تبیان، دستیار زندگی

بررسی یک ماهه تجارت غیر رسمی بنزین در گفت وگو با یک مقام دولتی

قاچاق بنزین کاهش یافت، فعلاً ناچیز

بازگشت کارت سوخت چه میزان قاچاق بنزین را طی یک ماه اخیر کاهش داد؟ پاسخ آن را از زبان محمودرضا افشاریان، مدیرکل دفتر پیشگیری از قاچاق فرآورده‌های نفتی بخوانید:
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
محمودرضا افشاریان
چقدر از قاچاق فرآورده‌های نفتی کشور مربوط به بنزین است؟
سهم بنزین از قاچاق سوخت اندک است و به‌طور کلی 10 تا 15 درصد از قاچاق سوخت کشور مربوط به این حامل انرژی است. بیشترین قاچاقی که انجام می‌شود از نوع نفت گاز (گازوئیل) است و بیش از 80 درصد از قاچاق فرآورده‌های نفتی کشور را به‌خود اختصاص می‌دهد.

حجم مشخصی دارد؟
بر اساس کشفیات، آمارهای مصرف و برآوردی که از قاچاق سوخت داریم می‌توان ارقامی را عنوان کرد. برآورد ما این است که حدود یک میلیون لیتر تا 1.5 میلیون لیتر در هر روز قاچاق بنزین انجام می‌شود و در همین حال حدود 8.8 میلیون لیتر نیز قاچاق گازوئیل رخ می‌دهد.

این برآورد از قاچاق بنزین مربوط به یک ماه بعد از اعمال سهمیه‌بندی است؟

خیر. هنوز آمار دقیقی از تأثیر سهمیه‌بندی بنزین و الزامی شدن کارت سوخت بر قاچاق بنزین نداریم. احتمالاً 2 ماه دیگر می‌توانیم آثار آن را در قالب ارقام و اعداد عنوان کنیم. اما این کاهش قاچاق اکنون در قالب کاهش تقاضا برای بنزین خود را نشان می‌دهد.

برآورد ما این است که حدود یک میلیون لیتر تا 1.5 میلیون لیتر در هر روز قاچاق بنزین انجام می‌شود و در همین حال حدود 8.8 میلیون لیتر نیز قاچاق گازوئیل رخ می‌دهد.



به‌طور کلی فکر می‌کنید تأثیری داشته است؟
قطعاً بی‌تأثیر نبوده اما ناچیز است. هنوز فاصله قیمت بنزین حتی نرخ آزاد آن با کشورهای همجوار زیاد است و این مسأله مقابله با قاچاق بنزین را سخت‌تر می‌کند.

یکی از مسائلی که بویژه از سوی نمایندگان مجلس مطرح می‌شد، کاهش قاچاق سوخت با اجباری شدن کارت‌ها بود. یعنی بازگشت کارت سوخت، از 24 آبان ماه، قاچاق بنزین را سخت‌تر نکرده است؟
بیشترین تأثیری که بازگشت کارت سوخت و سهمیه‌بندی بنزین در دو نرخ سهمیه 1500 تومان و آزاد 3000 تومان داشت، مدیریت مصرف داخل بود و آمارها نیز این موضوع را نشان می‌دهند. به‌طوری که مصرف بنزین حدود 20 درصد کم شده است.

اما در مورد قاچاق، همان‌طور که اشاره کردم میان نرخ بنزین آزاد کشور و مناطقی که به آنها قاچاق می‌شود، هنوز اختلاف زیادی دیده می‌شود. اما بی‌تأثیر نیست و در یک بازه زمانی بلندتر می‌توان آمار آن را بر اساس شواهد و تحقیقات اعلام کرد.

قاچاق بنزین به کدام کشورها انجام می‌شود؟
به منطقه کردستان عراق و از مرز سیستان و بلوچستان به پاکستان. البته بخش قابل توجه این خروج بنزین از مرز سیستان و بلوچستان به‌منظور تأمین سوخت مورد نیاز انتقال و قاچاق نفت گاز انجام می‌شود و بنزین سوخت اصلی قاچاق نیست.

بیشترین تأثیری که بازگشت کارت سوخت و سهمیه‌بندی بنزین در دو نرخ سهمیه 1500 تومان و آزاد 3000 تومان داشت، مدیریت مصرف داخل بود



برای کاهش قاچاق نفت گاز برنامه‌ای ندارید؟
به این منظور سیاست‌هایی کلی اندیشیده شده و بزودی تغییراتی رخ خواهد داد که فکر می‌کنیم قاچاق نفت گاز را کاهش خواهد داد. ایجاد سامانه‌هایی برای اجرای طرح‌های پیمایش یکی از موارد است.

موضوع دیگر، بازنگری در سهمیه برخی از ناوگان حمل و نقل کشور است. منظور سهمیه بگیرانی است که 20 درصد از مصرف نفت گاز را به خود اختصاص می‌دهند.

مورد دیگر، اصلاح تبصره 4 ماده 18 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز است که در اولین جلسه کارگروه مبارزه با قاچاق کالا و ارز با ریاست رئیس جمهوری تغییرات این تبصره نهایی و مصوب خواهد شد.

این تغییر چیست؟
افزایش شفافیت شبکه توزیع و قابلیت رصد فرآورده‌های نفتی در زنجیره توزیع. به این ترتیب که جابه‌جایی هر فرآورده از مبدأ تا مقصد و مسیر آن مشخص خواهد شد تا مسیر و مقصد تغییر نکند.

فکر می‌کنید این راه حل‌ها به نتیجه می‌رسد؟
بله. بی‌تأثیر نخواهد بود
منبع: روزنامه ایران
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .