تبیان، دستیار زندگی

پذیرایی متفاوت و مقرون‌به‌صرفه در شب یلدا

یلدای ساده ولی خلاقانه

تا شب یلدا فرصت زیادی باقی‌ نمانده است؛ مردم با نزدیک شدن به 30 آذر به جنب‌ و جوش می‌افتند تا به بهانه یلدا با خرید خوراکی‌های مخصوص آن شب ازجمله انار و هندوانه و آجیل دورهم جمع شوند اما در این گرانی می‌توان سنت‌شکنی کرد و با خوراکی‌های مقرون‌به‌صرفه هم شب یلدا را خاطره‌انگیز کرد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
شب یلدا، پذیرایی، مهمان،تنقلات،مقرون به صرفه،رسم ورسوم،پیتزا،ماکارونی،دمپختک،پاپ کورن، میوه خشک،چیپس میوه،برنجک، آجیل شب یلدا،آجیل،بازار میوه، میوه شب یلدا،هندوانه،انار
یلدا یکی از مشهورترین رویدادهای سنتی در ایران است که از آن به‌عنوان طولانی‌ترین شب سال یاد می‌شود؛ به همین منظور اعضای خانواده در این شب دورهم جمع می‌شوند و با فراهم آوردن خوراکی‌های گوناگون تا نیمه‌های شب‌ بیدار می‌مانند.

عمده پذیرایی از مهمانان در این شب با غذاهایی همچون خورشت فسنجان، قرمه سبزی، سبزی‌پلو و زرشک‌پلو، میوه‌هایی شامل انار، خرمالو، هندوانه، مرکبات و آجیل مخصوص شب یلدا است اما پایبندی به‌ رسم و رسومات در شرایط اقتصادی فعلی گاهی کمرشکن می‌شود؛ بنابراین لازم است با سنت شکنی و به کار بردن ایده‌های شیک و مقرون‌به‌صرفه به دنبال پذیرایی متفاوت و به‌یادماندنی از مهمانان باشیم.

غذای ساده و خوشمزه شب یلدا

1- پیتزا ماکارونی
پیتزا ماکارونی غذای راحت و شیکی است که در مهمانی‌ها طرفدارِ زیادی دارد. برای مواد این پیتزا می‌توانید از ژامبون، کالباس و یا گوشت استفاده کنید اما برای مهمانی‌هایی با جمعیت زیاد استفاده از گوشت و سویا به‌صرفه‌تر خواهد بود. 

مواد لازم:
- ماکارونی: دو بسته فرمی (قیمت: 8000 تومان)
- پیاز: دو عدد متوسط (قیمت نیم کیلو: 1,150 تومان)
- روغن سرخ‌کردنی: به میزان لازم (قیمت: 7,000 تومان)
- گوشت چرخ‌کرده: دو کاسه ماست‌خوری(قیمت 500 گرم: 42,000 تومان)
- سویا: دو کاسه ماست‌خوری(قیمت: 3000 تومان)
- قارچ: 4 کاسه ماست‌خوری(قیمت 200 گرمی: 5,000 تومان)
- فلفل دلمه‌ای: یک عدد بزرگ یا دو عدد متوسط(قیمت 3 عدد: 2,900 تومان)
- پنیر پیتزا: دو کاسه ماست‌خوری (قیمت ۱۸۰ گرمی: 35000 تومان)
- تخم‌مرغ: سه الی چهار عدد(قیمت: 3,000 تومان)
- رب گوجه‌فرنگی: 3 قاشق غذاخوری(قیمت 400 گرمی: 6,300 تومان)
- نمک، فلفل، زردچوبه، پودر سیر، آویشن: به مقدار لازم

طرز تهیه:
- ابتدا ماکارونی را با مقداری آب و زردچوبه و نمک و روغن پخته، سپس آبکش کنید.
- پیاز را خرد و سرخ‌ کرده، سپس گوشت و سویا را به آن اضافه کنید تا سرخ شود.
- قارچ و فلفل دلمه‌ای و در نهایت رب، زردچوبه و نمک را اضافه کنید تا مواد کامل پخته و مخلوط شود.
- در ظرفی ماکارونی را با مواد گوشتی مخلوط کرده و سپس تخم‌مرغ زده‌شده را به آن اضافه می‌کنیم و هم می‌زنیم.
- کف ظرف موردنظر را کمی چرب کنید و کمی ماکارونی را درون آن ریخته و سپس پنیر پیتزا، آویشن و کمی پودر سیر را روی آن بپاشید و مجدد ماکارونی را روی آن می‌ریزیم؛ بعد از اینکه قسمت آخر مخلوط ماکارونی هم در ظرف ریختیم روی سطحش را کاملاً با پنیر پیتزا می‌پوشانیم.
- حالا ظرف را برای مدت نیم ساعت داخل فری که از قبل با دمای 200 درجه گرم شده می‌گذاریم تا ماکارونی‌ها خوب پخته‌ شده و پنیر هم کاملاً آب شود؛ درنهایت برای چند دقیقه گریل رو هم روشن می‌کنیم تا روی پنیر برشته شود.

2- دمپختک با تخم‌مرغ مدل‌دار
دمپختک از آن دسته غذاهای اصیل و ایرانی است که برای جمع‌های خانوادگی و خودمانی انتخاب مناسبی است و سرجمع 47 هزار تومان برایتان تمام می‌شود. این غذا اغلب با تخم‌مرغ و ترشی سرو می‌شود. برای زیبایی این غذا می‌توانید تخم‌مرغ‌ها را در قالب‌های زیبا درست کرده و به‌عنوان تزیین روی غذا بگذارید یا به‌صورت جداگانه سر سفره بیاورید.

مواد لازم برای 10 نفر:
- برنج: 8 پیمانه (قیمت یک کیلوگرم: 22,000 تومان)

برای آنکه بتوانید یک پذیرایی زیبا و کم‌هزینه‌ داشته باشید، بهتر است از مهمانان با کوکتل یا میکس میوه، میوه‌های به سیخ زده‌ شده، تارت و یا ژله میوه پذیرایی کنید


- باقالی زرد: سه پیمانه (قیمت 250 گرمی: 5,800 تومان)
- پیاز: سه عدد بزرگ(قیمت نیم کیلو: 1,150 تومان)
- کره: 100 گرم(قیمت: 4,500 تومان)
- نمک، زردچوبه و روغن: به میزان لازم
- تخم‌مرغ: 10 عدد به تعداد(قیمت: 13,100 تومان)

طرز تهیه:
- برنج و باقالی را 2 الی 3 ساعت خیس کنید.
- پیاز را خردکرده و با کره و روغن سرخ‌ کنید تا طلایی شود؛ سپس زردچوبه را به آن اضافه کنید.
-باقالی خیس‌خورده را آبکش می‌کنیم. آن را به پیاز افزوده و دوباره تفت می‌دهیم. به باقالی یک پیمانه آب اضافه می‌کنیم تا کمی بپزد و آب آن کشیده شود.
- 8 پیمانه برنج را با 9 پیمانه آب و کمی نمک روی شعله می‌گذاریم تا جوش بیاید و قد بکشد. وقتی آب جذب برنج شد، آن را با باقالی مخلوط می‌کنیم. پس از ۴۰ دقیقه دم‌پختک آماده است و می‌توان آن را با نیمرو سرو کرد.

3- لوبیاپلو با گوشت و سویا
لوبیاپلو از غذاهای محلی، خوشمزه و مقرون‌به‌صرفه‌ای است که با 85 هزار تومان می‌توانید آن را تهیه کنید. لوبیاپلو را اغلب با گوشت گوسفندی درست می‌کنند اما شما می‌توانید با استفاده از گوشت و سویا این غذا را لذیذتر کنید.

مواد لازم برای 10 نفر:
- برنج: 8 پیمانه(قیمت یک کیلوگرم: 22,000 تومان)
- لوبیا سبز خردشده: 7 پیمانه(قیمت یک کیلوگرم: 7,000 تومان)
- گوشت چرخ‌کرده: دو کاسه ماست‌خوری(قیمت 500گرم: 42,000 تومان)
- سویا: دو کاسه ماست‌خوری(قیمت 200 گرمی: 5,000 تومان)
- پیاز: 3 عدد متوسط(قیمت نیم کیلو: 2000 تومان)
- رب گوجه‌فرنگی:5-6 قاشق غذاخوری(قیمت400 گرمی: 6,300 تومان)
- روغن پخت‌وپز: به میزان لازم
- نمک و فلفل و زردچوبه: به میزان لازم

طرز تهیه:
- برنج را چند ساعت قبل خیس کنید.
- پیاز را نگینی خردکنید تا طلایی شود.
- لوبیا را به پیاز اضافه کرده و اجازه دهید تا کمی سرخ شود؛ سپس رب گوجه‌فرنگی و زردچوبه را به آن اضافه کنید و تفت دهید.
- مقداری آب به لوبیا اضافه کنید و اجازه دهید تا بپزد.
- برنج را آبکش کنید و با لوبیای پخته‌شده مخلوط کرده و دم‌کنید.
- در ماهیتابه‌ای پیاز را نگینی کنید و پس از طلایی شدن گوشت و سویا را به آن اضافه کرده و سپس رب بزنید تا سرخ شود. درنهایت لوبیاپلو را با گوشت چرخ‌کرده تزیین کنید.

خلاقیت در پذیرایی با میوه

میوه یکی از ضروریات پذیرایی از مهمان است اما ازآنجایی‌که هرساله با نزدیک شدن به شب یلدا نرخ بازار میوه و تره‌بار با نوسان روبرو می‌شود، خرید چند رقم میوه به تعداد افراد مقرون‌به‌صرفه نیست؛ بنابراین برای آن که بتوانید یک پذیرایی زیبا و کم‌هزینه‌ داشته باشید، بهتر است از مهمانان با کوکتل یا میکس میوه، میوه‌های به سیخ زده‌شده، تارت و یا ژله میوه پذیرایی کنید.

تهیه تنقلات خانگی برای پذیرایی کم‌خرج

آجیل شب یلدا شامل پسته، باسلوق، بادام، فندق، گردو، انجیر خشک، توت خشک و برگ هلو است اما به‌ جای خرید آجیل می‌توانید با تهیه تنقلات زیر توسط خودتان، هزینه‌ها را کاهش دهید:

1. پاپ کورن
پاپ کورن یکی از سالم‌ترین و محبوب‌ترین غذاهای میان وعده در جهان است. این ماده دارای مواد مغذی مهمی همچون ویتامین‌های B1 و B3، آهن، منیزیم، فسفر، روی، مس و منگنز است و فواید متنوعی برای سلامتی به شما ارائه می‌دهد.
طرز تهیه پف فیل یا پاپ کورن ساده

2. برنجک
برنجک یکی دیگر از تنقلات خوشمزه و پرخاصیتی است که مواد لازم آن در هر خانه‌ای وجود دارد و به‌راحتی تهیه می‌شود. این خوراکی خوشمزه حاوی کلسیم، آهن، پتاسیم و فسفر است و در جلوگیری از سنگ کلیه و سرطان معده مؤثر بوده و باعث کاهش کلسترول و فشارخون می‌شود؛ پس تهیه این خوراکی خوشمزه را از دست ندهید.

3. گندمک
گندمک دارای خواصی بیش از برنجک است زیرا این میان وعده بسیار انرژی‌زا بوده و حاوی ویتامین‌های گروه B و مواد معدنی نظیر آهن، روی و مس است. این خوراکی خوشمزه و ارزان جایگزین مناسب آجیل شب یلدا است.
طرز تهیه گندم بوداده

4. آجیل سویا
سویا جزو آجیل‌های پرخاصیت و قیمت مناسبی است که سرشار از کلسیم بوده و بدن شمارا در برابر عفونت‌ها مقاوم می‌کند. شما می‌توانید این خوراکی را به دلیل مقرون‌به‌صرفه بودن آماده بخرید و یا در خانه به دو روش تهیه کنید.

5. چیپس میوه یا میوه خشک‌
میوه‌های خشک یکی دیگر از جایگزین‌ها مفید و مقرون‌به‌صرفه برای آجیل شب یلدا است. این خوراکی خوشمزه منبع غنی ویتامین‌های A و B و املاح معدنی همچون آهن، فسفر، پتاسیم و غیره است. شما می‌توانید با انواع و اقسام میوه‌های دلخواه چیپس میوه تهیه کنید.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.