تبیان، دستیار زندگی

تلویزیون شیرین می‌شود

9 سریال طنز این روزها در مراحل مختلف تولید است و به زودی روی آنتن سیما می‌رود
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سریال طنز
 سال‌هاست که می‌شنویم فضای تلویزیون غمگین است و سریال‌ها تلخ؛ انتقادی که در دهه 90 بیشتر از قبل شده و به نظر می‌رسد آن چنان بیراه هم نیست. اگرچه در تمام این سال‌ها، ملودرام‌های پرمخاطبی همچون «نرگس»، «ستایش» و «آوای باران» از تلویزیون پخش شده و با سلیقه شمار زیادی از مخاطبان نیز همخوان بوده، اما همچنان ذهنیت مخاطبان، بر غمگین و تلخ بودن سریال‌های صداوسیما استوار است. این روزها که به تازگی بخش اول «فوق لیسانسه‌ها» به پایان رسیده و «زیر همکف» پخش خود را آغاز کرده، سریال‌های طنز نسبتاً پرشماری نیز در حال تولید  است و در نوبت پخش قرار دارد و آن‌طور که پیداست، در رویکرد جدید صداوسیما، قرار است که تلویزیون شیرین شود.


آخر خط

بین شبکه‌هایی که سریال تولید می‌کنند، شبکه 3 بیشترین تلاش را برای ساخت آثار کمدی به خرج داده است. یک هفته پیش، بخش اول «فوق لیسانسه‌ها» به پایان رسید و دیروز خبر رسید قرار است از اول دی‌ماه، «آخر خط» روی آنتن برود. نویسندگی و کارگردانی این مجموعه به عهده علیرضا مسعودی کمدین و طنزپرداز مشهدی بوده است. داستان «آخر خط» درباره دو پسرخاله بسیار شرور است که خانواده‌هایشان را به ستوه آورده‌اند و پس از آن که به دلیل ارتکاب جرمی، به زندان می‌افتند، تصمیم به مهاجرت می‌گیرند. جالب این که علی صبوری نفر اول «خنداننده شو2» از بازیگران اصلی این سریال است.

کتونی زرنگی

مدتی است که علی ملاقلی‌پور اولین سریال خود را کلید زده و احتمالاً در زمستان امسال، آن را به آنتن می‌رساند. فرزند رسول ملاقلی‌پور، پیشتر یک فیلم سینمایی با عنوان «قندون جهیزیه» را کارگردانی کرد و چندی پیش نیز مستند جنجالی «راه طی‌شده» را درباره مهندس بازرگان ساخت. هدایت هاشمی، ملیکا شریفی‌نیا، علی سلیمانی و محمود جعفری در سریال «کتونی زرنگی» بازی می‌کنند و هنوز خلاصه داستان آن منتشر نشده است. این مجموعه 20 قسمتی، محصول مشترک حوزه هنری و شبکه 3 سیماست.

پایتخت

«پایتخت» از معدود سریال‌های مورد انتظار تلویزیون است. ماجراهای «نقی معمولی» و خانواده‌اش هرگاه روی آنتن بوده، سریال‌های دیگر را به راحتی شکست داده و ظاهراً بی‌رقیب است. «پایتخت 6» اگرچه خشایار الوند نویسنده اصلی خود را از دست داده، اما ارکان اصلی مجموعه شامل سیروس مقدم، محسن تنابنده و الهام غفوری سر جایشان هستند و امید اول تلویزیون برای نوروز 99. در فصل ششم «پایتخت»، مهران احمدی هم به جمع بازیگران برمی‌گردد و بدون تردید به جذابیت سریال اضافه خواهد کرد. همچنین دیروز خبر رسید قرار است «بهتاش فریبا» با بازی بهرام افشاری، در نقش دروازه‌بان تیم نساجی قائمشهر جلوی دوربین برود و از همین حالا، اطمینان داریم که موقعیت‌های بامزه‌ای خواهد داشت.


قصه‌های کامیون

سیدمسعود اطیابی که در سال‌های اخیر، دو قسمت کمدی سینمایی «تگزاس» را ساخته و «انفرادی» و «دینامیت» را هم به زودی به پرده سینما می‌فرستد، بعد از چند سال به تلویزیون برگشته و یک سریال کمدی را کلید زده است که احتمالاً نوروز 99 روی آنتن شبکه 2 خواهد رفت. اگرچه فرمول پرفروش شدن «تگزاس» چندان به کمک اطیابی نمی‌آید، اما با حضور مهدی هاشمی و نسرین مقانلو به عنوان بازیگران اصلی سریال، می‌توان به موفقیت آن نسبتاً خوش بین بود.

در رویکرد جدید صداوسیما، قرار است که تلویزیون شیرین شود.

 


دوپینگ

رضا مقصودی فیلم نامه‌نویس باسابقه سینمای کمدی که دو سال پیش اولین فیلم سینمایی خود را با عنوان «خجالت نکش» کارگردانی کرد، قرار است برای نوروز امسال شبکه 3، سریال «دوپینگ» را بسازد. مقصودی تصویربرداری سریالش را در سکوت خبری شروع کرده و نه از معرفی بازیگران آن خبری هست و نه از خلاصه داستان آن. اگرچه آن‌طور که پیداست، پخش آن در نوروز 99 از شبکه 3، قطعی شده است. احتمالاً نوروز 99، بعد از چندین سال، برای اولین بار شاهد پخش سه سریال طنز باشیم.

فوق لیسانسه‌ها

همان‌طور که پیشتر در همین صفحه خوانده‌اید، «فوق لیسانسه‌ها» در 50 قسمت ساخته شده و حدود 20 قسمت آن که هنوز پخش نشده، در فاصله نوروز و رمضان 99 روی آنتن شبکه 3 می رود. محصول سروش صحت و ایمان صفایی نویسندگان خلاق این مجموعه، در دو فصل اول در اوج قرار داشت، اگرچه فصل سوم آن با برخی انتقادات همراه شد. «فوق لیسانسه‌ها» با حضور هوتن شکیبا، امیرحسین رستمی، امیر کاظمی، متین ستوده، بیژن بنفشه‌خواه و کاظم سیاحی، از حضور چهره‌های شناخته‌شده بسیاری بهره می‌برد و پیش‌بینی موفقیت 20 قسمت پایانی آن، هیچ کار سختی نیست.


نیوجرسی

جواد رضویان و سیامک انصاری که به عنوان دو بازیگر باسابقه سریال‌های طنز مهران مدیری شناخته می‌شوند، مدت‌هاست که همکاری خود را برای ساخت یک سریال کمدی آغاز کرده‌اند. «نیوجرسی» که البته نام آن موقت است و تغییر خواهد کرد، تنها مجموعه 90 شبی در میان سریال‌های طنزی است که این روزها در صداوسیما در مرحله تولید قرار دارند. این سریال البته به ایالت «نیوجرسی» آمریکا ربطی ندارد، بلکه درباره دو باجناق است که در شهرداری کار می‌کنند و گاهی درگیر بلوک‌های سیمانی شهرداری می‌شوند که به «نیوجرسی» معروف است. این سریال، احتمالاً پیش از تابستان 99 به آنتن نخواهد رسید.

بین شبکه‌هایی که سریال تولید می‌کنند، شبکه 3 بیشترین تلاش را برای ساخت آثار کمدی به خرج داده است.

 


نون.خ

فصل دوم مجموعه محبوب «نون.خ» با بازی و کارگردانی سعید آقاخانی، چند روزی هست که به مرحله تصویربرداری رسیده است و گفته شده در رمضان 99، در جدول پخش شبکه یک سیما قرار خواهد گرفت. این فصل هم ادامه ماجراهای نورالدین خانزاده تولیدکننده تخمه اهل کرمانشاه است و در همین استان تولید می‌شود. سعید آقاخانی، حمیدرضا آذرنگ، شقایق دهقان و مجید یاسر از بازیگران فصل دوم هستند.


زیرخاکی

جلیل سامان که با سه‌گانه سریال‌های انقلابی «ارمغان تاریکی»، «پروانه» و «نفس» شناخته می‌شود، مدتی هست که به یاری همکار تهیه‌کننده‌اش رضا نصیری‌نیا، سریال «زیرخاکی» را کلید زده است. این مجموعه هم در فضای انقلاب اسلامی می‌گذرد و به نوعی، اولین طنز مرتبط با این واقعه است. داستان سریال درباره مردی است که به دنبال گنج زیرخاکی است و برای یافتن آن، درگیر ماجراهای خنده‌داری می‌شود. گروه بازیگران سریال شامل پژمان جمشیدی، هادی حجازی‌فر، ژاله صامتی، گوهر خیراندیش و نادر فلاح از جذابیت‌های «زیرخاکی» است. تصویربرداری این مجموعه 26 قسمتی، از تابستان امسال آغاز شده و احتمالاً تولید آن تا بهار سال 99 طول می کشد.
منبع: روزنامه خراسان
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .