تبیان، دستیار زندگی

گزارش پیگیری موضوع آلودگی هوا و اقدامات انجام‌نشده از سوی مسوولان را بخوانید

آلاینده‌ها جلوی چشمان‌مان راه می‌روند

در یکی دو روز اخیر به مدد وزش باد و بارش‌های اندک، کیفیت هوای تهران تا حدودی بهتر شده و شاخص آلودگی هوا در رده‌های پایین ناسالم برای گروه‌های حساس قرار گرفته است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
اتوبوس هاف آلودگی هوا، معظل آلودگی هوا، تداوم آلودگی هوا،
این در حالی است که شرکت کنترل کیفیت هوای تهران پیش‌بینی کرده است امروز نیز کیفیت هوا در مرز سالم و ناسالم برای گروه‌های حساس قرار بگیرد؛ اما اینکه وضعیت تا حدودی بهبود یافته است، دلیل بر آن نمی‌شود که رصد وضعیت کیفیت هوای تهران و اقدامات لازم برای سالم‌کردن هوای شهرها از یادها برود.

آمار اعلام‌شده از سوی متولیان امر نشان می‌دهد که از ابتدای سال 98 تا امروز تهرانی‌ها 49 روز را در هوای آلوده گذرانده‌اند. همچنین دیگر آمار ارائه‌شده نشان می‌دهد که از ابتدای امسال تهران 25 روز هوای پاک، 186 روز هوای سالم، 47 روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس و دو روز هوای ناسالم برای همه افراد داشته است. البته با آغاز هفته پیش‌بینی می‌شود که تهران و حتی کلان‌شهرهای دیگر یک‌بار دیگر شاهد تجمع آلاینده‌ها و آلوده‌‌شدن هوا باشند. اما روز گذشته شهردار تهران به عنوان سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه در مصلای شهر تهران حاضر شد و اطلاعاتی تکراری را درباره مسوولان امر آلودگی هوا و آسیب‌های ناشی از آن مطرح کرد. آنطور که آقای پیروز حناچی گفت ١۴ دستگاه هستند که در موضوع آلودگی هوا نقش دارند و فقط شهرداری تهران در این مورد مسوولیت ندارد.

بخش عمده آلودگی هوا به‌واسطه مصرف گسترده سوخت‌های فسیلی به‌وجود آمده و به دلیل تعداد زیاد خودروهای تک‌سرنشین، موتورسیکلت‌های کاربراتوری تا ١٠ درصد در آلودگی هوا تاثیر دارند و خودروهای دیزلی سنگین نیز سهم زیادی در توزیع ذرات معلق با پی‌ام 5/2 دارند.

حناچی همچنین از اتوبوس‌ها به عنوان یکی از آلاینده‌های اصلی هوای شهر یاد کرد که البته نباید از سهم اتوبوس‌های شرکت واحد، متعلق به شهرداری تهران غافل شد. وی دراین‌باره هم اظهار کرد: یکی دیگر از آلاینده‌های مهم در شهر، اتوبوس‌ها هستند که به‌خاطر نبود اعتبارات نتوانستیم ناوگان آن را نوسازی کنیم؛ با این وجود تلاش کرده‌ایم تا آلایندگی آن را با استفاده از فیلتر جاذب دوده کاهش دهیم؛ این فیلترها تابه‌حال روی ۵٠ دستگاه نصب شده‌ و نشان داده‌اند تا ٩٠ درصد در کاهش آلایندگی نقش ایفا می‌کنند.

شهردار تهران در حالی از نصب فیلتر دوده روی 50 دستگاه اتوبوس سخن گفته که هم‌اکنون در تهران حدود هفت هزار دستگاه اتوبوس شرکت واحد در حال تردد هستند. شهردار تهران در بخش دیگری از سخنان خود به مساله مترو پرداخت. او ظرفیت روزانه متروی تهران را هفت میلیون مسافر دانست و گفت: با این وجود در حال حاضر فقط دو میلیون سفر با مترو تهران انجام می‌شود و برای رسیدن به هدف هفت میلیون سفر، نیازمند تامین ۲۰۰۰ واگن قطار هستیم که تمام تلاش‌مان را برای پیگیری آن به کار می‌بندیم.

شهردار تهران در حالی از نصب فیلتر دوده روی 50 دستگاه اتوبوس سخن گفته که هم‌اکنون در تهران حدود هفت هزار دستگاه اتوبوس شرکت واحد در حال تردد هستند.



هزینه هزاران میلیاردی برای طرحی از دوره قبل

شهردار تهران همچنین در بخش انتهایی سخنان خود به برنامه کاهش آلودگی هوای تهران اشاره کرد و گفت: تمام تلاش‌مان را برای این موضوع به کار می‌بندیم اما می‌توانیم طی چهار سال کاری کنیم که ذرات آلاینده تا ۵۵ درصد و گازهای آلاینده نیز تا ۴۵ درصد کاهش پیدا کنند. البته آنچه شهردار تهران به آن اشاره کرده و چند روز قبل هم اعتبار 17 هزار میلیارد تومانی برای آن اعلام نیاز شده بود، طرحی است که از سوی شهردار جهادی تهران در سال‌های گذشته با هزینه بسیار کمتر از این رقم ارائه شد، اما مسوولان دولتی به آن توجهی نکردند. آقای رامین عزتی، عضو هیات علمی دانشکده علوم زیستی دانشگاه خوارزمی هم درباره اهمیت حمل‌ونقل عمومی گفته است: شهرداری تهران باید در بودجه‌بندی سال جاری در بخش وسایل نقلیه عمومی سرمایه‌گذاری جدی انجام دهد. به گفته عزتی، تعداد وسایل نقلیه عمومی و اتوبوس‌ها اگر بیشتر شود، مردم ترجیح می‌دهند از آن‌ها استفاده کنند تا از دردسر جای پارک و استرس و تنش رانندگی نجات پیدا کنند و در نتیجه شاهد تردد خودروهای شخصی کمتری در خیابان خواهیم بود.

این متخصص آلودگی هوا به ذکر مثالی پرداخت و اظهارکرد: در خیابان‌های کشوری مانند ترکیه بیشتر مینی‌بوس و اتوبوس می‌بینید تا خودروهای شخصی. این فرهنگ را باید از سیستم دولتی آغاز کرد تا در ادامه به مردم تسری یابد و آنان به این نتیجه برسند که استفاده از وسیله نقلیه عمومی به نفع‌شان است. آلودگی هوا معضلی چندین‌ساله در تهران و کلان‌شهرهای مختلف است که چون مسوول واحدی برای آن وجود ندارد، در نتیجه دولت و 14 دستگاه متولی هم اراده‌ای برای کنترل و کاهش آلودگی هوا در خود نمی‌بینند. در این میان هم شهروندان تمام تبعات و خسارت‌های آلودگی هوا را از جان و مال خود می‌پردازند.

منبع: روزنامه صبح نو
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .