تبیان، دستیار زندگی

چرا در فنلاند یک خانم 34 ساله می تواند نخست وزیر شود؟

در فنلاند مسوولیت ها در حوزه مناطق، شهرها و روستاها، به مسولان محلی سپرده شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سانا مارین
به تازگی یک خانم 34 ساله به نام "سانا مارین" به عنوان نخست وزیر جدید در فنلاند انتخاب شد و کار خود را در این سمت آغاز کرد. او جوان ترین رهبر یک کشور در جهان است.

چرا در فنلاند یک خانم 34 ساله می تواند ریاست دولت را برعهده بگیرد و کشور را اداره کند؟

1- حاکمیت نامتمرکز و واگذاری اختیارات به مناطق و شهرها و روستاها

در فنلاند مسوولیت ها در حوزه مناطق، شهرها و روستاها، به مسولان محلی سپرده شده است. آنها در کنار مسوولیت، اختیارات هم دارند.

مسائل و مشکلات، معضلات و بحران ها در این محدوده ها، از طریق قانونگذاری شورای های منطقه ای، شهری و روستایی و تصمیم گیری و اجرای مقامات محلی، در مسیر حل قرار می گیرند.

در نتیجه نخست وزیر و کابینه (دولت)، نیازمند ورود به مسائل و موضوعات مناطق، شهرها و روستاها نیستند.

2 - عضویت اتحادیه اروپا

فنلاند عضو اتحادیه اروپاست. اتحادیه اروپا یکی از قوی ترین سازمان های بین المللی در جهان است. اتحادیه اروپا از طریق پارلمان اتحادیه (نهاد قانون گذاری)، کمیسیون های اتحادیه ( بخش اجرایی) و دادگاه های اتحادیه در موضوعات مختلف و از جمله سیاست خارجی، اقتصادی، محیط زیست، انرژی و ... قانون گذاری و اجرا می کند. بخشی از این روند، اسناد بالادستی و چارچوب هایی را برای دولت ها تعیین می کند.
در نتیجه بخش مهمی از مسوولیت های دولت در فنلاند از طریق اتحادیه اروپا دنبال می شود و بار دولت، سبک می شود.

3 - اختیارات

دولت فنلاند براساس مسوولیت هایی که دارد اختیارات لازم را برای تصمیم گیری و اجرا در دست دارد. در صورتی که نتواند به وعده ها و برنامه های اعلامی خود عمل کند کنار می رود و افراد و برنامه های دیگری در دستور کار قرار می گیرد.

نهادهای حاکمیتی در فنلاند به میزان بالایی، از استقلال حرفه‌ای برخوردارند و به خوش آمد این یا آن مقام، نظر خود را تغییر نمی‌دهند بلکه با استقلال حرفه ای و در چارچوب‌های قانونی، به فعالیت می‌پردازند



اگر در زمینه وجود قانون، مشکلی وجود داشته باشد، می توان از طریق راهکارهای تعیین شده قانون را تغییر داد و به روز کرد.

4- احزاب

در فنلاند احزاب متنوع، آزاد و واقعی فعالیت دارند و برای حال و آینده کشور برنامه های مختلف را مطرح می کنند. وقتی اکثریت مردم به حزب و برنامه ای رای دادند، آن حزب برای اجرای آن برنامه، کابینه را در دست می گیرد و تلاش می کند از طریق اکثریت پارلمانی و کابینه، برنامه های خود را اجرا کند. در صورت ناتوانی کنار می رود و حزب یا احزاب دیگری، بر سر کار می آیند و این روند ادامه دارد.

احزاب، محل رشد و پرورش فعالان سیاسی در فنلاند هستند. افراد علاقمند به فعالیت سیاسی از سنین پایین یعنی جوانی به احزاب می پیوندند و در این محیط، از طریق برنامه های مختلف، آموزش می بینند و در رقابت های درون حزبی، ارتقا می یابند؛ گفتگو می کنند؛ بحث می کنند؛ مسوولیت می گیرند؛ درباره همه چیز فکر می کنند و ایده های مخلتف را بررسی می کنند. حزب محلی مناسب برای ارتقا و تولید سیاستمداران و فعالان سیاسی کشور است.

5 - اقتصاد آزاد

اقتصاد فنلاند، به معنای واقعی کلمه آزاد است اما در کنار آن به مانند دیگر کشورهای اسکاندیناوی، دارای سیستم حمایت اجتماعی قوی است.

در نتیجه، سرنوشت بسیاری از مسائل از درون بازار و رقابت های اقتصادی خارج می شود. تولید و توزیع و فروش بنزین در سیستم آزاد انجام می شود و قیمت بنزین در دل رقابت عرضه کنندگان این کالا تعیین می شود. در نتیجه، دولت درگیر قیمت گذاری وفروش بسیاری از کالاها نیست بلکه تنها به نظارت و تعیین استاندارد و معیارها اکتفا می کند.

اگر شرکتی خوب کار کند گسترش می یابد و درآمد و سود بیشتری را ثبت می کند و اگر در رقابت شکست بخورد، ورشکست می شود و از میدان رقابت کنار می رود. حکومت و دولت در فنلاند، نه رقیب و مانع اولی است و نه مانع ورشکستگی دومی.

6 - قانون، شفافیت و مسوولیت پذیری

در فنلاند، قانون به میزان بالایی رعایت می شود. مسوولان نیز تلاش می کنند قانون را به صورت حداکثری رعایت کنند. قانون قابل تغییر است و همه در برابر قانون، یکسان هستند.  قانون خط قرمز است. قانون پذیری و رعایت قانون از طرق مختلف از جمله سیستم قضایی، رسانه ها، افکار عمومی، شبکه های اجتماعی و مردم  رصد، گزارش و پیگیری می شود.

احزاب، محل رشد و پرورش فعالان سیاسی در فنلاند هستند. افراد علاقمند به فعالیت سیاسی از سنین پایین یعنی جوانی به احزاب می‌پیوندند و در این محیط، از طریق برنامه های مختلف، آموزش می‌بینند و در رقابت‌های درون حزبی، ارتقا می‌یابند



در فنلاند، در زمینه های مختلف از جمله تصمیم گیری، اجرای قوانین، مسائل مالی و دیگر فعالیت های دولت وسایر بخش های حکومت و بخش خصوصی شفافیت وجود دارد. این شفافیت، کار اداره کشور را آسان می کند.

مسوول اتخاذ و اجرای هر تصمیمی مشخص است و او یا آنها، مسوولیت اقدام خود را می پذیرند و در برابر آن پاسخگویند.

براساس آمار "سازمان شفافیت بین‌الملل" شاخص‌ جهانی فساد اداری – مالی در سال ۲۰۱۸، فنلاند رتبه سوم  شفافیت را دارد.
نقشه کشورها

7 -  دموکراسی و مردم سالاری

نظام حکومتی فنلاند، جمهوری پارلمانی است. مردم می توانند از طریق انتخابات آزاد و واقعی، به افراد و برنامه های مورد نظر خود رای بدهند. افراد و احزابی که اکثریت آرای مردم را کسب کنند می توانند برنامه خود را اجرا کنند. احزاب در قدرت نیز با استیضاح پارلمان یا رای دادگاه یا فشار افکار عمومی یا شکست در اجرای برنامه های خود کنار می روند. نهاد دولت، فرد یا افراد محور نیست. در نتیجه ورود افراد جدید به دولت هم ممکن است و هم به راحتی ممکن می‌شود.

8 – رسانه های آزاد

وجود رسانه های آزاد و واقعی، از یک سو، مطالبات مردم را به حاکمیت منتقل می کند و از سوی دیگر نظارت جدی را به نمایندگی از مردم بر دولت و حکومت برقرار می سازد. همزمان به دلیل وجود رسانه های آزاد و واقعی و فضای آزاد اطلاع رسانی، مردم  اطلاعات صحیح و واقعی دارند و در نتیجه درباره بسیاری از موضوعات، نظرات توهمی یا غیرواقعی ندارند. این وضعیت به آسان شدن اداره کشور توسط مسوولان کمک می کند.

به دلیل وجود رسانه‌های آزاد و واقعی و فضای آزاد اطلاع‌رسانی، مردم اطلاعات صحیح و واقعی دارند و در نتیجه درباره بسیاری از موضوعات، نظرات توهمی یا غیرواقعی ندارند. این وضعیت به آسان شدن اداره کشور توسط مسوولان کمک می‌کند.


9 - آموزش و پرورش کارآمد

فنلاند یکی از کارآمدترین و انسانی ترین سیستم های آموزش و پرورش در مقطع مدرسه و قبل از مدرسه را دارد. در نتیجه افراد قوی برای آینده کشور پرورش می یابند. نظام آموزش و پرورش در فنلاند، غیرانحصاری و آزاد است.

10- مشارکت بالای مردم

فنلاند یکی از کشورهای با مشارکت بالای شهروندان در مسائل مختلف است. در نتیجه، دولت نیازی به دخالت در همه امور و برعهده گرفتن مسوولیت های بسیاری در زمینه های مختلف ندارد.

11- استقلال نهادهای حاکمیتی

نهادهای حاکمیتی در فنلاند به میزان بالایی، از استقلال حرفه ای برخوردارند و به خوش آمد این یا آن مقام، نظر خود را تغییر نمی دهند بلکه با استقلال حرفه ای و در چارچوب های قانونی، به فعالیت می پردازند. در این وضعیت، اداره کشور آسان تر می شود.
منبع: عصرایران
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .