تبیان، دستیار زندگی

تاکید آیت الله العظمی جوادی آملی بر تهیه اطلس جامع قرآن کریم

قبل از انقلاب قرآن در جامعه حتی حوزه‌های علمیه مهجور بود، اما به برکت نظام اسلامی و خون پاک شهدا امروز مباحث قرآنی و قرآن پژوهشی توسعه فراوانی یافته است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
آیت الله جوادی آملی، اعضای هئیت موسس، اعضای هئیت علمی، پژوهشگران، محققان، موسسه موضوع شناسی احکام فقهی،
حضرت آیت الله جوادی آملی در دیدار جمعی از اعضای هئیت موسس، اعضای هئیت علمی، پژوهشگران و محققان موسسه موضوع شناسی احکام فقهی بیان داشتند: قبل از انقلاب قرآن در جامعه  حتی حوزه های علمیه مهجور بود، اما به برکت نظام اسلامی و خون های پاک شهدا امروز مباحث قرآنی و قرآن پژوهشی توسعه فراوانی یافته است، اینکه حضرت فرمود «رحم الله من أحیا أمرنا» یعنی باید بدانیم در درجه اول امام(ره) و شهدا در ثواب همه فعالیت های قرآنی و دینی ما شریک هستند.

ما وظیفه داریم امامت، ولایت و شهادت را احیاء کنیم



ایشان ادامه دادند: آنکه فراگرفتن علم را واجب کرده است به ما گفته است که چه بخوانیم؛ فرمود «إِنَّمَا الْعِلْمُ ثَلَاثَةٌ آیَةٌ مُحْکَمَةٌ أَوْ فَرِیضَةٌ عَادِلَةٌ أَوْ سُنَّةٌ قَائِمَةٌ»؛ قبلا آیه محکمه، فریضه عادله و سنت قائمه هر سه به فقه و اصول تعبیر می شد اما پس از انقلاب اسلامی و زنده شدن حوزه ها، تفسیر، کلام، حدیث و سایر علوم در حوزه ها رونق گرفت.

حضرت آیت الله جوادی آملی تصریح داشتند: قرآن و عترت عِدل یکدیگرند؛ گاهی کبرای قضیه را قرآن می گوید و صغرای قضیه را عترت بیان می کند و گاهی بر عکس! در زیارتنامه ها خطاب به شهداء می خوانیم «طِبْتُمْ وَ طَابَتِ الْأَرْضُ الَّتِی فِیهَا دُفِنْتُمْ»؛ شما طاهر هستید و کشورتان نیز به واسطه شما طیب و طاهر می شود، این کبرای قضیه است، صغرای قضیه را نیز قرآن کریم بیان می کند و می فرماید « وَالْبَلَدُ الطَّیِّبُ یَخْرُجُ نَبَاتُهُ بِإِذْنِ رَبِّهِ»؛ یعنی از سرزمین طیب و طاهر میوه طیب و طاهر به دست می آید.

ایشان با بیان اینکه ما وظیفه داریم امامت، ولایت و شهادت را احیاء کنیم، اظهار داشتند: کاری که از خون شهید بر می‌آید از باران بر نمی آید، باران نهایتا این توان را دارد که آلودگی هایی همچون خون و بول را پاک کند اما آنچه فرقه‌های ضاله، استکبار و استعمار را پاک می کند خون شهید است، ما در قبال این خونهای پاک مسئولیم؛ ما وظیفه داریم امامت، ولایت و شهادت را احیاء کنیم، این همان میوه طیبی است که از خون شهید به دست می آید، همین آثار علمی و موسوعه هایی که به دست موسساتی همچون موسسه شما تولید می شود مصداق میوه طاهر و حاصل خون های پاک شهداست، از این رو باید همواره خدا را شاکر باشید.

آنچه اصل است قرآن و عترت است و سایر علوم ابزار فهم این دو است، امروز مشکلات زیادی وجود دارد که راه حل آنها باید از قرآن و عترت استخراج شود، در حقیقت آنچه محل ابتلای عملی مسئولین است باید محل ابتلای علمی ما باشد



معظم له در بخش دیگری از سخنان خود اذعان داشتند: دعا، مدرسه است، دعا به انسان پر و بال می دهد، اگر به ما نمی گفتند و اجازه نمی دادند ما جرئت نداشتیم این خواسته را مطرح کنیم که «مُحَقِّقٌ لِمَا حَقَّقْتُمْ»؛ آنچه به خوبان عالم داده ای به ما نیز عطا کن، اما باید توجه داشته باشیم که آنها چگونه این مقام را به دست آورده اند و ما نیز باید آن مسیر را پیدا کنیم، باید آنقدر ظرفیت و مقام و آبرو داشته باشیم که تحقق این دعا برای ما در دسترس باشد و این شدنی است وگرنه از ما نمی خواستند که این دعا را بخوانیم، پس این راه برای همه باز است.

معظم له ادامه دادند: بسیاری از دعاها جملات خبریه است که به داعیه انشاء القاء شده است؛ «مُحَقِّقٌ لِمَا حَقَّقْتُمْ» در واقع یعنی خدایا آن توفیق را به ما بده که به این مقام دست پیدا کنیم، این مسیر قابل پیمودن است و به ما نیز گفتند در دعا، قدرت و رحمت خدا را ببینید نه توان و قصورات خود را.

حضرت آیت الله جوادی آملی تاکید داشتند: آنچه اصل است قرآن و عترت است و سایر علوم ابزار فهم این دو است، امروز مشکلات زیادی وجود دارد که راه حل آنها باید از قرآن و عترت استخراج شود، در حقیقت آنچه محل ابتلای عملی مسئولین است باید محل ابتلای علمی ما باشد، به عنوان نمونه در دستگاه قضا، باید مشخص شود «عاقله» به چه معناست؟ آیا مطلق است یا متعلق به زمان و مکان خاصی است؟! از این دست مسائل علمی بسیار وجود دارد که موسسه شما و امثال موسسه شما می توانند در این زمینه ورود و منشأ خدمات علمی شوند.

ایشان در پایان این جلسه، تهیه اطلس جامع قرآن، شامل اسامی افراد و اماکنی که در قرآن به آنها اشاره شده مانند نام پیامبران و دشمنان آنها، زادگاه ائمه، اماکن مقدسی که در قرآن از آنها نام برده شده و دیگر مسائل مربوطه را به اعضای موسسه موضوعی شناسی احکام فقهی پیشنهاد نمودند.

در ابتدای این دیدار حجت السلام و المسلمین فلاح زاده، گزارشی از فعالیت ها، تحقیقات، آثار و موسوعه های تهیه شده در موسسه موضوعی شناسی احکام فقهی خدمت معظم له ارائه نمود.
منبع: خبرگزاری حوزه