تبیان، دستیار زندگی

توسعه و تقویت شبکه ملی اطلاعات در دستور کار شورای عالی فضای مجازی

فیروز‌آبادی: نیاز به خودکفایی داریم

جلسه شورای عالی فضای مجازی عصر شنبه به ریاست حجت‌الاسلام دکتر حسن روحانی، رییس‌جمهوری و با حضور کلیه اعضا برگزار شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سیدابوالحسن فیروزآبادی
راه‌های توسعه و تقویت شبکه ملی اطلاعات به‌عنوان زیر ساخت ارتباطی فضای مجازی، در این جلسه مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در این جلسه ضمن تشریح وضعیت شبکه ملی اطلاعات در کشور مقرر شد این شبکه به‌نحوی گسترش یابد که اقتصاد دیجیتال در کشور به صورت تاب‌آور توسعه یابد و در این رابطه موانع کسب‌و‌کار بخش خصوصی به‌نحوی برطرف شود که توسعه شبکه ملی اطلاعات عمدتا توسط این بخش انجام گیرد.» این خبری بود که عصر شنبه منتشر شد و با توجه به حوادث اخیر در کشور و البته قطعی موقت اینترنت خبر و اتفاق مهمی به حساب می‌آید و به نظر می‌رسد که مسوولان کشور ماجرا را از آنچه که باید جدی‌تر گرفته‌اند هر چند که لازم است در این‌باره اطلاعات و توضیحات بیشتری به مردم داده شود که گرفتار شایعات درباره شبکه ملی اطلاعات نشوند و مثلا بحث فرعی و اشتباهی چون اینترنت ملی اذهان مردم را پر نکند. به همین دلیل بود که سیدابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی و رییس مرکز ملی فضای مجازی همان شب به برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری رفت تا درباره این مسأله مهم صحبت کند.

شبکه ملی اطلاعات چه خدماتی می‌دهد؟

دبیر شورای عالی فضای مجازی در این برنامه درباره برنامه‌های مرتبط با شبکه اطلاعات با اشاره به اینکه شبکه ملی اطلاعات زیرساخت شبکه ارتباطی است گفت: ما در شبکه ارتباط بیش از ۱۵۰میلیون دستگاه مرتبط داریم،۶۲‌میلیون نفر تلفن همراه هوشمند و همچنین ۷میلیون مودم خانگی در سطح کشور داریم. ۷‌الی ۸‌میلیون پز بانکی در سطح کشور داریم. یک میلیون تلویزیون هوشمند داریم، لذا شبکه ملی اطلاعات شبکه وسیعی است که ضریب نفوذ بالایی دارد به‌طوری که ضریب واقعی حدود ۸۴‌درصد است. ۶۱‌میلیون نفر از امکانات پهنه‌باند استفاده می‌کند، یک میلیون راننده روی شبکه ملی به مردم خدمت‌رسانی می‌کنند، بنابراین شبکه ملی؛ زیست‌بوم ایرانیان است که روی آن در حوزه‌های مختلف فعالیت صورت می‌گیرد. شبکه ملی تا درون روستاها را سرویس می‌دهد مشاغل روستایی و مشاغل خانگی در بستر شبکه ملی اطلاعات فعالیت می‌کند بنابراین صنعت خانگی را در مشاغل روستایی به خوبی شاهد هستیم، اینترنت لغت مشترک لفظی است و برداشت عامه مردم در این‌باره به معنای ارتباط با خارج از کشور است.

سیدابوالحسن فیروزآبادی در این برنامه اعلام کرد شبکه ملی اطلاعات مبتنی بر قرارداد با اینترنت است و گفت: ما کشوری هستیم که تولید ناخالص ملی‌مان بیش از ۴۵۰‌میلیارد دلار و صادرات غیرنفتی‌مان بیش از ۵۰‌میلیارد دلار در سال است، همچنین میلیون‌ها دانشجو در حوزه مقالات عالی در منطقه و جهان داریم که رتبه تک رقمی را کسب کرده‌اند؛ لذا این کشور نمی‌تواند در ذهن مسوولان و مردم اینترنت را قطع کند. شبکه ملی اطلاعات پیشران زیست بوم اقتصادی، سیاسی و فرهنگی ماست، به هیچ‌وجه امکان اینکه بخواهیم اینترنت را قطع کنیم وجود ندارد. بنابراین در شبکه ملی اطلاعات توسعه بسیار خوبی صورت گرفته است، همچنین یک میلیون مشترک حرفه‌ای داریم. شبکه ملی اطلاعات فقط مختص به کشور ما نیست بلکه ۲۷‌الی ۲۸‌کشور شبکه ملی ارتباطات دارند به‌طوری که در چند سال اخیر در اروپا فرانسوی‌ها، اینترنت اروپایی را مطرح کردند لذا شبکه ملی هدفی است که اکثر کشورها به‌عنوان یک پروژه ملی آن را دنبال می‌کنند.

شبکه ملی اطلاعات پیشران زیست بوم اقتصادی، سیاسی و فرهنگی ماست، به هیچ‌وجه امکان اینکه بخواهیم اینترنت را قطع کنیم وجود ندارد



توسعه شدید قدرت نرم در عصر فضای مجازی

رییس مرکز ملی فضای مجازی در ادامه این بحث به توسعه شدید قدرت نرم در عصر فضای مجازی اشاره کرده و گفته است: قدرت نرمی در حال خلق شدن است و فقط این قدرت به صورت پراکنده است؛ این قدرت نرم پراکنده مدیریتش در فضای مجازی بسیار سخت است. وی با اشاره به اینکه در چند سال اخیر با شکل گرفتن پلتفرم‌ها این قدرت سخت و پراکنده فضای مجازی روی پلتفرم متمرکز شده است افزود: در پلتفرمی که روی آن جمع کثیری از کاربران مشغول به‌کار هستند قدرت متمرکزی خلق می‌شود مانند فیس‌بوک. صاحب فیس‌بوک می‌تواند اعمال قدرت کند درجایی که بحث قدرت است بحث امنیت هم نیز مطرح می‌شود، امنیت ملی بسیاری از کشورها توسط پلتفرم‌ها و صاحبان آن‌ها نادیده گرفته می‌شود.این قدرت به‌زودی شکل اقتصادی پیدا می‌کند، فیس‌بوک به‌دنبال پول مجازی است، این پول مجازی در یک شبکه دو میلیاردی می‌تواند مولد قدرت باشد تا دلار را از مرتبه اول جهان به لرزه درآورد، در شبکه ضعیفی مانند تلگرام بحث پول مجازی به نام «گرام» را مطرح کردند که آمریکا جلوی این مسأله را گرفت. به‌زودی دارایی فکری کشورها از دارایی مالی آن‌ها با ارزش‌تر می‌شود و این مسأله برلزوم حفاظت از حریم خصوصی، امنیت، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی کشورها تاکید می‌کند. پدیده‌ها در عرصه فضای مجازی اجتماعی است: حملات سایبری در یک هزارم ثانیه می‌توانند زیرساخت‌های هر کشوری را تهدید کنند و در شبانه‌روز هزاران حمله به کشور ما انجام شود، اما گزارشی مبنی بر اینکه بخواهند زیر ساخت‌های ما را از کار بیندازند نداشته‌ایم، اما جنگ سایبری بسیار جدی است.

باید موتور جست‌وجو و پیام‌رسان‌ها را به بخش خصوصی واگذار کنیم و دولت فقط در این زمینه پشتیبان و حمایت‌کننده باشد



اینترنت آزاد و بی‌رسمیت شدن دولت‌ها

فیروزآبادی ادامه داد: دولت‌ها می‌توانند از حریم خصوصی مردم حفاظت کنند، اما شرکت‌هایی که اینترنت آزاد را گسترش می‌دهند دولت‌ها را به رسمیت نمی‌شناسند و به هر روشی تلاش می‌کنند وارد فضای خصوصی مردم شوند. امروز شبکه‌ای داریم که از آخرین فناوری‌ها استفاده می‌کند، اما آرایش شبکه مناسب نیست و در برخی نرم‌افزارها نیاز به خودکفایی داریم، شبکه ما نامتوازن است و اختلالاتی داریم و باید بخش‌هایی برای افزایش سرعت اینترنت ایجاد می‌شد که نشده است، برآورد مرکز ملی فضای مجازی پیشرفت زیر ۸۰‌درصد در شبکه ملی اطلاعات است.

باید موتور جست‌وجو و پیام‌رسان‌ها را به بخش خصوصی واگذار کنیم و دولت فقط در این زمینه پشتیبان و حمایت‌کننده باشد در حال حاضر ۹۸‌درصد جست‌وجوی اینترنتی در کشور در گوگل انجام می‌شود، در اقتصاد دیجیتال وضع ما بسیار خوب است، زیرا در دولت متناظری برای این اقتصاد نداشتیم که بخواهد در آن دخالت کند.در برخی خدمات مانند خرده‌فروشی، بانکی، بیمه‌ای و تاکسی پیشرفت خوبی داریم و در بخش بهداشت و آموزش نیز باید برنامه‌ریزی کنیم، زیرا اگر در فضای مجازی به این موضوع پرداخته نشود خارجی‌ها برای ما برنامه تهیه می‌کنند.

رییس مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به اینکه فکر نمی‌کردیم فضای رسانه‌ای کشور در پلتفرم‌های خارجی شکل گیرد، اما اکنون ۵۰‌درصد فضای رسانه‌ای کشور در این پلتفرم‌ها ایجاد شده است، افزود: نشست‌هایی با بانک مرکزی و شورای اقتصاد برای پول مجازی داشتیم، اما بانک مرکزی، اقتصاددان‌ها و هم ما با پول مجازی که ثبات و پشتوانه‌ای ندارد مخالفیم. در بخش اطلاع‌رسانی به مردم با شبکه‌های اجتماعی مشکل داریم، اما وزیر ارتباطات قول داد در سه هفته طرح تکمیلی شبکه ملی اطلاعات را در حوزه‌های پیام‌رسان‌ها ارائه کند و شورا نیز با بررسی دو ماهه درباره آن نتیجه‌گیری می‌کند.
منبع: روزنامه صبح نو
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .