تبیان، دستیار زندگی

درمان زود انزالی

مشکل زود انزالی فرآیندی است که در بسیاری از مردان دیده می‌شود ولی کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد و اگر تحت درمان قرار نگیرد ممکن است روابط زناشویی را تحت تأثیر قرار دهد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
زود انزالی
زودرس یا زود انزالی یکی از اختلالات جنسی محسوب می‌شود. زمانی که مرد، پیش از آنکه شریک جنسی‌اش ارضا شده باشد، دچار انزال شود. زود انزالی حالتی است که فرد نمی‌تواند حالت تحریک خود را به مدت‌زمان بلند حفظ کند و توانایی کنترل خروج منی از آلت تناسلی خود را ندارد. این مشکل در زمان‌های مختلفی از رابطه جنسی رخ می‌دهد و باعث می‌شود که ارتباط مرد و همسر او تحت تأثیر قرارگرفته و در مدت‌زمان کمی به پایان برسد. بنابراین باعث می‌شود که دو طرف از انجام رابطه جنسی ترس داشته و اعتمادبه‌نفس آن‌ها تحت تأثیر قرار گیرد.


زمان استاندارد انزال در مردان

زمان استانداردی برای رسیدن به انزال در نظر گرفته نشده است. برای این‌که شخصی را دچار انزال زودرس بدانیم یا نه، باید گفت که مدت‌زمان توافق شده برای روابط جنسی وجود ندارد، ولی بسیاری از متخصصان عقیده دارند که مدت‌زمان لازم برای به ارگاسم رسیدن مردان بین 5 الی 10 دقیقه می‌باشد که بسته به سن و شرایط جسمانی اشخاص متغیر است و به‌صورت میانگین یک شخص جوان 5 دقیقه طول می‌کشد تا به ارگاسم برسد.

انزال چگونه اتفاق می‌افتد؟

زود انزالی در اغلب موارد علت مشخصی ندارد. با افزایش سن و تجربه جنسی، اغلب مردان یاد می‌گیرند که چطور به ارگاسم رسیدن را به تأخیر بی اندازند. عوامل روانی مثل استرس، احساس معصیت و یا بیماری افسردگی هم می‌توانند باعث انزال زودرس شوند.

قبل از اینکه بخواهیم بحث زود انزالی و مشکلات آن را بررسی کنیم، باید ببینیم که فرایند انزال به چه صورت است. انزال توسط سیستم عصبی مرکزی کنترل می‌شود. هنگامی‌که مردان از طریق تحریک جنسی تحریک می‌شوند، سیگنال‌ها به نخاع و مغز ارسال می‌شود. وقتی مردان به سطح مشخصی از هیجان می‌رسند، سیگنال‌ها از مغز به ارگان‌های تولیدمثل ارسال می‌شود. این باعث می‌شود که اسپرم از طریق آلت تناسلی (انزال) آزاد شود.

فرآیند انزال در دو مرحله انجام می‌گیرد:

فرآیند انتشار: زمانی است که اسپرم از بیضه‌ها به سمت پروستات حرکت می‌کند و با مایع منی مخلوط می‌شود تا اسپرم محصول نهایی را تولید کند. در این مسیر لوله‌هایی وجود دارد که امکان عبور اسپرم از بیضه‌ها را فراهم می‌کند و از طریق آن به پروستات و سپس به پایه آلت تناسلی می‌رساند. این مرحله ایست که معمولاً بدون هیچ مشکل خاصی و به‌صورت طبیعی پس از تحریک فرد انجام می‌گیرد.

فرآیند خروج: زمانی رخ می‌دهد که عضلات در پایه آلت تناسلی مرد منقبض شوند. این انقباض باعث می‌شود که اسپرم از آلت تناسلی مردانه خارج شود. معمولاً حالت طبیعی به صورتی است که فرآیند انزال و ارگاسم (اوج لذت جنسی) به‌صورت هم‌زمان اتفاق می‌افتد. در برخی موارد، مشکلاتی در انجام طبیعی و هم‌زمان این دو فرآیند به وجود می‌آید که هرکدام از آن‌ها باعث ایجاد مشکلاتی برای فرد می‌شود.

پدیده اختلال در نعوظ یا زود انزالی چیست؟

گاهی اوقات در مردان پدیده زود انزالی و پدیده اختلال در نعوظ یا مشکلات جنسی مردان با یکدیگر هم‌زمان می‌شود. این حالت برای مردان رخ می‌دهد که قادر به ایجاد نعوظ نیستند یا توانایی حفظ آن را برای انجام یک رابطه جنسی مناسب و استاندارد ندارند. ازآنجایی‌که نعوظ پس از انزال یا حتی جابه‌جا شدن آن‌ها برای مردان مشکل‌ساز می‌شود، در وهله اول پزشکان اولویت را به درمان اختلال نعوظ می‌دهند و سپس به سراغ درمان زود انزالی می‌روند.

عوامل روان‌شناختی ایجاد زود انزالی

پدیده زود انزالی می‌تواند عوامل مختلفی داشته باشد که برخی از آن‌ها جنبه روان‌شناختی داشته و برخی نیز به دلیل عوامل فیزیکی مختلف مانند تغییرات هورمونی رخ می‌دهد.در مشکل زود انزالی موارد مختلف روانی تأثیرگذار است که بعضی از آن‌ها عبارت‌اند از:

- افسردگی موقت
- استرس و فشار روحی و روانی
- احساس گناه
- انتظارات غیرواقعی درباره عملکرد جنسی
- سابقه در مورد داشتن سرکوب جنسی
- اعتمادبه‌نفس پایین
- وجود مشکل در روابط جنسی

این موضوع نشان می‌دهد که مدیریت مشکلات عاطفی در اغلب موارد به مردان مبتلابه این مشکل کمک می‌کند و به آن‌ها در کنترل زمان انزال کمک می‌کند.

روش‌های درمان زود انزالی

روان‌درمانی، رفتار روانی و استفاده از دارو مهم‌ترین روش‌ها برای درمان زود انزالی هستند. شما ممکن است با پزشک یا ارائه دهنده خدمات درمانی صحبت کنید و درنهایت تصمیم بگیرید که کدام‌یک از موارد برای شما بهتر است. حتی ممکن است در برخی موارد به شما پیشنهاد شود که یک یا دو نوع درمان را به‌صورت هم‌زمان اجرا کنید.


روان‌درمانی یا درمان روان‌شناختی

این روش درمانی به‌عنوان یک‌راه برای رسیدگی به احساسات و به‌طور دقیق‌تر احساسات منفی در رابطه با مشکلات روابط جنسی است. این روش درمانی به شما می‌گویند که از چه رفتارهایی می‌توانید برای جلوگیری از این مشکل کمک بگیرید و درواقع منبع اصلی مشکل شما چیست. همچنین در این روش به زوج‌ها کمک می‌شود که به یکدیگر نزدیک شوند و از کاهش استرس برای بهبود عملکرد عصبی خود کمک بگیرد. این روش در بازگرداندن اعتمادبه‌نفس و درک جنسی شما توسط شریک زندگی کمک می‌کند.

رفتار درمانی: رفتاردرمانی شامل تمریناتی می‌شود که انزال سریع را به تأخیر می‌اندازد و تحمل فرد را بالا می‌برد. هدف استفاده از این روش این است که فرد تسلط بیشتری بر بدن خود داشته و کنترل بیشتری بر آن اعمال کند. برخی از این روش‌ها به‌صورت موقتی و برخی نیز به‌صورت دائمی عمل می‌کنند، اما موفقیت آن‌ها تا حدود زیادی به شریک جنسی بیمار بستگی دارد.

روش فشار دادن: این روش برای کاهش فشارخون در سر آلت تناسلی به کار گرفته می‌شود. نحوه انجام این روش به این صورت است که فرد رابطه جنسی را به‌صورت عادی ادامه داده تا لحظه‌ای که به انزال نزدیک می‌شود. در این حالت بلافاصله آلت تناسلی خارج‌شده و فرد با انگشت سر آلت را محکم فشار می‌دهد. این عمل باعث می‌شود که خون جمع شده در سر آلت تناسلی به عقب برگشته و فرد از حالت تحریک خارج شود. این روش باعث می‌شود که زمان انزال بیشتر شده و فرد احساس رضایت داشته باشد.

استفاده از روش منقطع: این روش یک سبک جدید برای کنترل زود انزالی است که فرد می‌تواند زمان رابطه جنسی خود را طولانی کند. در این روش عمل رابطه جنسی تا زمان تحریک مرد و نزدیک شدن به انزال ادامه می‌یابد و بلافاصله قطع می‌شود. مدت‌زمانی اجازه داده می‌شود که مرد از آن حالت خارج‌شده و مجدداً رابطه جنسی را ادامه می‌دهد. این حالت تا ۳ بار ادامه می‌یابد و مرد دربار چهارم به ارگاسم می‌رسد. تکرار این تمرین در طول هفته باعث می‌شود که طول رابطه جنسی افزایش یابد.

مشکل زود انزالی فرآیندی است که در بسیاری از مردان دیده می‌شود ولی کمتر موردتوجه قرار می‌گیرد و اگر تحت درمان قرار نگیرد ممکن است روابط زناشویی را تحت تأثیر قرار دهد.


در بسیاری از موارد، زود انزالی خودبه‌خود درمان می‌شود. انجام تمرینات ریلکسیشن و استفاده از متدهای منحرف کردن حواس می‌تواند در به تأخیر انداختن انزال کمک کند.

تقویت عضلات راه درمان زود انزالی: بعضی تمرین‌های ورزشی مثل شنا سوئدی هم سبب تقویت عضلات شده و کنترل شخص را بیش‌تر می‌کند.

- استفاده از کاندوم برای کاهش حساسیت در آلت تناسلی

- رفتاردرمانی خط نخست درمان عوارض زود انزالی به شمار می‌رود و می‌تواند استرس ناشی از این مسئله را کاهش دهد.

- استفاده از دارو، در درمان زود انزالی است.

کرم یا اسپری تأخیری: اساس استفاده از این روش، بی‌حس کردن سر آلت تناسلی است که فرد دیگر احساسی در آن ندارد. این داروها تأثیر چندانی در وضعیت نعوظ آلت تناسلی ندارند و بیشتر برای از بین بردن اصطکاک و همچنین بی‌حس کردن استفاده می‌شوند. استفاده از این روش ممکن است بر روی آلت تناسلی شریک جنسی هم تأثیر گذاشته و باعث بی‌حسی آن شود. بنابراین به اکثر زوج‌ها توصیه می‌شود که همراه با این روش از کاندوم استفاده کنند.

نشانه اصلی زود انزالی مردان، انزالی غیرقابل‌کنترل است که پیش از انجام گرفتن روابط زناشویی و یا مدت‌زمان بسیار کمی بعدازآن با میزان تحریک کم و خلاف میل شخص اتفاق بیفتد. مسئله زود انزالی می‌تواند سبب نارضایتی جنسی در هر دو طرف شده و استرس ناشی از این مشکل را بیش‌تر کند.

زود انزالی در اغلب موارد علت مشخصی ندارد. با افزایش سن و تجربه جنسی، اغلب مردان یاد می‌گیرند که چطور به ارگاسم رسیدن را به تأخیر بی اندازند. عوامل روانی مثل استرس، احساس معصیت و یا بیماری افسردگی هم می‌توانند باعث انزال زودرس شوند.

در بعضی موارد امکان دارد انزال زودرس با علت‌های زمینه‌ای مثل مشکلات هورمونی، آسیب‌دیدگی و یا عوارض جانبی بعضی داروهای خاص مرتبط باشد. در بعضی مواقع ترک مصرف دخانیات و مخدرها در درمان زود انزالی کمک‌کننده است یا وقتی‌که شخص مدت‌زمان طولانی رابطه نداشته باشد، زمان انزالش کاهش پیدا می‌کند. 
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .