تبیان، دستیار زندگی

نکات موثر در افزایش تمرکز

مغز انسان همانند سایر عضلات بدن به تمرین نیاز دارد تا بتواند قدرت تمرکز را افزایش داده و نیروی تمرکز ذهن را بهبود بخشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
نکات موثر در افزایش تمرکز
تمرین های زیادی برای افزایش تمرکز وجود دارند که میتوانید از آن ها برای تقویت قدرت تمرکز ذهن خود بهره ببرید. این تمرینات شاید ظاهرا خسته کننده و یکنواخت باشد، ولی بسیار با ارزش موثر است. 

تمرینات مهم برای افزایش تمرکز 

تمرین اول افزایش تمرکز

یک صفحه از کتابی را انتخاب کنید و تعداد کلمات موجود در هر پاراگراف را بشمارید. توجه داشته باشید که در مرحله اول از یک پاراگراف شروع کنید و وقتی این تمرین برای شما آسان شد، تمام کلمات یک صفحه را بشمارید. شمارش را به‌طور ذهنی و با حرکات چشم انجام دهید.

 افزایش تمرکز سبب افزایش کیفیت کار می‌شود و در نتیجه ما به موفقیت‌های زیادی دست می‌یابیم. البته باید خاطر نشان کرد که یکی از مؤثرترین راه های افزایش تمرکز به‌کارگیری روش‌های تندخوانی است.



تمرین دوم برای افزایش تمرکز

سعی کنید روی صندلی بدون حرکت بنشینید. توجه کنید که چه مدت می‌توانید بدون حرکت بمانید. این کار اصلاً آسان نیست. زیرا شما مجبورمی شوید تا تمام توجه خود را به بی‌حرکت نشستن روی صندلی جلب کنید. مراقب باشید هیچ‌یک از ماهیچه‌های بدن نباید حرکت کند.

تمرین سوم برای افزایش تمرکز

به حالتی روی صندلی بنشینید که سرتان کمی به سمت بالا و چانه روبه‌جلو و شانه‌ها به عقب مایل باشند. دست راست را هم‌سطح شانه بالا بیاورید و به جلو اشاره‌کنید. مدت یک دقیقه به انگشتان دست خیره شوید. همین تمرین را با دست چپ انجام دهید.در روزهای بعدی زمان انجام این تمرین را کم‌کم افزایش دهید و با این روش بعد از مدتی متوجه می‌شوید که قدرت تمرکزتان افزایش‌یافته است.  

تمرین چهارم برای افزایش تمرکز

یک میوه را بردارید و از همه طرف به آن نگاه کنید. تمام حواس خود را بر روی آن متمرکز کرده و به چیز دیگری غیر از آن فکر نکنید. وقتی آن میوه نگاه می‌کنید به چگونگی رشد یا ارزش غذایی و یا حتی مغازه‌ای که آن را خریده‌اید فکر نکنید، بلکه تنها و تنها به خود میوه فکر کرده، آن را ببویید و لمس کنید.

تمرین پنجم برای افزایش تمرکز

این تمرین در ادامه تمرین پنجم است، به این صورت که باید چشمانتان را ببندید و سعی کنید طعم، رنگ و بوی میوه را حس کرده و در ذهن خود تصور کنید. هرقدر که می‌توانید این تصویرها را در ذهن خود شفاف‌تر نمایید. این تمرین برای افزایش تمرکز بسیار مؤثر است.

تمرین ششم برای افزایش تمرکز

دراز بکشید و عضله‌ها را ریلکس کنید و تنها به ضربان قلب خود توجه کنید. با این کار بعد از مدتی می‌توانید جریان خون در بدنتان را حس کنید. دقت داشته باشید که بعد از انجام تمرین‌های زیاد، وقتی در یک قسمت بدن حس ضعف و درد کردید می‌توانید با تمرکز خون بیشتری به آن نقطه از بدن برسانید. به‌طور حتم جدّی گرفتن این تمرینات و تداوم در انجام آن باعث افزایش تمرکز و ذهن می‌شود .

تمرین هفتم برای افزایش تمرکز

حداقل به مدت سه دقیقه افکار خود را سرکوب کنید،  این کار ممکن است سخت باشد، ولی با تمرین منظم می‌توانید این کار را انجام دهید. سعی کنید برای چند دقیقه ذهنتان بدون فکر کردن، خالی بماند. این‌یکی از سخت‌ترین تمرینات افزایش تمرکز است.

تمرین هشتم برای افزایش تمرکز

هر چیزی که باعث حواس‌پرتی شما می‌شود را نادیده بگیرید. این کار در شروع ممکن است سخت باشد ولی به‌مرورزمان و با تمرین تمرکز می‌توانید حواستان را از هر چیزی که باعث پرت شدن آن می‌شود دور کنید.

نکته مهم: برای تمرکز حواس سعی کنید کارها را یکی پس از دیگری انجام دهید. به‌عنوان سعی نکنید تا چند کار را باهم انجام دهید.

راه‌های دیگری برای افزایش تمرکز وجود دارد!

از دیگر روش‌های افزایش تمرکز و روش تقویت آن می‌توان به ایجاد برنامه زمانی مناسب برای انجام کارهای روزمره اشاره کرد پس اگرچند کار را به‌صورت هم‌زمان انجام دهید به‌هیچ‌عنوان تمرکز ذهن کافی برای هرکدام را نخواهید داشت و در آخر شاهد ناتمام ماندن تمام کارهایتان هستید.

- وقتی چند کار را هم زمان برای انجام دادن دارید باید مهم‌ترین آن‌ها را انتخاب کرده و در مرحله اول آن را انجام دهید.

- برای تمرکز حواس بهتر است از حواس پنج گانه بیشتری استفاده کنید، زیرا با این روش افزایش تمرکز بهتری روی آن موضوع خواهید داشت.

- برای افزایش تمرکز حواس، سعی کنید عوامل که باعث حواس‌پرتی شما می‌شود را حذف کنید و از ورود آن‌ها به حریم خصوصیتان جلوگیری کنید.

- اگر افکار مزاحم وارد ذهن شد. با گفتن اینکه من اصلاً به این موضوع فکر نمی‌کنم، باعث می‌شود تا این جمله بیشتر مغز انسان را درگیر کند، تنها راه برای مقابله با افکار مزاحم این است که تمرکزتان را روی موضوع دیگری جلب کنید.


تکنیک‌های افزایش تمرکز

مغز انسان همانند سایر عضلات بدن به تمرین نیاز دارد تا بتواند قدرت تمرکز را افزایش داده و نیروی تمرکز ذهن را بهبود بخشد.

برای افزایش دادن به تمرکز حواس یک تکنیک جالب وجود دارد.

- تکنیک اول: انگشتان یک دست را به طورکامل جمع کرده و مشت کنید سپس انگشت‌ها را به ترتیب باز کنید در حین باز کردن هر انگشت حدود 20 الی 30 ثانیه طول دهید و سپس به همان صورت انگشتان خود را ببندید. برای تمرکز حواس این تکنیک را هم حتماً انجام دهید.

- تکنیک دوم: هر وقت از جلوی ویترین مغازه‌ای عبور می‌کنید، دقت کنید که لوازم‌های موجود در ویترین در چه قسمت‌هایی قرار دارد و وقتی مجدداً از کنار ویترین مغازه عبور کردید حدس بزنید هرکدام از وسایل‌ها در کجای ویترین قرار گرفته بود.

- تکنیک سوم: هنگامی که در خیابان از کنار شخصی عبور می‌کنید به چشمان او نگاه کرده و پس از عبور به خاطر بیاورید که شخص موردنظر چه لباسی پوشیده و مشخصات چهره او را حدس بزنید.

- تکنیک چهارم: وقتی حس می‌کنید که تمرکز شما(در کلاس درس یا انجام فعالیت خاصی) از بین رفته است، کافی است یک جمله(الان اینجا باش) را دائماً تکرار کنید. با تکرار این کلمه می‌توانید دوباره تمرکز خود را به دست آورید.

افزایش تمرکز سبب افزایش کیفیت کار می‌شود و در نتیجه ما به موفقیت‌های زیادی دست می‌یابیم. البته باید خاطر نشان کرد که یکی از مؤثرترین راه های افزایش تمرکز به‌کارگیری روش‌های تندخوانی است. با تک‌تک انجام دادن کارها، استفاده از حواس پنج‌گانه، دوری از عوامل مزاحم، تکنیک های پنج انگشت، حفظ جای لوازم ویترین، حفظ کردن جزئیات پوشش یک رهگذر و تکرار الان اینجا باش باعث می‌شود تا تمرکز افزایش یابد و این افزایش تمرکز باعث افزایش اعتماد به نفس هم می‌شود.

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .