تبیان، دستیار زندگی

دو کتاب روانشناسی درباره «نبوغ» و «گفتگو» برای نوجوانان منتشر شد

ترجمه دو کتاب «با مشکل نابغه بودن چه باید بکنم؟» و «برای گفتگو و سازگاری با دیگران چه باید بکنم؟» توسط نشر پیدایش منتشر و راهی بازار نشر شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کتاب

دو کتاب «با مشکل نابغه‌بودن چه باید بکنم؟» نوشته رابرت ای شولتز و جیمز ار. دلییِل با ترجمه حسین مسنن فارسی و «برای گفتگو و سازگاری با دیگران چه باید بکنم؟» نوشته اسکات کوپر با ترجمه حسین مسنن فارسی به‌تازگی توسط نشر پیدایش منتشر و راهی بازار نشر شده‌اند.

این‌ناشر پیش‌تر ترجمه کتاب‌های «۵۰ فعالیت و سرگرمی برای کودکان بیش‌فعال»، «وقتی غمگین و تنها هستم چه باید بکنم؟»، «با مشکل بیش‌فعالی چه باید بکنم؟»، «وقتی بیست لازم نیست چه باید بکنم؟» و «‌وقتی نگران و وحشت‌زده هستم چه باید بکنم؟» را در گروه آثار روانشناسی خود منتشر کرده است.

کتاب «با مشکل نابغه‌بودن چه باید بکنم؟» درباره نابغه‌هاست و مخاطب در آن، با احساسات و رفتارهای بچه‌های نابغه روبرو می‌شود. برخی بچه‌ها هستند که احتمالا احساس می‌کنند با دوستان‌شان تفاوت دارند اما این به آن‌معنا نیست که تنها و عجیب هستند. نویسندگان کتاب می‌گویند افراد زیادی برای درک بهتر نبوغ و هوشمندی تحقیقات گسترده‌ای انجام داده‌اند. اما ما انسان‌ها عموما معتقدیم درک صحیح و کامل‌تر مساله نابغه‌بودن در اثر شنیدن حرف‌های افرادی به دست می‌آید که صدایشان در این‌گونه تحقیقات به گوش کسی نمی‌رسد؛ یعنی خودِ افراد نابغه. به‌همین‌دلیل‌، نویسندگان کتاب کار خود را در سال ۲۰۰۳ شروع کردند و از افراد نابغه جوان خواستند در مورد خودشان حرف بزنند و به مصاحبه با آن‌ها نشستند. به این‌ترتیب مطالب این‌کتاب به وجود آمدند.

نسخه اصلی این‌کتاب در سال ۲۰۰۶ منتشر شد و ۷ فصل اصلی دارد که به‌ترتیب عبارت‌اند از: «نابغه‌بودن: برای شما چه معنایی دارد؟»، «هماهنگ‌شدن با: دوستان و گروه همسالان»، «انتظارات: خیلی زیاد هستند؟»، «مدرسه: بعضی وقت‌ها عالی است. بعضی وقت‌ها...»، «خانه: زندگی با خانواده»، «اشتیاق: به چه چیزی علاقه دارید؟» و «چشم‌انداز آینده: نقشه‌ها و آرزوها».

نویسندگان کتاب در پایانش می‌گویند:

این‌کتاب، گفتگویی بود میان شما و صدها بچه نابغه که در صفحات این‌کتاب در مورد محاسن و معایب نبوغ صحبت کردند. اگرچه صحبت ما تمام شد، امیدواریم که شما این‌بحث را ادامه دهید. وقتی احساس فشار، غیرطبیعی‌بودن، تنهایی یا استرس کردید، یا وقتی می‌خواهید علایق و آرزوهای خود را با دیگران در میان بگذارید، با یک نفر صحبت کنید. می‌توانید با والدین، معلم‌ها یا مشاوران مدرسه یا بقیه بچه‌ها صحبت کنید. بهتر است بزرگ‌ترها یا همسالان نابغه‌ای را پیدا کنید که با موقعیت‌هایی شبیه شما مواجه شده باشند، تا در مورد تجاربشان بحث کنید.

بعضی از مهم‌ترین چیزهایی که باید در مورد نابغه‌بودن به‌ خاطر داشت، اینها هستند: شما عجیب و غریب نیستید، تنها نیستید، شما هم می‌توانید خوش بگذرانید! یادتان باشد که پتانسیل شما، پتانسیل شماست؛ سعی کنید از طرف دیگران تحت فشار قرار نگیرید.

این‌کتاب با ۱۴۸ صفحه مصور، شمارگان هزار نسخه و قیمت ۳۱ هزار تومان منتشر شده است.

کتاب «برای گفتگو و سازگاری با دیگران چه باید بکنم؟» هم درباره مهارت‌های گفتگو و سازگاری با دیگران برای نوجوانان است. نسخه اصلی این‌کتاب هم در سال ۲۰۰۵ منتشر شده است.

هر فصل این‌کتاب دربردارنده مطالبی درباره صحبت‌کردن و توافق با دیگران است. هر فصل به‌نام یک پرنده خاص نامگذاری شده که در مهارت موردنظر آن فصل، تبحر دارد. نویسنده این‌کتاب می‌گوید وقتی من بچه بودم، دوست نداشتم ببینم که دیگران با هم دعوا می‌کنند و دلم می‌خواست به آنها کمک کنم. حالا که بزرگ‌ شده‌ام، دیدن بدرفتاری کودکان برایم به‌مراتب سخت‌تر است. اما راه‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید موقعیت‌های سخت را برای خودتان آسان کنید.

این‌کتاب ۸ فصل دارد؛ فصل اول: ابراز وجود، فصل دوم: پیداکردن و نگه‌داشتن دوستان، فصل سوم: پایان دادن به بحث و دعوا، فصل چهارم: آزار و قلدری را تمام کنید، فصل پنجم: مقابله با سرزنش، فصل ششم: مقابله با افکار منفی، فصل هفتم: چند مورد از آخرین تفکرات، فصل هشتم: نکاتی برای بزرگ‌ترها.

در فصل اول، ابزارهای زاغ بررسی شده‌اند: (قدرت من، نه متشکرم، سوال پرسیدن، جیرجیر چرخ). فصل دوم درباره ابزارهای توکا است: (شرلوک هولمز، درد دل، گفتگوی مهربانانه). در فصل سوم هم درباره ابزارهای کبوتر بحث شده است: (شیر یا خط، جلسه حل و فصل، آرامش). ابزار مرغ مگس‌خوار موضوع اصلی فصل چهارم کتاب هستند که به این‌ترتیب‌اند: (قدرت من در مورد قلدرها، شانه بالا انداختن، کم‌محلی، بچه حاضرجواب، غیب‌شدن). در پنجمین فصل هم ابزارهای کلاغ با دو عنوان (تقصیر من بود، تقصیر من نبود) مورد بررسی قرار گرفته‌اند. جغد هم پرنده بعدی است که در فصل ششم کتاب با ابزارهای ۱۸ تا ۲۱ کتاب مورد بررسی قرار گرفته‌ است. این‌ابزارها عبارت‌اند از: اما، شکستن فکر، جلسه حل و فصل ۲ و شکم بادکنکی.

در قسمتی از این‌کتاب می‌خوانیم:

می‌دانید که مردم‌آزارها می‌خواهند قربانیان خود را تحت سلطه داشته باشند. یکی از راه‌های اصلی برای این‌کار، در آوردن اشک قربانیان، عصبانی کردن آنها و یا ترساندن آنهاست. خب، حالا شما برای اینکه افراد مردم‌آزار، تنهایتان بگذارند، چه‌کار می‌کنید؟ چیزی را که آنها می‌خواهند به آنها ندهید. آنها قدرت می‌خواهند. به آنها اجازه ندهید که با استفاده از این شگردها بر شما مسلط شوند.

حتی اگر احساس غمگینی هم کردید، سعی کنید آن را نشان ندهید. در مقابل کسی که شما را آزار داده، گریه نکنید. به او بفهمانید تنها کسی که می‌تواند شما را کنترل کند، خودتان هستید. اگر مردم‌آزارها نتوانند به روشی که مد نظرشان است شما را کنترل کنند، کم‌کم خسته می‌شوند. آنها به این‌نتیجه می‌رسند که شما هدف مناسبی برایشان نیستید. ابزار مرغ‌ مگس‌خوار می‌تواند به شما کمک کند.

این‌کتاب هم با ۱۵۶ صفحه مصور، شمارگان هزار نسخه و قیمت ۲۷ هزار تومان به چاپ رسیده است.

منبع: مهر
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .