تبیان، دستیار زندگی

گردشگری ایران در فصل سردزمستان

بسیاری از افراد تصور می کنند که گردشگری در فصل سرد زمستان امکان پذیر نیست و بهار و تابستان را برای مسافرت و بازدید انتخاب می کنند .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پارک برفی

کشور ایران آب وهوای متنوعی دارد و اقلیم چهار فصلش  در تمام طول سال برای هر ایرانی گردش دوست، آماده میزبانی می باشد.

 کسانی که می خواهند از  فصل سرد زمستان و برف آن فرار کنند ، بهتر است به مناطق جنوبی ایران سفر کنند و از مناطق دیدنی آن بازدید کنند.

 در ادامه برخی از مناطق گردشگری جنوب ایران در فصل زمستان را معرفی می کنیم:

چشمه آبگرم سیاه کش، بندر خمیر


یکی از جاهای گردشگری ایران در فصل زمستان ، چشمه آبگرم سیاه کش واقع در بندر خمیر استان هرمزگان می باشد. چشمه آبگرم سیاهکش یکی از بکرترین جاهای دیدنی روستای نیمه‌کار است که افراد کمتری از وجود این چشمه باخبر هستند و همین باعث شده که این چشمه از آلودگی و ساخت و سازهای توریستی در امان بماند.

 این آبگرم در بین اهالی روستا به چشمه آبگرم سیاه کش  شناخته شده است وولیل این نامگذاری را به خاطر حادثه ای که در گذشته‌های دور در فرد سیاه چهره‌ای هنگام آب‌تنی در آب غرق می‌شود و جان خود را از دست می‌دهد گرفته شده‌است.

 غار نمکی قشم

 از دیگر مکان های گردشگری ایران در فصل زمستان، آبشار شوی در دزفول می باشد که به عنوان بزرگ‌ترین آبشار طبیعی خاورمیانه و یکی از زیباترین آبشارهای ایران شناخته شده است.
این آبشار ،با 85 متر ارتفاع و 70 متر در دل کوه های زاگرس تنوع زیست محیطی زیادی دارد.این آبشار پس از بیرون آمدن از غار، از گردنه‌ای بلند به پایین سرازیر می‌شود و آب آن پس از عبور ار رودها و کوه ها به به دریاچهٔ سد دزِ در استان خوزستان می‌ریزد.


افراد می توانند برای گردشگری در فصل سرد زمستان ؛ غار نمکی قشم را هم انتخاب کنند.یکی از  زیباترین جاذبه های طبیعی استان هرمزگان غار نمکی جزیره قشم است. بر بدنه این کوه رگه های سفیدی وجود دارد که  از دور منظره ای زیبا را نشان می دهد.

غارنمکی قشم شامل 3 غار است که طولانی ترین آن طول 6400 متر دارد و به عنوان  طولانی ترین غار نمکی جهان شناخته شده است و این غار طولانی  8 تا 9 هزار سال قدمت دارد.  این غار اثرات درمانی دارد که اثبات شده است.
جزیره هنگام، هرمزگان


جزیره هنگام، هرمزگان


 یکی دیگر از جاهای دیدنی استان هرمزگان که می توان آن را برای گردشگری در فصل زمستان برگزید ، جزیره هنگام می باشد.

 جزیره هنگام ، یکی از جزایر ایران در خلیج فارس می باشد که معادن نمک و خاک و سرب دارد.این جزیره در دو کیلومتری جزیره قشم قرار دارد.

 بیشتر اهالی این جزیره به انجام فعالیت های اقتصادی ازجمله ماهیگیری و فروش صدف ، پروش میگو مشغول هستند . این جزیره جاذبه های شگفت انگیزی مانند دلفین‌ها،آهوها(جبیر) خاردم مصری (آفتاب پرست) سواحل ناب (سواحل نقره ای ) ، کشتی به گل نشسته پرتغالی‌ها را دارد.

این جزیره به دلیل موقعیت جغرافیایی مهمی که دارد و در میانه خلیج فارس و نزدیکی تنگه هرمز و جزیره قشم قرار گرفته است ،از اهمیت راهبردی و نظامی زیادی برخوردار است.

آبشار شوی، دزفول


از دیگر مکان های گردشگری ایران در فصل زمستان، آبشار شوی در دزفول می باشد که به عنوان بزرگ‌ترین آبشار طبیعی خاورمیانه و یکی از زیباترین آبشارهای ایران  شناخته شده است.
 این آبشار ،با 85 متر ارتفاع و 70 متر در دل کوه های زاگرس تنوع زیست محیطی زیادی دارد.این آبشار پس از بیرون آمدن از غار، از گردنه‌ای بلند به پایین سرازیر می‌شود و آب آن پس از عبور ار رودها و کوه ها به به دریاچهٔ سد دزِ در استان خوزستان می‌ریزد.
 در نزدیکی این آبشار ، آبشار بزرگ دیگری وجود دارد که آن را آبشار شوی دوم می نامند.

منطقه باستانی اشکفت سلیمان، ایذه

منطقه باستانی اشکفت سلیمان، ایذه


منطقه باستانی اشکفت سلیمان، در سه کیلومتری شهر ایذه قرار گرفته است و یک غار و چشمه معدنی و پنج سنگ نگاره  دارد که متعلق به دوره ایلامیان می باشد.

 به گفته قدیمی ها یکی از خدایان ایلامی ها به نام تریشا به غار اشکفت سلمان می آمده است تا با خدای خود راز ونیاز کند .

 در این منطقه، چهار نقش برجسته با تصاویری زیبا از هانی که پادشاه محلی آیاپیربود و همچنین  شوترو وزیر او و آمانتا زن هانی در ۲ نگارکند جداگانه دیده می شود.

 از این 4 اثر ، دومورد از آنها در داخل غار وجود دارد و دوتای دیگر آن بیرون از غار قرار دارند.

 در این آثار می توان حضور زن در کنار مرد را هم مشاهده کرد که این نشان می دهد که در ان زمان به زنان ارزش قائل می شدند و زنان در جامعه ایران باستان نقش داشتند.


کاخ آپادانا، شوش


از دیگر جاهای دیدنی و گردشگری ایران در فصل زمستان ،کاخ آپادانا در شهر شوش می باشد.این کاخ قصر زمستانی شاهان هخامنشی و کاخ اصلی داریوش یکم بوده‌است و به دستور داریوش بزرگ پادشاه هخامنشی بر روی آثار و بقایای ایلامی در شهر شوش ساخته شده است. دیوارهای کاخ از خشت و ستون‌های آن از جنس سنگ است.

 دیوارهای داخلی این کاخ دارای نقش های سربازان گارد جاویدان، شیر بالدار و گل نیلوفر آبی می باشد.بخش های مهم این کاخ در دوران اردشیر اول ، دچار آتش سوزی شد و در زمان اردشیر دوم بازسازی شد.

کاخ آپادانا 10434 متر، وسعت دارد و در سال 1880 میلادی توسط یک گروه باستان شناس فرانسوی، از دل خاک بیرون کشیده شده است.البته این گروه ستون ها و سرستون های این کاخ را با اره بریدند و با خود به فرانسه بردند.

 هم اکنون در شوش فقط فقط چند زیرستون وجود دارد و کاخ به شکل سابقش وجود ندارد.
کوه های مریخی، چابهار

کوه های مریخی، چابهار


کوه هایی با ساختار و شکل ویژه در فاصله 40 تا 50 کیلومتری شهر چابهاربه سمت بندر گواتر  وجود دارد که به کوههای کوه‌های مینیاتوری چابهار یا کوه‌های مریخی چابهار شناخته شده است.

 این کوه ها به دلیل نوع و وضعیت فرسایش و گونهٔ رسوبی خاص ، شکل هایی شبیه ناهمواری‌های سطح مریخ دارند . مواد اصلی تشکیل دهنده رسوبات این کوه‌ها، رسوبات آهکی بقایای بدن جانداران دریایی و همچنین ماسه و خاک رس می باشد. در واقع،  در بین این کوه ها انواع فسیل های جانوران دریایی ، دیده می شود که نشان می دهد قبلا این منطقه زیر آب بوده است.

 کوه های مریخی چابهار در در زبان محلی "کالانی" معروف هستند.


آبشار درگاهان، تفت

 یکی دیگر از جاهای گردشگری ایران در فصل زمستان ، روستای نایبند طبس می باشد..این روستا در دل کویر قرار دارد ولی وقتی وارد آن می شوید باور نمی کنید که کویر است.این روستا جزء روستاهای پلکانی کشور قرار دارد و در واقع ، ماسوله ای سرسبز در دل کویری ایران است.


یکی از زیباترین جاذبه های طبیعی استان یزد ، آبشار دره گاهان تفت می باشد . افرادی که قصد دارند در فصل زمستان بهیزد مسافرت کنند می توانند این آبشار را در برنامه گردش خود قرار دهند.

 ارتفاع این آبشار 20 متر است و آب آن با شروع فصل بهار و تا اوایل فصل تابستان از سرچشمه‌های شیرکوه ییلاقات ده بالا و طرزجان به این سمت در حال جریان است و در ارتفاعات بالا به آبشار تبدیل می شود.

 این آبشار در دره‌ای زیبا در دامنه‌ی شیرکوه قرار گرفته است و این دره به دلیل وجود چند درخت و آبشار زیبا به منطقه گردشگری تبدیل شده است.

 دره گاهان ، دره ای است که در زمان های قدیم برای برپایی جشن ها و مراسم از آن استفاده می‌کردندو در مواقعی از سال به دلیل کم آبی خشک شده ولی در زمان پرآبی بسیار زیبا می باشد.
 روستای نایبند، طبس


روستای نایبند، طبس


یکی دیگر از جاهای گردشگری ایران در فصل زمستان ، روستای نایبند طبس می باشد..این روستا در دل کویر قرار دارد ولی وقتی وارد آن می شوید باور نمی کنید که کویر است.این روستا جزء روستاهای پلکانی کشور قرار دارد و در واقع ، ماسوله ای سرسبز در دل کویری ایران است.

 روستای نایبند ، شرایط بیابانی دارد و از گرمای شدید برخوردار می باشد به همین خاطر بهترین زمان سفر به این روستا ، فصل پاییز و زمستان است.

 این روستا و کشتزارهای گندم و جو، نخلستان‌های زیبا و باغ ‌های مرکباتش  در فاصله کمی از کویر لوت قرارگرفته است و درآن بناهای  تاریخی و دیدنی بسیاری دیده می شود و همین جذابیت گردشگری این منطقه را دوچندان کرده است.

 قدمت روستای نایبند، به قرون اولیه تاریخ اسلام بر می گردد البته این سخن بر اساس وجود حفره ها و غارهایی که در دل کوه های قرار گرفته ، گفته شده است.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .