تبیان، دستیار زندگی

سید‌قاسم موسوی‌قهار صبح روز گذشته در پی سرطان حنجره درگذشت

مناجات‌خوان «قهار»

در شب‌های رمضان و در هنگام سحر صدایش در اکثر خانه‌های مردم بود. او که مناجات سحر را با آن صدای دلنشین می‌خواند سال‌ها مهمان خاطره‌های مردم بود حتی وقتی مناجات‌خوان‌های دیگری ظهور کردند اما مردم همچنان با صدای موسوی‌قهار خاطره‌بازی می‌کردند. صدایی که در سال‌های اخیر به‌دلیل سرطان کمتر توان داشت. حالا ما ماندیم و صدای خاطره‌انگیز استاد موسوی‌قهار.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سیدقاسم موسوی قهار

بهترین مناجات‌خوان ایران بعد از انقلاب

بی‌اغراق می‌توان سیدقاسم موسوی‌قهار را هم بهترین مناجات‌خوان بعد از انقلاب اسلامی دانست. او تمام ادعیه روزهای هفته، ایام ماه مبارک رمضان، ابوحمزه ثمالی، دعای سحر و زیارات و دعاهای مختلف را خوانده که در طول چند دهه پس از پیروزی انقلاب اسلامی از رسانه ملی پخش شده بود. موسوی‌قهار، در زمره بهترین قاریان ایرانی و مداحان و ذاکران حسینی هم بود و مجالس ترحیم و محافل و هیأت‌های مذهبی گوناگونی را در سراسر ایران اداره می‌کرد. او همچنین بارها در کشورهای دیگر به زبان‌های فارسی و عربی به اجرای برنامه پرداخته بود که ایرانیان مقیم اروپا و آمریکا، خاطرات فراوانی از مداحی‌های او در وصف مولای متقیان علی(ع) دارند.
سید‌قاسم موسوی‌قهار (زاده‌۱۳۲۷ در خمین)بود. نخستین دعای سحر ماه رمضان را بعد از انقلاب‌۱۳۵۷ ایران وی خواند که از محبوب‌ترین و معروف‌ترین اجراهایش به‌شمار می‌رود و بعد از حدود سال‌ها هنوز در سحرگاهان رمضان از صدا‌و‌سیما پخش می‌شود. یکی از اجراهای مشهور وی در مقابل امام خمینی شکل گرفته است. در سال‌1359 در هنگام اعزام رزمندگان به جبهه، وی سرود «شهید» را اجرا کرد.

 
ماجرای شفاگرفتن از امام رضا(ع)

مرحوم موسوی‌قهار قبل از این بیماری یکبار دیگر هم دچار عارضه شده بود که با عنایت امام هشتم شفا گرفته بود. خودش شرح این شفا را در سال‌1392 چنین می‌گوید: به لطف خدا و اهل بیت(ع) ، بیماری را کاملاً پشت سر گذاشتم و با وجود اینکه تا چندی پیش نمی‌توانستم صحبت کنم اکنون ضمن اینکه مشکلی در تکلم ندارم دوباره می‌توانم در مدح اهل بیت (ع) بخوانم.»

در ابتدای بیماری به مشهد رفتم از امام رئوف تقاضای شفا کردم. در حرم «امام رضا(ع)» متوسل به امام هشتم شدم و این شعر را همانجا سرودم:
به پیش روی رقیبان مرا خراب نکن
من و تمام بدی‌ها، بدم خطاب نکن
هزار در زدم تا که به این در آمدم
تو را به جان جوادت مرا جواب نکن
توسل به «اهل بیت (ع)» تنها کاری بود که از من برمی‌آمد و تنها امیدم این خاندان بودند. اما قسمت این بود که در شب اربعین «امام حسین(ع)» در هیات «محبان‌الرضا(ع)» صدایم به‌طور کامل برگشت و شروع به نوحه خواندن کردم. به لطف خدا اکنون مانند گذشته می‌توانم بخوانم.

توسل به «اهل بیت (ع)» تنها کاری بود که از من برمی‌آمد و تنها امیدم این خاندان بودند.


تا پیش از ماه مبارک رمضان به هیچ‌وجه نمی‌توانستم صحبت کنم، اما درست شب بیست‌وسوم ماه مبارک رمضان شروع به حرف زدن کردم و از اوایل ماه محرم به آرامی می‌خواندم، اما در شب اربعین «امام حسین(ع)» صدایم به‌طور کامل برگشت و اکنون مانند گذشته می‌توانم بخوانم.

دوستان موسوی قهار از او می‌گویند

سیدعلی سادات‌رضوی، مداح اهل بیت(ع) یکی از دوستان نزدیک این مناجات‌خوان مرحوم است. وی درباره او می‌گوید: موسوی قهار را قبل از انقلاب می‌شناختم. او بیشتر در مجالس ختم به مدیحه‌سرایی  به شیوه خاصی در این مجالس می‌پرداخت و حتی بداهه برای مجلس شعر نیز می‌سرود. صدای وی استثنایی، بسیار تیز و بلند بود و در خواندن تلاش می‌کرد بسیار قوی بخواند.

سادات‌رضوی در ادامه سخنان خود به فارس گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، موسوی‌قهار نخستین فردی بود که در حسینیه جماران و محضر امام خمینی (ره) حضور یافت و با برخی نوازنده‌های سازهای بادی و پوستی، آهنگ «شهیدم من» را اجرا کرد. بعد از آن نیز در صداوسیما دعا و مناجات‌های بسیاری را خواند.

موسوی‌قهار، مرد مناجات بود، دیوان اشعاری نیز از وی به چاپ رسیده است که دربردارنده اشعار بسیار عالی در مدح اهل بیت(ع) است.


موسوی قهار در مناجات و دعاخوانی با کریم‌خانی، مؤذن‌زاده و عباس صالحی بسیار متفاوت بود، موسوی‌قهار در هنر خود بسیار منحصر به‌فرد بود و در خواندن تلفیقی از نواها و دستگاه‌های عربی و فارسی را با یکدیگر داشت؛ به‌طوری که اگر دعایی در دستگاه ماهور می‌خواند با الحان عربی تلفیق می‌کرد و بسیار آن را بی‌نظیر ارائه می‌داد.

حسین باقری، مداح اهل بیت(ع) از دوستان 

چندین ساله استاد مرحوم سید‌قاسم موسوی‌قهار اظهار داشت: رفاقتی حدود ۴۰‌ساله با او داشتم و بسیار با یکدیگر مأنوس بودیم. موسوی‌قهار را معلم مناجات و اشعار می‌دانم که صدای بی‌نهایت خوبی داشت و از تواضع بسیار بالایی هم برخوردار بود. موسوی‌قهار، مرد مناجات بود، دیوان اشعاری نیز از وی به چاپ رسیده است که دربردارنده اشعار بسیار عالی در مدح اهل بیت(ع) است. برنامه‌های بسیاری از وی در رادیو و تلویزیون ایران پخش شده است که شاید بتوان گفت برجسته‌ترین آن‌ها مناجات سحر است. او در بسیاری از سحرهای ماه رمضان جان مومنان و روزه‌داران را صفا داده بود.

جزئیات مراسم تشییع و تدفین و ترحیم موسوی‌قهار

براساس آخرین اعلام پیکر موسوی‌قهار امروز تشییع خواهد شد. ابتدا از ساعت 10صبح از مقابل خانه مداحان اهل بیت(ع) با نوا و روضه‌خوانی مداحان و ذکران اهل بیت(ع) برگزار و سپس پیکر وی به سمت حرم عبدالعظیم حسنی(ع) منتقل خواهد شد. قرار است پیکر وی در حرم عبدالعظیم حسنی دفن شود.

همچنین مراسم بزرگداشت استاد موسوی‌قهار روز چهارشنبه ۲۰‌آذرماه از ساعت‌۱۴ تا‌۱۵:۳۰ در مسجد بلال سازمان صدا‌و‌سیما برگزار می‌شود.

منبع: روزنامه صبح نو
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .