تبیان، دستیار زندگی

اصغر هادوی کاشانی

۴ ویژگی دانشجوی طراز انقلاب اسلامی از منظر قرآن

استاد دانشگاه و پژوهشگر قرآن، سیاست قرآنی، مهارت قرآنی، اطاعت و عبادت را چهار ویژگی دانشجوی طراز قرآنی برشمرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
حجت الاسلام و المسلمین هادوی
حجت الاسلام و المسلمین اصغر هادوی کاشانی در گفتگوی ویژه قرآنی با تبریک فرارسیدن ۱۶ آذر روز دانشجو گفت: علم اندوزی ذات دانشجو است، اما غیر از این اصل باید ۴ کار قرآنی داشته باشد یعنی سیاست را از قرآن بگیرد و بداند در ارتباط با استکبار و حفظ استقلال کشور چکار کند؟

وی افزود: مهارت آموزی از ویژگی‌های مهم دانشجو است و در قرآن کریم نیز به تجارت، چوپانی، آجرپزی، حمل و نقل و دیگر مشاغل اشاره شده است که جوان ایرانی باید علاوه بر تحصیل و کسب مدرک مهارت آموزی به تاسی از قرآن داشته باشد.

حجت الاسلام و المسلمین هادوی با تاکید به پیروی و تاسی از رهبری با اشاره به آیه «أَطِیعُوا اللَّهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ» گفت: دانشجو باید اطاعت پذیری داشته باشد و آن را در تحصیل و اشتغالش همواره حفظ کند علاوه بر این عبادت دانشجویان از اصول مهم است که مقام معظم رهبری بار‌ها به اعتکاف ها، نماز جماعت‌ها و اربعین جوان‌ها افتخار می‌کند و این یعنی معتقد بودن به اشاعه فرهنگ عبادت و اطاعت.

طبق پژوهش انجام شده گرایش به تفسیر و تدبر در جامعه آماری دانشجویان تهران بیشتر از گرایش به روخوانی است هر چند بیش از ۵۵ درصد از اساتید روخوانی قرآن را به خوبی نمی‌دانند.



این استاد دانشگاه با بیان اینکه کسانی که می‌خواهند در درگاه خدا باشند باید صفات خدایی را یاد بگیرند اضافه کرد: دانشجو در ادامه تحصیل و اشتغال باید طوری باشد که مورد سوال قرار نگیرد.

این پژوهشگر قرآنی گفت: طبق پژوهشی که شده یک دانشجو در دوران کارشناسی حدود ۲۷ تا ۳۰ هزار ساعت را پشت سر می‌گذارد و تنها ۲ هزار و ۲۰۰ ساعت در کلاس درس سپری می‌شود و اگر در ساعات دیگر مشغول مهارت آموزی باشد و قابلیت‌های خود را افزایش دهد دیگر مورد سوال قرار نمی‌گیرد.

وی افزود: اشکالی که به نظام آموزش عالی ما وارد است این است که ما استعدادسازی می‌کنیم نه استعدادیابی. به عنوان نمونه ما ابتدا تشویق می‌کنیم وارد قرآن آموزی شوند و این استعدادسازی است در صورتی که مراتب انس با قرآن باید رعایت شود.

حجت الاسلام هادوی ادامه داد: در دوره کارشناسی هنوز تجوید تدریس می‌شود در صورتی که انس با قرآن مراتبی دارد که نگاه به قرآن، گوش دادن به قرآن و بعد تامل و عمل به قرآن شامل آن می‌شود و ما باید در دوره‌های دانشجویی تدبر را لحاظ کنیم.

وی افزود: طبق پژوهش انجام شده گرایش به تفسیر و تدبر در جامعه آماری دانشجویان تهران بیشتر از گرایش به روخوانی است هر چند بیش از ۵۵ درصد از اساتید روخوانی قرآن را به خوبی نمی‌دانند.

این استاد دانشگاه با اشاره به این که به لحاظ سخت افزاری، نرم افزاری، ​مغزافزاری و ساختارافزاری در دانشگاه‌ها برنامه مدون قرآنی وجود ندارد گفت: توصیه بنده این است که ارکان دانشگاه‌ها باید فرهنگی باشد در صورتیکه الان نهاد رهبری در دانشگاه ها، تنها متولی این کار است.

حجت الاسلام هادوی با گله‌مندی از مهجوریت قرآن و حدیث در نگاه مسئولان، در دولت‌ها افزود: به عنوان نمونه دانشگاه قرآن و حدیت که ۷۰ اثر قرآنی و حدیثی منتشر کرده و ۲۰ رشته قرآنی دارد هیچ حمایتی نمی‌شود باید در دانشگاه‌ها ساختار قرآنی وجود داشته باشد و دانشجویان از فرصت بهره مندی با انس با قرآن استفاده کنند.
منبع: خبرگزاری صدا و سیما
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .