تبیان، دستیار زندگی

سفر ۱۷ آژانس چینی‌ و لاتین‌زبان به ایران

باور نمی‌کردند که ایران مدرن و تمیز باشد

«ایران مدرن‌تر، تمیزتر و حتی آرام‌تر از آن‌چیزی است که رسانه‌ها نشان می‌دهند.» این نتیجه‌گیری ۱۷ نماینده از آژانس‌های گردشگری اسپانیا، پرتغال، ایتالیا، ترکیه، پرو و چین پس از یک هفته سفر در ایران است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
تور آشناسازی چندملیتی،
این تور آشناسازی چندملیتی در شرایطی برگزار شده که عقب‌نشینی آژانس‌ها و توریست‌های خارجی از سفر به ایران همچنان ادامه دارد. مهم‌ترین علت آن تهدیدهای آمریکا است که ایران را در رسانه‌ها کشوری در آستانه جنگ نشان می‌دهد. عامل دیگری که گردشگران و آژانس‌های خارجی برای آمدن به ایران مردد کرده، ناآرامی‌های اخیر است.

با آن‌که هماهنگی شده و قرار بود ورودی موزه‌ها برای این گروه آشناسازی رایگان باشد اما در تهران با برخورد دیگری مواجه شدیم


خولیان، نماینده یک آژانس اسپانیایی است، می‌گوید: این تظاهرات و ناآرامی‌ها در همه کشورها اتفاق می‌افتد، ما در اسپانیا آن را تجربه کرده‌ایم، فرانسه هم مدت‌ها است شاهد برپایی اعتراضات مردمی است حتی در لبنان هم اتفاق افتاده، چیز عجیبی نیست. همه ما به زندگی ادامه می‌دهیم و توریست‌ها هم می‌آیند.

ژوآو، مدیر یک آژانس‌های پرتغالی که در این تور حضور داشت نیز می‌گوید: من در ایران بودم و مشتری‌هایم از این‌که به چنین کشوری سفر کرده‌ام تعجب می‌کردند و مدام می‌پرسیدند مگر آنجا امن است و من ویدئوهایی را از خیابان و مردم می‌فرستادم که نشان دهم همه چیز امن است اما آن‌ها خیلی سخت باور می‌کردند.

سعید فکری ـ مدیر آژانس گردشگری و مجری این تور آشناسازی به ایسنا می‌گوید که ابتدا از ۳۰ نفر برای تورآشناسازی ایران دعوت شده بود اما در نهایت به  ۱۷ نفر است. طبیعی است که برخی از آن‌ها احتیاط کردند و سفرشان را به تعویق انداختند.
تور گردشگری
او درباره اثر تورهای آشناسازی در تغییر وضعیت گردشگری ایران، اظهار می‌کند: با توجه به کاهش حجم سفر گردشگران خارجی باید سعی کنیم تعداد تورهای آشناسازی را افزایش دهیم. از طرفی وقتی ما از کشورمان خوب تعریف می‌کنیم دیگران کمتر باور و یا اعتماد می‌کنند اما وقتی این تعریف‌ها را از هموطمن و یا هم‌زبانشان می‌شنوند باورپذیر است، برای همین از مدیران آژانس‌های گردشگری که در شبکه‌های اجتماعی هم حضور پررنگ دارند دعوت کردیم به ایران سفر کنند. معتقدیم تبلیغ آن‌ها اثرگذاری بهتری دارد.

فکری اضافه می‌کند: وقتی آن‌ها به ایران سفر می‌کنند چیزهایی را می‌بینند که شاید از نظر ما دور یا بی‌اهمیت باشد ولی همین نکات ریز روی تصمیم و جدیت آن‌ها بیشترین اثرگذاری را دارد. از طرفی می‌توانند احساس خود را از آنچه در ایران دیده‌اند به دیگران بهتر منتقل کنند.

در شرایطی که نظر سوء و اخبار منفی از ایران زیاد است وقتی آژانس‌داری به ایران می‌آید یعنی می‌خواهد با این کشور کار کند. 



این مدیر آژانس گردشگری درباره اثر برگزاری تورهای آشناسازی برای آژانس‌داران و رسانه‌ها در مقایسه با اینفلوئنسرها نیز می‌گوید: معتقدم در این شرایط هر کاری از دست‌مان برمی‌آید باید انجام دهیم. دعوت از اینفلوئنسرها خوب است ولی بستگی دارد چه کسانی جامعه هدف آن‌ها هستند و چه اثری روی مخاطب دارند، مثلا عربستان اینفلوئنسرهایی را دعوت کرد که جامعه هدف وسیع و اثرگذاری بالایی دارند ولی ما چه کسانی را دعوت می‌کنیم!؟

وی ادامه می‌دهد: زمانی اروپایی‌ها در بالیوود فیلم می‌ساختند و سفر از هند به این قاره یکباره تا ۵۰۰ درصد رشد می‌کرد، همان کاری که الان ترکیه انجام می‌دهد. طبیعتا دعوت از اینفلوئسرها و یا اقداماتی مثل فیلم‌سازی خوب است، ولی لازم است قشری که سفر را برنامه‌ریزی می‌کند و می‌فروشد هم در میان آن‌ها حضور داشته باشد، توجه به این مورد در کشور ما  بیشتر ضرورت دارد؛ چرا که در دنیا حضور آنلاینی ندارد و نمی‌تواند از بک‌پکرها درآمدزایی قابل توجهی داشته باشد. در نتیجه دعوت از اینفلوئنسرها و یا فیلم‌سازی به تنهایی فایده‌ای ندارد و در شرایط کلی کشور، سفر آژانس‌داران خارجی به ایران که می‌توانند در عین تبلیغ، تور بفروشد خیلی مهم‌تر و موثرتر است.
تور گردشگری، تور آشناسازی چندملیتی،
ارژنگ انتصاری ـ راهنمای این تور آشناسازی ـ نیز به ایسنا می‌گوید: در شرایطی که نظر سوء و اخبار منفی از ایران زیاد است وقتی آژانس‌داری به ایران می‌آید یعنی می‌خواهد با این کشور کار کند. نماینده پرو ۲۶ ساعت پرواز داشت تا به ایران برسد، این یعنی برای همکاری جدی است. خیلی‌ها به حواشی سیاسی کاری ندارند، هرچند که اقدمات تخریب‌گرایانه علیه ایران بیش از تلاش‌های ما در گردشگری است.

او ادامه می‌دهد: ایران فراتر از تصورات این گروه بود از هتل‌ها گرفته تا رستوران‌ها. آن‌ها اصلا فکر نمی‌کردند ایران، یک شهر و یا حتی یک هتل مدرن داشته باشد. همه چیز برای‌شان غیرقابل تصور بود، حتی درباره اخباری که از ناآرامی‌ها شنیده بودند سوال می‌کردند کجا چنین اتفاقی افتاده اینجا که همه چیز آرام است. این موضوع برای مشتریانشان هم عجیب بود که چطور مدیر یک آژانس در چنین شرایطی به ایران رفته و برای این کشور تور گذاشته است.
تور گردشگری، تور آشناسازی چندملیتی،
انتصاری همچنین از برخورد برخی موزه‌ها با تورهای آشناسازی گله می‌کند و می‌گوید: با آن‌که هماهنگی شده و قرار بود ورودی موزه‌ها برای این گروه آشناسازی رایگان باشد اما در تهران با برخورد دیگری مواجه شدیم. طبق نامه‌ای که از وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دریافت شد موزه‌ها و اماکن تاریخی در استان‌های فارس، اصفهان و یزد با این تور همکاری کرده و هیچ هزینه‌ای با عنوان ورودی دریافت نکردند اما در تهران، کاخ گلستان طبق ضابطه عمل کرد و فقط ۱۵ درصد تخفیف روی گروه را لحاظ کرد و  موزه ملی هم با وجود آن‌که مدیر آن با ۵۰ درصد تخفیف موافقت کرده بود اما عوامل دیگر، آن را رعایت نکردند و ورودی را کامل گرفتند. در اصل تهران تنها استانی بود که برخلاف نامه وزارت، با این تور آشناسازی همکاری نکرد.
منبع: خبرگزای ایسنا
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .