تبیان، دستیار زندگی

روش های درمان خانگی گلو درد

گلو درد ناراحتی است که ربطی به فصل گرما و سرما ندارد و بعضی مواقع ممکن است متورم و دردناک شود. در این مطلب روش های درمان خانگی گلو درد را بیان می کنیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گلودرد

گاهی ممکن است هنگام بلعیدن غذا با سختی مواجه شوید ودرناحیه گلو احساس درد و ناراحتی داشته باشد.این ناراحتی و درد ممکن است بر اثر عفونت ویروسی آنفولانزا و یا سرما خوردگی یا بر اثر سیگار کشیدن ، آلودگی هوا ، عفونت‌های باکتریایی یا قارچی، تنفس دهانی ، سرفه، بازگشت اسید از معده،حساسیت و یا دادو فریاد کشیدن به وجود بیاید و منجر به گلو درد شود.

گلو درد اصولا با نشانه های سرماخوردگی ، تب و سردرد و تورم غدد گردن همراه می باشد.افراد برای درمان گلو درد قبل از اینکه به پزشک مراجعه کنند بهتر است روشهای درمان خانگی و طبیعی را امتحان کنند.

در ادامه 20روش درمان خانگی گلودرد که به راحتی در دسترس همه افراد می باشد، آمده است:

سیر


یکی از راه های درمان گلو درد ، استفاده از سیر می باشد. سیر دارای خواص ضد باکتریایی و ضد عفونی و دیگر خواص درمانی می باشد و همین خواص کمک می کند که فرد بتواند گلودرد را از خود دور کند.

 برای استفاده از سیر فرد باید برگ‌های تازه‌ی سیر را خرد کند و آن‌ها را وارد دهان‌ کند؛ هر از گاهی آن‌ها را بجود و نفس عمیق بکشد تا آلسین موجود در آن آزاد شود.
 آلیسین ماده‌ی شیمیایی است که به دلیل خواص ضد باکتریایی‌اش می‌تواند باکتری‌های عامل گلو درد را از بین ببرد.
سیر

روش دیگر برای استفاده از سیر این‌ است که ، چند قطره روغن سیر را در مقدار کمی آب بریزید و روزی یک بار این محلول را غرغره کنید.

هم‌چنین  خوردن سیر به صورت خام و یا همراه با غذا می‌تواند در درمان گلو درد کمی زیادی کند.

افرادی که به طعم سیر خام علاقه ندارند، می‌توانند از قرص‌های سیر نیز استفاده کنند.

جوش شیرین


یکی از بهترین درمان‌های گلو درد ، جوش شیرین می باشد. جوش شیرین خواص ضد باکتریایی‌ دارد و می تواند در درمان گلو درد کمک فراوانی کند.برای استفاده از آن باید  یک فنجان آب را با شعله‌ی کم حرارت داد  و نصف قاشق چای خوری جوش شیرین و یک قاشق چای خوری نمک به آن اضافه کرد و سپس آن‌ها را باید خوب هم زد .برای تاثیر بیشتر باید  این محلول را روزی سه مرتبه غرغره کرد.

آب نمک


یکی دیگر از راه های درمان گلو درد ، استفاده از جوش شیرین می باشد.نمک می تواند با جذب آب از مخاط گلو و همچنین کم کردن خلط ، گلو درد را درمان کند.

 برای استفاده از نمک باید یک قاشق چای خوری نمک به یک فنجان آب گرم اضافه کنید. آن را خوب به هم بزنید. این محلول را غرغره کنید. برای این‌که این روش تاثیر بیشتری بگذارد ، بهتر است این کار را چندین بار در طول روز تکرار کنید.

لیمو


لیمو با از بین بردن مخاط اضافه ،باعث درمان گلو درد می‌شود.برای استفاده از این روش باید  آب نصف یک لیمو را بگیرید. آب لیمو را به همراه یک قاشق چای خوری عسل به آب گرم اضافه کنید و سپس همه‌ی این مواد را به خوبی با هم مخلوط کنید و میل نمایید.

 روش دیگری که برای استفاده از لیمو  این است که آب لیمو را به اندازه مساوی با آب گرم رقیق کنید و این محلول را غرغره کنید.

 همچنین می توانید لیمو را از وسط نصف کنید و روی یکی از قسمتها ،مقداری نمک و فلفل بپاشید؛ و لیمو را لیس بزنید و آب آن را به آرامی بمکید.
دارچین


دارچین


دارچین به دلیل داشتن خواص آنتی‌اکسیدانی و ضد التهابی می تواند در درمان گلو درد بسیار مفید باشد.

برای استفاده از دارچین می توان یک قاشق چای خوری پودر فلفل سیاه و یک قاشق چای خوری پودر دارچین را با یک لیوان آب گرم مخلوط  کنید. می‌توانید مقداری هل هم  به این محلول اضافه کنید و سپس  این محلول را از صافی رد کنید. این مایع به دست آمده را را روزی دو تا سه مرتبه غرغره کنید. هم‌چنین، می‌توانید یک قاشق چای خوری عسل را با چند قطره روغن دارچین مخلوط کنید. این مخلوط عسل و دارچین را روزی دو مرتبه میل کنید تا التهاب و درد ناشی از گلو درد از بین برود.

 انار


یکی از مکمل های خوراکی برای درمان بسیاری ازبیماری ها و مشکلات ، انار می باشد.

افراد می توانند محلولی از انار را  برای تسکین گلو درد تهیه  کنند و آن را غرغره کنند. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در انار کمک می کند که التهاب ناشی از گلو درد کم شود؛ به همین خاطر ، انار می‌تواند گلو درد را آرام کند.

همچنین یکی دیگر از روشهای استفاده از انار برای درمان گلو درد این است که پوست انار را در ظرفی که سه یا چهار لیوان آب دارد بریزید و به مدت ۱۲ تا ۱۵ دقیقه بجوشانید.بعد این محلول را از صافی رد کنید.سپس محلولی که به دست آمده است را می توانید هم به صورت دمنوش استفاده کنید و هم آن را غرغره کنید.

افراد می توانند با نوشیدن آب انار گلو درد خود را برطرف کنند.

سرکه سیب


سرکه سیب هم خواص ضد باکتری دارد که می‌تواند بسیاری  از بیماری‌ها از جمله گلو درد  را درمان کند.

برای استفاده از سرکه سیب باید یک قاشق غذاخوری سرکه سیب و یک قاشق چای خوری نمک را با یک فنجان آب گرم به خوبی مخلوط کنید و این محلول را روزی ۳ تا ۴ مرتبه غرغره کنید.

روش دیگر استفاده از سرکه سیب این‌ است که  یک قاشق چای خوری عسل، یک قاشق چای خوری آب لیمو، یک قاشق غذاخوری سرکه سیب و یک فنجان آب گرم را با هم مخلوط کنید. این محلول را یک نفس سر بکشید تا التهاب و درد گلو برطرف شود.

عسل


عسل هم دارای خواص باکتریایی می باشد و همین خواص باعث از بین بردن درد گلو و همچنین بسیاری از بیماری ها می شود.

 برای استفاده ازعسل باید یک فنجان آب داغ آماده کنید و آن را به ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری عسل  اضافه کنید. روزی سه تا چهار مرتبه این محلول را میل کنید.
عسل

هم‌چنین، می‌توانید یک فنجان از دمنوشی که دوست دارید را آماده کنید  و مقداری عسل به آن اضافه کنید. در طول روز چند مرتبه این دمنوش را که با عسل مخلوط کرده اید را بنوشید.

 افراد می توانند هر شب قبل از خواب یک قاشق غذاخوری عسل بخورند تا هم گلو درد آرام بگیرد و خواب راحتی داشته باشند.

عسل یکی از بهترین درمان های خانگی گلو درد می باشد.


میخک


میخک هم برای درمان گلو درد بسیار مفید است . مخیک با داشتن  اوژنول که ماده‌ی طبیعی  می باشد، باکتری ها را از بین می برد و درد را کاهش می دهد. برای این روش باید ۳ قاشق چای خوری پودر میخک به آب جوش اضافه کنید و محلولی برای  غرغره کردن درست کنید.

هم‌چنین  یکی دیگر از روش های استفاده از میخک این است که می‌توانید آن را در دهان بگذارید و به آرامی بجوید تا اوژنول موجود در آن آزاد شود و به وسیله‌ی آن، گلو بی حس، و درد ی که بر اثر تورم والتهاب به وجود آمده،  کاهش یابد.

به علاوه، می‌توانید ۴ یا پنج عدد میخک را  به یک فنجان آب جوش  اضافه کنید و دمنوش میخک درست کنید. صبر کنید چند دقیقه میخک در آب جوش دم بکشد و قبل از این که دمنوش خنک شود ، آن را به صورت داغ بنوشید. استفاده از میخک یکی از بهترین درمان‌های خانگی برای گلو درد می باشد.


 آب گوجه فرنگی


لیکوپن ،آنتی‌اکسیدانی عالی است که در گوجه فرنگی وجود داردبه همین خاطراستفاده از آن یکی دیگر از موثرترین درمان‌های خانگی برای گلو درد به شمار می‌رود.

برای استفاده از آب گوجه فرنگی می توانید نصف فنجان آب گوجه فرنگی و ۱۰ قطره سس فلفل تند را در نصف فنجان آب داغ بریزید.بعد  این مواد را خوب به هم بزنید و محلولی که به دست آمده است را غرغره کنید.


 زردچوبه


زردچوبه هم خواص ضد التهابی و ضد عفونی‌ دارد  وبه عنوان داروی طبیعی و فوق‌العاده برای درمان گلو درد شناخته شده است.

برای استفاده از زردچوبه بهتر است مقداری پودر زردچوبه را به یک لیوان آب یا شیر اضافه کنید. آن را به خوبی به هم بزنید و بنوشید. نوشیدن این محلول کمک می کند تا از درد گلو رها شوید.

برای استفاده از زردچوبه به روش دیگر می توان یک قاشق چای خوری از پودر آن را و ۱ قاشق چای خوری پودر فلفل سیاه  را به یک لیوان شیر گرم اضافه کنید و سپس این محلول را استفاده کنید. بهتر است این نوشیدنی را قبل از خواب میل کنید.

 ریحان


 میخک هم برای درمان گلو درد بسیار مفید است . مخیک با داشتن اوژنول که ماده‌ی طبیعی می باشد، باکتری ها را از بین می برد و درد را کاهش می دهد. برای این روش باید ۳ قاشق چای خوری پودر میخک به آب جوش اضافه کنید و محلولی برای غرغره کردن درست کنید. 

یکی دیگر ا روش های درمان گلو درد ، استفاده از گیاه ریحان می باشد. این گیاه دارای خاصیت آنتی‌اکسیدانی و ضد ویروسی می باشد.

 می توان از برگ های ریحان ، دمنوشی تهیه کنید و به صورت غرغره آن را استفاده کنید تا گلودرد را تسکین دهد. نتایج به دست آمده نشان داده است که ریحان برای سلامتی بسیار مفید می باشد.

 چای سبز


آنتی‌اکسیدان‌های موجود در چای سبز هم  می‌توانند در مبارزه با التهاب گلو کمک زیادی کنند؛ به همین دلیل، مصرف چای سبز نیز به عنوان یکی دیگر از درمان‌های خانگی برای گلو درد به حساب می‌آید. در این روش بهتر است یک فنجان چای سبز درست کنید .یک عدد چای کیسه‌ای سبز را به مدت چند دقیقه در یک فنجان آب جوش قرار دهید تا دم بکشد. برای خارج کردن عفونت از گلو این دمنوش را غرغره کنید.

 ترب کوهی


یکی دیگر از درمان‌های خانگی گلو درد، ترب کوهی می باشد که به عنوان عامل خلط آور و ضد سرفه عمل می‌کند.

 ترب کوهی کمک می کند که گلو نرم شود و التهاب و تورم گلو را کاهش می دهد.در این روش یک قاشق غذاخوری پودر ریشه‌ی ترب کوهی را با یک قاشق چای خوری میخک خرد شده و یک قاشق چای خوری عسل مخلوط کنید، سپس  این مخلوط را در آب گرم بریزید و آن را میل کنید.
شیرین بیان

 شیرین بیان


از دیگر راه های درمان گلو درد ، استفاده از دمنوش ریشه شیرین بیان می باشد.این دمنوش کمک می کند غشاء مخاط گلو نرم شود و درد گلو تسکین یابد.

به منظور تهیه‌ی محلولی برای غرغره کردن می‌توانید ریشه شیرین بیان  را با آب مخلوط کنید. نتایج نشان داده اند غرغره کردن با محلول آب و شیرین بیان می‌تواند تاثیر زیادی برای بر طرف کردن علائم گلو درد داشته باشد.

توجه: زنان باردار و شیرده نباید از این درمان خانگی برای گلو درد استفاده کنند. هم‌چنین افرادی هم که به دیابت مبتلا هستند بهتر است از شیرین بیان استفاده نکنند.

 بابونه


یکی دیگر از داروهای گیاهی که برای درمان گلو درد تاثیر بسزایی دارد، بابونه می باشد.

بابونه مانند یک داروی مسکن عمل می‌کند و التهاب گلو را تسکین می‌دهد.

برای استفاده از بابونه  فقط کافی است یک عدد چای کیسه‌ای بابونه را در یک فنجان آب جوش بیندازید و اجازه دهید ۸ تا ۱۰ دقیقه در آب جوش دم بکشد.اگر تمایل داشتید می توانید مقداری آب لیمو و عسل هم به آن اضافه کنید.بهتر است این دمنوش را روزی دو یا سه بار استفاده کنید تا تاثیر بیشتری برای درمان گلو درد داشته باشد.

مرطوب کننده هوا


استفاده از مرطوب کننده هوا و یا دستگاه بخور برای درمان گلو درد مفید می باشد.دستگاه بخور و یا مرطوب کننده هوا باعث می شود، رطو.بت فضای اتاق زیاد شود و بیماری برطرف شود. خشکی هوا باعث می شود ناراحتی های گلو درد بیشتر شود.

هم‌چنین می‌توانید برای چند دقیقه در حمام پر از بخار،  تنفس کنید تا گلو درد کمی تسکین یابد.

 دهان شویه


از دیگر روش های درمان گلو درد ، استفاده از دهان شویه می باشد.فرد می تواند دهان شویه را به صورت غرغره ، استفاده کند و گلو درد را درمان کند.
شنبلیله

شنبلیله


شنبلیه ؛خاصیت نرم کنندگی دارد که این خاصیت باعث کاهش التهاب گلو می شود و به سرعت بیماری را درمان می کند.

 برای استفاده از شنبلیله باید درون ظرفی مقداری آب بریزید و بعد  دو قاشق غذاخوری تخم شنبلیله به آن اضافه کنید و آن را به مدت نیم ساعت بجوشانید. سپس اجازه دهید کاملا خنک شود و آن‌ گاه محلول را از صافی رد کنید. در نهایت از این محلول برای غرغره استفاده کنید. این درمان خانگی برای گلو درد را روزی ۳ تا ۴ مرتبه تکرار کنید.


 زنجبیل


زنجبیل هم خاصیت ضد التهابی، ضد سرفه و خلط‌ آوری دارد که می‌تواند مخاط گلو را نرم کند به همین خاطر زنجبیل هم یکی دیگر از بهترین درمان‌های خانگی برای گلو درد به شمار می‌رود.

 برای استفاده از زنجبیل باید یک قاشق چای خوری زنجبیل، یک قاشق چای خوری عسل، آب نصف لیمو، و نصف فنجان آب داغ را با هم مخلوط کنید. همه‌ی این مواد را با هم ترکیب  کنید و به خوبی به هم بزنید. این یکی از بهترین روش‌های درمانی برای گلو درد به شمار می‌رود.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .