تبیان، دستیار زندگی

لباس محرومیت زدایی از چهره مردم بر اندام روحانیت

روحانیت بدون هیچ توقعی و تنها بر اساس تکلیف و رسالت ذاتی خود در دفاع از اسلام و انقلاب و خدمت به مردم گام برداشته است و نیز خدمت به مردم و محرومیت زدایی و حضور در مناطق سیل زده و زلزله زده در نخستین روزهای رویداد را از وظایف خود می داند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
روحانیت
روحانیت بدون هیچ توقعی و تنها بر اساس تکلیف و رسالت ذاتی خود در دفاع از اسلام و انقلاب و خدمت به مردم گام برداشته است و نیز خدمت به مردم و محرومیت زدایی و حضور در مناطق سیل زده و زلزله زده در نخستین روزهای رویداد را از وظایف خود می دانند.

 امروز نیز شاهد حضور پررنگ سربازان حضرت ولی عصر(عج) در عرصه های مختلف دینی و فرهنگی هستیم و دشمن همواره از حضور و نقش آفرینی روحانیت در جامعه دینی هراسان بوده است. تجربه ثابت کرده هر جا که طلاب و روحانیون حضور پررنگ و اثرگذاری داشته، مشکلات و معضلات فرهنگی و اجتماعی به حداقل رسیده است.

روحانیت بدون هیچ توقعی و تنها بر اساس تکلیف و رسالت ذاتی خود در دفاع از اسلام و انقلاب و خدمت به مردم گام برداشته است و نیز خدمت به مردم و محرومیت زدایی و حضور در مناطق سیل زده و زلزله زده در نخستین روزهای رویداد آن را از وظایف خود می دانند و روحانیت دفاع از اسلام، انقلاب و آرمان های نظام را امروز وظیفه ذاتی خود می داند و در این مسیر با قدرت گام بر می دارد.

در سال جاری نیز با وقوع سیل و زلزله و بلایای طبیعی در برخی از استان های کشور، روحانیت انقلابی در همان ساعات ابتدایی خود را به کنار مردم و آسیب دیدگان رساند تا همچون همیشه سهم و دِین خود نسبت به مردم و انقلاب را ادا کند.

خبرنگار خبرگزاری «حوزه» با هدف بررسی آثار و ثمرات خدمات اجتماعی روحانیت و حضور فعالانه روحانیت در عرصه محرومیت زدایی از چهره جامعه، به سراغ برخی از کارشناسان و مسئولان حوزوی رفته است، متن این گفتگوها را در ادامه می خوانید:
روحانیت

۳ مأموریت مورد انتظار رهبری از روحانیت

حجت الاسلام و المسلمین حبیب الله غفوری، قائم مقام مدیر حوزه های علمیه کشور در امور استانها، در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» با اشاره به نقش و تاثیر خدمات اجتماعی روحانیت اظهار داشت: بحث خدمات اجتماعی یکی از محورهایی است که مورد تأکید مقام معظم رهبری است. در دیدار حوزه علمیه تهران با رهبر معظم انقلاب اسلامی، ایشان فرمودند که روحانیت سه تا مأموریت دارد: یکی هدایتگری فرهنگی و دینی است، یکی هدایتگری سیاسی است و یکی هم خدمات‌رسانی اجتماعی است.

دشمن همواره از حضور و نقش آفرینی روحانیت در جامعه دینی هراسان بوده است



وی تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند همین خدماتی که حوزه، روحانیت، علما و... در طول تاریخ به محرومین و افراد نیازمند داشتند، از گذشته وجود داشته و سیره ائمه اطهار (ع) است و الحمدلله طیف جوان حوزه از این دیدگاه بسیار مؤثر و مبنایی رهبر معظم انقلاب اسلامی استقبال خوبی کردند و در چند نقطه‌ای که زمینه پیش آمده است؛ یعنی مسئله زلزله و چند استانی که با سیل مواجه شدند، انصافا روحانیت و به ویژه طلاب جوان و انقلابی و جهادی خوش درخشیدند.

حجت الاسلام و المسلمین غفوری افزود: این اقدامات روحانیون در معادلات ارتباط جامعه با روحانیت تأثیر گذاری بسیار مثبتی داشت؛ یعنی به نحوی این مسئله منشأ تحول شد و رویکرد جدیدی در این خصوص شکل گرفت و به شدت فضای جامعه را از حیث ارتباط با روحانیت و نظام تحت تأثیر قرار داد؛ بنابراین امر بسیار پسندیده و تأثیر گذاری است. البته چون کار جدید بود، در مواردی خوب ساماندهی نشد و بعضاً جاهایی خالی ماند و جاهایی هم برای افراد فرصت خدمت‌رسانی شکل نگرفت.

قائم مقام مدیر حوزه های علمیه کشور در امور استانها خاطرنشان کرد: مسئله ساماندهی به یک ستاد هماهنگی نیاز دارد که بین دستگاه‌هایی که به امور روحانیت مرتبط هستند، هماهنگی ایجاد کند و همه این دستگاه‌ها ورود کردند. سازمان تبلیغات جدا ورود کرد، سازمان اوقاف جدا، حوزه و حوزه‌های استان‌ها جدا ورود کردند؛ بنابراین این مسئله سامان صد درصد مطلوبی نداشت؛ بنابراین لازم است که یک ستاد مشترک بین مجموعه دستگاه‌های مرتبط با روحانیت تشکیل شود و در مرکز مدیریت این ستاد دایر شده است که با عنوان ستاد بحران هم شکل گرفته است. در این ستاد جلساتی برای هماهنگی و ساماندهی این فعالیت‌ها تشکیل می‌شود.
روحانیت

روحانیت پناهگاه مردم در سختی ها و راحتی هاست

حجت الاسلام و المسلمین محمد حسن رستمیان، مدیر حوزه علمیه استان سمنان، در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» با اشاره به نقش و تاثیر خدمات اجتماعی روحانیت اظهار داشت: در بحث خدمات اجتماعی الحمدلله در تمام زمان‌ها روحانیت در خط مقدم بودند. ائمه جماعات ما نوعا یک مؤسسه خیریه در مسجد خود یا اطراف آن برای رسیدگی به محرومین ایجاد کردند و حتی وسعت کار بعضی از آنها به مجموعه شهرستان خودشان هم تسری داده می‌شود و این خود نوعی خدمت اجتماعی است.

وی تصریح کرد: جذب خیرین و معرفی آنها برای کارهایی که خدمات عمومی محسوب می‌شوند، از جمله کارهایی است که روحانیت انجام می‌دهند.

حجت الاسلام و المسلمین رستمیان افزود: ما در بحث سیل و همچنین زلزله حضور پر رنگ روحانیت را در عرصه خدمت به آسیب دیدگان عزیز سیل و زلزله مشاهده کردیم، به ویژه در ارتباط با سیل که حتی دشمن هم دیگر به این حضور اعتراف کرد. این‌ها نشان می‌دهد که الحمدلله روحانیت در عرصه خدمات اجتماعی همواره حضور دارند و انشاء الله در آینده هم انتظار داریم که انسجام بیشتری را در این حوزه داشته باشیم، با توجه به مشکلاتی که امروزه در جامعه ما وجود دارد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند همین خدماتی که حوزه، روحانیت، علما و... در طول تاریخ به محرومین و افراد نیازمند داشتند، از گذشته وجود داشته و سیره ائمه اطهار (ع) است و الحمدلله طیف جوان حوزه از این دیدگاه بسیار مؤثر و مبنایی رهبر معظم انقلاب اسلامی استقبال خوبی کردند



مدیر حوزه علمیه استان سمنان خاطرنشان کرد: خدمات فرهنگی که زمینه آسیب‌های اجتماعی را از بین می‌برد، از روحانیت انتظار می‌رود. بحث ازدواج، بالا رفتن سن ازدواج و همچنین مسئله فرزندآوری آسیب دیگری است که ان شاء الله عزیزان روحانی با تأسیس مؤسساتی که بتوانند پیوند ازدواج را آسان‌تر کنند و شناسایی افرادی که کفو هم باشند، تسهیل‌گری کنند و ما نیز به دنبال این هستیم که یک پایگاه این چنینی را هم در عرصه خدمات اجتماعی ایجاد کنیم.

وی گفت: آنچه که مهم است، این است که مردم همیشه روحانیت را پناهگاه خود می‌دانستند و آنچه که امروز پیوند مردم و روحانیت را برقرار می‌کند، همین خدمات است؛ یعنی وقتی که مردم ببینند روحانی مشکلاتشان را حل می‌کنند، طبیعتا گرایش به روحانیت در آنها بیشتر می‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین رستمیان تصریح کرد: مساجدی که خدمات اجتماعی دارند، مساجد شلوغ‌تری هستند. در سیل اخیر هم مدیریت حوزه علمیه استان سمنان، مدیران مدارس و همچنین کارمندان مدیریت این حوزه کمک‌های نقدی قابل توجهی را به سیل زدگان اهدا کردند و حضور در آق قلا برای خدمت به سیل زدگان مشهود بود و خود بنده و دوستان شاهد فعالیت چشم گیر این عزیزان بودیم و خدمت به سیل زدگان به عنوان یک کار ارزشی در کارنامه عمل مدیریت حوزه علمیه استان سمنان ماندگار شد.
خدمت رسانی به مردم، روحانیون، روحانیت،

دلسوزی و غمخواری راه نفوذ به قلب و دل مردم است

حجت الاسلام سید محسن حسینی دیباجی، مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سپاه قائم آل محمد(عج) استان سمنان، در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» با اشاره به نقش و تاثیر خدمات اجتماعی روحانیت اظهار داشت: دلسوزی و غمخواری راه نفوذ به قلب و دل مردم است و روحانیت و علما باید پدر مردم در محله ای که هستند باشند.

وی تصریح کرد: نیروهای طلبه و روحانی همراه با بسیجیان و پاسداران در مناطق سیل زده خوش درخشیدند و این عملکرد مطلوب خشم دشمن را به همراه داشته است.

حجت الاسلام حسینی دیباجی افزود: روحانیون در کمک به مردم در مناطق سیل زده سنگ تمام گذاشتند که موجب تقویت بیش از پیش همبستگی بین مردم و روحانیت شده و این موضوع خاری بر چشم دشمنان و بدخواهان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است.

وی خاطرنشان کرد: خدمات اجتماعی روحانیت و فعالیت در عرصه محرومیت زدایی توسط طلاب و روحانیون یک نوع تبلیغ عملی است که آثار و برکات آن می تواند در پیوند و همدلی و همراهی بیش از پیش مردم با روحانیت مشهود باشد.

اقدامات سازمان بسیج طلاب و روحانیون در عرصه بلایای طبیعی سال ۹۸

حجت‌الاسلام هادی ابراهیمی، رئیس سازمان بسیج طلاب و روحانیون استان سمنان، در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» با اشاره به نقش و تاثیر خدمات اجتماعی روحانیت اظهار داشت: روحانیت علاوه بر این که نقش معنوی خاصی بر تمامی مردم دارد، از لحاظ رهبری و امامت اعمال خیر و مردمی می‌تواند بسیار نقش خوبی را ایفا کند.

وی تصریح کرد: در ابتدای سال جاری شاهد بارندگی‌های شدیدی در کشور بودیم که به سیل منجر شد. ایام نوروز بود و مسافرانی که پیش بینی نمی‌کردند و می‌خواستند با چادرهای مسافرتی اتراق کنند و در شرایط بارندگی شدید امکان نداشت. در چنین شرایطی دیدیم که ائمه جماعت، روحانیون و بسیجی‌هایی که طلبه بودند، با هیئت امنا هماهنگ کرده بودند و به همراه آنها در ابتدای شهرها حضور داشتند و مردم را به حسینیه‌ها، منازل خود دعوت می‌کردند.
خدمت رسانی به مردم، روحانیون، روحانیت،
حجت الاسلام ابراهیمی افزود: من طلبه‌هایی را می‌شناختم که دو سه نفری در خانه یک نفر مانده بودند و دو خانه دیگر را برای تحویل به مردمی که می‌خواستند یک شب یا دو شب بمانند، آماده کرده بودند. این یک حس نوع دوستی است که وقتی ما پیش گام باشیم، همه انگیزه مردم بیشتر می‌شود و در این راستا اقدام می‌کنند. بسیج طلاب و همچنین روحانیون و استادان سمنان همواره در چنین مواردی پیش قدم بوده است.

وی خاطر نشان کرد: ما اقدامات بسیار زیادی را در راستای سیل و رانش زمین، هم در منطقه شمال، هم در بعضی از شهرستان‌های استان خودمان و حتی در استان فارس، لرستان و خوزستان انجام دادیم. وقتی نگاه می‌کنیم، یکی از اقداماتی که می‌توانست تأثیر خاصی بگذارد، هماهنگی با نهادهای خدمت رسان جهت اعزام روحانیون به همراه نهادها بود. به طور مثال ما با هلال احمر و همچنین گروه‌هایی که خودشان برای کمک می‌رفتند، صحبت کردیم و گفتیم که ما حاضریم به همراه شما روحانی اعزام کنیم که هم کارهای اعتقادی مردم را پیگیری کند و هم تأثیر گذاری داشته باشد و بتواند در خصوص روحیه دادن به مردم و رفع مشکلات آنها در حد ممکن کمک کنند. با این اقدام توانستیم کارهای خوبی را انجام بدهیم.

رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند که روحانیت سه تا مأموریت دارد: یکی هدایتگری فرهنگی و دینی است، یکی هدایتگری سیاسی است و یکی هم خدمات‌رسانی اجتماعی است.



رئیس سازمان بسیج طلاب و روحانیون استان سمنان گفت: حضور در صحنه و آماده کردن مراکزی که وجهه عمومی داشت، در استان حسینیه‌ها را آماده کردیم، مساجد را با هماهنگی امور مساجد، سازمان تبلیغات و اداره اوقاف در اختیار مسافرانی که از بارندگی‌های سیل آسا متأثر شده بودند، گذاشتیم. یکی از کارهایی که انجام دادیم جذب خیرین این حوزه بودند. ما در سطح استان سمنان خیرین بزرگی داریم و با صحبت‌هایی که علما، روحانیون و اساتید داشتند، توانستند سرمایه خوبی از خیرین جذب کنند و این سرمایه‌ها را به صورت هدفمند هدایت کنند به بخش آسیب‌هایی که متأثر از سیل و رانش زمین بود. جمع‌آوری کمک‌های نقدی و غیر نقدی که برای آسیب دیدگان انجام گرفت از اقدامات دیگر بود. مردم با اعتمادی که به روحانیون دارند، هر جا که مرکزی متعلق به حوزه علمیه یا روحانیت می‌دیدند، با آرامش خاطر بیشتری از این جهت که روحانیون مسائل شرعی را رعایت می‌کند و کمک‌ها به مستمندان واقعی می‌رسد، کمک‌های خود را عرضه می‌کردند.

وی افزود: ما در این راستا هم کمک‌های نقدی و هم کمک‌های غیر نقدی بسیار زیادی را جمع کردیم و در قالب چندین ماشین توزیع کردیم که مقداری را ائمه جمعه انجام دادند و مقداری را روحانیت و حوزه‌های علمیه و مقداری را هم بسیج طلاب و پایگاه‌های اساتید انجام دادند و به صورت هدفمند به استان‌هایی که آسیب دیده بودند منتقل شد، به ویژه استان لرستان و شهر آسیب دیده پل دختر که ما معین این استان بودیم. حضور جهادی در عرصه‌های مختلف خدمت‌رسانی. ما نسبت به جمعیتی که داشتیم، شاید اولین و بیشترین تعداد حضور روحانیون در عرصه‌های جهادی در کل کشور داشتیم. جمعیتی قریب به ۳۰۰ نفر را اعزام کردیم. نسبت به جمعیت روحانیون، حدود یک دهم و یا یک دوازدهم روحانیون استان اعزام شدند. اگر این رقم را با دیگر استان‌ها مقایسه کنید، می‌بینید که ما نسبت به بعضی از استان‌ها چندین برابر اعزام نیروی جهادی در روحانیون داشتیم.
خدمت رسانی به مردم، روحانیون، روحانیت،
حجت الاسلام ابراهیمی گفت: اقدام دیگر جمع‌آوری قرآن، مفاتیح، سجاده، چادر نماز برای مناطق آسیب دیده بوده است. بعضی‌ها فکر می‌کردند که کسی که خانه و زندگیش از بین رفته است، فقط به غذا و پوشاک نیاز دارد؛ اما این بنده خدا که تمام زندگیش از بین رفته است، قرآنش را هم از دست داده است، وسایل عبادی و چادر نمازش هم از بین رفته است. در این وضعیت از نظر روحی به دعای بیشتر نیاز دارد و ما در این راستا اقدام کردیم و تقریبا ۳ کامیون قرآن، مفاتیح، سجاده و چادر نماز آماده کردیم و به مناطق سیل زده انتقال دادیم و حتی توانستیم حسینیه‌ها را پوشش بدهیم. در ماه مبارک رمضان روحانی مبلغ فرستادیم. با وجود این که فضا برای تبلیغ آماده نبود و کسی به این فکر نبود که مناطق نیازمند چنین چیزی هستند، ما روحانیونی را فرستادیم که در آنجا حضور داشته باشند. چهار تا روحانی در مقطع‌های ۱۰ روزه در آنجا حاضر بودند. در عید فطر و حتی جشن‌های نیمه شعبان روحانیون سمنان حضور داشتند که جشن‌های خیلی خوبی صورت گرفت.

وی تصریح کرد: ارتباط‌گیری با کودکان که شاید بیشترین آسیب را در این حادثه ببینند، در برنامه داشتیم که بازخورد بسیار خوبی هم داشت و توانست تأثیر بگذارد. همچنین در امسال اعزام روحانی به مساجد فاقد روحانی داشتیم که در محرم این کار را انجام دادیم و توانستیم به روستاهای دور افتاده‌ای که مسجد دارد اما به هر دلیلی روحانی ندارد، روحانی بفرستیم و به کمک معاونت تبلیغ حوزه علمیه استان این اعزام‌ها را انجام دادیم و در این راستا آماده هستیم و باید بدانیم که حضور روحانیون در عرصه‌های اجتماعی مصونیت می‌آورد، هم برای حال و هم برای آینده.

در جنگ تحمیلی روحانیت ما همواره در صف مقدم بودند و با دشمن بعثی جنگیدند. اگر تعداد شهدای روحانی را نسبت به جمعیت روحانی حساب کنید، نسبت به اقشار دیگر خیلی زیاد بوده است.


رئیس سازمان بسیج طلاب و روحانیون استان سمنان گفت: کارهای فرهنگی زمان بر و هزینه بر است؛ اما در بلند مدت چند برابر این هزینه‌ها، به اجتماع باز می‌گردد. ما این را می‌دانیم و تعامل بسیار خوبی که با مدیریت حوزه‌ علمیه استان و معاونت‌های محترمی که در استان هستند، توانسته است ما را در این راه یاری کند.

وی افزود: ما به دوستانمان عرض می‌کردیم که هر جا و هر عرصه‌ای که از ما خواسته شده که روحانی حضور داشته باشد، ما فعال بودیم. به طور مثال هر ماشینی که از استان سمنان برای یاری به سیل زدگان حرکت می‌کرد، ما یک روحانی همراه آن اعزام می‌کردیم. خود مدیریت حوزه علمیه استان و تمام معاونت‌ها در مناطق سیل زده شمال کشور حضور بسیار خوبی داشتند و توانست تأثیر بگذارد و به نظر من می‌رسد که پیش قراول بودن روحانیت در عرصه‌های اجتماعی و فرهنگی می‌تواند این امید را به جامعه بدهد که روحانیت هم مثل اول انقلاب، زمان دفاع مقدس در صحنه و دوشادوش مردم حضور دارد و به مردم کمک می‌کند.

روحانیت هیچ گاه خودشان را جدای از مردم ندانسته و نمی دانند

حجت‌الاسلام حسین ابوترابی، مشاور استاندار سمنان در امور روحانیت، در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» با اشاره به نقش و تاثیر خدمات اجتماعی روحانیت اظهار داشت: روحانیت از ابتدا همیشه با محرومین و مستضعفان بوده و خواهد بود و جدای از مردم، محرومین و فقرا نیست. همیشه هم در صحنه‌ها بوده‌اند.

وی افزود: به طور مثال در جنگ تحمیلی روحانیت ما همواره در صف مقدم بودند و با دشمن بعثی جنگیدند. اگر تعداد شهدای روحانی را نسبت به جمعیت روحانی حساب کنید، نسبت به اقشار دیگر خیلی زیاد بوده است.

مشاور استاندار سمنان در امور روحانیت گفت: در زلزله و سیل سالجاری هم که مشاهده کردید، روحانیون پا به پای مردم از سراسر کشور به ویژه از قم و سمنان و دیگر استانهای کشور راهی مناطق سیل زده شدند و مردم و فقرا را یاری کردند و تا آخر هم ایستادند.

وی با بیان اینکه کمک‌هایی هم که روحانیون کردند، قابل مشاهده بود. این حضور نشان می‌دهد که روحانیت و مردم و فقرا جدای از هم نیستند، خاطرنشان کرد: همان گونه که مقام معظم رهبری فرمودند، هر موقع که روحانیت پای کار بیاید و خود را از مردم بداند و با آنها باشد، هم به نفع اسلام است، هم تشیع و هم به نفع نظام مقدس انقلاب اسلامی است و زمانی هم که روحانیت از مردم جدا شود، هم دین ضرر می‌کند و هم نظام.

حجت الاسلام ابوترابی گفت: الحمدلله روحانیت ما تا کنون با خدمات و کارهای بزرگی که انجام دادند، چه در زمان جنگ و چه پس از آن، نشان داده است که در کنار مردم است و هر زمان که اتفاقی می‌افتد، روحانیت به کمک مردم می‌شتابد و نشان می‌دهند که همیشه پیرو دین اسلام و مقام عظمای ولایت، مقام معظم رهبری هستند و هر موقع آقا دستور بفرمایند که روحانیت باید پای کار بیایند، اطاعت می‌کنند.

وی افزود: این نشانه روحانیتی است که مقام معظم رهبری انتظار دارند و شما در سیل سالجاری دیدید که روحانیت چطور حضور داشتند و حتی گاهی سیل زدگان را به دوش می‌گرفتند و نجات می‌دادند و خیلی از روحانیون ما در این سیل صدمه دیدند؛ اما با این حال از کاری که می‌کردند پشیمان نشدند و نخواهند شد و هر موقع هم اگر روحانیت از مردم، مستضعفین و فقرا جدا شود، اسلام و انقلاب ضرر کرده است.
خدمت رسانی به مردم، روحانیون، روحانیت،

سیره پیامبر اکرم و ائمه معصوم (ع) همواره خدمت‌رسانی به مردم بوده است

حجت‌الاسلام غلامرضا قندهاری، رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان سمنان نیز  در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» با اشاره به نقش و تاثیر خدمات اجتماعی روحانیت اظهار داشت: سیره پیامبر اکرم و ائمه معصوم (ع) همواره خدمت‌رسانی به مردم بوده است و روایات فراوانی از آن بزرگواران وجود دارد که سعی می‌کردند همیشه به مردم خدمت کنند و به ویژه توجه خاصی به طبقات محروم جامعه داشتند.

وی تصریح کرد: بعد از ائمه اطهار(ع) می‌بینیم که سیره علمای شیعه و عالمان ربانی به همین ترتیب بوده است و آنها هم به تأسی از ائمه اطهار (ع) به دنبال این بودند که خدمت رسان مردم باشند.

روحانیت از ابتدا همیشه با محرومین و مستضعفان بوده و خواهد بود و جدای از مردم، محرومین و فقرا نیست. همیشه هم در صحنه‌ها بوده‌اند.



حجت الاسلام قندهاری با بیان اینکه البته بالاترین خدمت این است که انسان جامعه بشری را هدایت کند که کار پیامبران الهی و ائمه اطهار بوده است، افزود: در کنار خدمت بسیار بزرگ هدایت و رهبری و دستگیری در مسائل اخلاقی و اعتقادی، از نظر فعالیت‌های اجتماعی هم سعی می‌کردند که همیشه به مردم کمک کنند. به طور مثال در روایات داریم که مولا علی (ع) با دست خود چاه حفر می‌کردند و درخت نخل را آبیاری می‌کردند و زمانی که چاه به آب می‌رسید یا قناتی را احیا می‌کردند و آب به مظهر قنات می‌رسید، بلافاصله می‌گفتند چیزی بیاورید که ما این را وقف کنیم و وقف مستمندان و فقرا می‌کردند. این سیره اهل بیت طهارت و عصمت بوده است که به حمدالله علمای ما هم از آن بزرگواران گرفتند و در جامعه هم پیاده می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: در دوران انقلاب اسلامی هم حضرت امام(ره) این سیره را یاد دادند و عملا به تمام مردم نشان دادند و زمین‌هایی که از پدرشان به ارث رسیده بود، برای مستمندان منطقه خمین وقف کردند. شرایط جسمی و سنی ایشان اجازه نمی‌داد که راه بیفتند و برای دیدن بعضی از افراد به این خانه و آن خانه بروند؛ اما افرادی را می‌فرستادند که سراغ مستمندان بروند.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان سمنان گفت: سیره رهبر معظم انقلاب هم همین است ضمن این که خودشان از بعضی خانواده‌ها مانند خانواده‌های شهدا سرکشی می‌کنند که هم روحیه بدهند و اگر مشکلی داشته باشند کمک کنند که رفع شود و در کنار آن قطعا به افراد مستمند هم عنایت دارند.
خدمت رسانی به مردم، روحانیون، روحانیت،
وی افزود: بنابراین وقتی که بزرگان ما، علما و رهبران ما چنین برنامه‌هایی دارند و عملا به ما درس می‌دهند، طبیعی است که ما هم از آن بزرگواران پیروی کنیم؛ لذا ما از ابتدای پیروزی انقلاب، هر کجا که برای مردم مشکلی پیش آمده است دیدیم که روحانیت برای کمک‌رسانی در خط مقدم است.

حجت الاسلام قندهاری گفت: ما اگر برگردیم قبل از انقلاب، در زلزله طبس، من به چشم خودم رهبر معظم انقلاب را دیدم که حضور بسیار فعالی داشتند و در باغ گلشن طبس تشکیلاتی را راه انداخته بودند و به همراه شهید هاشمی نژاد، شهید کامیاب برای کمک‌رسانی به زلزله زدگان فعالیت می‌کردند. این اتفاق در شرایطی بود که رژیم طاغوتی اصلاً نمی‌خواست کمکی به مردم برسد و این بزرگواران از تهران راه افتادند که به مردم طبس کمک کنند. در سیل قوچان هم به همین ترتیب. ما در آنجا نبودیم؛ اما شنیدیم که رهبر معظم انقلاب حضور بسیار پر رنگی داشتند و طلاب و روحانیونی که با ایشان مأنوس بودند به صورت تیمی و کاروانی برای کمک‌رسانی به مردم می‌رفتند.

حضور روحانیت در مناطق سیل زده و خدمات اجتماعی آنان باعث وحدت بیشتر و نزدیکی قلوب مسلمانان شده است



وی تصریح کرد: بعد از انقلاب هم که از ابتدای انقلاب تا کنون، هر کجا که مشکلی پیش آمده است اگر چه تمام مردم عزیز ما حضور خیلی خوبی داشتند؛ ولی روحانیت پیشتاز بوده است و در زلزله رودبار و منجیل حضور روحانیون بسیار عالی بود. در زلزله بم هم روحانیت حضور خیلی خوبی داشت و بعد هم مسائل اخیر کشور.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان سمنان گفت: سیلی که در چندین استان خسارات بسیار زیادی را وارد کرد و شاید چنین سیلی در کشور ما کم سابقه بود و مردم را بسیار متأثر کرد و کاروان‌های زیادی از جاهای مختلف برای کمک‌رسانی راه افتاد و روحانیون عزیز در داخل آن جمعیت می‌درخشیدند. خیلی‌ها با همین لباس مقدس روحانیت، عمامه به سر داشتند و با لباس بسیجی برای کمک به سیل زدگان می‌رفتند.

وی افزود: روحانیت در جریان سیل امسال در جاهایی که لازم بود آب‌ها را از منازل تخلیه کنند، تخلیه می‌کردند. آن جایی که لجن تمام زندگی مردم را گرفته بود، تمیز می‌کردند. یا به طور مثال در منطقه لرستان و پل دختر بیش از دو متر لجن و گل و لای بسیار چسبنده با وسایل مردم قاطی شده بود و خارج کردن این گل و لای از منازل بسیار کار سختی بود و هوا هم بسیار گرم بود و از طرفی هم امکانات مناسبی هم در اختیار عزیزان نبود و آنها با همان بیل، فرغون و وسایل ابتدایی کار می‌کردند؛ البته چون خانه بود نمی‌شد از وسیله پیشرفته‌تری استفاده کرد. به هر حال کار بسیار سنگینی بود و تعداد قابل توجهی از طلاب روحانیون حضور داشتند و مردم را کمک می‌کردند. بعضی هم لباس طلبگی را بیرون آورده بودند و کاملا شخصی کار می‌کردند و کسی آنها را نمی‌شناخت؛ اما ما چون با این عزیزان ارتباط داشتیم آنها را می‌شناختیم و می‌دیدیم که حضوری بسیار عالی دارند و انصافا خیلی هم عالی کار می‌کردند که باعث تشویق دیگران می‌شد و به جوانان عزیزی که به آنجا آمده بودند روحیه می‌داد.

حجت الاسلام قندهاری گفت: این حضور دوران دفاع مقدس را کاملا تداعی می‌کرد، هر چند که جنگ مسلحانه بود و بحث خودش را داشت؛ اما در این جا هم همان روحیه حاکم بود؛ یعنی کاملا خالصانه و برای رضای خدا زحمت می‌کشیدند و با امکانات بسیار کم؛ اما توان بالایی می‌گذاشتند و کمک می‌کردند. از طرف دیگر مردم هم واقعا تحت تأثیر قرار گرفته بودند و نگاهشان نسبت به روحانیت عوض شد.

وی خاطرنشان کرد: به هر تقدیر دشمن بیکار ننشسته است و از همان اول انقلاب علیه نیروهای ارزشی به ویژه روحانیت و طلاب سم پاشی کردند، حرف‌های نامربوط زدند و به هر حال ممکن است که بعضی از مردم هم کم و بیش تحت تأثیر این تبلیغات قرار گرفته باشند؛ اما وقتی دیدند که یک طلبه روحانی از خانه و زندگیش گذشته و برای کمک آمده است و بدون هیچ چشم داشتی شبانه روز خدمت می‌کند، شیفته روحانیت و طلاب می‌شدند که تأثیرات بسیار خوبی به جا می‌گذاشت.
خدمت رسانی به مردم، روحانیون، روحانیت،
رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان سمنان گفت: در چند جایی که این افتخار را داشتیم که در خدمت عزیزان باشیم، صحنه‌های بسیار عالی دیدیم. تعداد قابل توجهی از طلاب قم درس و بحث را رها کرده و آمده بودند که به مردم کمک کنند. از طلاب عزیز مشهد خیلی دیدیم، از سمنان، شاهرود دیدیم که آمده بودند برای کمک به سیل زدگان.

وی تصریح کرد: در سیل جنوب کشور هم طلاب بسیاری از قم، مشهد و جاهای دیگر رفتند و حتی طلاب خوزستان، همه با هم بسیج شده بودند که به مردم خدمت کنند. کمک‌های بسیار زیادی شد هر چند که ممکن است هنوز گوشه و کنار مشکلاتی وجود داشته باشد؛ اما من در جریان هستم که طلاب و روحانیون هنوز هم به کمک‌های خود ادامه می‌دهند. در منطقه آق قلا و گمیشان برای کسانی که در سیل خسارت دیدند و خانه هاشان را از دست دادند، خانه می‌سازند و طلاب و روحانیون هم پنجشنبه و جمعه‌ها به کمک نیروهای جهادی می‌روند. هر چند که این‌ها اهل سنت بودند؛ اما طلاب شیعه ما با افتخار در خدمت آنها بودند و کمک می‌کردند. آنها هم بسیار راضی بودند و بسیار تحت تأثیر قرار گرفتند و می‌گفتند ما توقع نداشتیم که طلبه‌های شیعه درس و بحث خود را رها کنند، به فکر ما باشند و به این جا بیایند و خانه‌های ما را تمیز و لجن‌ها را بیرون کنند.

حجت الاسلام قندهاری خاطرنشان کرد: حضور روحانیت در مناطق سیل زده و خدمات اجتماعی آنان باعث وحدت بیشتر و نزدیکی قلوب مسلمانان شده است و الحمدلله تمام نقشه‌های شیاطینی که می‌خواستند بین شیعه و سنی، اقوام مختلف و اقشار گوناگون اختلاف بیندازند، خنثی کرده است و یکپارچگی ملت ما را تحت رهبری رهبر فرزانه انقلاب و نظام جمهوری اسلامی نشان داد.

منبع: خبرگزاری رسمی حوزه