تبیان، دستیار زندگی

انتخاب مردمی برترین قاری قرآنی

چهاردهمین جشنواره" تلاوت‌های مجلسی" ویژه انتخاب برترین قاری سال جمهوری اسلامی از نگاه مردمی با همکاری نهادها و ارگان‌های مختلف برگزار می‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
تلاوت قرآن
"چهاردهمین جشنواره تلاوت‌های مجلسی"  امروز یکشنبه، ۲۴ آذرماه با حضور داوود جعفری، دبیر این جشنواره و پیشکسوتانی همچون سیدمحسن و سیدحسین موسوی بلده برگزار شد.

داوود جعفری-دبیر چهاردهمین جشنواره تلاوت‌های مجلسی- طی سخنانی اظهار کرد: جشنواره تلاوت‌های مجلسی با هدف تقویت بنیه جلسات قرآنی کشور و ایجاد شور و نشاط بیشتر در جلسات قرآنی شکل گرفته است.

وی با تاکید این جشنواره ابتدا در محل حسینیه صاحب‌الزمانی تهران و همراه با جمعی از همکاران و دست‌اندرکاران با نام مجمع قرآنی هیات صاحب‌الزمانی تهران آغاز بکار کرد و در همان ابتدا نیز برنامه‌ای پنج ساله برای پیش‌برد اهداف جشنواره در نظرگرفته شد که طبق آن بنا را بر این گذاشتیم تا پس از برگزاری چند دوره از جشنواره در تهران، بتوانیم آن را به صورت فراگیر در سایر شهرستان‌ها و استان‌های کشور برگزار کنیم گفت: تفاوت جشنواره تلاوت با دیگر مسابقات و جشنواره‌ها این است که در حوزه تلاوت عموما مسابقات را رتبه بندی می‌کنند و سایر افراد که نفرات پایین‌تر از نفر سوم می‌شوند عملا دست خالی می‌مانند.

ما سعی کرده‌ایم در این جشنواره این اتفاق رخ ندهد. در هر منطقه‌ای یک نفر به عنوان برگزیده و سایر افراد رتبه دوم را کسب می‌کنند. ما بعد از گذشت ۴۰ سال از انقلاب فجر قرآنی نداشته‌ایم و امسال در صدد هستیم با برگزاری جشنواره تلاوت برترین قاری سال در ۲۷ دیماه ۹۸ در برج میلاد معرفی شود.

وی خاطرنشان کرد: سعی کردیم در جشنواره تلاوت از تکنولوژی روز بهره ببریم و مردم می‌توانند از طریق شماره گیری #۳۳۰۱۱۴*۶۶۵۵* به قاری برتر قرآنی که از نظر مردم انتخاب می‌شود رای بدهند. با برگزاری جلسات متعدد با سازمان‌ها و نهادهای مختلف از جمله وزارت کشور، جامعه المصطفی، شورای توسعه فرهنگ قرآنی، معاونت قرآن و عترت ارشاد و ... سعی کرده‌ایم که سفرای کشورهای اسلامی نیز برای این جشنواره حضور داشته باشند. افرادی که در این جشنواره انتخاب می‌شوند به تعبیری تیم ملی قرآنی کشور هستند.

در فجر تلاوت بخش نظارتی هنری و مردمی را داریم که سعی کرده‌ایم در این نظارت از جامعه هنرمندان، پزشکان، مهندسین، مشاورین و ... بهره ببریم. در مجموع هدف ما این بوده است که انجمن صنفی مشاغل مختلف در این جشنواره قرآنی حضور داشته باشند. قرآن باید به سمتی که جایگاه آن است حرکت کند. چرا که این کلام خدا برای تمام مردم جهان است و هر فردی با هر ذائقه و سلیقه‌ای باید از شاخص‌های قرآن بهره بگیرد.

در صدد هستیم بتوانیم این جشنواره را در سایر کشورها نیز برگزار کنیم و برای فراگیر شدن این موضوع از سایت‌ها و شبکه‌های مجازی نیز بهره می‌بریم. داورانی نیز از کشورهای سوریه، لبنان، مصر، لیبی و عراق نیز از طریق پخش مستقیم (اسکایپ) این جشنواره را رصد می‌کنند. بهره گیری از چهره‌های عامی‌تر در این مسابقات نیز از دیگر اهدافی است که به دنبال آن هستیم. چرا که می‌خواهیم تلاوت و جشنواره‌های قرآنی از حالت تخصصی خارج شود و در مجموع عموم مردم بتوانند از آن بهره ببرند.

جعفری با بیان اینکه در برگزاری جشنواره هیچ‌گونه بودجه‌ و کمک مالی از نهاد یا سازمانی دریافت نکرده‌ایم، بیان کرد: در استان‌ها مختلف کشور ستادهای مردمی جهت برگزاری جشنواره برپا شده است که مسئولان این ستادها نیز از پیشکسوتان قرآنی، قاریان و حافظان خود استان‌ها هستند.

وی با بیان اینکه مرحله استانی جشنواره چهاردهم در حال حاضر در ۲۱ استان کشور برگزار شده است، افزود: مرحله استانی جشنواره تا روز ۲۹ آذرماه جاری در تمامی استان‌های کشور برگزار می‌شود و نمایندگان تمامی استان‌ها جهت برگزاری مرحله کشوری معرفی خواهند شد. همچنین، به طور عمومی در هر استان یک نفر به عنوان نماینده که با رأی مردمی و هیات ناظران انتخاب شده، معرفی خواهد شد، ولی در برخی استان‌ها به دلیل نزدیکی آراء، دو نفر به عنوان نماینده برای حضور در مرحله کشوری معرفی می‌شوند.

جعفری با بیان اینکه مرحله کشوری جشنواره با حضور تعداد بیش از ۴۰ نفر از نفرات راه‌یافته به این مرحله برگزار می‌شود، تصریح کرد: همچنین، برخی از قراء بین‌لمللی کشور در استان‌های مختلف جهت حضور در جشنواره اعلام آمادگی کردند که به دلیل اینکه ممکن بود تا حضور ایشان در مراحل شهرستانی و استانی باعث شود تا رأی مردم بیشتر به این عزیزان باشد، مقرر شد تا ایشان در مرحله کشوری جشنواره به نفرات برگزیده استان‌ها افزوده شوند.

دبیر چهاردهمین جشنواره تلاوت‌های مجلسی با اشاره به اینکه رتبه‌های برتر در هر منطقه از مرحله کشوری به مرحله فینال فینالست‌های جشنواره با عنوان «فجر تلاوت» راه پیدا خواهند کرد، اظهار کرد: در این مرحله که با حضور پنج نفر از برگزیدگان مرحله کشوری برگزار می‌شود، قاری برتر سال جمهوری اسلامی ایران از دیدگاه مردمی انتخاب خواهد شد.

موسوی بلده – قاری برجسته قرآن- در ادامه این نشست با تاکید بر این موضوع که مسئله تلاوت قرآن یک مسئله بسیار مهم و ارزشمندی است و از طریق تلاوت است که مقدمه فهم قرآنی فراهم می‌شود، گفت: هدف از تلاوت قرآن این است که مردم جذب قرآن شوند. وقتی نور قرآن از طریق تلاوت به عنوان عامل هنری برای مردم اجرا می‌شود آنها راحت‌تر می‌توانند به مفاهیم و اندیشه قرآن دست پیدا کنند. موسیقی و کلام قرآنی به نوعی غذای سالم روح است. جشنواره تلاوت‌های مجلسی و خواندن زیبا دل مردم را به سمت قرآن می‌کشاند و از این طریق است که می‌توانیم به بسط و توسعه قرآن کمک کنیم.

وی در ادامه با اشاره به نامه امام راحل به فرزندشان گفت: امام (ره) در نامه‌ای خطاب به فرزندشان می‌فرمایند تلاوت قرآن را جدی بگیرید و به آن بپردازید ولو اینکه معنی آن را ندانید. هدف قرآن و اسلام این بود که از مسیری که جذب‌شان می‌کند یعنی هنر دل آنها را تسخیر کند. تلاوت قرآن انسان را از بدی‌ها دور می‌کند. از طریق تلاوت است که زمینه درک مفاهیم قرآنی در قلب میسر می‌شود بعضا می‌بینیم دشمنان ما مفاهیمی از قرآن بیان می‌کنند که به آن عمل نمی‌کنند. دلیلش این است که آنها اطلاعات را از قرآن دریافت کرده‌اند اما چون با تلاوت عجین نبوده‌اند این مفاهیم و اطلاعات قرآنی در دل آنها جای نمی‌گیرد و فقط در حد حرف باقی می‌ماند.

مرحله استانی جشنواره چهاردهم در حال حاضر در ۲۱ استان کشور برگزار شده است. مرحله استانی جشنواره تا روز ۲۹ آذرماه جاری در تمامی استان‌های کشور برگزار می‌شود و نمایندگان تمامی استان‌ها جهت برگزاری مرحله کشوری معرفی خواهند شد. همچنین، به طور عمومی در هر استان یک نفر به عنوان نماینده که با رأی مردمی و هیات ناظران انتخاب شده، معرفی خواهد شد، ولی در برخی استان‌ها به دلیل نزدیکی آراء، دو نفر به عنوان نماینده برای حضور در مرحله کشوری معرفی می‌شوند. مرحله کشوری جشنواره طی روزهای پنجم و ششم دی‌ماه سال جاری در پنج منطقه استان تهران شامل شهرستان‌های شهریار، رباط‌کریم، پاکدشت، دماوند و اسلامشهر برگزار می‌شود که شهرستان فیروزکوه نیز در این رابطه به عنوان شهرستان ذخیره درنظر گرفته شده که اگر برگزاری این مرحله از جشنواره در یکی از شهرستان‌های نام برده شده به مشکل برخورد کرد، شهرستان فیروزکوه آماده برگزاری این مرحله باشد.

منبع : خبرگزاری ایسنا
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .