهای وابسته به اقتصاد نفتی برای توسعه صنعت گردشگری و جذب گردشگران خارجی با ورود حدود ۶۰ میلیون توریست، ۵ درصد رشد داشته و سهم آن از ورودی گردشگری جهان ۴ درصد بوده است.

۱۰ کشور پردرآمد جهان توانستند ۵۰ درصد از کل درآمد گردشگری را به خود اختصاص دهند. آمریکا با کسب درآمد ۲۱۴ میلیارد دلار و رشد ۲ درصدی به‌عنوان پردرآمدترین کشور در گردشگری بین‌المللی معرفی شد و بعد از آن اسپانیا با ۷۴ میلیارد دلار و ۴درصد رشد نسبت به سال گذشته در رتبه دوم جهان قرار گرفت.



۱۰ کشور پردرآمد گردشگری جهان

«دنیای‌اقتصاد» در کنار بررسی ورودی گردشگران بین‌المللی به میزان درآمد حاصل از گردشگری خارجی نیز پرداخته است که براساس آمار سازمان جهانی گردشگری از کل درآمد گردشگری بین‌المللی که شامل ورود توریست‌ها و حمل‌ونقل مسافران می‌باشد، ۱۷۰۰ میلیارد دلار بوده که نسبت به سال گذشته ۴/ ۴درصد رشد داشته است و توانسته از رشد اقتصاد جهانی پیشی بگیرد.

طبق اعلام سازمان جهانی گردشگری، ۱۰ کشور پردرآمد جهان توانستند ۵۰ درصد از کل درآمد گردشگری را به خود اختصاص دهند. آمریکا با کسب درآمد ۲۱۴ میلیارد دلار و رشد ۲ درصدی به‌عنوان پردرآمدترین کشور در گردشگری بین‌المللی معرفی شد و بعد از آن اسپانیا با ۷۴ میلیارد دلار و ۴درصد رشد نسبت به سال گذشته در رتبه دوم جهان قرار گرفت. فرانسه، تایلند، انگلیس، ایتالیا، استرالیا، آلمان، ژاپن و چین با ۴۰ میلیارد دلار در رتبه‌های سوم تا دهم پردرآمدترین کشورها در گردشگری بین‌المللی قرار گرفتند.

آسیا و اقیانوسیه با رشد ۷ درصدی حدود ۴۳۶ میلیارد دلار درآمد و ۳۰ درصد از سهم درآمد گردشگری و اروپا با ۵ درصد رشد و ۵۷۰ میلیارد دلار درآمد و ۳۹ درصد از سهم کل درآمد، از رشد متوسطی در عایدی گردشگری خارجی نسبت به سال قبل بهره مند شدند. آفریقا با ۳ درصد از سهم کل درآمد گردشگری بین‌المللی و خاورمیانه با ۵ درصد از سهم گردشگری جهان با توجه به رشد قابل‌توجه در ورود گردشگر خارجی با رشد درآمد گردشگری همراه بودند که سهم هرکدام از درآمد گردشگری به ترتیب ۳۸ میلیارد دلار با ۲درصد رشد و ۷۳ میلیارد دلار با ۴ درصد رشد بوده است. اما در آمریکا با توجه به رشد ضعیف ورود گردشگران خارجی به آمریکای مرکزی و جزایر کارائیب، میزان درآمد حاصل از آن نیز بدون رشد بوده است و با ۳۳۴ میلیارد دلار همچنان ۲۳ درصد از سهم درآمد توریسم خارجی را به خود اختصاص داده است. اروپای جنوبی و مدیترانه‌ای با ۸ درصد رشد در ورودی گردشگر خارجی و ۷ درصد رشد در درآمد حاصل از آن، در اکثر مناطق با رشدی دو رقمی همراه بود. در میان کشورهای با ورودی بیشترتوریست، ایتالیا، یونان، پرتغال و کرواسی عملکرد قوی و مثبتی داشتند و ترکیه با نرخ ارز مناسب، روند بهبودی خود را ادامه داد و اسپانیا بزرگ‌ترین مقصد منطقه، رشد بسیاری در درآمد گردشگری خارجی در سال ۲۰۱۸ داشته است. اروپای شرقی با رشد ۴ درصد ورودی و ۳ درصد درآمد و اروپای مرکزی با رشد ۵ درصد ورودی و ۹ درصد درآمد برحسب میانگین منطقه رشد داشته‌اند و از جمله دلیل افزایش گردشگر، تسهیل ویزا برای چینی‌ها در برخی مناطق بوده است. روسیه به دلیل میزبانی جام جهانی ۲۰۱۸ از رشدی دو رقمی برخوردار شد. در اروپای غربی بلژیک عملکرد مثبتی داشته و به همراه هلند در این منطقه پیشتاز بودند. اروپای شمالی با یک درصد رشد در ورودی گردشگران خارجی و درآمد حاصل از آن رشدی یکنواخت داشته است.

مناطق گردشگری جهان

منطقه آسیا و اقیانوسیه، سریع‌ترین رشد در ورودی و درآمد گردشگری خارجی در سال ۲۰۱۸ را داشته است. افزایش قدرت خرید خارجی‌ها، افزایش حمل‌ونقل هوایی و تسهیل صدور ویزا منجر به افزایش سفر به این منطقه شده است. آسیای جنوبی به‌علت رشد ورود گردشگری در کشورهایی همچون ایران، نپال، سریلانکا و هند به‌عنوان بزرگ‌ترین مقصد این منطقه، ۱۹ درصد رشد داشته است و درآمد گردشگر خارجی با رشدی، ۱۰ درصدی همراه بوده است.ایران در سال ۲۰۱۸، در ورود گردشگر خارجی رشد ۵۰درصدی داشته و درآمد گردشگری نیز با رشد بیشتری همراه بود. شمال شرقی آسیا به‌عنوان بزرگ‌ترین مقصد گردشگری آسیا با ۶ درصد رشد در ورودی و ۹ درصد رشد درآمدی، با رشد گسترده‌ای همراه بوده است. کره‌جنوبی به‌دلیل میزبانی المپیک زمستانی ۲۰۱۸ در پیونگ یانگ، نتایج بسیار مثبتی در رشد ورودی و درآمد گردشگری خارجی داشته است. ژاپن سومین مقصد بزرگ در آسیا از مرز ۳۰ میلیون ورودی فراتر رفته و بیش از هفت میلیارد دلار نسبت به سال گذشته درآمد کسب کرد. جنوب شرقی آسیا با ۶ درصد رشد در ورود گردشگر خارجی و ۹ درصد رشد درآمدی همراه بوده است. تایلند بزرگ‌ترین مقصد این منطقه حدود ۳ میلیون ورودی گردشگر خارجی و ۶ میلیارد دلار درآمد بیشتر از سال گذشته داشته است و استرالیا به‌عنوان قدرتمندین کشور در جذب ورودی گردشگر خارجی با ۳درصد رشد و کسب درآمد بسیار با رشد ۷ درصد، منجر به رشد اقیانوسیه شده است.

آمریکا تجربه و نتایج متفاوتی داشته است. آمریکای شمالی به‌دلیل رشد مداوم و عملکرد مثبت مکزیک و آمریکا دوسوم از کل ورودی با ۴ درصد رشد را در اختیار دارد اما درآمد حاصل از آن بدون رشد بوده است. با توجه به رشد گسترده در سال ۲۰۱۷، آمریکای جنوبی در سال ۲۰۱۸ با یک درصد رشد ورود گردشگر خارجی نتایج متفاوتی به‌ویژه در کلمبیا، اکوادور و پرو داشته است. کاهش قیمت بازار بزرگ مرزی آرژانتین برخی از کشورهای منطقه را تحت‌تاثیر قرار داد و رشد درآمد گردشگری در این منطقه ۳ درصد بوده است.آمریکای مرکزی با کاهش ۲ درصدی در ورود گردشگر خارجی به این منطقه رشد ضعیفی داشته و درآمد گردشگری آن نیز یک درصد کاهش یافته است اگرچه کشورهای بلیز، السالوادور و گواتمالا رشد نسبتا قدرتمندی داشتند. جزایر کارائیب همچنان نتایج متفاوتی داشت و با توجه به رشد مناطقی همچون جمهوری دومینیکن و جامائیکا، بیشتر کشورها تحت‌تاثیر توفان ماه‌های اوت و سپتامبر ۲۰۱۷ با کاهش یک درصدی ورودی و درآمد همراه بودند.

قطر درحال‌حاضر در دسترس‌ترین مقصد توریستی در خاورمیانه به لحاظ صدور ویزا به حساب می‌آید



آفریقای شمالی عملکرد مثبت و قوی داشته و با ۱۰ درصد رشد در ورودی و ۴ درصد رشد درآمدی همراه بوده است. تونس با کاهش تبلیغات منفی علیه این کشور، بازار مناسبی برای گردشگران اروپایی به‌شمار می‌رفت. مراکش نیز با سرعت بسیاری رشد کرده است. در جنوب صحرای آفریقا، جزایر کابو، ورد، کامور، موریس و سیشل رشد قدرتمندی داشتند. کنیا با بهبود امنیت و افزایش حمل‌ونقل هوایی و همچنین توگو، اوگاندا، ساحل عاج و زیمبابوه نتایج مثبتی داشتند. این منطقه با رشد ۵ درصدی ورود گردشگر خارجی بیشترین میزان ورودی تا سال ۲۰۱۸ را داشته است.خاورمیانه با رشد ۵ درصدی در ورود گردشگر خارجی و ۴درصد رشد درآمد، با بازگشت برخی کشورها به توسعه صنعت توریسم همراه بوده به‌گونه‌ای‌که در برخی مناطق گردشگری یکی از ارکان اصلی در اقتصاد کشورها به‌شمار می‌آمد و برخی از کشورهای وابسته به نفت برای توسعه گردشگری عملکردهای مثبتی داشتند. مصر با افزایش بازدیدکنندگان بازار اروپایی از رشد دو رقمی در ورودی و درآمدها برخوردار شد. اردن و لبنان نیز با بهبود روند رشد گردشگری همراه بودند. عربستان رشد کمی داشته و امارات با برگزاری نمایشگاه اکسپو در سال ۲۰۲۰ سعی در افزایش رشد گردشگری خود دارد. با تسهیل ویزا، سرمایه‌گذاری و بازاریابی در صنعت گردشگری در تعدادی از کشورها مانند قطر که بحران دیپلماسی در نیمه دوم سال ۲۰۱۸ را پشت‌سر گذاشته، شروع به بهبود کرده است. قطر درحال‌حاضر در دسترس‌ترین مقصد توریستی در خاورمیانه به لحاظ صدور ویزا به حساب می‌آید.
منبع: روزنامه دنیای اقتصاد
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .