تبیان، دستیار زندگی

معافیت مالیاتی هنرمندان میلیونر حذف می‌شود؟

یکی از روش‌های مؤثر برای رونق اقتصاد غیرنفتی، حذف معافیت‌های مالیاتی است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
ابراهیم زاده
معافیت مالیاتی در تمام دنیا برای جذب سرمایه و به‌ طور موقت انجام می‌شود. این روش برای رونق اقتصادی در بخش‌هایی است که کمتر موردتوجه قرار می‌گیرد.

در ایران بیش از یک دهه است که اهالی فرهنگ از معافیت مالیاتی برخوردارند. معافیت مالیاتی در سینما و موسیقی با منطق رونق اقتصادی همخوانی ندارد.

در کشور ما هنر به‌ ویژه سینما و موسیقی همیشه موردتوجه سرمایه‌گذاران بوده است. بخش قابل‌توجهی از هنرمندان ایرانی درآمدهای نجومی دارند.

دستمزد هنرپیشه‌های ایرانی بین 400 میلیون تا 1 میلیارد تومان است. اصغر نعیمی؛ کارگردان سینما هم در برنامه حالا خورشید به درآمدهای نجومی هنرپیشه‌ها اشاره‌ کرده است.

خواننده‌ها و تهیه‌کننده‌های موسیقی هم از برگزاری کنسرت‌های متعدد سودهای نجومی کسب می‌کنند. محسن ابراهیم‌زاده در آذر 97، 13 کنسرت داخلی برگزار کرده است.

متوسط قیمت بلیت کنسرت ابراهیم‌زاده در سالن میلاد 105 هزار تومان و ظرفیت سالن 2100 نفر است. میانگین درآمد حاصل از هر سانس اجرای محسن ابراهیم‌زاده 220/500/000 تومان است.

درآمد اجرای ابراهیم‌زاده در آذر 97 2/866/500/000 تومان و حقوق یک کارمند 2/933/000 تومان

یکی از روش‌های مؤثر برای رونق اقتصاد غیرنفتی، حذف معافیت‌های مالیاتی است


به‌ عبارت‌ دیگر درآمد یک‌ماهه کنسرت محسن ابراهیم‌زاده با حقوق 955 کارمند برابری می‌کند. این درآمد مثل همه تجارت‌ها صرف هزینه‌های جاری هم می‌شود اما از پرداخت مالیات معاف است!

حالا بعد از اعتراضات زیادی که به این معافیت بی‌منطق شده؛ خبرهای خوبی در راه است. کاهش درآمدهای نفتی، بالاخره مسئولان را برای حذف وابستگی به نفت جدی کرده است.

یکی از روش‌های موثر برای رونق اقتصاد غیرنفتی، حذف معافیت‌های مالیاتی است. حالا قرار است قوانین مالیاتی کشور دوباره بررسی شوند.

شنبه گذشته پیش‌نویس لایحه اصلاح مقررات مالیاتی در اختیار سران قوا قرارگرفته است. در این پیش‌نویس یکی از حذفیات معافیت‌های مالیاتی مربوط به بخش فرهنگ و هنر است.

تصویب این پیش‌نویس به معنای پایان فرار مالیاتی قانون‌مند نجومی بگیران هنر است.

حالا باید دید قوای سه‌گانه حریف مافیای پشت پرده عدم تصویب این طرح می‌شوند یا نه!