تبیان، دستیار زندگی

امیرحسین نوروزی، کارگردان مستند «خاطرات موتورسیکلت»:

تحسین فراستی غافلگیرم کرد!

تنوع تماشاگران «خاطرات موتورسیکلت» مثل تنوع دوستداران شهید چمران است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
فراستی
مستند «خاطرات موتورسیکلت» در اولین اکران خود در سیزدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» که چهارشنبه‌شب (20 آذرماه) رقم خورد، توانست نگاه مخاطبان و منتقدان را جلب کند و نظر مثبت آنها و البته استقبال اهالی رسانه و خانواده ایثارگران و شهدای دفاع‌مقدس را با خود همراه کرد. در اولین شب اکران این فیلم، جمعی از رزمندگان و خانواده‌های آنان و برخی قهرمانان موتورسواری در جنگ از جمله «جلیل نقاد» معروف به «جلیل پاکوتاه» نیز حضور داشتند. جلیل نقاد و امیرحسین نوروزی، کارگردان فیلم، پس از پایان نمایش در مراسم کوتاهی که مسعود فراستی به عنوان داور بخش شهید آوینی جشنواره سینماحقیقت نیز در آن حضور داشت، مورد تشویق تماشاگران قرار گرفتند. در این مراسم مسعود فراستی در صحبت‌های کوتاهی درباره این فیلم گفت: «حال من خوب است چون فیلم خوب دیده‌ام. وقتی به همه شما نگاه می‌کنم می‌بینم حال همه شما هم خوب است، چرا که امیرحسین کارش را بلد است و اگر او به کارش باور نداشت و این کار را بلد نبود، نمی‌توانست آن را به شما منتقل کند».

در همین ارتباط امیرحسین نوروزی در گفت‌وگویی با «وطن امروز» درباره اینکه آیا خود او هم توقع چنین استقبالی را از نمایش این فیلم در جشنواره داشته است، گفت: با توجه به اینکه فیلم در بخش جنبی جشنواره یعنی مسابقه شهید آوینی نمایش داده می‌شود و معمولاً نگاه رسانه‌ها و تماشاگران به بخش اصلی معطوف است، باید بگویم از لحاظ کمیت تماشاگر انتظار چنین استقبالی را نداشتم. با این حال با عنایت به زحمات عوامل در 3-2 سال اخیر از جمله آقای سامان مختاری و خانم محدثه عارفی که کار تدوین را به عهده داشتند، می‌دانستم خروجی کار با کیفیت خواهد بود و خدا را شکر می‌کنم که مورد توجه مخاطبان هم قرار گرفت.

بخش عمده زحمات پیش‌تولید و البته طرح اولیه مستند به عهده آقای سامان مختاری بود که از سال 1395 آن را شروع کردند اما کار تولید و فیلمبرداری در سال‌های 96 و 97 انجام شد.

فراستی: «حال من خوب است چون فیلم خوب دیده‌ام. وقتی به همه شما نگاه می‌کنم می‌بینم حال همه شما هم خوب است، چرا که امیرحسین کارش را بلد است و اگر او به کارش باور نداشت و این کار را بلد نبود، نمی‌توانست آن را به شما منتقل کند».


وی با اشاره به اینکه این دوره از جشنواره حقیقت، اولین جشنواره‌ای است که «خاطرات موتورسیکلت» اکران شده است، افزود: در چند نمایش خصوصی که پیش از حضور در جشنواره داشتیم تا اندازه‌ای به این نتیجه رسیده بودیم که به برکت موضوع فیلم که درباره شهدا و رزمندگان است، نتیجه خوبی خواهیم گرفت.

پس از پایان نمایش در اولین شب اکران با اینکه ساعت حدود 12 شب بود اما شاید 80 درصد تماشاگران در سالن مانده بودند تا صحبت‌های من و تعدادی از موتورسواران حاضر در فیلم را بشنوند. این برای من جالب بود و جای خوشحالی داشت.

کارگردان مستند «خاطرات موتورسیکلت» با اشاره به اظهارنظر مثبت فراستی در اکران این فیلم نیز گفت: ایشان منتقد سخت‌گیری هستند و به صراحت لهجه مشهورند. هر فیلمی را نمی‌پسندند و اگر فیلمی ضعیف باشد صراحتاً اعلام می‌کنند. اینکه نظر مثبت خود را درباره «خاطرات موتورسیکلت» بیان کردند برای من جالب و غافلگیر‌کننده بود.

فکر می‌کنم دلیل اصلی اینکه آقای فراستی و البته تعداد زیادی از مخاطبان از حال خوب خودشان پس از تماشای این فیلم گفتند بیش از تکنیک و ساختار، به فضا و روح حاکم بر آن بازمی‌گردد که متعلق به ایثارگران و رزمندگان است.
مستند خاطرات موتورسیکلت

نوروزی در پاسخ به این پرسش که آیا «خاطرات موتوسیکلت» ظرفیت تبدیل شدن به یک فیلم بلند داستانی را نیز دارد، گفت: این را باید صاحبنظران در عرصه فیلمنامه‌نویسی و کارگردانان سینمای داستانی بگویند. من خودم را صاحبنظر نمی‌دانم اما به عنوان یک علاقه‌مند و کسی که در حوزه سینما درس خوانده است فکر می‌کنم ریشه‌های جدی برای پرداختن به یک فیلمنامه سینمایی در این قصه وجود دارد.

«زمان» مسأله مهمی در شکل‌گیری و جا افتادن یک اثر هنری است. مهم‌ترین مزیت همکاری با سازمان هنری- رسانه‌ای اوج در این سال‌ها برای من این بود که همواره به تشخیص حرفه‌ای من برای مدت زمانی که برای تولید یک فیلم لازم است احترام گذاشتند.



وی درباره اینکه تا پیش از نمایش فیلم برخی تماشاگران و منتقدان منتظر نمایش یک مستند با موضوعی شبیه فیلم «اخراجی‌های یک» بودند، گفت: قصه آدم‌های این مستند با اخراجی‌ها کاملاً متفاوت است. بافت فکری، فرهنگی و اجتماعی موتورسوارانی که با شهید چمران به جبهه رفتند یکدست نیست. در «خاطرات موتورسیکلت» اصلاً دنبال این موضوع نبودیم که نشان دهیم این آدم‌ها افراد خاصی هستند و از فضای جبهه و جامعه پرت هستند. در نهایت می‌خواهیم بگوییم اینها در قضاوت اولیه ما افراد سلحشور و مبارزی نبودند، در حالی که می‌بینیم در شخصیت شهید مصطفی چمران گوهری وجود دارد که برخلاف بقیه مردم، این‌گونه افراد را از روی ظاهر قصاوت نمی‌کند و از آنها یک قهرمان و مدافع کشور و مملکت می‌سازد.

نوروزی حمایت خانه مستند انقلاب اسلامی و سازمان هنری- رسانه‌ای اوج به عنوان تهیه‌کننده این اثر را بسیار خوب ارزیابی کرد و افزود: مهم‌ترین مزیت همکاری با سازمان هنری- رسانه‌ای اوج در این سال‌ها برای من این بود که همواره به تشخیص حرفه‌ای من برای مدت زمانی که برای تولید یک فیلم لازم است احترام گذاشتند. «زمان» مسأله مهمی در شکل‌گیری و جا افتادن یک اثر هنری است. دوستان من در سازمان اوج هیچ‌گاه در این‌باره و موارد دیگر به لحاظ تخصصی من را تحت فشار نگذاشتند و این بهترین کمک از سوی نهاد تهیه‌کننده برای تولید با کیفیت یک اثر هنری است.

کارگردان «خاطرات موتورسیکلت» در انتها درباره بازخورد تماشاگران در اولین شب نمایش این فیلم نیز گفت: در آن شب که روی سن و در مقابل تماشاگران قرار گرفتم، برایم جالب بود که مخاطبان این فیلم مثل علاقه‌مندان شهید چمران و جهان این شهید بزرگوار، رنگارنگ و از طیف‌های مختلف بودند. شهید چمران با تکیه بر سرالاسرار عالم یعنی محبت و با احترام گذاشتن به همگی و به رسمیت شناختن آنها، افراد را جذب کرده و از زندگی روزمره متوجه آرمان‌های والا می‌کرد؛ اینکه تماشاچیان این مستند هم از طیف‌های مختلف فکری و با پوشش‌ها و تیپ‌های مختلف بودند برای من خوشحال‌کننده بود. ضمن اینکه یک درس جدی هم برایم داشت که باید در آثار مستند نکاتی را رعایت کنم که از طریق آن از این مرزبندی‌های ظاهری و جزئی فاصله بگیریم و همدیگر را درک کنیم.
منبع: روزنامه وطن امروز
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .