تبیان، دستیار زندگی

بازخوانی بیانات راهگشای مقام معظم رهبری در مبارزه با آسیب‌های اجتماعی

باید مسئله علم و فناوری به یکی از ستون‌های اصلی کشور تبدیل شود

من توصیه‌ام این است که دوستان مسئول، با دانشگاه رابطه‌شان را قطع نکنند؛ یعنی رفت‌وآمد با دانشگاه داشته باشند، هر جا هستید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
مقام رهبری
ما در قضیه‌ی علم و فناوری، برای پیشرفت کشور واقعاً احتیاج داریم به اینکه مسئله علم و مسئله فناوری، بشود مسئله مطرح کشور؛ یعنی یکی از آن سه نقطه اصلی و سه ستون اصلی که کشور امروز به آنها متکی است.» به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیداری که به مناسبت هفته دولت در ۳ شهریور سال جاری با اعضای هیات دولت داشتند علم و فناوری را به‌عنوان موضوع اساسی و مطرح برای پیشرفت کشور مطرح کردند.

به بهانه انتشار فراخوان جشنواره ملی فرهنگی هنری «ایران ساخت»، بخشی از متن بیانات ایشان درباره علم و فناوری را در ادامه می‌خوانید، سرفصل سوم، مسئله علم و فناوری است؛ خب، ما در قضیه علم و فناوری، برای پیشرفت کشور واقعاً احتیاج داریم به اینکه مسئله علم و مسئله فناوری، بشود مسئله مطرح کشور، یعنی یکی از آن سه نقطه اصلی و سه ستون اصلی که کشور امروز به آنها متکی است - و شاید عمیق‌ترینش این است - یکی همین مسئله علم و فناوری است که خب ما الحمدلله پیشرفت‌های خوبی داشته‌ایم؛ تلاش شد، کار شد، دنبال گیری شد.

اما رشد پیشرفت‌هایمان کم شده، آقای دکتر فرهادی یک گزارش برای من فرستادند چون من در سخنرانی گفته بودم که رشد [کم شده]- که نه، ما رشدمان خوب است. من حرفی ندارم، بنده می‌دانم، آنچه ایشان فرستادند برای من جدید نبود، آنچه من گفته بودم و به آن توجه نشد، مسئله شتاب بود؛ شتاب رشد.

ببینید ما از طرف‌های مقابلمان و از رقبایمان، مبالغ زیادی عقبیم؛  ما اگر بخواهیم به او برسیم، اگر با سرعتی که او پیش می‌رود پیش برویم، این فاصله همیشه می‌ماند؛ ما باید با یک سرعتی و با یک شتایی پیش برویم که چند برابر سرعت او باشد تا بتوانیم به او برسیم یا احیاناً از او جلو بزنیم، حرف من این است؛ ما این شتاب را چند سال داشتیم، شتاب وقتی زیاد شد، این مطلوب است، [اما] شتاب کم شده، حرف من این است؛ اینکه آقای دکتر فرهادی باید به آن توجه کنند[این است].

ما از طرف‌های مقابلمان و از رقبایمان، مبالغ زیادی عقبیم؛ ما اگر بخواهیم به او برسیم، اگر با سرعتی که او پیش می‌رود پیش برویم، این فاصله همیشه می‌ماند؛ ما باید با یک سرعتی و با یک شتایی پیش برویم که چند برابر سرعت او باشد تا بتوانیم به او برسیم یا احیاناً از او جلو بزنیم، حرف من این است



علی ای حال، اینکه مورد توجه من است، این است؛ یعنی باید رشد را شتاب بدهید؛ وَالا من می‌دانم که رشد هست، خب داریم رشد می‌کنیم، پیش می‌رویم، طبیعی است، اما رشد عادی کافی نیست. آن سرعت رشد ما بود که در دنیا آوازه پیدا کرد، منعکس شد، یک عده‌ای حسودی کردند، یک عده‌ای نگران شدند! در دنیا بعضی‌ها از پیشرفت علمی ما نگران شدند؛ خب، این به خاطر همین بود که شتاب، شتاب خوبی بود. قضیه دانش‌بنیان‌ها را هم که عرض کردیم.

حالا الحمدلله معاونت علمی راضی[است]؛ من اینجا نوشته‌ام «از سوی دستگاه‌ها حمایت نمی‌شوند»، اما حالا ایشان می‌فرمایند که حمایت می‌شوند، خیلی خب اگر شما راضی هستید دیگر ما چه بگویم؟ قضیه ما قضیه شما است.

و این گفتمان پیشرفت علمی هم باید ادامه پیدا کند، یعنی این را نباید بگذارید متوقف بشود. شماها همه‌تان  - همه‌‌ی دوستان- دانشگاهی هستید، اولاً من توصیه‌ام این است که دوستان مسئول، با دانشگاه رابطه‌شان را قطع نکنند؛ یعنی رفت‌وآمد با دانشگاه داشته باشند، هر جا هستید. هر جور، با هر مجموعه دانشگاهی که روبه‌رو می‌شوید، روی مسئله گفتمان تولید علم و پیشرفت علمی و همین جنبش نرم‌افزاری و شتاب رشد، تکیه کنید؛ جوری بشود که هر استادی، هر دانشجویی، هر پژوهشگری احساس بکند که این وظیفه او است که این کار را بایستی انجام دهند. این هم یک نکته در مورد این قضیه ».
منبع: هفته‌نامه شنبه
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .