تبیان، دستیار زندگی

تزریق واکسن آنفولانزا در دوران بارداری عوارض دارد؟

آنفولانزا در دوران بارداری خطرات زیادی برای مادر و جنین دارد که باید برای پیشگیری از آن واکسن آنفولانزا تزریق کنند اما قبل از آن نکات مهمی را باید بدانند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

واکسن آنفولانزا

آنفولانزا در فصل های سرد شیوع بالایی دارد . این بیماری برای خانم های باردار بیش از بقیه مشکل ایجاد می کند تا جایی که ممکن است به دلیل عفونت ویروسی ، مادر یا بچه بستری شوند و یا حتی جان خود را از دست بدهند .
این خطر برای مادران شیرده نیز جود دارد زیرا چنانچه پیش از این هم در بخش بارداری و نوزاد در نمناک توضیح داده شد علاوه بر خودشان، این بیماری را به راحتی به نوزاد خود انتقال می دهند و در نتیجه برای پیشگیری از مشکلات به وجود آمده باید سریعا برای واکسن آن اقدام کرد .

چرا خانم ها باید در دوران حاملگی واکسن آنفولانزا بزنند؟


آنفولانزا می تواند باعث ایجاد مشکلات شدید در خانم های باردار شود زیرا همانطور که می دانید شرایط یک زن باردار نسبت به افراد معمولی پیچیده تر و حساس تر می باشد . تغییرات در عملکرد سیستم ایمنی ، قلب و ریه ها در دوران حاملگی باعث می شود که خانم باردار یا زنی که دو هفته از زایمانش می گذرد، حساس تر شود و بیشتر در معرض آنفولانزا قرار بگیرد .

این بیماری معمولا منجر به بستری شدن فرد می شود ، تب کردن نیز برای خانم باردار بسیار خطرناک است و روی کودک نیز تاثیرگزار می باشد. نشانه های رایج آنفولانزا در خانم های باردار شامل تب است که می تواند احتمال ناشنوایی را در کودکان افزایش دهد که واکسینه شدن در برابر آنفولانزا به فرد کمک می کند تا بتواند خود و کودک را در برابر آسیب ها محافظت کند و از مشکلات پیچیده تر در آینده نزدیک پیشگیری کند .

واکسن آنفولانزا بهترین راه برای پیشگیری از آنفولانزا


تزریق واکسن آنفولانزا اولین و مهم ترین مرحله ای است که فرد را از ابتلا به این بیماری در امان نگه می دارد که خانم های بارداری باید این واکسن را تزریق کنند، نه اینکه از انواع اسپری آن استفاده کنند.

این اقدام مهم باعث می شود که کودک و مادر در امان باشند و همچنین می تواند خطر ابتلا به عفونت های تنفسی در مادران را به نصف کاهش دهد . این واکسن می تواند خطر بستری شدن بر اثر آنفولانزا را نیز تا 40 درصد کاهش دهد. این خانم ها اگر در دوران بارادری از این واکسن استفاده کنند ، بعد از آن نیز با به دنیا آمدن بچه هم نیازی به این کار نخواهند داشت.


آیا تزریق واکسن آنفولانزا برای مادر و جنین امنیت دارد ؟


بله. این واکسن سال هاست که به میلیون ها مادر باردار تزریق شده است و هیچ مشکلی از آن را ثبت نکرده اند و البته که هنوز تحقیقات زیادی در این مورد در حال انجام می باشد .

آیا واکسن آنفولانزا می تواند عاملی برای سقط جنین باشد ؟


مطالعات نشان می دهد که این احتمال برای خانم های باردار بر اثر تزریق واکسن آنفولانزا وجود ندارد زیرا هنوز هیچ گزارشی مبنی بر مشکلات ایجاد شده بعد از تزریق واکسن آنفولانزا در خانم های باردار گزارش نشده است.

اما نکته حائز اهمیت این است که بهتر است این واکسن را در فصلی بزنید که آنفولانزا در ان شیوع دارد. زیرا در هر صورت خطر ابتلا به این مشکل برای خانم های حامله وجود دارد و نمی توان در این مورد خاص ریسک کرد .

اثرات جانبی واکسن آنفولانزا برای خانم های باردار چیست ؟


رایج ترین عوارض جانبی واکسن آنفولانزا در خانم های باردار می تواند شامل موارد زیر باشد که عموما خفیف هستند :

سوزش ، قرمزی و التهاب در محل تزریق
سر درد
تب
درد عضلانی
حالت تهوع
خستگی
عوارض جانبی معمولا یک یا دو هفته بعد از تزریق واکسن آنفولانزا در بدن فرد باقی می ماند .

گاهی اوقات نیز عوارض جانبی می توانند باعث واکنش های آلرژیک در فرد شوند و افرادی که به مواد تشکیل دهنده آنفولانزا آلرژی دارند ، هرگز نباید از این واکسن استفاده کنند .

آیا خانم باردار با آلرژی به تخم مرغ می تواند واکسن آنفولانزا بزند ؟


 مطالعات نشان می دهد که میزان کمی از اسانس آویشن در واکسن ها آسیبی به فرد نمی زند و همچنین واکسن های فاقد آویشن نیز وجود دارند که می توانند به افرادی تزریق شوند که تمایل به استفاده از آویشن ندارند و یا باید از آن دوری کنند .

بیشتر افرادی که به تخم مرغ آلرژی دارند ، احتمالا به این واکسن ها نیز آلرژی خواهند داشت . افرادی که به هر کدام از اجزای واکسن آلرژی شدید داشته باشند که شامل پروتیئن تخم مرغ است ، نباید در دوران بارداری واکسن را تزریق کنند و از طرفی هرگونه آلرژِی خفیف یا شدیدی را حتما به پزشک اطلاع دهید و از او اجازه بگیرید .

راهکاری برای افراد مبتلا به آلرژی تخم مرغ


برای این افراد بر اساس سنشان و نوع الرژی شان ، واکسن های خاصی وجود دارد که می تواند برایشان مناسب باشد . افرادی که سابقه ابتلا به آلرژی به تخم مرغ، آن هم در حالت شدید دارند و علائمی از جمله کهیر را در برخورد با تخم مرغ از خود نشان می دهند ، باید از این نوع واکسن های خاص استفاده کنند .

تاثیرات واکسن


تاثیر واکسن آنفولانزا در سال های مختلف و سال به سال با یکدیگر متفاوت است . اثر این واکسن بستگی به سن وضعیت فرد و شباهت ویروس های واکسن دارد .

در چه مکان هایی می توان واکسن آنفولانزا دریافت کرد ؟


این واکسن را در صورت مبتلا نبودن به آلرژی یا بیماری خاص می توان در هر مکانی از جمله مطب ، درمانگاه ، محل کار، دانشگاه یا هر ماکان دیگر توسط فرد کار بلد تزریق کرد .

آیا خانم های باردار باید از واکسن های فاقد اسانس آویشن استفاده کنند ؟


مطالعات نشان می دهد که میزان کمی از اسانس آویشن در واکسن ها آسیبی به فرد نمی زند و همچنین واکسن های فاقد آویشن نیز وجود دارند که می توانند به افرادی تزریق شوند که تمایل به استفاده از آویشن ندارند و یا باید از آن دوری کنند .

آیا خانم شیرده نیز می تواند از واکسن آنفولانزا استفاده کند ؟


بله. خانم های شیرده نیز می توانند برای محافظت از خود در برابر بیماری ها و آنفولانزا واکسن بزنند که واکسن زدن احتمال بیماری را در این افراد کاهش می دهد زیرا این بیماری ها از طریق شیر به نوزاد منتقل می شود و باید برای محافظت از کودک نیز این واکسن به مادر تزریق شود زیرا کودکان زیر شش ماه آنقدری سن ندارند که بتوانند از این واکسن ها استفاده کنند .

داروهای ضد ویروس نیز در این بین بسیار موثر عمل می کنند و می توانند مشکلات کمتری را برای مادر به وجود بیاورند که معمولا در عرض یک یا دو روز علائم بیماری را از بین می برند . مصرف این داروها در سه ماهه اول باداری دارای ریسک و خطر کمتری خواهد بود.
 منبع: نمناک
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .