تبیان، دستیار زندگی

آثار صله رحم در زندگی افراد

صله در لغت به معنی وصل و ارحام جمع رحم به معنای جایگاه جنین در شکم مادرمی باشد. در ادامه مطلب می خواهیم آثار صله رحم در زندگی افراد را بیان کنیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
صله رحم

از آنجایی که منشاء وجود همه خویشاوندان ازرحم واحدی است ،تعبیر صله رحم به نام آنها است.

 خویشاوندان ارتباط خونی با هم دارند و در واقع می توان گفت که شاخ و برگ های یک درخت هستند و هر درختی هم برای حفظ حیات خود به همکاری همه اجزا نیاز دارد،به همین خاطر بهتر است خویشاوندان و بستگان با همکاری و همیاری یکدیگر ، این رابطه خویشاوندی را حفظ کنند.

 یکی از بهترین و نیکوترین برنامه های دین اسلام ، دید و بازدید از اقوام و آشنایان و توجه به نزدیکان و صله رحم می باشد که در آیه های و روایت های زیادی به این سنت نیکو تاکید فراوانی شده است.

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می فرماید: وصیت می کنم حاضران امت خود را و غایبان ایشان را و کسانی را که در صلب پدران و رحم مادران هستند که تا روز قیامت صله رحم به جا بیاورند، اگرچه بین آنها به اندازه راه یک ساله باشد.

 صله رحم، فقط دیدار اقوام و خویشاوندان نمی باشد و بلکه مفهوم گسترده تری دارد.کمک و یاری رساندن و رفع نیاز بستگان هم نوعی صله رحم می باشد.

 همان طور که به جایگاه صله رحم در اسلام تاکید زیادی شده است ، ترک و بی تفاوتی نسبت به آن هم یکی از بزرگترین و زشت ترین گناهان کبیره به حساب می آید.خداوند  در آیه هایی از قرآن، به شکل آشکار و صریح ، افرادی که نسبت به این سنت نیکو بی تفاوت هستند مذمت و سرزنش کرده است و در آیه 1 سوره نسا فرموده است :" وَ اتَّقُوا اللَّهَ الَّذی تَسائَلُونَ بِهِ وَ الْأَرْحامَ إِنَّ اللَّهَ کانَ عَلَیْکُمْ رَقیباً"( و از خدایی که به نام او از یکدیگر درخواست می کنید و ازبریدن با خویشاوندان پروا داشته باشید، که خداوند بر شما نگاهبان است.

 در واقع صله رحم از واجباتی است که هر کسی باید خودش آن را انجام دهد و با انجام دادن دیگران ، از کسی ساقط نمی شود

تاثیر صله رحم در زندگی

 

صله رحم، فقط دیدار اقوام و خویشاوندان نمی باشد و بلکه مفهوم گسترده تری دارد.کمک و یاری رساندن و رفع نیاز بستگان هم نوعی صله رحم می باشد.

 افراد با دید و بازدید و صله رحم می توانند روابط خویشاوندی خود را حفظ کنند. در ادامه مطلب آثار صله رحم در زندگی افراد را بیان می کنیم:

زیادی عمر


صله رحم و دید و بازدید خویشاوندان باعث  طول عمر آنها می شود.امام صادق (ع) در حدیثی فرموده اند که من چیزی را مؤثرتر از صله رحم برای زیادی عمر نمی‌شناسم.گاهی ممکن است کسی که تنها سه سال از زندگی او باق ی مانده است با انجام صله رحم خداوند به برکت صله رحمی که انجام داده است،سی سال به عمر او اضافه کند . در مقابل انجام ندادن صله رحم می تواند باعث کوتاهی عمر هم شود گاهی هم کسی 33 سال به پایان عمر او باقی مانده است اما قطع صله رحم می‌کند و خداوند 30 سال از عمر او می‌کاهد و سه سال بعد از آن اجل او فرا می رسد.

همچنین امام حسین هم در زمینه صله رحم فرموده اند: هر کس دوست دارد مرگش به تأخیر بیافتد صله رحم کند.

زیادی رزق و روزی

یکی دیگر از آثار صله رحم و رفت و آمد خویشاوندان با هم ف افزایش رزق و روزی آنها می باشد.در باره هم پیامبر اکرم فرموده اند : هر کس یک عمل را برای من انجام دهد ، من برای او چهار عمل را انجام می دهم، و آن اینکه صله رحم کند پس خداوند او را دوست خواهد داشت،‌ رزق او زیاد می‌شود،‌ عمرش افزایش پیدا می‌کند و داخل بهشتی می‌شود که خداوند وعده داده است.

 جلوگیری از مرگ بد

صله رحم و دید بازید می تواند از افراد را از مرگ های بد نگه دارد.حضرت علی (ع) می فرماید: صله رحم دشمن را اندوهگین می‌سازد و از مرگ‌های بد نگه می دارد.

همچنین امام صادق (ع) می فرماید: رسیدگی به خویشان حساب روز قیامت را آسان کرده و از مرگ بد جلوگیری می کند.

 آبادی شهرها
یکی دیگر از آثار صله رحم و رفت و آمد با خویشاوندان آبادی شهرها می باشد.حدیثی از پیامبر اسلام نقل شده است که در آن فرموده اند پیوند خویشان ، شهرها را آباد می‌کند و بر عمرها می‌افزاید. اگر چه انجام دهندگان آن از نیکان هم نباشند.

 محروم شدن قاطع رحم از ورود به بهشت

 فردی که صله رحم انجام می دهد از آثار دنیوی و معنوی بسیاری برخوردار می شود. پیامبر اسلام (ص) در این زمینه فرموده اند ؛سه گروه هرگز داخل بهشت نمی‌شوند: شرابخوار،‌ ایمان آورنده به سحر و قاطع رحم.

از نظر پیامبر اسلام کسی که قطع رحم کند و با خویشاوندان خود اترباط و رفت و آمد نداشته باشد ، از ورود به بهشت محروم می شود.

 افراد باید توجه داشته باشند که صله رحم را به نیت قرب به خدا انجام دهند و اگر به این نیت باشد ، و در مجلس به یاد خداند باشند ،ثواب دارد وهمچنین تنها نباید با صله رحم دید و بازدید مختصری داشته باشند ، آنها باید بتوانند به  واسطه این رفت وآمد ، مشکلات همدیگر را حل کنند تا  از آثار دنیوی و آخرتی زیادی بهره مند می شوند.

 گفته شد که صله رحم تنها به معنای دید و بازدید نمی باشد ، حل کردن مشکلات خویشاوندان هم نوعی صله رحم شمره می شود. در ادامه مطلب می خواهیم برخى از روش‌هاى صله رحم و حمایت از خویشاوندان را بیان کنیم:

 

یکی دیگر از آثار صله رحم و رفت و آمد با خویشاوندان آبادی شهرها می باشد.حدیثی از پیامبر اسلام نقل شده است که در آن فرموده اند پیوند خویشان ، شهرها را آباد می‌کند و بر عمرها می‌افزاید. اگر چه انجام دهندگان آن از نیکان هم نباشند.
کمک جانی: یکی از روش های صله رحم ، کمک جانی به خویشاوندان می باشد و در واقع می توان گفت كه بزرگ‌ترین مرتبه صله رحم، رسیدگى جانى به خویشان است و آن در زمانی است که جان یکی از خویشاوندان به خطر افتاده است و فرد باید تا پای جان بایستد و از خویشاوند خود دفاع کند تا ضرر را از او دفع کند.پیامبر اکرم می فرمایند :هر كس با جان و مالش، صله رحم كند، خداى متعال اجر صد شهید به او مى‌دهد.

کمک مالی : یکی دیگر از روش های صله رحم ، کمک مالی به خویشاوندان می باشد.اگر در میان بستگان ، افراد نیازمند وجود داشته باشد ، باید به آنها رسیدگی مالی شود و این رسیدگی مالی از درجه اهمّیّت بالایى برخوردار است.

 حضرت علی می فرمایند: كسى كه از سوى خدا ثروتى به دست آورد، باید بستگان خویش را به وسیله آن دستگیرى كند.

 کمک فکری: افراد می توانند با کمک های فکری به خویشاوندان و بستگان خود نوعی صله رحم انجام دهند و آنها را راهنمایی کنند . مثلا اگز یکی از اقوام اهل نماز و روزه نیست ، اگر راهنمایی او برای نماز خواندن و روزه گرفتن موثر باشد ، بر فرد لازم است که او را راهنمایی کند .

ترک آذار و اذیت

 یکی دیگر از راه های صله رحم با خویشاوندان ، آزار نرساندن و اذیت نکردن یکدیگر است.این به ان معناست که خویشاوندان و بستگان از غیبت کردن ، شماتت، تهمت زدن و زخم زبان زدن به یکدیگر پرهیز کنند و در زندگی یکدیگر دخالت نکنند و از یکدیگر عیب جویی نکنند .

 در این رابطه امام صادق (ع) فرمودند: برترین چیزی که به آن صله رحم می شود، خودداری کردن از اذّیت و آزار آنان است.

 حمایت عاطفی

 از دیگر راه های صله رحم با خویشاوندان و بستگان ، حمایت عاطفی از آنها می باشد.گاهی اوقات فقط یک سلام و احوال پرسی و یا حتی یک تماس تلفنی می تواند محبت ایجاد کند و موجب دلجویی خویشان شود.

 همچنین گاهی افراد با شرکت کردن در غم ها و شادی های بستگان خود می توانند صله رحم انجام دهند و با این کارها از خویشاوندان خود حمایت عاطفی کرده و رابطه خود را با آنها محکم تر می کند.

 افراد باید توجه داشته باشند که ترک صله رحم باعث می شود که آنها در دام افسردگی و فقدان آرامش روحی و روانی بیافتند و دچار خسران و زیان شوند.

 در این رابطه ، خداوند در ایه 3 سوره رعد بیان می دارد که قطع رابطه خویشاوندی زمینه های دوری انسان از قدرت درک حقایق را فراهم می آورد و شخص را از درک حقایق هستی چنان که باید و شاید باز می دارد و نوعی کوری و فقدان بصیرت به او می دهد.

 بنابراین اگر کسی می خواهد به حقایق هستی و بصیرت دست یابد، با خویشاوندان و بسنگان خود صله رحم داشته باشد و رفت و آمد کند .

 در واقع سیر و سلوک در مسیر کمال و علم به حقایق امور هستی، راه های مختلفی دارد که صله رحم و احسان و نیکی در حق خویشان یکی از راه های رسیدن به آنها می باشد.

 همچنین افراد با نداشتن صله رحم با بستگان نمی توانند با حقایق آشنا شوند. همین که افراد ارتباط خود با خویشان را خدایی تعریف کنند، بصیرتشان بیشتر می شود و با حقایق بیشتری آشنا می شوند.

خداوند قطع رحم را کاری  زشت دانسته و آن را نکوهش می کند. بهتر است اگر کسی می خواهد مورد نکوهش خداوندی قرار نگیرد، به جای قطع رحم به صله رحم توجه کند و حقوق خویشاوندان خود را رعایت کند.

در واقع مهمترین آثار صله رحم به خود انسان می رسد و موجب سعادت دنیوی و اخروی او می شود.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .