تبیان، دستیار زندگی

گلوتاتیون چیست؟

گلوتاتیون ماده‌ای است که لقب "تمام آنتی اکسیدان‌ها" را به آن اختصاص داده‌اند، این ماده یکی از پرطرفدارترین مواد در حوزه سلامت و پزشکی به‌شمار می‌آید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
گلوتاتیون
گلوتاتیون؛ آنتی اکسیدانی قوی است که از سلول‌ها محافظت کرده و باعث ساخت بافت‌های بدن و تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود.این ماده را می‌توانید در مواد غذایی مانند گوشت و سبزیجات بیابید.

برای خیلی از افراد این سوال پیش می‌آید که اصلا گلوتاتیون چیست؟ گلوتاتیون ماده ای است که لقب "تمام آنتی اکسیدان ها" را به آن اختصاص داده اند، این ماده یکی از پرطرفدارترین مواد در حوزه سلامت و پزشکی محسوب می شود.

دلایلی که باعث کمبود شدید گلوتاتیون در بدن می شود، چیست؟

کمبود گلوتاتیون در بدن باعث می‌شود، تا سلول‌ها در برابر استرس اکسیداتیو که به رشد سرطان کمک می‌کند، آسیب‌پذیرتر شده و خیلی‌ها عقیده دارند که افزایش بیماری‌های عصبی و سرطان به کمبود بستگی دارد.

- پیری
- عفونت
- استرس مزمن
- مصرف غذاهای ناسالم
- استفاده بیش از حد از آنتی ‌بیوتیک ‌ها
- مصرف شیرین کننده های مصنوعی
- مصرف غذاهای اصلاح شده ژنتیکی
-  پرتودرمانی، برای بیماران سرطانی

حال این سوال مطرح می شود که گلوتاتیون چیست و چه کارایی دارد؟ گلوتاتیون (GSH) از سه اسید آمینه اساسی تشکیل شده و نقش مهمی را در بدن ایفا می کند. همانطور که قبلا نیز اشاره کردیم، گلوتاتیون برای سلامت بسیار ضروری است. سطح گلوتاتیون در سلول ‌ها به صورت یک پیش ‌بینی ‌کننده عمل می کند و نشان می ‌دهد چقدر عمر خواهیم کرد!

کاربردهای مفید گلوتاتیون در بدن چیست؟

- ارتباط با داروها برای هضم بیشتر آن ها است.
- یک مولکول کمکی برای بعضی از آنزیم های مهم است که بدن را از آسیب اکسیداتی حفظ می نماید.
- مشارکت در تولید لورکوزن (مولفه حیاتی برای واکنش های التهابی و حساسیت).
- به کمک کبد می آید و چربی ها را قبل از ورود به صفرا از بین می برد.
- متیل گلیکسال(سمی تولید شده به عنوان محصول جانبی متابولیسم است) را دفع می کند.
- درصد پراکسید ها(سفید کننده های طبیعی که برای بدن مضر هستند) را در بدن کاهش می دهد.
- آپوپتوز(مرگ سلولی برنامه ریزی شده) را بهبود می بخشد.

کارایی گلوتاتیون در پزشکی مدرن چیست؟

گلوتاتیون در پزشکی مدرن امروزی چندین کاربرد متفاوت دیگری نیز دارد. تزریق گلوتاتیون گاهی برای جلوگیری از اثرات جانبی سمی شیمی ‌درمانی و بعضی از موارد ناباروری مردان به کار گرفته می شود. همچنین بکار بردن گلوتاتیون داخل وریدی برای روشن شدن پوست از دیگر کاربردهای آن است.

فواید سلامتی گلوتاتیون چیست؟

گلوتاتیون برای سلامتی فواید بسیاری دارد از جمله:
- نقش مهمی در عملکرد سیستم ایمنی دارد
- بهبود عملکرد سلول T (سیستم ایمنی قوی حیاتی)
- جلوگیری از مقاومت در برابر دارو
- محافظت در مقابل سموم محیطی
- پیشگیری از پیشرفت سرطان

نشانه‌های کمبود گلوتاتیون چیست؟

کمبود گلوتایتون (GSH) می تواند یک بیماری ملایم، متوسط یا شدید ایجاد کند که بعضی از این علائم می ‌تواند کم‌ خونی، تجمع بیش از حد اسید در بدن (متابولیک اسیدوز)، عفونت‌ های مداوم و علائم ناشی از مشکلات مغز مثل تشنج، اختلال فکری و از دست دادن هماهنگی بدن باشد.


مواد غذایی که باعث افزایش گلوتاتیون در بدن می شود

مواد غذایی که به طور طبیعی سرشار از گلوتاتیون باشد وجود ندارد ولی غذاها و مکمل های غذایی وجود دارد که باعث تقویت گلوتاتیون در بدن می شود.

مواد غذایی حاویی گلوتاتیون چیست؟ خارشیر یا خار مریم که در طب سنتی به عنوان یک درمانگر برای اختلال عملکرد ایمنی بدن مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین راز درمانی خار شیر در توانایی آن برای افزایش دادن گلوتاتیون در بدن است، زیرا خار شیر می ‌تواند به حفظ کبد از مسمومیت درمقابل مصرف الکل که سبب کاهش گلوتاتیون می شود، کمک کند.

پروتئین آب پنیر با افزایش دادن سیستئین باعث می شود گلوتاتیون بازسازی شده و آن را در بدن ذخیره می کند. پروتئین آب پنیر مکملی است که به طور طبیعی گلوتاتیون را افزایش می دهد و به مبارزه با سرطان، تقویت سیستم ایمنی، افزایش متابولیسم و کاهش اشتها می رود.

نکته مهم: پروتیین آب ‌پنیری که فرآوری و یا ایزوله شده، استفاده نکنید و سعی کنید حتما طبیعی و ارگانیک باشد و همچنین عاری از آفت ‌کش‌ ها، هورمون ‌ها، ارگانیسم‌ های اصلاح ‌شده ژنتیکی، شیرین کننده های مصنوعی و عاری از گلوتن نیز باشد.

غذاهای سولفوردار یا گوگردی نیز از مواد غذایی حاویی گلوتاتیون است. باید بدانید که وقتی مصرف اسید آمینه سولفوریک کافی نباشد، غلظت گلوتاتیون در کبد و ریه ها کاهش می یابد. پس با مصرف سبزیجات غنی از سولفور بخش مهمی از رژیم سلامتی طبیعی را دنبال کنید.

گیاهان حاوی گلوتاتیون کدامند؟


- گیاه منداب
- کلم بوک چوی
- کلم بروکلی
- کلم بروکسل
- کلم
- گل کلم
- کولارد سبز
- کلم پیچ
- خردل برگی
- تربچه
- شلغم
- آب‌ تره یا شاهی آبی
برای معرفی مواد غذایی حاوی گلوتاتیون می توان  NAC را که یکی از مکمل هایی است که گلوتاتیون را در بدن افزایش می دهد و در درمان اختلالات عصبی مثل اعتیاد، رفتارهای وسواسی، اسکیزوفرنی و اختلال دو قطبی بسیار موثر است، نام برد.

سوال اینجاست که مواد غذایی حاوی گلوتاتیون چیست؟ ترکیبات متیلاسیون مواد مغذی مانند ویتامین B6، B9، B12 و بیوتین هستند که از مهمترین عوامل تولید گلوتاتیون در بدن محسوب می شوند. بهترین راه حفظ گلوتاتیون در بدن مصرف غذاهای سرشار از فولات است.

- نخود
- جگر
- لوبیا پینتو
- عدس
- اسفناج
- مارچوبه
- آووکادو
- چغندر
- لوبیا چشم بلبلی
- کلم بروکلی
در اینجا می توان به سلنیوم اشاره نماییم که به عنوان یک ضد اکسید کننده قوی در بدن عمل می کند و برای ایجاد گلوتایتون بسیار ضروری است.

- آجیل برزیلی
- ماهی هالیبوت
- ساردین، کنسرو شده
- بوقلمون بدون استخوان
- گوشت گاو تغذیه شده با چمن
- جگر گاو
- اسفناج
- تخم مرغ
- جوجه
وجود ویتامین C در بدن سبب افزایش گلوتاتیون در گلبول های قرمز و لنفوسیت ها می شود. ویتامین E نیز یک آنتی‌ اکسیدان مهم محسوب می شود که در ترکیب با گلوتاتیون، برای جلوگیری از آسیب ناشی از اکسیژن انفعالی عمل می ‌کند و از آنزیم‌ های وابسته به گلوتاتیون محافظت می‌ کند.

به همین دلیل وجود ویتامین C و E به بازسازی گلوتاتیون کمک کرده و می ‌تواند به حفظ در مقابل هر بیماری کمک کنند. خوردن غذاهای سرشار از ویتامین C و E به حفظ تعادل در سطوح بهینه کمک می ‌کنند به علاوه سیستم ایمنی بدن و عملکرد کلی بدن را نیز افزایش می ‌دهند.

ویتامین C
- پرتقال

گلوتاتیون؛ آنتی اکسیدانی قوی است که از سلولها محافظت کرده و باعث ساخت بافت های بدن و تقویت سیستم ایمنی بدن می شود.این ماده را می توانید در گوشت و سبزیجات بیابید.


- فلفل قرمز خام
- کلم
- کلم بروکلی پخته شده
- توت فرنگی
- گریپ فروت
- میوه گواوا
- کیوی
- فلفل سبز

ویتامین E
- بادام
- اسفناج
- سیب زمینی شیرین
- آووکادو
- جوانه گندم
- دانه آفتابگردان
- روغن نخل
- قارچ صدفی خوراکی
- ماهی قزل آلا
- روغن زیتون

آیا عامل ضد سرطان محسوب می شود؟

نقشی که گلوتاتیون در درمان بیماری سرطان ایفا می‌ کند، بسیار مفید و موثر است. تحقیقات که در بیوشیمی سلولی نشان می دهد. با دادن مقاومت به تعدادی از داروهای شیمی درمانی و همچنین افزایش سطح گلوتاتیون در سلول های تومور  باعث محافظت از سلول هایی در مغز استخوان، پستان، روده بزرگ، حنجره و ریه می شود.

همچنین باید اشاره‌کنیم که کمبود گلوتاتیون در بدن باعث می‌شود، تا سلول‌ها در برابر استرس اکسیداتیو که به رشد سرطان کمک می‌کند، آسیب‌پذیرتر شده و خیلی‌ها عقیده دارند که افزایش بیماری‌های عصبی و سرطان به کمبود  بستگی دارد.

وضعیت افرادی که دچار بیماری هایی مانند سرطان، ایدز و یا دیگر مشکلات جدی سلامتی هستند، نشان دهنده ی آن است که بیماری آن‌ها در اثر فقدان گلوتاتیون است. گلوتاتیون به طور طبیعی توسط سلول های ما ساخته می شود، هیچ سابقه ای از اوردوز افراد در هنگام تکمیل از منابع طبیعی وجود ندارد.

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .