تبیان، دستیار زندگی

"صلح هرمز" تنها راه حل مشکلات و درمان دردهای منطقه است

یک کارشناس مسایل بین‌الملل تاکید کرد: امنیت در منطقه نه با تجویز بیگانگان، بلکه با همکاری و مشارکت همه اجزای آن تامین و تکمیل می‌گردد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
خلیج فارس
سعید محمدی، کارشناس سیاسی و مسایل بین‌الملل در یادداشتی با عنوان «استخوان لای زخم» نوشت: خانم فلورانس پارلی، وزیر دفاع فرانسه روز شنبه ۲ آذر، در پانزدهمین نشست سالانه «گفتمان منامه» در بحرین، طی اظهارات تحریک کننده با انتقاد از «بی‌عملی» آمریکا در برابر بحران‌های خاورمیانه، گفت: عدم واکنش آمریکا به‌ویژه در برابر حملات اخیر در خلیج فارس بسیار نگران کننده است.

 ایشان در پی این اظهارات موضوع حملات مشکوک به نفتکش‌ها را متوجه ایران نمود،  بی آن که بگوید در این اثنا ایران خود نیز قربانی این حملات بوده چراکه تعدادی از تانکر های نفتی ایرانی هم مورد اصابت قرار گرفته است. وی به طور موذیانه با فرافکنی و به قصد تشدید بحران و ناامنی در منطقه می‌افزاید: «وقتی حمله به نفت‌کش‌ها بدون پاسخ ماند، یک پهپاد هدف حمله قرار گرفته و سرنگون شد». البته وی به تجاوز پهپاد مورد نظر به فضای سواحل ایران که دلیل هدف قرار گرفتن آن بوده، اشاره ای نمی‌کند تا اقدام مشروع ایران را نامشروع جلوه دهد.

خانم فلورانس پارلی در ادامه با لحنی حق به جانب برای تحریک بیشتر فضای نشستی که به ظاهر  برای تجویز امنیت و گفتمان برگزار شده بود، نسخه جنگ پیچیده و می‌گوید: «پس از آن که حمله به پهپاد آمریکایی در منطقه بدون پاسخ و واکنش ماند، تاسیسات مهم نفتی هدف حمله و مورد بمباران قرار گرفت». وی با ظرافت و لطافت به علت مورد حمله قرار گرفتن تاسیسات نفتی آرامکو توسط حوثی های یمن هم اشاره ننموده و نمی گوید که؛  این حمله واکنشی منطقی و بازدارنده از سوی یک ملت مظلوم و بی پناه نسبت به جنگ‌سالارانی است که با آتش افروزی در منطقه و بمباران‌های چند ساله البته با سلاح های فرانسوی و غربی، میلیاردها دلار خسارت و صدها هزار کشته و زخمی در یمن به جای گذاشته اند.   

 امنیت در منطقه نه با تجویز بیگانگان، بلکه با همکاری و مشارکت همه اجزاء آن تامین و تکمیل می گردد.


وزیر دفاع فرانسه در این نشست بی نتیجه، در نقش دایه دلسوزتر از مادر هم ظاهر شد. او در این نقش با تاکید بر لزوم حضور ایالات متحده آمریکا در منطقه و حضور ناوگان دریایی آمریکا در خلیج فارس، یادآور شد: «در این شرایط منطقه به مشارکت جدی‌تر آمریکا نیاز دارد».  البته نامبرده به سابقه دخالت‌ها و حضور آمریکا و فرانسه در منطقه اشاره ای ننموده و نگفت که علت اصلی بحران‌ها و بروز وقایع دردناک از جمله خلق گروه های تروریستی چون داعش و امثالهم و تشدید جنگ، کشتار و نابودی در افغانستان، لیبی، سوریه، عراق به دلیل همین حضورخصمانه و اقدامات مداخله جویانه غیر ضروری و تنش‌زای کشور های غربی، از گذشته تا حال بوده است.

البته سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفتمان تحریک آمیز و تلاش وزیر دفاع فرانسه برای تجویز دخالت، بحران آفرینی و نا امنی در منطقه را «محکوم و در تناقض با صحبت‌های سایر مقام‌های آن کشور» ارزیابی نمود. سخنانی که نه از باب دلسوزی برای منطقه کاربرد داشت و نه در مسیر تامین و تضمین صلح، امنیت و منافع مردمان منطقه و خلیج فارس بود.

در مورد سابقه مداخله، لحن جنگ افروزانه و منفعت طلبی غربی‌ها از جمله وزیر دفاع فرانسه در مورد منطقه و جهان اسلام نباید تعجب نمود؛ بلکه تاسف در این امر است که مقامات بحرین برای درمان بیماری های خود باز هم به بیگانگان امید بسته‌اند، شاید آنها برایشان نسخه درمان تجویز نمایند. نسخه هایی که داروی آن نه درمان بلکه هلاکت را تسریع می نماید. از این رو با یادآوری مثل ایرانی «استخوان لای زخم» باید گفت: طبیب غربی بخاطر روزی استخوان را در چشم شما نگه داشته تا، «رزق خود برد و زحمتتان افزاید». امنیت در منطقه نه با تجویز بیگانگان، بلکه با همکاری و مشارکت همه اجزاء آن تامین و تکمیل می گردد. پیشنهاد ایران «صلح هرمز و منطقه» برای تقویت دوستی ها و روابط مشارکت آمیز، به عنوان تنها راه حل مشکلات و درمان درد ها روی میز است

منبع: ایسنا
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .