تبیان، دستیار زندگی

اكران همزمان 4 فیلم سینمای كودک سئوال برانگیز شد

عزم وزارت ارشاد برای حذف سینمای کودک و نوجوان

سازمان سینمایی در اقدامی عجیب، 4 فیلم کودک و نوجوان را به طور هم‌زمان در سینماهای کشور اکران کرده که آسیب بزرگی برای فروش این فیلم‌ها بوجود آورده است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سال 98 به لحاظ حجم تولید روزهای خوبی برای سینمای کودک و نوجوان رقم زده و تا امروز 8 فیلم کودک و نوجوان در سینما اکران شده است. طبق پیش بینی بنیاد فارابی تا 6 ماه آینده حداقل 8 فیلم دیگر هم وارد چرخه اکران می‌شوند. حبیب ایل بیگی، قائم مقام بنیاد فارابی البته درباره شرایط اکران ابراز نگرانی کرده و گفته بود: «باید نسبت تولید به عرضه را طوری تنظیم کرد که فیلم کودک و نوجوان دیده شود و با اتفاقی که غالبا در اکران عمومی برای سایر فیلم‌ها رخ می‌دهد روبه‌رو نشویم.»

منطقه پرواز ممنوع، تورنادو و بنیامین سه فیلم درخشان در جشنواره‌های فیلم فجر و جشنواره فیلم کودک بوده‌اند که در اقدامی عجیب از سوی سازمان سینمایی به طور هم‎زمان در حال اکران هستند


به لحاظ افزایش تولیدات سینمایی در حوزه کودک و نوجوان شاهد روزهای پر رونقی برای سینمای کودک و نوجوان هستیم اما موانع راه سینمای کودک و نوجوان تمامی ندارد. سازمان سینمایی پیش از این در توجیه علت کم رونق بودن سینمای کودک و نوجوان اعلام می‎کرد مردم فیلم کودک و نوجوان نمی‌بینند، بنابراین ساخت این فیلم‌ها برای تهیه کنندگان سینما توجیه اقتصادی ندارد.

حالا بعد از فروش خوب فیلم‌های کودک و نوجوان مثل فیلشاه توجه اهالی سینما دوباره به این ژانر جلب شده است اما سازمان سینمایی به شکل دیگری در حال سنگ‎اندازی پیش پای این سینمای ارزشمند است. یکی از نکات مهم در موفقیت فروش یک فیلم شرایط و زمان اکران آن است؛ در این خصوص اکران هم‌زمان چند فیلم با یک ژانر یا موضوع واحد به اقتصاد همه آن‌ها و در نهایت به اقتصاد سینما ضربه وارد می‎کند.

در بازه زمانی یک ماه اخیر، سینمای ایران شاهد اکران هم‌زمان 3 فیلم کودک و نوجوان بوده که مشکلات زیادی را برای تهیه‌کنندگان این آثار بوجود آورده است. منطقه پرواز ممنوع، تورنادو و بنیامین سه فیلم درخشان در جشنواره‌های فیلم فجر و جشنواره فیلم کودک بوده‌اند که در اقدامی عجیب از سوی سازمان سینمایی به طور هم‎زمان در حال اکران هستند.
تورنادو
این ترافیک سینمای کودک، به حدی مشکل آفرین بوده که سیدجواد هاشمی، تهیه کننده و کارگردان تورنادو در نامه‌ای سرگشاده به سازمان سینمایی که در اختیار نشانک قرار داده درباره این مشکل گلایه کرد. هاشمی در این نامه نوشته است: 

به نام حق
جناب آقای انتظامی رئیس محترم سازمان سینمایی
سلام
به نظر می‌رسد علیرغم ادعای سازمان تحت امرتان، حضرتعالی هیچ توجهی به سینمای كودک و به ویژه سینمای خصوصی ندارید، شما اطلاع دارید چند هفته‌ای است که فیلم سینمایی تورنادو ساخته بنده در کنار فیلم نوجوانان دیگری اكران شده که با داشتن قریب به هزار تیزر تا این زمان و با حمایت بی‌سابقه همه ارگان‌ها، و سانس‌های بسیار بیشتر از کار مهجور بنده که برای تولید آن ریالی از بیت‌المال هزینه نکرده‌ام یک رقابت ناعادلانه و شاید ناسالم (با این حجم امکانات تبلیغی از بیت المال) ساخته است، پس چه کسی از سرمایه‌گذار مظلوم من دفاع خواهد کرد، اگر وظیفه حضرتعالی حمایت از سینمای خصوصی نیست پس وظیفه کیست؟! چگونه انتظار دارید آینده سرمایه و به خصوص اندیشه بخش خصوصی با این بی‌عدالتی‌ها منجر به اعتلای سینمای مظلوم کودک باشد؟! اصلا شما خبر دارید فیلم تورنادو اكران شده ؟! خصوصی است؟! چند سانس دارد؟ اصلا شما خبر دارید سینمای کودک چگونه نفس می‌کشد؟!!!


روابط عمومی فیلم تورنادو درباره علت انتشار این نامه توضیح داد: فیلم ما به دلیل هم‌زمانی با اکران چند فیلم کودک و نوجوان دیگر دچار مشکل شده و تا امروز حتی به اندازه هزینه‎های ساختش هم نتوانسته بفروشد.

علت این رفتار عجیب سازمان سینمایی درباره اکران هم‌زمان این فیلم‌ها هنوز مشخص نیست اما به نظر نمی‌آید که وضع به وجود آمده سهوی باشد؛ چون همین سازمان سینمایی در هفته آخر اکران این فیلم‌ها تلاش برای سنگ‌اندازی در مقابل فیلم‌های دیگری را به بهانه شلوغ بودن جدول اکران فیلم‌های نوجوان شروع کرده است.

شنیده‌های نشانک حاکی از آن است که سازمان سینمایی جلوی اکران آزاد فیلم سینمایی ارزشمند 23 نفر را به بهانه اینکه فیلم مخاطب نوجوان را هم دربرمی‌گیرد و در حال حاضر صف اکران فیلم کودک و نوجوان شلوغ است، محدود کرده!

روابط عمومی سازمان اوج به عنوان سرمایه‌گذار فیلم 23 نفر در توئیتی نسبت به وضعیت اکران این فیلم گلایه کرده و نوشته است: «خسته‌ایم! سوژه‌ی خوب انتخاب کن، فیلمنامه بنویس، فیلم بساز، در بین مخاطبان و جشنواره‌های تخصصی بدرخش، ولی در اکران سرت را می‌بریم! امان از به ظاهر خودی‌ها...»

حالا خبرهای دیگری از دست به مهره شدن کارگردان‌های موفق و پیشکسوتی همچون مرضیه برومند، محمدحسین لطیفی و حسین قناعت برای تولید فیلم‌های کودک و نوجوان در سال جاری به گوش می‌رسد. خبرهایی که این سوال را ایجاد می‌کند که آیا مافیای اکران توان روبه‌رو شدن با این کارگردان‌های پیشکوست را هم دارد و برای زمین زدن آثار کودک و نوجوان این سینماگران هم وارد عرصه خواهد شد و مردم را از تماشای آثاری استاندارد و ارزشمند محروم خواهد کرد؟!