تبیان، دستیار زندگی

تغییر سبک زندگی و باراداری آسان‌تر

چگونه دوران بارداری راحتی داشته باشیم؟

تجربه زنان از دوران بارداری متفاوت است؛ دوران بارداری برای برخی یادآور خاطرات تلخ است و برای برخی لذت‌بخش؛ بارداری در بهترین شرایط ممکن هم با کمی درد و سختی همراه است اما با انجام برخی کارها می‌توانید دوران بارداری راحت و آسانی را سپری کنید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
تغییر سبک زندگی و باراداری آسان‌تر
از همان ماه سوم بارداری، سختی‌ها شروع می‌شود؛ مراقبت هنگام خوابیدن، تغییرات هورمونی، تکرر ادرار، احساس خستگی و بی‌حالی، کمردرد، سردرد، نوسانات روحی و... از سختی‌های دوران بارداری است که البته همه خانم‌ها این ناراحتی‌ها را تجربه نمی‌کنند اما خیلی از این مسائل با سبک زندگی زنان در دوران بارداری در ارتباط است. با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید تا حدودی دوران بارداری راحت‌تری را تجربه کنید:

1- نمک اپسوم

نمک اپسوم یا نمک حمام، به‌عنوان یک روش درمانی طبیعی برای مشکلات مختلف بارداری استفاده می‌شود. این نمک حاوی دو ماه معدنی طبیعی به نام منیزیم و سولفات است. مصرف نمک اپسوم در دوران بارداری حاوی فواید زیادی ازجمله کاهش درد عضلات و کمردرد، کاهش استرس، نرم‌کننده پوست و مو است.
زنان باردار باید 2 فنجان نمک اپسوم را در وان یا لگنِ آب گرم مخلوط کرده و حدود 12 تا 15 دقیقه خود را با آن شست‌وشو دهند. دقت کنید که دمای آب نباید بالا باشد.

2- کیسه آب گرم

استفاده از حمام گرم، پتوی برقی، سونا و جکوزی باعث افزایش دمای بدن می‌شود و برای کودک خطرناک است اما واقعیت این است که شما به‌راحتی و بدون نگرانی از سلامت کودک خود، می‌توانید از کیسه آب گرم برای تسکین درد استفاده کنید؛ فقط دقت کنید که کیسه آب گرم را مستقیم روی پوست قرار ندهید و حتماً از کاور یا پارچه استفاده کنید زیرا پوست زنان باردار نازک و حساس می‌شود و احتمال سوختگی و التهاب وجود دارد.

3- لباس راحت

- لباس‌های کتان و پنبه‌ای بپوشید. پنبه به جذب عرق کمک کرده و بدن شما را خنک نگه می‌دارد.
- شلوار یا دامن‌هایی بپوشید که با بند بسته می‌شوند تا بتوانید شل یا سفت کردن را مطابق راحتی خود تنظیم کنید.
- لباس‌هایی بخرید که به شکمتان نچسبند.

4- خواب کافی

خواب کافی (7 تا 9 ساعت) برای شما و کودک مهم است. سعی کنید به سمت چپ بخوابید تا جریان خون بهبود یابد.

5- دریافت ویتامین

از اسیدفولیک و کلسیم کافی بدن اطمینان حاصل کنید. می‌توانید این ویتامین‌ها را از مواد غذایی و یک مولتی‌ویتامین دریافت کنید. اسفناج، پرتقال، کلم بروکلی و لوبیا سرشار از اسیدفولیک است. شیر، ماست و اسفناج سرشار از کلسیم هستند. بااین‌حال، یک مولتی‌ویتامین روزانه هم می‌تواند به شما در دریافت مقدار مناسب این ویتامین‌ها کمک کند. از پزشک خود در مورد مصرف یک ویتامین قبل از تولد سوال کنید.

6- ورزش منظم

فعال بودن برای سلامتی عمومی مهم است و می‌تواند در کاهش استرس، کنترل وزن، بهبود گردش خون، تقویت روحیه و همچنین بهتر خوابیدن کمک کند.

ورزش کمک می‌کند:
- با دردهای مفاصل مقابله کنید.
- از عوارض حاملگی مانند فشارخون بالا در امان بمانید.
- شانس بالایی برای زایمان سریع و تولد آسان داشته باشید.

 فعال بودن برای سلامتی عمومی مهم است و می‌تواند در کاهش استرس، کنترل وزن، بهبود گردش خون، تقویت روحیه و همچنین بهتر خوابیدن کمک کند


- پس از به دنیا آمدن کودک، بازگشتن به فرم قبلی بدن آسان‌تر می‌شود.
- روحیه را تقویت می‌کند.

تمرینات خوب بارداری شامل موارد زیر است:
- پیاده‌روی سریع
- شنا کردن
- یوگا
- پیلاتس

دقت کنید که حتماً به مربی ورزش خود اطلاع دهید که باردار هستید و اگر احساس می‌کنید که ورزش یا حرکت خاصی باعث ضربه زدن یا فشار به مفاصل می‌شود، از انجام آن خودداری کنید و حتماً قبل از انجام هرگونه حرکت ورزشی با پزشک خود مشورت کنید.

7- تغییر کارهای روزمره

برخی از کارهای روزمره مثل تمیز کردن منزل یا نگهداری حیوانات خانگی می‌توانند هنگام بارداری خطرناک باشند. قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی سمی، بلند کردن اجسام سنگین و یا تماس با باکتری‌ها می‌تواند به شما و کودکتان آسیب برساند؛ بنابراین بهتر است انجام این کارها را تا پایان مدت بارداری از زندگی‌تان حذف کنید:
- بالا رفتن از پله
- نگهداری از حیوانات خانگی به‌خصوص گربه
- استفاده از مواد شوینده
- ایستادن برای مدت طولانی به‌خصوص در کنار اجاق‌گاز
- جارو کردن و نظافت زمین

8- تغذیه سالم

در دوران بارداری کیفیت غذا مهم است نه کمیت؛ بنابراین در هنگام بارداری نیازی به خوردن به اندازه دو نفر نیست و بدن شما برای شش ماه اول بارداری به کالری اضافی احتیاج ندارید. یک رژیم غذایی سالم و متعادل می‌تواند به کاهش برخی از علائم بارداری مانند تهوع و یبوست کمک کند.

غذاهای زیر برای سلامتی و رشد جنین در دوران بارداری مفید هستند:

سبزیجات: هویج، سیب‌زمینی، کدوتنبل، اسفناج، سبزیجات پخته‌شده، گوجه‌فرنگی و فلفل دلمه‌ای قرمز (برای ویتامین A و پتاسیم)

میوه‌ها: طالبی، انبه، آلو، موز، زردآلو، پرتقال و گریپ‌فروت قرمز یا صورتی (برای پتاسیم)

لبنیات: ماست بدون چربی یا کم‌چربی، شیر بدون چربی یا شیر 1٪، سویا (برای کلسیم، پتاسیم، ویتامین‌های A و D)

غلات: غلات و حبوبات پخته (برای آهن و اسیدفولیک)

پروتئین‌ها: لوبیا و نخودفرنگی، آجیل، گوشت بدون چربی و ماهی قزل‌آلا


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.