تبیان، دستیار زندگی

دنیای فرزندتان را بشناسید

10 راهکار برای صمیمیت بیشتر کودک با والدین

صمیمت مستلزم ورود به دنیای کودکان است. برای انجام این کار کافی است از کودکتان سؤال کنید تا به عمیق‌ترین نقاط قلب آن‌ها راه یافته و وارد دنیای آن‌ها شوید. سؤالاتی مانند: بزرگ‌ترین شادی تو در زندگی چیست؟ چه رؤیاهایی داری؟ و ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
خانواده
اشتغال پدر و مادرها، پدیده حضور در شبکه‌های اجتماعی و به‌تبع آن حواس‌پرتی‌های والدین، کمبود زمان و نقش پررنگ سرعت در انجام کارها در زندگی‌های امروزی همه و همه باعث کم‌رنگ‌تر شدن روابط عاطفی و احساسی و عدم صمیمیت بین کودکان و والدین شده است.

مشکلی که اگر برای رفع آن چاره‌ای اندیشیده نشود، ممکن است خود را در مشکلات رفتاری کودکان نشان دهد: انزواطلبی، افسردگی، اضطراب، پرخاشگری، شب‌ادراری، دروغ‌گویی و در مراحل شدیدتر حتی وابستگی افراطی به گروه همسالان، عدم اعتمادبه‌نفس و خودباوری، گرایش به مصرف مواد مخدر در بزرگسالی و... 


چند راهکار برای ایجاد صمیمت بیشتر بین والدین و کودکان

1. ورود به دنیای کودکان
صمیمت مستلزم ورود به دنیای کودکان است. برای انجام این کار کافی است از کودکتان سؤال کنید تا به عمیق‌ترین نقاط قلب آن‌ها راه یافته و وارد دنیای آن‌ها شوید. سؤالاتی مانند:
- بزرگ‌ترین شادی تو در زندگی چیست؟
- چه رؤیاهایی داری؟
- از چه چیزهایی واقعاً ناراحت می‌شوی؟
- از مامان و بابا چه انتظاراتی داری؟
- از چه چیزهایی می‌ترسی؟
- چه چیزهایی باعث نگرانی‌ات می‌شود؟

2. ایجاد حس اعتماد به پدر و مادر
برای تقویت اعتماد کودکان به والدین باید صادق باشیم و همیشه حرفمان با عملمان یکی باشد. به کودک خود حقیقت را بگویید و به قولی که می‌دهید عمل کنید حتی اگر برخلاف میل کودکتان باشد. اگر والدین صادق باشند و از دروغ و عدم صداقت پرهیز کنند به طور قطع در خانواده اعتماد به وجود خواهد آمد.
3. برنامه‌ریزی داشته باشید
برنامه‌ریزی کنید تا هر روز زمان خاصی را به فرزندتان اختصاص دهید و در این زمان تعیین‌شده از پرداختن به سایر امور خودداری کنید. مثلاً سیم تلفن را بکشید، تلفن همراهتان را خاموش‌کنید و تمام‌کارهایتان را رها کرده و این زمان را تنها به او اختصاص دهید و به دیگران هم اعلام کنید که این زمان تنها به فرزندتان اختصاص دارد تا کسی مزاحمتان نشود. کودک شما در تمام عمر خود به یاد خواهد داشت که والدینش زمانی را در روز به او اختصاص می‌دادند و فارغ از همه‌چیز با او بازی می‌کردند. حتی می‌توانید پشت درب اتاق بچسبانید که زمان بازی با کودکم است لطفاً مزاحم نشوید. انتخاب این زمان هم می‌تواند توافقی باشد بین شما و کودکتان، مثلاً ساعت 5 تا 6 عصر را به او اختصاص بدهید.

4. برقراری ارتباط لمسی و گفتن عبارت دوستت دارم
کودکتان را در آغوش گرفته، نوازشش کنید و با او ارتباط چشمی برقرار کنید. به او بگویید که یکی از لذت‌بخش‌ترین کارهایی که در طول روز انجام می‌دهید به آغوش کشیدن او است. در طی روز بارها به او بگویید که دوستش دارید و چقدر از داشتن او در زندگی خوشحال هستید.

5. احترام قائل شوید
با احترام گذاشتن به کودکان در واقع شاهد بالا رفتن اعتمادبه‌نفس و پرورش استعدادها و خودباوری در آن‌ها خواهیم شد. برای این کار کافی است شخصیت کودکتان را به رسمیت بشناسید. به این صورت که به آن‌ها حق مشورت و انتخاب بدهید، به حرف‌هایشان گوش کرده و حرفشان را قطع نکنید، از سرزنش، تحقیر و تمسخر کردنشان بپرهیزید و هرگز آن‌ها را با دیگران مقایسه نکنید.

بازی با والدین
6. بازی کنید و بخندانید
فارغ از مشکلات با کودکتان بازی کنید، کودک درونتان را بیدار کرده و تا می‌توانید شیطنت کرده و بخندانیدشان و این را به یک عادت تبدیل کنید و از این طریق به رشد عاطفی کودکتان هم کمک کنید. خندیدن با کودکان به شما فرصت می‌دهد تا هم از فشار اضطراب و استرس‌های روزانه‌تان کم کنید و هم صمیمیتی پایدار بین شما و فرزندتان به وجود بیاورید. یکی از فواید بازی و خنده برای کودک این است که از والدین می‌آموزد که می‌تواند ناراحتی‌ها و فشارهای خود را از طریق بازی و خنده تخلیه کرده و خواب خوبی را تجربه کند.

با احترام گذاشتن به کودکان در واقع شاهد بالا رفتن اعتمادبه‌نفس و پرورش استعدادها و خودباوری در آن‌ها خواهیم شد. برای این کار کافی است شخصیت کودکتان را به رسمیت بشناسید


7. انتقاد مستقیم ممنوع
از آنجا که کودکان تمایل دارند همیشه مورد تایید والدینشان باشند و هدف از انتقاد کردن هم اصلاح رفتار نادرست کودکان است پس بهتر است با کمال احترام و آرامش با کودکتان صحبت کنید و به او بگویید که کدام رفتار درست و کدام نادرست است و برای داشتن رفتار درست تشویقش کنید. این‌گونه کودک شما متوجه اشتباهش شده و نسبت به رفتار نادرست خود حس بدی پیدا کرده و تلاش می‌کند که دیگر رفتار نادرست را انجام ندهد.

8. به‌موقع تشویق کنید

ما با تشویق کردن به کودکان این آگاهی را به او می‌دهیم که کاری که انجام داده خوب است. بهترین روش برای تشویق کودک، توجه مثبت به او است. همیشه لازم نیست زبانی و یا با دادن جایزه و کادو او را تشویق کنید. گاهی اوقات بهتر است زمانی که کار خوبی انجام داد با لبخند سری به نشانه تایید تکان دهید و این‌گونه او را تشویق کنید.
9. با هم غذا بخورید
درست است که دیگر دورهم جمع شدن و با هم غذا خوردن برای بسیاری از خانواده‌ها مشکل شده و مشغله‌های روزمره اجازه این کار را نمی‌دهد ولی بهتر است اگر هر روز هفته را هم نمی‌توانید حداقل سه روز در هفته دورهم جمع شده و با خانواده غذا بخورید. این دورهمی علاوه بر اینکه فرصت مناسبی برای بهره بردن از تغذیه سالم خانواده است باعث می‌شود تا اعضای خانواده باهم تماس چشمی و عاطفی برقرار کرده و صمیمیتشان بیشتر شود.

10.  همراه با آن‌ها ورزش کنید
همراه کودکان به پارک‌ها و فضاهای سبز بروید و با هم ورزش کنید. هیچ فعالیتی برای کودکان لذت‌بخش‌تر از بازی و ورزش کنار والدینشان نیست. ورزش و فعالیت کردن در فضای باز خارج از خانه علاوه بر جنبه جسمانی و رشد هوش کودکان باعث کاهش علائم افسردگی و اضطراب در کودکان نیز می‌شود.