تبیان، دستیار زندگی

حجت‌الاسلام والمسلمین عاملی در نشست خبری شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح کرد

شبکه ملی اطلاعات جایگزین اینترنت جهانی نمی‌شود

صبح سه‌شنبه حجت‌الاسلام والمسلمین سید رضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در نشست خبری‌ای که به مناسبت سی‌و‌پنجمین سالگرد تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شد، دلیل اجرایی نشدن مصوبات این شورا را دولت‌هایی دانست که با مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی فاصله داشته‌اند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدرضا عاملی
او در این نشست اظهار کرد: اگر فرهنگ مصرف درست شود، در حوزه اقتصاد معجزه اتفاق می‌افتد. اقتصادی‌ها نمی‌دانند که فرهنگ است که اقتصاد پویا را تعیین می‌کند. انقلاب اسلامی یک انقلاب فرهنگی بود، اما پیوند این فرهنگ با انقلاب فرهنگی یک مسأله مهم است. عاملی گفت: امروز پیشران تمام تحولات، علم و دانش و فناوری است. ما با یک تغییر بنیادین به‌نام فضایی شدن درجهان مواجهیم. عاملی افزود: دهه اول ظهور اینترنت دهه خیرگی است و باعث می‌شود افراد به نظام غالب توجه نکنند. او افزود: تا سال ۲۰۰۶ حدود ۷۵ درصد منابع اطلاعاتی جهان در اختیار امریکا بود و به مرور زمان مدیریت داده‌ای از امریکا گرفته شد و امروز ۵۰ درصد ذخایر داده‌ای در اختیار امریکا است.

این مقام مسئول بیان کرد: دولت اینترنت ملی را برای حفاظت از دارایی ملی کشور تأسیس کرد. تمام اطلاعات در درون شبکه ملی اطلاعات است و اولویت آن دارایی‌های داده‌ای کشور است. عاملی ادامه داد: ۲ تریلیون و ۸۰۰ ایمیل در همین سال ارسال شده که نشان دهنده این است که ما در عصر انتشار اطلاعات هستیم. شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌تواند در حوزه فرهنگ تمرکز به وجود بیاورد، ولی دامنه ارتباطات امروز خیلی گسترده شده است. امروز در تمام جهان با سردرگمی فرهنگی مواجه هستیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: امروز پلتفرم سیاست ارتباطات را تعریف می‌کند و بعضی از فرهنگ شناسان معتقدند انسان‌ها دچار گم گشتگی فرهنگی شده‌اند. ما با ورود به فضای مجازی و جهان دوم چالش‌های استعمار سوم را داریم، ولی قابلیت‌هایی نیز وجود دارد که کمک می‌کند به محقق شدن آرمان‌های انقلاب اسلامی. عاملی افزود: ما می‌توانیم به آینده امیدوار باشیم، اگر اندیشه‌های انقلاب اسلامی را تبدیل به نظام قطعی بکنیم. شورای عالی انقلاب فرهنگی علم و فناوری و فرهنگ دارد. ۲ هزار و ۳۰۰ مصوبه در این سال‌ها داشتیم که ۶۶ درصد آن مربوط به حوزه علم و فناوری است و ۲۷درصد مربوط به فرهنگ و ۸ درصد مصوبات مشترک بوده است. این ۲هزار  و ۳۰۰ مصوبه در ۲۸ قالب بوده که این پراکندگی مصوبات خودش یک ضعف است. نزدیک هزار و ۱۱۷ مصوبه مربوط به افراد بوده که افراد منصوب شده‌اند که اجرایی‌سازی افراد صد درصد عملی شده است.

وی افزود: ۶۸ درصد مصوبات یعنی هزار و ۷۹۰ مصوبه اجرایی شده که از این مقدار هزار و ۲۲۷ مصوبه که ۶۸ و نیم درصد آن مربوط به حوزه فناوری است و ۲۳ درصد که ۴۲۷مصوبه را تشکیل می‌دهد مربوط به حوزه فرهنگ بوده است.

اگر فرهنگ مصرف درست شود، در حوزه اقتصاد معجزه اتفاق می‌افتد. اقتصادی‌ها نمی‌دانند که فرهنگ است که اقتصاد پویا را تعیین می‌کند. انقلاب اسلامی یک انقلاب فرهنگی بود، اما پیوند این فرهنگ با انقلاب فرهنگی یک مسأله مهم است. 



عاملی افزود: نقشه جامع علمی کشور نیازمند به روز‌رسانی با تحولات جامعه است. ارتباط قوی بین شورا‌های تخصصی و کمیسیون‌های تخصصی و حوزه تصمیم‌سازی در ستاد نقشه جامع علمی کشور و فرهنگ وجود نداشت و به همین دلیل شورای فرهنگ و شورای نقشه جامع علمی کشور تأسیس شدند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه افزود: حوزه سیاستگذاری علم و فناوری اعم از حوزه‌های سه وزارتخانه آموزش و پرورش، وزارت علوم و وزارت بهداشت مربوط به شورای عالی انقلاب فرهنگی است و رهبر معظم انقلاب این وظیفه را به شورا محول کرده است و در واقع مجری اگر خودش سیاستگذار باشد دچار تناقض می‌شویم و دستگاه‌ها به‌دنبال تأمین منافع خودشان می‌روند. در جلسات سیاستگذاری شورای عالی انقلاب فرهنگی ۵ وزارتخانه عضو هستند. وزارتخانه‌های مربوط به حوزه علم و فرهنگ در این شورا عضو هستند و ترکیبی ترتیب داده شده تا مجلس و دولت در آن شرکت کنند. شورای عالی در کار کسی دخالت نمی‌کند بلکه وظیفه سیاستگذاری خود را انجام می‌دهد.

وی در پایان سخنانش افزود: سند تحول آموزش و پرورش ۲۳ هدف راهبردی دارد و چندین راهکار برای آن تعریف شده و ۱۵ کارگروه تشکیل شده و برنامه‌های اقدام شده، ایجاد شده است. میز سند تحول در داخل آموزش و پرورش فعال بوده، ولی در سطح شورا نبوده و سطح پیگیری از نظر ما باید بیشتر باشد. شبکه ملی اطلاعات جایگزین شبکه جهانی اینترنت نخواهدشد.

منبع: روزنامه ایران
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .