تبیان، دستیار زندگی

نظارت بر سریال سازی در تلویزیون چگونه است؟

"وارش" و تبلیغ زودهنگام سریال "آخر خط"!

مأموریت و رسالت شوراهای عریض و طویل صداوسیما معلوم نیست به چه سمت و سویی می‌رود یا سریالها هم‌شکلند یا چارچوب درستی برای شخصیت‌پردازی ندارند و یا آنقدر از جزئیات فیلمنامه‌ها بی‌خبرند که گاهی کوچکترین جزئیاتی، تلویزیون و مردم را با هم درگیر می‌کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
بهنام تشکر
سریال "وارش" یا همان "بهترین سال‌های زندگی‌ ما" مجموعه تازه‌وارد تلویزیون است که از شبکه سه سیما پخش می‌شود؛  این سریال دچار حواشی زیادی شده است. کماکان برخی از نمایندگان و تجمعات به دنبال توقف این سریال تلویزیونی‌اند. بهنام تشکر بازیگر نقش "تراب" که در آن سکانس خاص واژه "بی‌غیرت" را به کار می‌برد از مردم گیلان عذرخواهی کرده و خواسته چند قسمت صبوری کنند که چطور "وارش" به دنبال نمایش قهرمانی‌های گیلانی‌ها است.
سریال وارش

نکته قابل تأمل شروع پخش تیزرهای "آخر خط"

واکنش‌ها به سریال "وارش" ادامه دارد؛ باید دید آیا این سریال هم به سرنوشت سریال "سرزمین کهن" کمال تبریزی دچار می‌شود یا با اصلاحاتی به پخش خود ادامه خواهد داد. یکی از نکات قابل تأمل پخش تیزرهای سریال "آخر خط" به کارگردانی علی مسعودی است؛ در حالی این تیزر روی آنتن رفته که فقط 7 قسمت از سریال "وارش" روی آنتن رفته و طبق زمان‌بندی اعلام شده 23 قسمت از آن باقی مانده است. البته پیش از این تلویزیون سابقه پرداختن به سوژه‌های قومیتی را داشته و همین الان هم در کنار "نون.خ" و "پایتخت" که به اقوام مازندرانی و کرمانشاهی و کُردنشین می‌پردازد با "افرا" در شبکه یک سیما به سراغ "گیلکی‌ها" می‌رود.
سریال وارش، بهنام تشکر

اقتباس از نویسنده آمریکایی

سریال تاریخی "وارش" از رمان مطرح "مهاجران" هاوارد فاست نویسنده آمریکایی اقتباس شده است به ماجرای یارمحمد برمی‌گردد که برای فرار از گرسنگی و خشکسالی به شمال کشور می‌رود تا شغل ماهیگیری را پیشه کند. او که نمى‌داند ماهیگیرىِ آن منطقه در سلطه گردنکشى به نام تراب است، به دریا مى‌زند و مقابل تراب مى‌ایستد. وارش بیوه جواد که سال‌ها تراب در خیال ازدواج با اوست، با دیدن دلاورى یارمحمد دل به او مى‌بندد و به تراب جواب رد مى‌دهد. تراب نقشه‌اى مى‌چیند تا یارمحمد را از سر راه بردارد، اما اتفاقى که هیچکس منتظرش نیست از راه می‌رسد و سرنوشت آدم‌ها را به هم پیوند مى‌زند.
سریال ها

چرا شوراهای عریض و طویل از جزئیات خبری ندارند؟

حالا این سریال محکوم به بی‌حرمتی شده است اما در عین حال کارشناسان و منتقدین معتقدند که ناظران تلویزیون مقصرند که حتی به معمولی‌ترین نکات هم توجهی ندارند. خصوصاً در مسائل حساسی مثل قومیت‌ها که به تعبیر سعید آقاخانی کارگردان "نون.خ" آنقدر باید با دقت به همه چارچوب‌ها و اتفاقات توجه کرد که خدایی ناکرده به قومیت و طیف و قشری برنخورد؛ اما در آن شوراهای عریض و طویل صداوسیما معلوم نیست چه خبر است و چه اتفاقاتی می‌افتد که یا سریال‌ها هم‌شکلند یا قاعده و چارچوب درستی برای شخصیت‌پردازی ندارند؛ هنوز فیلمنامه تکمیل نشده کار تصویربرداری شروع می‌شود و از طرفی دیگر آنقدر از جزئیات فیلمنامه‌ها بی‌خبرند که گاهی کوچکترین جزئیاتی، حاشیه‌ساز می‌شود و تلویزیون و مردم را با هم درگیر می‌کند.

شاید یکی از اشتباهات کارگردان سریال در زمان اقتباس از رمان "مهاجران" باشد که در بومی‌سازی به پیچیدگی جامعه ایران توجه نکرده است؛ جامعه ایران بسیار از جامعه آمریکا پیچیده‌تر است و مردم آن به شدت بر قومیت خود حساسند



شاید اگر در اینجا هم این نکات ریز بیشتر مورد توجه قرار می‌گرفت آنقدر حاشیه‌ها بر محتوای اصلی داستان "وارش" سایه نمی‌افکند و احمد کاوری کارگردان سریال را با چالش‌های پیش‌بینی‌ناپذیری مواجه سازد.


بی‌‌توجهی در بومی‌سازی رمان "مهاجران"

شاید یکی از اشتباهات کارگردان سریال در زمان اقتباس از رمان "مهاجران" باشد که در بومی‌سازی به پیچیدگی جامعه ایران توجه نکرده است؛ جامعه ایران بسیار از جامعه آمریکا پیچیده‌تر است و مردم آن به شدت بر قومیت خود حساسند. در آن صحنه‌ای که تراب- بهنام تشکر از شخصیت‌های اصلی سریال، صیادان گیلک را "بی‌غیرت" خطاب می‌کند و یک بلوچ (یارمحمد) را قهرمان سریالی که در گیلان ساخته شده قرار می‌دهد بیننده گیلانی هنگام تماشا به این نتیجه می‌رسد این خطه، نه تنها قهرمانی ندارد که برای تغییر در این ناحیه از جای دیگری قهرمان وارد می‌کند.

به قومیت، گروه و قشری برنخورد

در مشاهده میدانی از قومیت‌های ایرانی چه گیلک، ترک، بختیاری و چه لر و بلوچ می‌توانیم به این نتیجه برسیم که ایرانی به قومیت‌هایش مفتخر است و برای آن هویت قائل است. باید سریال‌سازان و برنامه‌سازان به دیالوگ‌ها، رفتارها و سناریوهایشان توجه کنند تا به قومیت و گروه و قشری برنخورد.
احمد کاوری

احمد کاوری: ما هیچ توهینی نکردیم؛ مخالفت‌ها به خاطر سوء تفاهم است

خبر توقف احتمالی با پخش تیزرهای سریال "آخر خط" قدری شائبه و شک و تردید ایجاد کرده است که آیا "وارش" هم در نقطه شروع خیلی زود آنتن را ترک خواهد کرد؟ احمد کاوری کارگردان سریال "وارش" در این باره به خبرنگار خبرگزاری تسنیم، گفت: برخلاف تمام مخالفت‌هایی که برگرفته از سوء تفاهم و پیش‌داوری است سریال "وارش" در 34 قسمت پخش می‌‌شود. ان‌شاءالله این کار با قدرت جلو می‌رود بدون اینکه دستی بر تغییر ببریم یا پلانی عوض شود. ما از اول قصد اهانت نداشتیم؛ ما هیچ توهینی نکردیم؛ تحلیل‌ها متفاوت است و قصه را در ادامه خواهند دید که چطور زنان گیلانی، قهرمان داستان "وارش" خواهند بود.

علی مسعودی: به ما آماده‌باش داده‌اند!

به سراغ علی مسعودی کارگردان سریال "آخر خط" هم رفتیم که چند قسمت از سریالش هنوز فیلمبرداری نشده است. خودش در این سریال فارغ از کارگردانی نقش یک پزشک را ایفا می‌کند.

او در پاسخ به این سؤال که گفته می‌شود شاید زودتر از موعد مقرر به آنتن برسید در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم گفت: ان‌شاءالله شنبه و یکشنبه فیلمبرداری چند قسمت باقی‌مانده را شروع می‌کنیم. ما برای پخش مطیع تلویزیونیم و آنها باید تصمیم بگیرند چه زمانی برنامه و سریال روی آنتن برود. نمی‌دانم چه زمانی قرار است پخش شود اما به ما آماده‌اش داده‌اند که سریال هرچه زودتر تکمیل و آماده پخش شود.

20 قسمت تدوین شده؛ از شنبه دوباره شروع می‌کنیم

وی افزود: "آخر خط" صددرصد امسال پخش خواهد شد. از شنبه در یکی از شهرک‌های مشهد مقدس روزهای پایانی تصویربرداری سریال را آغاز خواهیم کرد و حدوداً 10، 12 روزی  فیلمبرداری داریم. 20 قسمت تدوین شده و موسیقی و صداگذاری‌شان هم به پایان رسیده است و الان مشغول ساخت تیتراژ اول و آخر سریالیم.
سریال وارش

سوریه را نتوانستیم؛ به لبنان می‌رویم

مسعودی در خصوص فیلمبرداری سکانس‌های سوریه و لبنان، تأکید کرد: سوریه را به دلایلی خاص نتوانستیم برویم و مفصل بعداً درد و دل خواهم کرد که 6 ماه کار بلاتکلیف ماند و نهایتاً شبکه سه کمک کردند و مهران مهام را به عنوان تهیه‌کننده گذاشتند تا روز شنبه مرحله پایانی کار را آغاز کنیم. به لبنان خواهیم رفت که بخش کوچک سه چهار روزه‌ای از فیلمبرداری باقی‌ مانده است، آنجا جلوی دوربین خواهد رفت؛ بازیگری که در لبنان جلوی دوربین می‌رود عباس جمشیدی‌فر است.

آماده شدن 25 قسمت تا هفته آینده

وی از آماده شدن 25 قسمت سریال تا پایان هفته آینده خبر داد و گفت: این سریال 30 قسمتی تا پایان هفته آینده 25 قسمتش آماده پخش خواهد بود و پنج قسمت پایانی را هم هرچه زودتر به دست پخش می‌سپاریم.  برای "آخر خط" مهمترین مسئله این است که مردم خسته و غمگین را شاد کند که مردم بسیار به این فضای سریال‌سازی در تلویزیون نیازمندند.
رامبد جوان، علی مسعودی،

رامبد جوان اگر بخواهد کمکش می‌کنم

مسعودی درباره همکاری دوباره با رامبد جوان در برنامه "خندوانه" گفت: در فصل اول و دوم "خندوانه" با رامبد جوان فعالیت داشتم و به رامبد هم گفتم اینجا سکوی پرتاب من شد اما باید بروم تا جوانان دیگر بیایند استعدادهایشان دیده شود. خوشبختانه آمدند و یکی از آن استعدادها به نام علی صبوری نقش اصلی سریال "آخر خط" را بازی می‌کند. اگر رامبد جوان به کمک من نیاز داشته باشد من با جان و دل در خدمتش خواهم بود.

مسعودی: اینجا سکوی پرتاب من شد اما باید بروم تا جوانان دیگر بیایند استعدادهایشان دیده شود. خوشبختانه آمدند و یکی از آن استعدادها به نام علی صبوری نقش اصلی سریال "آخر خط" را بازی می‌کند



صحنه کمدی باید مدیریت شود تا به لودگی نرسد

این نویسنده و کارگردان در پاسخ به این سؤال که در سینما و تلویزیون، شوخی‌ها آنقدر بی‌مزه می‌شوند که جای طنز و کمدی به سمت هجو و لودگی می‌روند، خاطرنشان کرد: سینما فضای بازتر و متفاوت‌تری دارد اما مهمترین اصل در سریال‌سازی، نویسنده است. نویسندگان طنز در اقلیتند و در این‌ سالها تربیت و پرورش نداده‌ایم. از جوان‌هایی که استعداد دارند استفاده نکردیم. کار کارگردانی طنز هم خیلی سخت است، چون درآوردن صحنه کمدی و طنز نیاز به مدیریت و کنترل دارد تا به لودگی نرسد؛ شاید باید بازیگر طنز و کمدی دست بازتری برای نقش‌آفرینی داشته باشد اما باید کنترل و مدیریت شوند.

در کارستانِ تلویزیون، استندآپ می‌کنم

وی با اشاره به حضورش در برنامه "کارستان" شبکه سه سیما، گفت: من در 10 قسمت برنامه "کارستان" شبکه سه، استندآپ کمدی می‌کنم و بعد از سریال "آخر خط" طرح‌های دیگری دارم که بنویسم تا تبدیل به سریال‌های دیگر شوند.
منبع: خبرگزاری تسنیم
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .