تبیان، دستیار زندگی

نحوه برخورد در اولین ملاقات

نحوه برخورد در اولین ملاقات چگونه باید باشم؟ چطور در اولین ملاقات می‌توانیم تاثیرگذار باشیم؟ در دنیای امروز، روابط میان فردی و تاثیراتی که بر اطرافیان می‌گذاریم، اهمیت زیادی دارند. برای استخدام در شغل مورد نظر، شروع یک همکاری در پروژه، شروع رابطه عاطفی و مسائلی از این دست، نیاز به داشتن مهارت در برقراری ارتباط داریم و باید بدانیم که در قرار اول، چگونه برخورد کنیم تا نتیجه‌ای که انتظار داریم را بدست بیاوریم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 
ملاقات کردن

طبق تحقیقات انجام شده، اولین قرار، مهم‌ترین قرار است و موثرترین نقش را در تصمیم‌گیری افراد دارد. پس بهتر است با دانستن نکاتی درباره نحوه برخورد در اولین ملاقات، شانس خودمان را برای رسیدن به نتیجه دلخواه، بالا ببریم.


اهمیت اولین ملاقات


مطالعات در سال‌های اخیر نشان می‌دهد که تاثیر اولین ملاقات به اندازه‌ای زیاد است که شاید تغییر دادن آن در سال‌های بعد، سخت باشد. یعنی اگر شما حس خوب یا بدی را به طرف مقابلتان بدهید و یا چیزی از شما ببیند، تا سالیان سال، در ذهنش حک می‌شود و شما را با همان ویژگی می‌شناسد. همین مورد می‌تواند تاثیر زیادی در استخدام، شروع همکاری و یا شروع یک رابطه احساسی داشته باشد. برای اینکه اهمیت این سوال را بفهمید می‌توانید از اطرافیانتان بپرسید که اولین باری که شما را دیدند چه فکری راجع به شما داشته‌اند؟ آیا همچنان همان فکر را می‌کنند؟


نحوه برخورد در اولین ملاقات


فرقی نمی‌کند که قرار ملاقات حضوری‌تان درباره چه موضوعی است، فقط باید این قرار ملاقات را هدفدار و اصولی پیش ببرید. بیشتر افراد دوست دارند در ملاقات اول، اثر خوبی روی فرد بگذارند و بتوانند برایش جذاب باشند. بعضی‌ها این کار را غیرممکن می‌دانند اما بهتر است بدانید با رعایت موارد زیر می‌توانید این کار را به خوبی انجام دهید.

اهمیت اصول اولیه 


این روش، روش ساده‌ای است که بار مسئولیت سنگینی برای شما ندارد.  برای رعایت اصول اولیه، به نکات زیر توجه کنید.

لباس و ظاهر
چه بخواهید و چه نخواهید اولین فیلتری که باید از آن رد شوید، لباس و ظاهر آراسته شماست. سعی کنید از لباس‌های مناسب استفاده کنید. مدل موی جدید و رنگ جدیدی که تا الان از آن استفاده نکرده‌اید را در اولین قرار امتحان نکنید. نوع لباس پوشیدن و ظاهر دلنشین، تاثیر زیادی بر خوب پیش رفتن قرار می‌گذارد.

 نحوه احوالپرسی


قبل از اینکه سر قرار بروید، چندین بار تمرین کنید تا بهترین مدل احوالپرسی را پیدا کنید. برای این کار از یک دستگاه ضبط می‌توانید استفاده کنید و صدایتان را ضبط کنید تا متوجه ایرادات خود بشوید. فراموش نکنید که گوش، نقش مهمی بر احساسات طرف مقابلمان دارد.

نحوه دست دادن


دست دادن را تمرین کنید. دست دادن می‌تواند میزان اعتماد به نفس را در شما مشخص کند. برای این کار می‌توانید از زبان بدن کمک بگیرید و بهترین نوع دست دادن را انتخاب کنید.

ارتباط چشمی


ارتباط چشمی تاثیر فوق العاده بر موثر واقع شدن حرف‌هایتان دارد. با این کار اعتماد به نفس خودتان را نشان می‌دهید و به طرف مقابلتان می‌گویید که تا چه اندازه از کار خود مطمئن هستید. توجه کنید که خیلی خیره نشوید و خیلی هم از نگاهش فرار نکنید.

گوش دادن فعالانه

 
با لبخند زدن، به طرف مقابل خود احساس خوبی می‌دهید. حتی اگر ملاقاتتان به نتیجه‌ای نرسد، خاطره خوبی از شما در ذهنش خواهد ماند. فراموش نکنید که لبخند زدن، فضا را صمیمی‌تر و زمینه را برای اعتماد فراهم می‌کند. 

مهارت گوش دادن را در خودتان بالا ببرید. اگر موارد ریز ولی مهم را بشونید و بر آن‌ها تاکید کنید و یا حتی اگر با زبان بدن به طرف مقابلتان بفهمانید که حواستان جمع است نوعی حس اعتماد در او ایجاد می‌کنید و او از اینکه شنونده خوبی هستید خوشحال می‌شود.

تلفن خود را کنار بگذارید


رسیدن به هدفی که شما از اولین ملاقات برای خودتان مشخص کرده‌اید، نیاز به اعتماد سازی دارد. شما نمی‌توانید گوشی‌تان را چک کنید و هم حس اعتماد را در فرد ایجاد کنید. وقتی که قرار، شکل رسمی گرفت و ملاقاتتان شروع شد، از گوشی فاصله بگیرید و اهمیت ملاقات را به او نشان بدهید. حس ارزشمندی در طرف مقابل می‌تواند باعث اثرگذاری شما شود.

اجازه صحبت کردن را به او بدهید


یکی از مشکلاتی که ممکن است در اولین ملاقات پیش بیاید، این است که طرفین به اندازه کافی صحبت نکرده باشند. برای اینکه به نتیجه دلخواه خود برسید، اجازه بدهید طرف مقابل‌تان حرف بزند و نظراتش را درباره موضوع قرار بگوید. بین حرفش نپرید و سعی نکنید در همان لحظه جوابی بدهید. اعتماد و صمیمیت دو جزء اصلی برای تاثیرگذاری است و این زمانی اتفاق می‌افتد که فرد احساس کند درک می‌شود و حرفش‌هایش شنیده می‌شود.

در طول مکالمه، اسم فرد را مدام تکرار کنید


برای این که یک قرار ملاقات خوبی را داشته باشید، باید به او بگویید که این قرار برایتان خیلی مهم است. برای این کار می‌توانید اسمش را مدام تکرار کنید تا با زبان بی‌زبانی او را متوجه اهمیت قرار و وجود خودش بکنید. او احساس می‌کند که این قرار به قدری اهمیت داشته است که شما سریعا اسمش را به یاد سپرده‌اید و با شما احساس صمیمیت بیشتری پیدا می‌کند.

لبخند بزنید


با لبخند زدن، به طرف مقابل خود احساس خوبی می‌دهید. حتی اگر ملاقاتتان به نتیجه‌ای نرسد، خاطره خوبی از شما در ذهنش خواهد ماند. فراموش نکنید که لبخند زدن، فضا را صمیمی‌تر و زمینه را برای اعتماد فراهم می‌کند.

 از قبل آماده باشید


موضوعاتی که قرار است به آن‌ها اشاره کنید را از قبل بدانید و درباره‌اش مطلب بخوانید. سعی کنید تا روز ملاقات، با خودتان مرور کنید و با آمادگی به ملاقات بروید. درست است که امکان دارد شما مضطرب شوید و حرف‌های خود را فراموش کنید، اما از قبل آماده بودن به شما کمک می‌کند که موضوعات کلی را به یاد بیاورید و اضطراب‌تان را کم کنید.


سوالات متداول 


چطور در اولین ملاقات می‌توانیم تاثیرگذار باشیم؟
اینکه بتوانید به نتیجه دلخواهتان برسید بسیار ساده است. باید تلاش کنید، طرف مقابلتان را تحت تاثیر قرار بدهید. در واقع، شما با اثرگذاری مناسب، می‌توانید طرز فکرش را عوض کنید و کاری کنید که به شما اعتماد کند. پس، اهمیت اولین ملاقات را دست کم نگیرید. با رعایت چند باید و نباید درباره نحوه برخورد در اولین ملاقات، می‌توانید روی طرف مقابلتان اثر بگذارید.
 منبع: هنر زندگی

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .