تبیان، دستیار زندگی

مصرف سالبوتامول (آلبوترول) در بارداری ضرر دارد؟

10 پرسش و پاسخ مهم در مورد آسم در بارداری

کنترل بیماری آسم، ریسک عوارض و مشکلات بارداری را نیز کاهش می‌دهد؛ مانند زایمان زودهنگام، کم وزنی نوزاد هنگام تولد و پره اکلامپسی.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
آسم در بارداری
اگر آسم دارید دلیل نمی‌شود نتوانید یک بارداری بی‌دردسر و سالم داشته باشید؛ اما باید آسم‌تان را کنترل کنید. تقریباً یک‌سوم زنان بارداری که آسم دارند، علائمشان طی بارداری بهتر می‌شود، یک‌سوم علائم‌شان تشدید شده و یک‌سوم نیز علائم آسم‌شان تغییری نمی‌کند.

اگر آسم‌تان در دوران بارداری به خوبی کنترل نشود، چه می‌شود؟

اگر آسم‌تان کنترل نشود، سطح اکسیژن در خونتان ممکن است افت کند و این یعنی نوزاد شما که از خونتان اکسیژن می‌گیرد، اکسیژن کافی دریافت نخواهد کرد. کنترل بیماری آسم، ریسک عوارض و مشکلات بارداری را نیز کاهش می‌دهد؛ مانند زایمان زودهنگام، کم وزنی نوزاد هنگام تولد و پره اکلامپسی.

سولفونامیدها در اوایل بارداری بی‌ضررند؛ اما مصرف آن‌ها در سه ماهه سوم بارداری سبب یرقان در نوزاد می‌شود


آیا می‌توانید حین بارداری از اسپری‌تان استفاده کنید؟

اگر آسم‌تان را حین بارداری به خوبی کنترل نکنید، خیلی بیشتر ممکن است به خودتان و جنین‌تان آسیب بزنید؛ اما اگر داروهای مناسبی را استفاده کنید، این احتمال بسیار کمتر خواهد شد.
مصرف اسپری استنشاقی در بارداری اشکالی ندارد. داروهای کوتاه اثر که در اسپری‌های روزانه‌تان وجود دارند، مانند سالبوتامول، لوالبوترول، پیربوترول و ایپراتروپیوم همگی برای مادر و جنین بی‌ضرر هستند. ضمناً کنترل آسم، ریسک حملات آسم را کاهش داده و به ریه‌هایتان کمک می‌کند عملکرد بهتری داشته باشند. بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که از پزشکتان بخواهید بررسی کند شدت علائمتان تا چه اندازه است و چه درمانی برای شمای باردار مناسب‌تر می‌باشد.

چگونه می‌توانید از تأثیر آسم بر جنین‌تان کم کنید؟

کنترل بیماری آسم، کلید یک بارداری موفق برای شماست. برای کاهش تأثیرات بیماری آسم بر جنین‌تان:
. برنامه‌ای برای آسم‌تان داشته باشید: با مشورت و کمک پزشکتان، داروی مناسب را پیدا و انتخاب کنید.
. عوامل برانگیزاننده‌ی علائمتان را بشناسید: لیستی از هر آنچه که علائم آسم‌تان را فعال می‌کند تهیه کرده و همیشه با خود داشته باشید و راه‌هایی پیدا کنید که از این عوامل دور بمانید.
. از پزشک زنان و زایمان و پزشک آسم‌تان بخواهید با هم همکاری کنند.

آیا بارداری می‌تواند آسم را بدتر کند؟

بارداری ممکن است آسم‌تان را بدتر کند؛ اما هنوز جواب دقیقی برای این سؤال وجود ندارد. اصلاً ممکن است آسم شما همان‌طور بماند یا بهتر هم بشود. به طور کلی، اگر علائم آسم‌تان شدید باشد، احتمال اینکه طی بارداری کمی شدیدتر هم بشود وجود دارد. از طرفی دیگر، اگر قبلاً سابقه‌ی بارداری داشته‌اید و علائم آسم‌تان بدتر نشده بود، پس احتمالاً طی بارداری بعدی‌تان نیز بدتر نخواهد شد. آسم تقریباً هرگز نمی‌تواند مانعی برای بارداری‌تان باشد؛ اما اگر آسم شدیدی دارید، حتماً قبل از باردار شدن با پزشکتان مشورت کنید. اگر آسم‌تان مرتبط با آلرژی است، از آلرژن‌ها اجتناب کنید. این پرهیز می‌تواند به معنی دوری کردن از پشم و موی حیوانات، مایت‌های خاک، حشرات، گرده‌های گیاهان، آلاینده‌ها و کپک و قارچ‌های فضای بسته باشد.

آیا وقتی باردار هستید می‌توانید واکسن آنفلوانزا یا واکسن آلرژی بزنید؟

اگر باردار هستید حتماً به پزشک آلرژی‌تان این موضوع را اطلاع دهید. شما نباید واکسن‌های آلرژی دریافت کنید؛ اما اگر در حال حاضر واکسینه شده‌اید، پزشکتان احتمالاً آن‌ها را ادامه می‌دهد و شما را از جهت هرگونه عارضه و مشکلی تحت نظر می‌گیرد.
واکسن آنفلوانزا نیز برای زنان باردار و افرادی که آسم دارد توصیه می‌شود زیرا این گروه‌ها در معرض عوارض شدیدتری از آنفلوانزا هستند که شامل مرگ نیز می‌شود. زنان باردار باید فقط واکسن تزریقی آنفلوانزا را دریافت کنند، نه فُرم استنشاقی از طریقی بینی آن را!

آیا می‌توانید طی زایمان و شیردهی داروی آسم‌تان را مصرف کنید؟

به طور کلی، درمان آسم در زمان بارداری، وضع حمل و شیردهی ایرادی ندارد. با پزشکتان صحبت کنید تا مطمئن شوید داروی آسم‌تان بی‌ضرر بوده و می‌توانید در این شرایط آن‌ها را مصرف کنید.

آیا فرزندتان نیز دچار آسم خواهد شد؟

فاکتورهای متعددی می‌تواند احتمال ابتلای فرد به آسم را بیشتر کنند از جمله اینکه پدر، مادر، خواهر و یا برادر دچار آسم باشند و یا مادر حین بارداری سیگار بکشد. اگر در مورد سلامتی جنین‌تان نگران هستید حتماً در این مورد با پزشکتان گفتگو کنید.

چه باید بکنید اگر باردار هستید و دچار یک حمله‌ی شدید آسم شُدید؟

اگر آسم دارید و باردار هستید، باید نسبت به علائم خود دقت بیشتری داشته باشید. یادتان باشد که ممکن است علائم آسم‌تان بدتر شود. شاید حمله‌ای داشته باشید که شدیدتر از حملاتی است که قبلاً تجربه کرده‌اید. پس روی علائم گذشته‌تان تکیه نکنید و ببینید اکنون چگونه‌اید. اگر احساس گرفتگی در سینه دارید یا به سختی می‌توانید نفس بکشید، به نزدیک‌ترین اورژانس مراجعه کنید. در آنجا به شما اکسیژن می‌رسانند و داروهایی هستند که می‌توانند نجاتتان دهند و ضرری هم برای شما و جنین‌تان ندارند.

آیا دارویی وجود دارد که حین بارداری نباید از آن استفاده کنید؟

داروهای زیر نباید حین بارداری یا در مراحل خاصی از بارداری مصرف شوند، مگر اینکه وجود یک بیماری خطرناک، نیاز به مصرفشان را ایجاد کند:
. سولفونامیدها در اوایل بارداری بی‌ضررند؛ اما مصرف آن‌ها در سه ماهه سوم بارداری سبب یرقان در نوزاد می‌شود.
. تتراسایکلین‌ها در هر مرحله‌ای از بارداری ممکن است سبب ناهنجاری‌های اسکلتی و دندانی شوند.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.