تبیان، دستیار زندگی

آیت‌الله مصباح‌یزدی:

راه غلبه بر آفت‌ها حضور جوانانِ مومن به ارزش‌های انقلابی است

آیت‌الله محمدتقی مصباح‌یزدی، عضو سابق مجلس خبرگان رهبری و استاد حوزه در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR به تبیین و تحلیل مبانی و جهت‌گیری‌های بیانیه گام دوم انقلاب پرداخت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
آیت‌الله مصباح‌یزدی
آیت‌الله مصباح‌یزدی ابتدا با اشاره به معانی متعددی که از انقلاب اسلامی برداشت شده است، گفت: به همین مناسبت مسأله مدیریت انقلاب هم مراتب مختلفی خواهد داشت و در شرایط مختلف اهمیتش تغییر می‌کند. وقتی بنا شد انقلاب تنها مخصوص یک گروه خاصی که از اول به‌خاطر تحقق آن ایده کار کردند نباشد و می‌خواهد شامل کل این ملت شود، آن وقت مدیر و رهبر این انقلاب هم نسبت به همه احساس مسوولیت می‌کند و باید به‌گونه‌ای مدیریت کند که به‌نحو احسن نتایج انقلاب باقی بماند.

وی با برشمردن بعضی تهدیدها، آفات و شبهات درباره انقلاب اسلامی گفت: این خطرها چند دسته هستند
؛ یکی خطرهایِ اصول فکری است که حالا کی گفت انقلاب لازم است؟ چه لزومی دارد که این انقلاب اسلامی باشد؟ انقلاب اسلامی باید بر مسائل دینی تکیه کند و به سایر مسائل چه کار دارد؟ مگر اصلا می‌شود یک انقلاب دوام پیدا کند و همیشگی باشد؟ خطر دیگر از لحاظ اینکه شرایط تغییر کرده است. آن شرایطی که آن روز بود، الان نیست. در یک جاهایی ما یک قوت‌هایی داشتیم، آن‌ها از بین رفته. از آن طرف ضعف‌هایی داشتیم که برطرف شده است. ما آن روز ضعف علمی و تکنولوژی و ضعف سلاح داشتیم، این‌ها امروز نیست، دیگر چه لزومی دارد ما به آن اصول پایبند باشیم؟ باید فکر دیگری کرد. خلاصه، شبهاتِ فکری که اصلاً انقلاب لازم است باشد یا نه؟ در چنین موقعیتی رهبری باید چه کار کند؟ یک کار مشخصی که همه بتوانند بخوانند و اطلاع پیدا کنند و پاسخ همه این‌ها را هم بدهیم؛ چیزی شبیه اعجاز است. وقتی این‌ها را آدم فکر کند، آن وقت می‌فهمد اصلاً صدور این بیاینه یعنی چه؟ در یک همچنین مقامی آدم بیاید با یک بیانیه همه این‌ها را پاسخ بدهد و سحرش را باطل کند؛ یک کاری است واقعاً شبیه اعجاز.

وقتی بنا شد انقلاب تنها مخصوص یک گروه خاصی که از اول به‌خاطر تحقق آن ایده کار کردند نباشد و می‌خواهد شامل کل این ملت شود، آن وقت مدیر و رهبر این انقلاب هم نسبت به همه احساس مسوولیت می‌کند و باید به‌گونه‌ای مدیریت کند که به‌نحو احسن نتایج انقلاب باقی بماند.



عضو سابق مجلس خبرگان رهبری افزود: مهم‌ترین نقص‌هایی که ممکن است در این مرحله برای نسل جدید ما باشد، دو چیز است: اولاً مسأله شناخت ما نسبت به انقلاب و اهداف انقلاب و شناخت ما نسبت به خودمان و انگیزه‌مان برای زندگی اجتماعی و هدف زندگی‌مان. خلاصه‌اش اینکه اسلام را در جمیع مظاهرش خوب بشناسیم که متأسفانه در بسیاری از ابعادش ضعفِ شناخت داریم. دوم آفت‌هایی که از سابق مانده یا اینکه بعد پیدا شده که ممکن است خطرهایی برای آینده ایجاد کند را خوب بشناسیم و تا هنوز تحقق پیدا نکرده، پیشگیری کنیم. اگر شروع شده تضعیف کنیم و در مقام ترمیمش بربیاییم.

این استاد حوزه با اشاره به موضوع فطری بودن ارزش‌های انقلاب اسلامی افزود: این انقلاب مُردنی نیست؛ همیشگی است، چرا؟ با همان بیانی که ایشان دارند، چون انگیزه‌های این انقلاب انگیزه‌های فطری است. ثانیاً این انقلاب، انقلاب اسلامی است و انقلاب اسلامی یعنی همه ساحت‌های زندگی انسان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. تنها مسأله اقتصاد، مسأله صنعت، مسأله تجارت و مسأله نظامی و دفاعی نیست، انسان باید در کلّیتش شکوفا و کامل بشود؛ اسلامی بودن یعنی این.

وی درباره اهداف عالی انقلاب اسلامی بیان کرد: این انقلاب برای انسانیتِ انسان است و همه ابعادش را باید در بر بگیرد. ما باید به همه‌اش توجه کنیم. اگر تزاحمی باشد در مقاطعی، اهمیت‌ها و اولویت‌ها را احراز کنیم و روی آن‌ها بیشتر تکیه کنیم. نمی‌شود ما فقط نظرمان را در اینکه با تورم مبارزه کنیم و به چیزهای دیگر کاری نداشته باشیم محصور کنیم. بدترین نوع فساد و وحشی‌گری که در عالَم وجود دارد، امروز در این کشورهای پیشرفته است. عمده این‌ها هم برای  سرمایه‌داران و پول‌دارهاست.

آیت‌الله مصباح‌یزدی: خیلی چیزها را از رهبر انقلاب اسلامی استفاده کرده‌ام، ولی اجمالاً آن‌چه در شخصیت ایشان بیشتر من را جذب می‌کند و تحت تأثیر قرار می‌دهد، وسعت نظر ایشان در مقابل مخالفان است. این ویژگی که بتوانند با اقشار مختلف رعایت مصلحت اساسی اسلام و نظام را بکنند


آیت‌الله مصباح‌یزدی درباره لزوم ورود جوانان به عرصه‌های مدیریتی کشور گفت: برخی مسوولان ما به آفتی مبتلا شده‌اند که راه علاجش این است که جوان‌ترها بیایند و مسوولیت را بپذیرند. مسوولان معصوم که نیستند، معرفت و تقوا هم مراتب مختلف دارد. کسانی با اصل اسلام موافق بودند، اما دلشان می‌خواست که وقتی مدتی زندان رفتند، شکنجه شدند و سختی دیدند، بعد بنشینند جای شاه و والاحضرت‌ها. باید نیروهای جوانی بیایند که این دلبستگی‌ها به دنیا در آنان کم است و بیشتر قابلیت تربیت دارند. ارزش‌های انقلابی برایشان مطرح است و حاضرند فداکاری کنند و به شهادت برسند. دعا می‌کنند بگویید ما إن‌شاءاللّه شهید بشویم. بنده اگر توصیه‌ای داشته باشم، توصیه به مسوولان است که زمینه را برای پیشرفت جوان‌ها فراهم کنند.

این استاد حوزه با اشاره به حرکت‌های افراطی برخی افراد به نام عدالت‌خواهی افزود: این‌ها به یک معنا به جهل برمی‌گردد. نمی‌دانند هر کاری را باید از چه راهی انجام داد و هدف اصلی چیست و چگونه باید به سوی آن هدف پیش رفت؟ اهمیت مدیر، اهمیت اطاعت از مدیر، اهمیت ولایت فقیه و اطاعت از ولی‌فقیه را درست نمی‌دانند. در دین‌شناسی، ما باید یک دین‌شناس ممتازی را بشناسیم و حرفش را بپذیریم. البته محال نیست یک جایی اشتباه بکند، اما کسی که پنجاه سال نشان داده که یک اشتباه بَیّنی که بشود اثبات کنند که این‌جا اشتباه کرده، از او سر نزده، همچنین نعمتی را در اختیار داریم، آن وقت به خودمان حق بدهیم بگوییم تو اشتباه می‌کنی؟!

ایشان در انتهای این گفت‌وگو با اشاره به خصوصیات رفتاری رهبر انقلاب اسلامی در برخورد با مخالفان گفتند: من خیلی چیزها را از رهبر انقلاب اسلامی استفاده کرده‌ام، ولی اجمالاً آن‌چه در شخصیت ایشان بیشتر من را جذب می‌کند و تحت تأثیر قرار می‌دهد، وسعت نظر ایشان در مقابل مخالفان است. این ویژگی که بتوانند با اقشار مختلف رعایت مصلحت اساسی اسلام و نظام را بکنند، همچنین منافع شخصی‌شان را در مقابل آن در نظر نگیرند و مؤثر ندانند و بتوانند خودشان را در مقابل احساسات منفی کنترل کنند، من در کمتر کسی دیده‌ام این‌جور باشد.
منبع: روزنامه صبح نو
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .