تبیان، دستیار زندگی

افزایش نرخ کرایه تاکسی‌های اینترنتی برخلاف وعده دولت

دربست گرانی!

مدیرعامل اسنپ: قرار بود به تاکسی‌های اینترنتی سهمیه بنزین تعلق گیرد اما تاکنون این وعده محقق نشده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
تاکسی اینترنتی، اسنپ، افزایش نرخ کرایه تاکسی‌های اینترنتی
دولتی‌ها وقتی از یک ماه پیش وعده افزایش نیافتن کرایه‌ها را می‌دانند فکرش را هم نمی‌کردند که نظارت و پایش عملکرد تاکسی‌ها و مسافربرهای اینترنتی اینقدر زمان‌بر و تقریبا ناممکن باشد و هم‌اکنون هم راهکار خاصی برای جلوگیری از گرانی کرایه‌ها ارائه نمی‌کنند.

به گزارش «وطن‌امروز»، درست یک ماه پیش طرح سهمیه‌بندی بنزین مجددا آغاز شد و نرخ بنزین آزاد 200 درصد افزایش یافت اما با وجود اختصاص سهمیه به تاکسی‌ها و وانت‌بارها نرخ کرایه‌ها بشدت افزایش یافت تا جایی که وزیر صنعت هم به آن واکنش نشان داد. رضا رحمانی، وزیر صمت اعلام کرد قرار نبود کرایه‌ها گران شود اما شد! وی 2 هفته پیش در سفر به آذربایجان شرقی گفته بود: افزایش قیمت بنزین باعث افزایش قیمت در حوزه حمل‌و‌نقل شده که این افزایش قیمت نباید اتفاق بیفتد و تاثیر گرانی بنزین در این حد نیست که یک عده کرایه را افزایش می‌دهند.
این اظهارات بخش کوچکی از یک واقعیت بزرگ است و آن اینکه افزایش کرایه حمل‌و‌نقل موجب افزایش نرخ نهایی اکثر کالاها و خدمات شده است.

نرخ کرایه‌ها در تهران تقریبا به شکل من‌درآوردی تعیین می‌شود و برخی خطوط تاکسی تا 100 درصد افزایش قیمت داشته است. راننده‌های تاکسی معتقدند با وجود اختصاص سهمیه بنزین، افزایش هزینه نگهداری خودرو اجازه ثبات نرخ کرایه‌ها را نمی‌دهد. از طرفی رانندگان تاکسی‌های اینترنتی نیز از وعده‌ و وعیدهای مسوولان خسته شده‌اند، چرا که قرار بود وزارت کشور به تاکسی‌های اینترنتی هم سهمیه جداگانه بنزین دهد اما عملا این اتفاق تاکنون که یک ماه از آغاز اجرای سهمیه‌بندی سپری شده، رخ نداده تا دخل و خرج رانندگان با هم نخواند. مدیرعامل اسنپ، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تاکسی اینترنتی با تایید این موضوع به خبرنگار «وطن‌امروز» گفت: ما مدت‌ها پیش اسامی رانندگان را برای پایش و اختصاص سهمیه‌ بنزین به وزارت کشور اعلام کردیم اما هنوز سهمیه‌ای به ما تعلق نگرفته و راننده اسنپ نیز حق دارد که با کرایه گران‌تر مسافر جا به جا کند.

برخی خطوط تاکسی تا 100 درصد افزایش قیمت داشته است.



مدیرعامل اسنپ در پاسخ به این سؤال «وطن امروز» که آیا با افزایش قیمت بنزین، نرخ کرایه تاکسی‌های اینترنتی (اسنپ) افزایش یافته است یا خیر؟ گفت: پس از افزایش قیمت بنزین، تا‌کنون کرایه تاکسی‌های اینترنتی اسنپ به‌صورت رسمی افزایش نیافته است، البته در حال رایزنی با شهرداری، وزارت کشور و ستاد تنظیم بازار هستیم تا تغییراتی در نرخ کرایه‌ها متناسب با افزایش قیمت بنزین ایجاد شود. ژوبین علاقبند به اجرایی نشدن افزایش 2 درصدی نرخ کرایه اسنپ اشاره کرد و افزود: مطابق دستور‌العمل ابلاغ شده، قرار بر این بود که قیمت کرایه تاکسی‌های اینترنتی اسنپ 2 درصد افزایش یابد، بنابراین این شرکت با ارسال پیامی به رانندگان اعلام کرد اعمال افزایش 2 درصدی کرایه‌ها بلامانع است اما از وزارت کشور با ما تماس گرفتند که حناچی، شهردار تهران، فعلا مخالف افزایش نرخ کرایه‌هاست، بنابراین طرح افزایش 2 درصدی کرایه اسنپ، متوقف شد.

وی در پاسخ به این سؤال «وطن امروز» که برخی رانندگان اسنپ در جابه‌جایی مسافران رقم بالاتر از نرخ مصوب را به مسافر می‌گویند، گفت: رانندگان حق دارند قیمت را توافقی با مسافر افزایش دهند، چرا که قیمت بنزین 50 درصد افزایش یافته است و افزایش نرخ کرایه اسنپ در چنین شرایطی حق رانندگان است، البته هنوز نرخ رسمی جدید کرایه‌ها پس از افزایش نرخ بنزین به ما اعلام نشده و ما نیز رسما افزایش قیمتی نداشته‌ایم.

وی افزود: در حال مذاکره هستیم تا شهرداری و ستاد تنظیم بازار را برای افزایش نرخ کرایه‌های اسنپ متقاعد کنیم. وی افزود: پیشنهاد ما افزایش قیمت 15 درصدی است که البته هنوز در این باره تصمیمی گرفته نشده است.

مدیرعامل شرکت اینترنتی تاکسی اسنپ درباره زمان واریز سهمیه بنزین به کارت رانندگان اسنپ توضیحاتی ارائه کرد.

ژوربین علاقبند در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، در پاسخ به برخی گلایه‌های رانندگان اسنپ مبنی بر واریز نشدن سهمیه بنزین آنها به کارت بانکی گفت: در پاسخ به انتقاد برخی راننده‌‌ها مبنی بر دیرکرد پرداخت اعتبار هزینه بنزین باید بگویم ما همکاری خوبی با وزارتخانه‌های نفت و کشور داریم و اطلاعات راننده‌ها با ۳ مرجع مختلف راستی‌آزمایی می‌شود.

همچنین سامانه ثبت اسناد، سامانه ناجا (برای استعلام وضعیت خودرو) و سامانه بانک مرکزی (جهت تطبیق شماره کارت با راننده) ۳ نهادی هستند که استعلام رانندگان تاکسی‌های اینترنتی را انجام می‌دهند.

علاقبند با تاکید بر این نکته که تعداد رانندگان حاضر در شرکت‌های تاکسی اینترنتی نزدیک به ۲ میلیون نفر است، بیان کرد: استعلام و تعیین وضعیت  ۲ میلیون راننده امری زمان‌بر است و به همین دلیل این امکان فراهم نشد تا در بازه زمانی از پیش وعده داده شد سهمیه بنزین رانندگان اسنپ به کارت بانکی آنها واریز شود. او در تشریح نحوه اعتباردهی به رانندگان تاکسی اینترنتی اسنپ گفت: ما اسامی راننده‌های خود را به وزارت کشور اعلام می‌کنیم و وزارت کشور پس از پایش اسامی نهایی را به وزارت نفت اعلام می‌کند تا این وزارتخانه سهمیه بنزین را به کارت‌های رانندگان واریز کند و این موضوع بیانگر این است که پولی به حساب وزارت کشور یا اسنپ واریز نمی‌شود.

استعلام و تعیین وضعیت ۲ میلیون راننده امری زمان‌بر است و به همین دلیل این امکان فراهم نشد تا در بازه زمانی از پیش وعده داده شد سهمیه بنزین رانندگان اسنپ به کارت بانکی آنها واریز شود.



مدیرعامل شرکت اینترنتی تاکسی اسنپ با تاکید بر این نکته که بخشی از تاخیر ایجاد شده در واریز اعتبار سوخت رانندگان به دلیل ایراد در کارت‌های بانکی رانندگان بود، ادامه داد: در حال حاضر اصلاح کارت‌های بانکی رانندگان در حال انجام است و امیدواریم در هفته جاری اعتبار هزینه سوخت رانندگان تاکسی اینترنتی اسنپ به همراه سهمیه هفته گذشته به کارت بانکی آنها واریز شود.

علاقبند با تاکید بر این نکته که ما با توجه به افزایش نرخ بنزین، بهای سفر را افزایش ندادیم، گفت: به دلیل ایجاد توان مالی برای سوخت‌گیری، ما از منابع اسنپ مبلغی به شکل وام در اختیار رانندگان قرار دادیم و پس از واریز سهمیه اعتباری آنها این پول از سوی رانندگان بازپرداخت می‌شود.

امیدواریم با ایجاد هماهنگی بیشتر بین دستگاه‌ها از هفته آینده اعتبار سوخت‌گیری رانندگان به‌صورت هفتگی پرداخت شود.
***

[کارت سوخت تاکسی‌ون‌ها امروز تحویل می‌شود]

مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور گفت: با اجرای طرح سهمیه‌بندی سوخت، کارت‌های سوخت جدید تاکسی‌های ون با ۶۰۰ لیتر سهمیه از امروز یکشنبه ۲۴ آذرماه تحویل می‌شود.

مرتضی ضامنی افزود: در تهران برای آن دسته از رانندگان تاکسی‌های ون که پروانه فعالیت آنها دارای اعتبار است، پیامک ارسال خواهد شد و آنها باید با مراجعه به محل اعلامی نسبت به دریافت کارت سوخت خود اقدام کنند.

وی افزود: آن دسته از رانندگانی هم که پروانه فعالیت آنها منقضی شده است، باید با مراجعه به سازمان تاکسیرانی تهران نسبت به تمدید پروانه خود اقدام کنند تا کارت سوخت برای آنها صادر شود.

ضامنی خاطرنشان کرد: در سایر شهرهای کشور نیز رانندگان تاکسی‌های ون می‌توانند از روز دوشنبه ۲۵ آذرماه برای دریافت کارت سوخت جدید خود به سازمان‌های تاکسیرانی مراجعه کنند و کارت خود را تحویل بگیرند.

منبع: روزنامه وطن امروز
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .