تبیان، دستیار زندگی

حجت‌الاسلام احمد رهدار به تحلیل اغتشاشات اخیر از منظر فقه امنیت پرداخت

لزوم طراحی ساز وکار قانونی مطالبه بحق مردم از مسوولان ناکارآمد

نشست علمی گروه فقه سیاسی با موضوع «تحلیل اغتشاشات اخیر از منظر فقه امنیت» با سخنرانی حجت‌الاسلام احمد رهدار، عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) در سالن اجتماعات این دانشگاه برگزار شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
حجت‌الاسلام احمد رهدار
حجت‌الاسلام رهدار، رییس گروه فقه سیاسی دانشگاه باقرالعلوم (ع) به تحلیل‌های مختلف درباره اغتشاشات اخیر اشاره و تصریح کرد: ابتدا چند تحلیل از اغتشاشات اخیر با محوریت افزایش قیمت بنزین ارائه می‌شود و در ادامه به ظرفیت‌ها و بایسته‌های فقه امنیت ناظر به این ‌گونه خواهیم پرداخت.

برخی این دیدگاه را مطرح کرده‌اند که با توجه به کاهش پایگاه اجتماعی دولت و در آستانه انتخابات مجلس، اغتشاشات اخیر کار دولت بوده است؛ هر چند در ادامه، سرنخ مدیریت آشوب‌ها از دست آنها خارج شد. این تحلیل مسبوق به سابقه است و درباره برخی دولت‌های داخلی و خارجی صدق می‌کند، از این رو که معمولا اینگونه اغتشاشات از سوی آشوبگران و فتنه‌گران ایجاد می‌شود و از طریق یک وفاق اجتماعی و با یک موج انقلابی همچون ۹ دی خاتمه می‌یابد؛ لذا دولت سعی کرد در شرایط ورشکستگی اقتصادی و با توجه به تجربه مشابه اغتشاشات گذشته از وفاق اجتماعی و سرمایه اجتماعی رهبری سوء‌استفاده کند.

تجربه اغتشاشات گذشته نشان‌دهنده این است که رهبری از قانون حمایت می‌کند و دولت تلاش داشت این سرمایه اجتماعی را مصادره به مطلوب کند؛ کما اینکه سرمایه اجتماعی رهبری خرج این قضیه شد و در این دیدگاه تردیدی نیست.



سرمایه اجتماعی رهبری خرج شد

وی به حمایت رهبر معظم انقلاب از قانون اشاره کرد و یادآور شد: تجربه اغتشاشات گذشته نشان‌دهنده این است که رهبری از قانون حمایت می‌کند و دولت تلاش داشت این سرمایه اجتماعی را مصادره به مطلوب کند؛ کما اینکه سرمایه اجتماعی رهبری خرج این قضیه شد و در این دیدگاه تردیدی نیست. در تحلیل دوم، انگشت اتهام به طرف سپاه رفته و تلقی این است که سپاه به دنبال فرصتی برای ضربه زدن به دولت بود و گران‌شدن بنزین، بهترین بهانه برای این امر شد. در این تحلیل با وجود ۱۶ سرویس امنیتی و ۲۵ هزار عضو ارتش سایبری که قرار بود آشوب سنگینی را رقم بزنند، سپاه زودتر وارد عمل شد و با کلید زدن اغتشاشات، عملا دشمن را غافلگیر کرد. به نظر می‌رسد این تحلیل، ساده‌اندیشانه و به دور از واقعیت است چون دولت در حال حاضر در شرایط رقابت و انتقام‌گیری نیست، بلکه در وضعیت ترحم است؛ در مرحله بعد هزینه این کار بسیار بالاست و هیچ ‌انسان عاقلی و نهادی همچون سپاه برای به دست آوردن منفعت کم، اینقدر هزینه نمی‌کند.
منبع: روزنامه صبح نو
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .